Zo zag de trekker er uit bij de aanschaf. In redelijke conditie
zo te zien.
Datum | Aktie | Toelichting | ||
27/05/00 | Aanschaf trekker | Trekker loopt goed en zit relatief 'strak' in de lak elektrisch zou het een en ander niet helemaal kloppen. |
||
defecten | staat elektrische bedrading
onduidelijk geen accu staat startmotor en dynamo onduidelijk oliedrukmeter geeft geen uitslag temperatuur meter geeft geen uitslag voorbanden van slechte kwaliteit hef gaat omhoog en omlaag, maar levert geen kracht kogel(s) hefarm ontbreken reflectoren van de koplampen aangetast door roest |
|||
testen/reparatie | Startmotor handmatig van spanning voorzien. Bleek normaal te werken | |||
10/06/00 | testen/reparatie | Start relais is verkleefd. Een fikse klap op de juiste
plek lost dat op Start schakelaar fout aangesloten Slangklem geplaatst om de startschakelaar te bedienen (uitzoeken wat er oorspronkelijk op zat) ==> Motor is te starten met de versnellingshandle Andere accukabel gemonteerd. Tweede hands accu gemonteerd om te testen Dynamo apart aangesloten, lijkt te werken. Regulator van de dynamo is nu verdacht. Een draad regulator blijkt niet aangesloten te zijn. Lager dynamo blijkt defect. |
||
22/06/00 | testen/reparatie | Lager vervangen dynamo. In de gaten waar eerste de klinknagels in zaten, M5 draad ingetapt om het lager op zijn plaats te houden. |
||
01/07/00 | testen/reparatie | Dynamo teruggeplaatst en aangesloten. Losse draad van spanningsregelaar aangesloten. Dynamo levert geen spanning. Regelaar verder inspecteren. |
||
??/08/00 | reparatie |
Mijn broer heeft op zijn werk de nieuwe banden om de velgen gelegd. De velgen waren behoorlijk verroest. De ergste roest heeft hij met een staalborstel verwijderd. |
||
11/08/00 |
testen/reparatie |
Van ochtend bleek een voorband leeg te staan.
Binnenband bleek lek te zijn. Er was roest van de velg
door de binnenband gedrukt. Eerst de ergste roest
verwijderd met een hamer. Daarna even met een slijptol
de laatste roest glad geslepen. Scheurtje in de velg
dicht gelast. Velg met een roestomzetter behandeld. |
||
12/08/00 |
reparatie |
Nieuwe binnenband op het voorwiel gelegd. |
||
18/08/00 |
reparatie |
Steeltje vervangen door een M5 boutje met een ringetje. Borgveertje in het steeltje vervangen door twee moeren M5. Blijkt goed te functioneren en geeft voldoende bewegingsvrijheid. Daarna de pomp teruggeplaatst met pakkingpasta. Vervolgens de inspectie deksels ook weer met pakkingpasta erop geschroefd. Nu ruim een uur gewacht om de pakkingpasta uit te laten harden. In de tussentijd maar even nieuwe hydraulische olie gehaald en een oliefilter. Daarna alle schroeven goed aangedraaid en olie in de achterbrug gegoten. De trekker aangesleept en meteen de hefpomp ingeschakeld. Alles lijkt te werken. De hef gaat op en neer. Dus meteen maar het hefbakje van mijn vader in de hef gehangen. Ook dat gaat goed. Toen maar even 11 zakken voer van 25kg elk in de bak. Ook dit tilt AnnaTEFka op. De hefpomp werkt dus naar behoren. Gelukkig. Daarna nog even de motorolie vervangen en het bijbehorende oliefilter. | ||
28/10/00 | reparatie | Antivries aan het koelwater toegevoegd. Universele
steunen voor de stabilisatie stangen besteld (lagen helaas
niet meer op voorraad). De spanningsregelaar uit zijn huisje gehaald en schoon geblazen. Daarna gemeten en handmatig de ankers van de twee spoelen bedient. Alles lijkt goed te werken. De proef op de som genomen en alles aangesloten. Ook nu heel even de ankers met de hand bedient. Alles werkt naar behoren. Spanningsregelaar weer teruggeplaatst in zijn huisje. Ook nu blijkt het te werken. Waarom het niet werkte, is ook voor mij een raadsel. Het belangrijkste is dat alles weer werkt. Start motor verwijderd en meegenomen om thuis te reviseren. |
||
02/12/00 | reparatie | Start motor uit elkaar gehaald. Op het eerste gezicht lijkt alles goed. Er ontbreekt 1 bronzen lager, en een heeft veel speling. De werking zal ik eens goed na lezen in de service manual. | ||
29/12/00 | reparatie | In de kerstvakantie samen met een kennis die een draaibank heeft een nieuw lager gedraaid en in de startmotor geplaatst. Het schroefdraad op het aansluitpunt was zeer slecht. Daarom heb ik hierover heen nieuw M6 schroefdraad gesneden. Dit ging veel beter dan verwacht. Er zit nu perfect M6 schroefdraad op. | ||
06/01/01 | reparatie | Startmotor op AnnaTEFka geplaatst. Werkte in eerste instantie niet. Het startrelais geeft wat problemen. Deze zal nog vervangen moeten worden. Verder werkte de startmotor beter dan voorheen. | ||
23/02/01 | reparatie | Startrelais vervangen door een andere. De startmotor
werkt nu naar behoren. Oude bevestigingsvoet van de kantelbeveiliging geslepen. Aangelast ijzer van het rempedaal aan de kant van de rem geslepen. Originele zadelveer op de trekker geplaatst. Hierop het oude (niet originele) zadel iets verder naar achteren geplaatst en vast gelast. Een mens wil tenslotte comfort. Helaas ben ik nu iets aan de zware kant voor de veer, daar moet een hulpveer maar wat uitkomst gaan bieden. Maar het zit wel een stuk beter. |
||
24/02/01 | reparatie | Rempedaal aan de koppelingszijde van de trekker geplaatst. Hiervoor moest eerst het wiel, de remtrommel en de remschoenen verwijderd worden. De remschoen waren nog zo goed als nieuw, een welkome meevaller. Een volgende keer de ander kant. | ||
13/05/01 | reparatie | Door de MKZ crisis heeft het een hele tijd geduurd
voordat er weer gesleuteld mocht worden. Aan de andere kant ook het Rempedaal geplaatst. De remschoenen aan deze kant zijn bijna op. Hier moeten nog een keer nieuwe schoenen op. Ook de stabilisatie steunen gemonteerd en de stabilisatorstangen gepast. Dit paste gelukkig allemaal. Daarna de trekker aangesleept omdat de 2e hands accu niet voldoende energie had. Zodra de trekker liep, begon de dynamo meteen de accu bij te laden. Dat werkte dus allemaal weer. Daarna de trekker voor de opraapwagen van mijn vader gezet en aan het werk gegaan (Helaas had ik de camera niet bij me). Nadat AnnaTEFka ruim 1,5 uur stil had gestaan, startte zij vlot zelf. Ze had er dus weer zin. Dat doet een eigenaar deugd. |
||
09/06/01 | reparatie |
De MKZ crisis is bijna voorbij. Voor het eerst in lange
tijd mocht ik weer naar mijn ouders. Ook hebben mijn
broer en ik vanochtend een Schukken maaibalk en Ceres
sloten reiniger opgehaald. Deze had ik al eerder gekocht
maar door de MKZ crisis was het niet verantwoord om ze
eerder op te halen. |
||
29/03/02 30/03/02 |
reparatie |
Na een flinke periode van rust de trekker met behulp
van de startmotor gestart. Dit duurde wel even maar het
is gelukt. Dat doet me deugd. |
||
10/05/02 11/05/02 |
reparatie
|
Vrijdag: De "reserve" TE velg van roest ontdaan en 2x in de menie laten zetten door mijn vader. Zelf de hulpbrandstof tank ontroest en 2x in de menie gezet. De hulpbranstoftank gemonteerd en aangesloten. Hiervoor moest eerst nog een nieuwe brandstof slang gehaald worden met nippels omdat de vorig jaar gekochte 2e hands leiding niet paste. Blijkbaar zijn er toch modificaties geweest hierop in de loop van de tijd. In de tijd die de menie nodig had om te drogen, nieuwe voeten voor de beugel gemaakt. Zaterdag: Nieuwe achterbanden, een kigass pomp met tankje en een orgineel TE20 zadel met veer opgehaald. Daarna nog even met mijn broer naar een dealer geweest. Mijn broer had daar namelijk een oud hefbakje in het gras zien staan. Gelukkig was dit wat ik zocht voor achter mijn trekker en was dit bakje niet te duur. Ik ben dus weer een restauratie object rijker. 's Middags een van de nieuwe banden op de reserve velg gelegd (Dit koste meer tijd dan verwacht omdat de eerste keer de binnenband met een bandenlichter was beschadigd tijdens het opleggen van de buitenband) en die velg aan de trekker gemonteerd. Daarna met veel moeite de buitenband van de andere velg gehaald. Ik heb ook de kigaspomp op mijn trekker nog vervangen door de nieuwe en het tankje gemonteerd. De pomp blijkt nog goed te werken. Nu nog een keer de gloeispiraal aansluiten. |
||
29/06/02 |
Reparatie |
Mijn vader had de andere velg al in de roestwerende
verf gezet en daarna samen met mijn broer de
achterband erop gelegd. Dat hoefde ik gelukkig niet meer
te doen. |
||
26/07/02 | Aankomst in Eindhoven | AnnaTEFka arriveert eindelijk in Eindhoven. |
||
29/07/02 | Showen | AnnaTEFka meegenomen naar het werk. Ze heeft zich van haar beste kant laten zien. Thuis liet ze echter een paar traantjes. Haar radiateur is namelijk weer lek. Ik zal binnenkort eens een oproep plaatsen op internet voor een andere. | ||
De oproep is ondertussen op internet geplaatst. Dit heeft een aantal reactie's opgeleverd. Ik heb nu een andere radiateur voor haar, ik moet hem alleen nog een keer ophalen. | ||||
05/09/02 | Reparatie |
Eindelijk een dag thuis sleutelen aan AnnaTEFka (samen
met een vriend). Het weer was goed en al het gereedschap
onder handbereik. Ideaal dus. |
||
18/09/02 19/09/02 20/09/02 |
Reparatie | Diverse vetnippels vervangen door nieuwe. Nieuwe accubakken gelast van hoek- en stripijzer. Als maat voor de nieuwe bakken heb ik bij meer bedrijven de maat opgevraagd van accu's met een capaciteit van 110AH (of er dicht bij). Ook heb ik gekeken naar de afmeting van mijn gereedschapskist, de trekker en de rempedalen. De oude accubak en de resten van de andere verwijderd. De tapeinden bleken zo vast te zitten dat ik ze heet heb moeten stoken voordat ik ze eruit kon draaien. Hierna de accubak gemonteerd en getest op sterkte. Ik kan er opstaan zonder dat ze verbuigen. Ze veren wel door. Ik zal er een volgende keer toch een steun onder lassen. De speling uit het stuur gehaald. Het lager is wel helemaal verroest, maar was gelukkig toch wel af te stellen. Ruim een halve dag bedrijven bezocht om een nippel te vinden die op de nieuwe oliedrukmeter past. Dat is helaas niet gelukt. Ik heb wel een verloopnippel meegenomen die er bijna oppast. Deze verloopnippel er met BRUUT!! geweld opgedraaid. De oude drukleiding heet gestookt en meteen achter de nippel omgebogen. Nu past de oliedrukleiding weer net op. Door de verloopnippel kwam de leiding vast te zitten tegen de hulpbrandstoftank. Het opvoerpompje aan de zijkant van de motor voorzien van een nieuwe pakking. Er lekt(e) namelijk motorolie achter het opvoerpompje langs uit de motor. Het lekken is wel een stuk minder geworden, maar nog niet helemaal over. Helaas is 1 nippel van het opvoerpompje zover versleten dat het niet nog een keer los gedraaid kan worden. |
||
28/09/02 | Reparatie |
Begonnen met het verder aflassen van de accubakken. Ze
waren me nog niet stevig genoeg. Ik kon er maar net op
staan zonder dat ze afbraken. De originele accubakken
hadden ook wat extra ondersteuning. Helaas viel het
lassen tegen, de stop sprong steeds stuk. Dat ging de
vorige keer toch een stuk beter. Ik kon met veel meer
stroom lassen dan nu, wat was er toch mis? |
||
12/10/02 |
Restauratie |
De beugel iets ingekort zodat de trekker met beugel en
al in stalling past. De beugel gelijk maar op de trekker
geplaatst. Dat ziet er toch best leuk uit (al zeg ik het
zelf). Daarna een schakelaar geplaatst om de gloeiplug
voor de kigas installatie te kunnen bedienen.
Spanning afgepakt van de ampèremeter zodat de meter
negatief uitslaat als ik voorgloei. Helaas blijkt de
ampèremeter niet uit te slaan als ik de schakelaar omzet.
Hoe kan dat nu. Er blijkt zoveel roest op de gloeiplug te
zitten dat er geen contact gemaakt kan worden. Het
contactvlak blank gevijld en een speciale massa veerring
gemonteerd. Nu werkt het wel. Dan maar eens de kigaspomp
testen. Wat geen effect? Wat nu weer? Er spuit vloeistof
bovenuit de inspuitnippel. Die had ik toch getest en vast
gedraaid? Helaas blijkt de nippel verstopt en verniel ik
hem met het ontstoppen. Daar moet dus nog een keer een
andere voorkomen. Om toch te kunnen starten heb ik er later maar een boutje ingedraaid waar ik een gat van 1mm ingeboord heb. Dit blijkt goed te voldoen. Het starten gaat nu ook in de kou een heel stuk vlotter. |
||
15/11/02 16/11/02 |
Restauratie |
Om de trekker te kunnen voorzien van werkende lampen en
claxon zijn er extra gaten in het dashboard geboord. De
oude contactschakelaar blijkt helaas niet te voldoen.
Hiervoor moet dus nog een keer een andere voor komen. De
noodschakelaar die de gloeiplug in het inlaatspruitstuk
bedient, moet de definitieve worden. De originele
2e hands schakelaar die ik gekocht had, werkt
niet. Ik zal die komende winter eens een keer demonteren
om te zien wat er mee mis. |
||
22/11/02 23/11/02 |
Restauratie |
De tweede hands radiateur eerst mechanisch gesoldeerd (de zijkant had losgelaten) en vervolgens gemonteerd. Dat doet goed. Nu is dat lekken hopelijk voorbij. 's Avonds nog koelvloeistof gekocht en er in gedaan. De volgende ochtend is er toch een nat plekje op de grond. Gelukkig valt het mee, 1 slang klem blijkt niet helemaal goed te zitten. De beugel voorzien van twee stootplaatjes zodat hij niet meer op de achteras rust, maar op de montage steunen zelf. Daarna de beugel vast gezet met een klemplaatje. Als het nodig is, kan de beugel nu heel eenvoudig verwijderd worden. Ten slotte de schakelaar op de start motor vervangen. Dat start toch weer een stuk beter. Met andere woorden, de oude schakelaar veroorzaakte meer startproblemen en irritatie dan dat ik dacht. |
||
25/08/03 t/m 30/08/03 |
Restauratie |
Verlichting gemonteerd op de tractor. Dat wil zeggen de elektrische installatie aangepast zodat de trekker alleen wil starten als de verlichtingsschakelaar op contact staat. De trekker is anders wel heel gemakkelijk mee te starten en mee te nemen door anderen. Daarna replica koplampen van Hella geplaatst (deze echt identiek aan de Hella koplampen die er op zaten. Daarna de aanhanger contrastekker geplaatst achter op de achterbrug. Vervolgens van daaruit de de lampen op de spatborden aangesloten. Ik heb hiervoor ronde aanhanger achterlamp en gebruikt en daar tegenaan ronde lampen met oranje en wit geplaatst. Ik weet dat dit niet origineel is, maar in de stad durf ik niet te rijden zonder goede verlichting. Je hebt geen idee wat voor risico's automobilisten durven te nemen als er iets voor ze rijdt wat langzamer rijdt dan de wettelijk toegestane snelheid. Omdat de de trekker de plus aan het chassis heeft liggen, kon ik helaas geen standaard auto knipperrelais gebruiken. Gelukkig bestaan er ook twee polige knipperrelais. Die werken wel. |
||
25/08/03 t/m 30/08/03 |
Restauratie |
Omdat AnnaTEFka een lichte mate
incontinentie vertoond, toch maar de aftakas keerring
vervangen en twee olie aftappluggen in de achterbrug dicht
gemaakt. Dat zeggen 1 plug voorzien van teflon tape om af
te dichten en van de andere plug de koperen ring
uitgegloeid. Na het weer vullen van de achterbrug met olie
bleek dat ik toch 1 aftapplug vergeten was. Helaas zweet
de nieuwe aftakas keerring ook weer. Ik heb ook
gelijk maar de vul plug vervangen door een beter exemplaar
die ooit al een ergens op de kop had getikt. |
||
29/04/04 |
Restauratie |
Spiegels gemonteerd |
||
22/05/04 |
Restauratie |
Het werd tijd om AnnaTEFka gereed te maken
voor de grote reis naar Engeland (Dales). Om niet op
voorhand al de boot te missen moest de beugel 2 cm
ingekort worden. Hij was nu twee centimeter te hoog voor
de boot. Ik heb gelijk maar even de remmen bijgesteld en
de olie ververst en het olie filter vervangen. Dat moest
na drie jaar toch echt wel een keer gebeuren. Op zich
maakt AnnaTEFka niet veel uren per jaar, maar de kwaliteit
van olie gaat ook flink achteruit met de tijd. Bij het verder nakijken ook geprobeerd om de lekkage van een diesel retourleiding leiding te verhelpen. Na het aandraaien van de nippel spuit de diesel er flink uit. Van de regen in drup dus letterlijk. De nippel blijkt nu te zijn afgebroken. Hoe kom je op zaterdagmiddag nog aan nieuwe een nippel. Alle winkels die het kunnen hebben zijn dicht, en garagebedrijven blijken ze ook niet te hebben. Een flink en lichte paniek dus. In de schuur ligt gelukkig nog een leiding die ik een jaar of drie geleden al eens het gekocht en toen niet de goede was die ik zocht. Laat deze nu wel passen. Wat een opluchting. Om te voorkomen dat ik ooit eens de dop van de diesel tank ga verliezen, heb ik er maar weer een ketting aan gemaakt. Omdat het stuur altijd af gaf als het nat was, deze maar eens geverfd. Dat ziet er ook al beter uit. |
||
December 2004 tot Januari 2006 |
De trekker heeft zich tijdens de rondrit
door Engeland goed gehouden. Alleen de retourleiding
waarvan de nippel was afgebroken is gaan lekken. Dit is in
Engeland provisorisch maar vakkundig verhopen. Tijdens een kerstrit van de KLW heb ik 3 keer zonder brandstof gestaan. De eerste keer net voor het vertrekpunt. De tweede keer tijdens de rit. De laatste keer halverwege naar huis. En nu niet meer aan de praat te krijgen. De trekker bij een "boer" gestald. In de kerstvakantie met een collega de trekker weer rijdende gemaakt en naar huis gereden. In het voorjaar van 2005 alle leiding gecontroleerd, de tanks schoon gemaakt. De brandstofkraan onder de brandstof tank bleek helemaal verstopt. Het kettinkje om te voorkomen dat ik de dop zou verliezen, was losgeraakt en in de tankgevallen. Hij heeft vervolgens alle aangekoekte rommel los gemaakt en er voor gezorgd dat de leidingen verstop zijn geraakt. Tenslotte nog wat kleine diesellekkages verholpen. |
|||
13/05/06 |
Restauratie |
Oliekeerringen van de voorwielen vervangen. |
||
14/05/06 |
Restauratie |
Pen en bus van de vooras vervangen. (De
oude bus was nagenoeg doorgesleten) |
||
2006 tot en met 2011 |
Tractor gebruikt voor alle voorkomende
werkzaamheden en alleen gebruikelijk onderhoud gepleegd.
Geen verbetering of revisie gedaan. |
|||
2012 |
Restauratie |
Na overleg met René de
Bruin besloten om met zijn hulp te starten met de revisie
van een ander motorblok voor AnnaTEFka. Ik begon me meer
een meer te storen aan het olie verbruik van de motor.
Bovendien mocht er wel een laagje nieuwe verf op. Dat is
dan zo"n keuze moment. Pak het grondig aan of niet. Eerst
maar eens een motor zien te vinden en die klaar te maken.
Dan kan ik tenminste blijven rijden met AnnaTEFka en zit
er geen tijdsdruk op het project. |
||
15/03/2013 16/03/2013 |
Restauratie |
Samen met René en Symen aan het sleutelen
geweest om een start te maken met het in elkaar zetten van
de toekomstige motor voor AnnaTEFka. Eerst heel veel
ontvetten en schoon maken en ontvetten etc. Daarna
begonnen met de eerste onderdelen in elkaar zetten. De
krukas, zuigers en drijfstangen. |
||
2013 |
Niet veel voortgang geboekt
bij de restauratie. Wel AnnaTEFka gewoon blijven gebruiken
en onderhouden. Dat is gelijk het voordeel en nadeel van
een ander blok klaar maken. Er is geen echte deadline
omdat AnnaTEFka het gewoon blijft doen. |
|||
zomer 2014 |
Restauratie |
Beugel van AnnaTEFka opnieuw in de
(roestwerende) grondverf gezet. |
||
14/11/2014 15/11/2014 |
Restauratie |
Samen met René aan het sleutelen geweest om
een vervolg te maken met het in elkaar zetten van de
toekomstige motor voor AnnaTEFka. Kleppen in de kop
zetten, de kop op het blok zetten en aantrekken.
Klepspeling afstellen. |
||
22/01/2015 14/01/2015 |
Restauratie |
Verder gewerkt aan de motor. Brandstofpomp
op tijd gezet, inlaat en uitlaat spruitstuk er opgezet en
uiteindelijk de motor gestart. Hoera, de motor loopt. Eindelijk resultaat van al dat poetsen, schoonmaken, monteren en afstellen. Dit geeft de burger weer moed. |
||
27/02/2015 28/02/2015 |
Restauratie |
René had AnnaTEFka al opgehaald en was al
begonnen om de vooras en de motor er voor af te halen. En zoals altijd, alles wat je los haalt, blijkt toch net iets slechter te zijn dan je vreesde. Zo ook hier. De fusees versleten omdat de bussen helemaal doorgesleten waren. Ik had al wel speling gevoeld, maar ze stuurde niet zwaar. Daarna de hele versnellingsbak gespoeld en ook de hefpomp. Vind ik toch ineens een onderdeel van de hefpomp los op de bodem van de achterbrug. Helaas, ook de hefpomp moet vervangen worden door een ander exemplaar. Nieuwe keerringen in het stuurhuis gezet zodat die niet meer lekken. Nog een halve dag bezig geweest om de nieuwe bus in de achteras te krijgen voor het kantel punt van de topstang. De nieuwe bus is ongeveer een 0,5mm groter in diameter dan het gat. Het past wel goed door de gaten van het kantelstuk. Dus het gat maar geruimd tot dat de bus er nog strak in gaat. |
||
19/03/2015 21/03/2015 |
Restauratie |
Weer verder sleutelen. De stuuras van het
stuur vervangen door een van een sloop trekker. De oude
schroefdraad bleek helemaal weg te zijn. Een wonder dat de
moer er nog op bleef zitten. Stuuras met huis weer op
AnnaTEFka gemonteerd. René had de lagers bij het
differentieel al vervangen. Bij het verwijderen van het
differentieel bleek dat alle bouten die het kroonwiel vast
houden, los te zitten. Aan het kroonwiel is dus al eerder
een keer gesleuteld. Daarbij zijn toen nieuwe bouten
gemonteerd met oude moeren terwijl er toen speciale moeren
gemonteerd moesten worden. Ook de nieuwe zijn niet
van het goede type. Die toch maar gebruikt en geborgd met
Loctite borglijm. Dan lopen ze niet meer los. Toen de steekassen onder handen genomen. Van 1 steekas had René het lager er al afkregen met zijn zelfgemaakt speciale lager trekker naar ontwerp uit de service manual. Helaas wilde van de andere steekas het lager er niet af. Ook niet met heb bekende lompe geweld wat ik normaal gesproken wel heb. Uit eindelijk de slijptol maar gepakt. Voorzichtig een klein stukje van de rand van de binnenring afgeslepen. Daarna de binnenkooi kapot geslagen met een koudbeitel en een voor een de tonnetjes uit het lager gehaald. Toen wilde de as wel uit het lagerhuis. De binnenste ring hebben we eerst half ingeslepen en daarna stukgeslagen met een koudbeitel (zonder de as te beschadigen). Dat het nieuwe spul niet altijd past, wisten we al. Dat geldt ook voor het nieuwe lager van de steekas. De radius is te klein gemaakt. Die op de as is groter. Op de draaibank een grotere radius aan de binnenring geslepen met hulp van een stiftslijper. Met wat geduld is dat heel goed te doen. Tenslotte de trompetten en de steekassen weer gemonteerd. Om het differentieel soepel te laten draaien, de originele pakking vervangen door een pakking die 0,7mm dikker was. Nu is het differentieel met de hand rond te draaien. De remvoering vervangen door moderne rubber varianten. Zouden goed moeten remmen. Ik laat me verrassen. |
||
01/05/2015 02/05/2015 |
Restauratie | Veel kleine las klusjes gedaan om
scheurtjes te dichten. Ook veel deukjes uit plaatwerk
gehaald. Nog wat stukjes ijzer gestraald om roest te
verwijderen. Echt van die klusjes gevoelsmatig maar weinig
voortgang geven. Ze moeten echter wel gebeuren voor dat de
spuiter aan de gang kan. Een extra gat gemaakt in de montage plaat van de zwaaihaak van een MF 35. Dat is nodig omdat de TE20 een extra olie aftappunt onder achterbrug heeft. De montage gaten zijn gelijk. Daar hoeft dus niets aan te gebeuren. |
||
23/05/2015 24/05/2015 |
Restauratie | De koppeling met drukgroep is weer
gemonteerd op de motor. Een pakking gemaakt voor tussen de motor en de versnellingsbak. De motor is weer verenigd met de achterbrug. Het ziet er nu weer wat herkenbaarder uit. Het lijkt niet zo veel, maar het is toch stiekem aardig wat werk. |
||
13/06/2015 14/06/2015 |
Restauratie | In de tussentijd is er wel doorgewerkt aan
AnnaTEFka. René en Pascal hebben flink wat avonduren
gespendeerd aan AnnaTEFka. Veel onderdelen zijn namelijk
al gespoten. De (nu hopelijk) laatste onderdelen zijn spuitklaar gemaakt. De metalen beugels zijn gemonteerd aan de de spatborden. De banden zijn op de velgen gelegd. De hele vooras is gemonteerd samen met de besturing. De wielen en de velgen zijn gemonteerd. Het dashboard is gemonteerd. De meters etc. komen later. Radiateur met windtunnel geplaatst en slangen aangesloten. De heflatten en alles wat daarbij hoort zit er nu ook op. Ook met de radiateur tegen een leuk probleem aangelopen. Van de twee bevestigingsbouten aan de onderkant, had er een de juiste diameter. Hier paste de moer perfect op. Over de andere bout schoof de moer. Die bout bleek wel de goede spoed te hebben, maar was gewoon te dun. Uiteindelijk de moer maar platter geknepen in de bankschroef tot hij wel goed pakte. Blijkt goed te werken. |
||
19/06/2015 21/06/2015 |
Restauratie | Restaureren zit heel vaak tegen. Dit
weekeinde moesten er nog een paar kleine dingen gebeuren. Met andere woorden na vrijdag en zaterdag lange dagen gemaakt te hebben, was alles zaterdag avond om half elf gereed om naar Eindhoven te gaan. Wat is er allemaal gebeurd: Accu is geplaatst en de massa schakelaar is aangesloten. Tijdens het proefdraaien voor de bladblazer, diverse lekkages verholpen (Diesel, olie en water). Zelfs het nieuw water aftapkraantje lekt. Het kigas-pompje is gereviseerd. Bleek een kogeltje te ontbreken. Nooit wat gemerkt tijdens het starten. De motor kap is gemonteerd en geplaatst. Ook hierbij paste alles niet perfect. De gril zat tegen de radiateur aan. Radiateur is niet naar achter te zetten omdat dan de onderste buis tegen de vooras komt. Daarom het kantelpunt maar naar voren gelegd. (Moer weg geslepen, gat bijgeslepen en nieuwe moer er achter gelast). Nu past het. De remmen nog gesteld en een proefrit gemaakt. Zondag is AnnaTEFka weer thuis gekomen. Nu kan ik er door de week thuis weer aan werken. |
||
28/06/2015 29/06/2015 |
Restauratie | Verlichting gemonteerd en de elektrische
bedrading gelegd en aangesloten. Een klusje van een paar
dagen. Zaterdag de eerste proefrit met verlichting door de
stad. Helaas zit er een foutje in de aansluiting waardoor
er een zekering uit gaat. Dit snel verholpen. Nu is
AnnaTEFka helemaal gereed voor de show van de KLW in
Nijnsel het komende weekeinde. Ik ben benieuwd naar de
reacties. |
||
31/10/2015 |
Testwerk |
Vandaag naar België geweest om de stoppel
van het maisland bij een kennis los te trekken. Dat zal de
eerste keer zijn dat ze echt zwaar aan het werk mag na de
revisie. Voor de rest heeft ze alleen nog maar wat ritten
door de stad gemaakt. Daarbij heb ik al gemerkt dat alles
op zich goed werkt, behalve wat kleine lekkages. De
rubberen remschoenen die ik nu heb gemonteerd op AnnaTEFka
doen hun werk zeer goed. Ik heb haar niet ontzien. Ik heb de cultivator zo diep mogelijk in de grond gezet en maar trekken. Alles in de 2e versnelling. Wat een lekker geluidje komt er uit de geviseerde motor. Op de droge zandgrond kon ik AnnaTEFka wel aan het slippen krijgen maar niet smoren. Dat is dus goed. Het laatste veld is veel natter. Daar kan ik AnnaTEFka echt smoren. Ze krijgt het er zo warm van dat de motorolie begint te walmen. Voor de rest geen kick. Heerlijk! Is alles goed verlopen? Op de bekende lekkages na geen nieuwe zaken aan het ligt gekomen. Dat is dus goed nieuws. Ook bij het naar huis rijden bleef de verlichting gewoon werken. |
||
2016 |
Lekkage |
Gedurende dit jaar kwamen ter toch nog
diverse lekkages naar voren. Een aantal "vriesdoppen" gingen lekken. Die heb ik dus op een middag allemaal vervangen. Ook lekte er wat motorolie achter de deksel van de deksel waar de stoterstangen achter zit. Die pakking maar vervangen door vloeibare pakking. Ik weet, het is niet origineel maar het is nu wel dicht. Die vloeibare pasta had ik ook nodig om de vriesdoppen dicht te krijgen. Ik begrijp nu nog beter waarom vaak de ene winter de trekker geviseerd wordt en pas de volgende winter wordt gespoten. Dat wist ik natuurlijk al wel. Halverwege het jaar bleek ook ineens de accu niet meer geladen te worden. De spanningsregelaar was defect. |
||
2017 |
Lekkage |
Toen ik de trekker weer uit de
winterstalling haalde, lag er een plasje diesel onder. Het was lastig om te traceren waar de lekkage precies zat. Bleek de kurk pakking van de brandstofpomp te zijn. Daar maar een nieuwe voor gemaakt. Tot nu toe is het dicht. |
27/05/00 | aanschaf | fl1500,00 |
03/06/00 | kopieën documentatie | fl 70,00 |
11/06/00 | originele "topstang" | fl 40,00 |
17/06/00 | lager voor dynamo | fl 14,75 |
17/06/00 | landbouw driehoek | fl 27,50 |
26/06/00 | kopieën documentatie | fl 27,50 |
01/07/00 | accuklem | fl 3,50 |
04/07/00 | originele schuine stangen tussen hefarmen en toppunt | fl 90,00 |
23/07/00 | Massey Ferguson TE 20 service manual | fl 125,00 |
23/07/00 | 2 voorbanden 4.00x19 | fl 175,00 |
08/08/00 | kopervet en vloeibare pakking | fl 32,50 |
12/08/00 | 1 nieuwe binnenband 4.00x19 | fl 27,50 |
18/08/00 | hydraulic olie, motor olie filter, | fl 248,00 |
18/08/00 | motorolie en brandstof | fl 50,00 |
14/10/00 | Stabilisatie stangen + wielmoer | fl 25,00 |
28/10/00 | Antivries | fl 23,85 |
29/12/00 | M6 snijplaat en messing moeren en ringen. | fl 14,00 |
30/12/00 | Kussen voor in zadel | fl 70,00 |
Totaal uitgaven 2000 |
fl 2564,10 | |
06/01/01 |
Diverse onderdelen van een Sloop TEF (met dank aan R. De Bruin)
|
fl 300,00 |
27/01/01 | Stabilisatie steunen | fl 74,32 |
29/06/01 | Zircon topstang pennen, borgveren, kettingen etc. | fl 41,60 |
20/10/01 | 2e hands stuur met kleine beschadigingen 2 gebruikte brandstofleidingen |
fl 75,00 fl 10,00 |
uitgaven 2001 |
fl 500,92 | |
Totaal uitgaven tot en met 2001 |
fl 3065,02 | |
Vanaf nu gaan we verder met de Euro | € 1390,84 | |
24/03/02 |
Diverse nieuwe onderdelen:
|
€ 118,00 |
30/03/02 | Nieuwe pennen voor in de hef en M12 bouten. | € 28,00 |
03/05/02 | Primer en wegwerpkwast | € 17,00 |
10/05/02 |
Diverse nieuwe onderdelen:
|
€ 20,00 |
11/05/02 |
|
€ 345,00 |
30/06/02 | Het oude MF35 zadel geruild tegen een gatenbalk. De oude zadelveer verkocht |
€ -10,00 |
28/07/02 | Goedkope lampen (de "originele" waren niet te betalen) | € 20,00 |
13/09/02 |
Diverse nieuwe onderdelen:
|
€ 82,35 |
17/09/02 | Verloopnippel voor de oliedrukmeter IJzer voor de accubakken |
€ 4,08 € 31,12 |
20/09/02 | Zircon topstang katogorie 1 8 smeernippels 8 nieuwe unc bouten voor de accubakken |
€ 42,13 |
28/09/02 | Roestwerende primer voor ijzer Smeltpatronen voor in de meterkast 8 sluitringen |
€ 22,34 |
10/10/02 | Claxon, breedte lichten, gloeilampen, schakelaar, | € 61,48 |
19/10/02 | 2e hands inpspuit nippel voor de kigas installatie 2e hands voorgloei schakelaar |
€ 5,00 |
21/11/02 | 2e hands radiateur en dieselopvoerpomp | € 60,00 |
22/11/02 | Koelvloeistof | € 10,00 |
uitgaven 2002 |
€ 856,50 | |
Totaal uitgaven tot en met 2002 |
€ 2247,34 | |
01/02/03 |
Diverse 2e hands onderdelen
|
€ 70,25 |
23/02/03 | Nieuwe replica hella koplampen (identiek aan orgineel) 2e hands roestig maar gaaf orgineel gereedschapsbakje |
€ 45,00 € 2,00 |
26/07/03 |
Contactslot/lichtschakelaar zekeringkastje 6-polig met doorverbinder 3-polig stuurmoer aftakas oliekeerring kneedbaar metaal |
€ 42,00 € 10,50 € 12,00 € 14,00 € 9,00 |
31/07/03 |
knipperrelais en koperdraad |
€ 24,89 |
28/08/03 |
Kabel verbinder 8x6-polig PVC-kabel 9-aderig zwart Kabelschoenen PVC inzet verloopstuk tyrapjes |
€ 11,11 € 7,80 € 7,60 € 6,98 € 6,18 |
Knipper relais |
€ 5,50 |
|
uitgaven 2003 |
€ 274,81 |
|
Totaal uitgaven tot en met 2003 |
€ 2522,15 |
|
26/03/04 |
spiegels steunen à € 11,13 spiegels à € 6,76 |
€ 22,26 € 13,52 |
22/05/04 |
Potje zwarte verf en een kwastje |
€ 4,98 |
uitgaven 2004 | € 40,76 | |
Totaal uitgaven tot en met 2004 | € 2562,91 |
|
2012 | Oud motorblok (van een
forumlid), Krukas slijpen (KTB), revisie kop (KTB) Veel onderdelen voor motor revisie en tractor (HPS) |
€ 2200,00 |
uitgaven 2012 | € 2200,00 | |
2013/2014 |
Revisie uren motorblok + Nieuwe verstuivers + onderdeel brandstof pomp | € 750,00 |
uitgaven 2014 | € 750,00 | |
Totaal uitgaven tot en met 2014 | € 5512,91 | |
januari/ februari 2015 |
Revisie uren tractor Een paar onderdelen (Old Tractor Shop) Veel onderdelen revisie tractor (Koop van der Wal) |
€ 770,00 € 38,66 € 531,06 |
maart 2015 |
Veel onderdelen revisie tractor (HPS) Veel onderdelen revisie tractor (Koop van der Wal) Nieuwe voorbanden (Profile Tyre center) Verf (Granit) via een lokale leverancier. |
€ 265,65 € 749,67 € 254,43 |
mei 2015 |
Bedrading + isolatie kous voor draadboom + aansluitmateriaal + gereedschap (Rick Donkers Auto Electrics) | € 241,85 |
Juli 2015 |
Stralen van plaatwerk en velgen, Revisie
uren + spuiten Spuiten + verf verf |
€ 2117,50 € 875,46 € 76,83 |
uitgaven 2015 | € 5942,11 | |
Totaal uitgaven tot en met 2015 | € 11455,02 | |
Vanaf nu worden er geen financiën meer
bijgehouden. |