Onsteking afstellen TEA/D en 35 benzine of petrolium

Alleen om te lezen

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Onsteking afstellen TEA/D en 35 benzine of petrolium

Bericht door fergie »

Hello Allemaal,

Hier de procedure voor het afstellen van de onsteking bij de standard vonk ontsteek motoren.

In deze procedure wordt een boortje gebruikt. Dit dient men middels een stuk touw te verbinden met de versnellingspook (TE) of de contactsleutel (35)

Aan de linker zijde van de flens waarmee de motor aan de trekker is bevestigd zit een gaatje van 6,3mm tussen de 2 verstevigings ribben. In het vliegwiel zit net zo'n gaatje. Plaats een 6mm boortje met de glade kan eerst in dit gat. Verwijder alle bougies. Dit maakt het draaien van de motor makkelijker. Leg een vinger op het bougie gat van de eerste cylinder (dichtste bij de waterpomp) en draai de krukas in normale richting rond tot je druk onder je vinger voelt. Draai langzaam verder en druk tegelijkertijd een beetje op het boortje tot die in het vliegwiel valt. Nu staat cylinder 1 op TDC in onstekings fase. De distributor zit in een klem. Deze is aan de motor gemonteerd met 2 bouten/moeren. Draai deze los en zet de punt van de klem op de lange streep op het plaatje er onder en zet de klem tijdelijk weer vast

Stel de kontactpunt afstand af op 0,25 tot 0,3 (0,35 tot 0,40 voor de 35) met de voorkeur op 0,30mm.(0,40 voor de 35) Om de kontacten open te zetten de distributor in z'n geheel verdraaien door de klembout los te draaien tot de volger midden op een nok staat. Stel de punten met een voeler zodanig dat je net weerstand voelt van de puntjes die de voeler klemmen.

Sluit een lampje aan tussen de accu en de "laagspannings aansluiting" op de distributor. Een 1 a 2 wat lampje is prima
Op de rotor staat een pijl welke de draairichting aangeeft. Draai de klembout los en verdraai de distributor tot de lamp brand. Zet met de hand even kracht op de rotor tegen de draairichting in om de speling uit de ontsteking te halen. Draai nu de distributor LANGZAAM tegen de draairichting van de rotor tot de lamp net uit is. Nu de klembout weer vast zetten. Hiermee is de timing 0º. De plaat onder de klem heeft een schaal in stapjes van 4º en is gemarkeerd met A en R. De A van Advace=vervroegen en de R van Retard (verlaaten). Afhankelijk van de motor moet je nu de vereiste vervroeging in stellen.

TEA (benzine) 1ºA
TED (petrolium) 6º
TED (petrolium) 4º na motor nummer S170.175E

FE/MF 35:

motor type I type II type II vanaf motor nummer
Benz. 1ºA 5ºA SF.3519 E
VO 6ºA 8ºA SG.1058 E

Indien de loop niet regelmatig is na het stellen zou dat wel eens aan het kogel lager in de distributor kunnen liggen. Onder de plaat met de contactpunten zit een centrifugaal vervroeging. Daaronder is de as gelagerd met een kogel lager. Dit is een lager met afwijkende afmetingen maar wel verkrijgbaar. Meestal is het lager veroest door stilstaan. Als je daarna de motor weer gaat gebruiken werkt het eerst nog wel tot alle roest er uit gelopen is en er grote speling optreed. Die speling zorgt dan weer voor een onregelmatige ontsteking. Testen doe je door aan de as te voelen ter hoogte van de rotor. Als je de as daar behoorlijk speling voelt hebben is de kans groot dat vervanging van dat lager de uitkomst bied.

O ja, de reden dat je dat boortje ergens aan vast moest knopen ?. Zodat je het niet vergeet te verwijderen. Als je het vergeet en je gaat starten krijg je brokken !.

Als je problemen hebt met opnieuw starten van een warme motor bij een TED stel dan de punten op MF35 waarden.

Groetjes,

René de Bruin.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Onsteking afstellen TEA/D en 35 benzine of petrolium

Bericht door fergie »

Hello Allemaal,

Om het wat visueeler voor te stellen heb ik een paar foto's gemaakt van de procedure en mijn 35 TVO een keer gesteld voor de foto's. Voor je met afstellen begint eerst de contactpunt afstand stellen zoals in de post hierboven.

Afbeelding

De motor voor ik begon. De trekker is gekocht met de onsteking in deze toestand en da's eigenlijk omdat het aandrijf tandwiel niet in de juiste positie geplaatst was. Vergeleken met de laatste foto is de aansluit volgorde van de bougie kabels anders op de verdeler.

Afbeelding

Om te beginnen draai je alle bougies er uit en verwijder je de onsteking geheel. Leg vervolgens een vinger op het eerste bougie gat en draai de motor met de slinger langzaam rond tot je druk begint te voelen. Stop met slingeren.

Afbeelding

Druk een 6mm (of 1/4" (6.35mm)) boortje of staafje in het gat onder de startmotor en duw het tegen het vliegwiel. Boortje met de glade kant eerst er in steken. Draai vervolgens de motor verder rond middels de ventilator (eventueel de v-snaar tijdelijk strakker spannen) tot het boortje in het vliegwiel valt.
Als je te ver bent ruim een halve slag terug of ruim 1,5 slag doordraaien en opnieuw proberen. (dus niet een klein stukje terug, dan staat de aandrijving slap)

Afbeelding

Hang vervolgens je onsteking sleutel aan het boortje. Als je onverhoopt de starter in werking zet met het boortje er nog in heb je potencieel een groot probleem, U BENT GEWAARSCHUWD !!

Afbeelding

Met de motor gefixeerd in deze stand moet de sleuf in het aandrijftandwiel onder een hoek van ca 45 graden richting no 2 bougiegat wijzen. Is dan niet zo dan kan dat eenvoudig gecorrigeerd worden. Het tandwiel kan eenvoudig naar boven verwijderd worden en weer een paar tanden verdraaid terug geplaatst worden. Doe het 1 tand tegelijk omdat de oliepomp aandrijving er onder dan makkelijk volgt. Door de scheve tanden loopt het tanwiel er al draaiend in. Als je deze stap reeds hebt gedaan of niet nodig vindt kun je dit overslaan. Plaats de onstekings houder zonder ontsteking weer terug (pakking vervangen door zelfde dikte)

Afbeelding

In deze stand staat het tanwiel dus juist.

Afbeelding

Bovenop de houder (onder de klem) zit dit plaatje. Dit plaatje is universeel omdat op bijde kanten een schaal met 2 letter staat echter wel in spiegelbeeld. monteer het (na eventueel schoonmaken) met de letters links en de A aan de kant van het blok.

Afbeelding

Zet de onsteking met klem weer terug en wel met de punt van de klem in lijn met de middelste (lange) lijn op het plaatje. Monteer de klem met de klembout los maar de klem zelf vast aan het blok. Monteer daarna de onsteking met de kap verwijderd maar de rotor er nog op. De rotor moet in de linker onderhoek staan zoals op de afbeelding hieronder.

Afbeelding

Draai de rotor in de richting tegen de pijl in met enige kracht zodat de eventueele speling wordt weggenomen. Doe dit ook tijdens het afstellen, dat heb ik niet gedaan om de foto's duidelijker te maken. Sluit een multiemeter of lampje aan op de bobine aansluiting. Bij multiemeter deze op weerstand (of beter door-piepen) en de andere kant aan massa. Bij een lampje deze op de accu aansluiten.

Afbeelding

Draai de body in de richting van de pijl tot de meter een lage waarde aangeeft (of piept, deze geeft dan ook shrt voor short=kortgesloten) of met een lampje gaat de lamp branden.

Afbeelding

Vervolgens weer de andere kant op (houd de rotor strak zoals boven) en heel langzaam tot de meter hooge weerstand (piep houdt op) aangeeft en of het lampje uit gaat. Zet vervolgens de klem vast. Hierna kan de klem met distributor en al worden verdraaid met behulp van de schaal volgens de lijst in de eerste post. De positie van de rotor wijst nu in de richting van de aansluiting voor de eerste bougie. Sluit de bougies aan in de volgorde 1-3-4-2. Het resultaat ziet er dan zo uit als de foto hieronder.

Afbeelding

Vergeet staaf/boortje niet !, u bent gewaarschuwd !

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Plaats reactie