olie peilstok

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
MARCSKE
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 28 jan 2008 18:03

olie peilstok

Bericht door MARCSKE »

Hey weet iemand hoe het komt dat er olie uit de motor komt via die buis langs de motor ? waar de druk uit komt van de motor
nochtans is de olie ni teveel ook tussen 2 de en 3 de streep dus gevuld maar als hij warm is komt er veel olie langs die buis uit?

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door admin »

Als een motor ouder wordt, komt treedt er slijtage op.
Een van de dingen die slijten zijn de zuigerveren. Hierdoor wordt de afdichting minder en lekt er meer lucht uit de ruimte boven zuiger (waar de verbranding plaats vindt) naar het carter. Tijdens de verbranding is de druk boven de zuiger heel hoog. Een klein beetje lekt zorgt er dan al voor dat er ook een lichte overdruk in het carter ontstaat. Die lucht gaat normaal via de carterventilatie weg.

Als de carterventielatie verstopt zit of als de lek heel erg groot is, ontsnapt de lucht ook via de olie pijlstok. Het is normaal dat er dan wat olie mee komt.
Ik ken verhalen van motoren die zover versleten waren dat de oliepijlstok werd vastgebonden om hem niet te verliezen.

Als ik jou was zou ik eerst controleren of de carterventilatie niet verstopt is.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

MARCSKE
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 28 jan 2008 18:03

Bericht door MARCSKE »

ja ik bedoel dus de carterventilatiebuis waar de olie uit komt kende de naam niet uit de peilstok komt niks uit

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door admin »

Dat er een beetje olie uit de carterventilatie komt is niet ongewoon.
Door het draaien van de motor wordt olie rondgeslingerd en zweven er dus kleine oliedruppels in de "lucht" die met via de carterventilatie naar buiten komen.

Ik heb tractoren gezien die tijdens het ploegen de bladeren op het veld aan de kant bliezen via de slang van de carterventilatie. De motor "rookte" bij wijze van spreken net zo hard uit de carterventilatie als uit de uitlaat.

Helaas kan ik niet via de email beoordelen of er veel of weinig olie uit de carterventilatie komt. Op het eerste gezicht zou ik me er niet ongerust over maken.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

Plaats reactie