erg eigenwijze koperen ringetjes...

Hier kunnen alle vragen over tractoren van andere merken gesteld worden. Voordat je hier een vraag steld, bedenk wel dat de kennis van de ander merken minders is dan die van Massey Ferguson.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

erg eigenwijze koperen ringetjes...

Bericht door hooidonk »

Hallo iedereen,

Ik zit met een luchtgekoeld 2 cilinder Hatz blok waarvan de verstuivers eruit zijn gehaald voor een revisie. Nu wilde ik ze weer monteren, maar zag dat de oude koperen ringen in de kop zijn achter gebleven. En je raad het al, deze willen er met geen mogelijkheid uit. Komt nog bij dat ze precies pas in het gat zitten, waardoor je er ook geen vat op krijgt. Uiteindelijk was het me vandaag gelukt een haakse schroevendraaier er iets achter te krijgen, maar zelfs daar was hij niet van onder de indruk.
Ik durf ook niet te lomp er op te gaan, want ben erg bang de zitting te beschadigen. Ik was van plan maandag van het werk een redelijk passende frees mee te nemen in de hoop dat deze hem zou vermuizen, of zich er zodanig in vast zou vreten dat hij los zou komen.
Maar is er nog iemand met een beter idee?

gr. Marten

marten mulder
Berichten: 19
Lid geworden op: za 02 dec 2006 11:28
Locatie: niezijl

Bericht door marten mulder »

draadtap vastlassen op een schroevendraaier, door dat de tap conisch is vreet hij zich vast in de ringetjes en kan je ze er zouit halen.

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Bericht door hooidonk »

Hallo naamgenoot,

Ik krijg geen grip op de ringetjes.
Ik kan ook niet teveel doen, want het cilinderkopje is van aluminium.
Ik denk dat ze daarom ook zo vast zitten.
Ik heb geprobeerd ze weg te frezen, maar ook daar hetzelfde verhaal, bang door het ringetje heen te gaan en de zitting naar de eeuwige jachtvelden te helpen.

gr. Marten

wpee
Berichten: 127
Lid geworden op: za 30 dec 2006 8:18
Locatie: Kessel

Bericht door wpee »

heet stoken en koud laten schrikken (alleen de ring schrikken) met een konisch toelopende staaf.
Als je geluk hebt klemmen ze zelfs om de staaf heen

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Maarten,

Volgende doe ik altijd. Je neemt een vrij smalle schroevendraaier (ca 3mm). Die sla je tussen de ring en de wand van het gat. Dat doe je rondom een paar keer waardoor de ring kleiner wordt en dan kun je hem er uit wippen !. Natuurlijk dan wel nieuwe ringen plaatsen. Zorg dat je alleen rondom de ring werkt, als je krassen maakt in het vlak waar de ring op afdicht is hij niet dicht meer natuurlijk.....

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Bericht door hooidonk »

Hallo iedereen,

ik was er even niet meer aan toe gekomen, maar uiteindelijk is het toch gelukt, ze zijn er uit!!

na wat andere methodes geprobeert te hebben bleek de schroevendraaier er aan de zijkant tussen slaan en dan wrikken de meest effectieve manier. Ik moest voorzichtig te werk gaan, want het cilinderkopje is van aluminium. De ring die ik eerst met de frees een stuk dunner gemaakt had, wou makkelijker buigen, waardoor die er eerder uit kwam. Al met al heeft t me toch nog een paar uurtjes tikken, wrikken, vloeken en zuchten gekost, dus ik was blij dat het geen 6 cilinder was... :roll:

iedereen bedankt voor je reactie!

gr. Marten

Plaats reactie