Afstelling brandstofpomp FE35

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
ketellap
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 14 mar 2021 16:51

Afstelling brandstofpomp FE35

Bericht door ketellap »

Na een paar jaar te hebben aangemodderd met een zwaar vervuild brandstofsysteem (roest en bacteriegroei) heb ik nu, na het roestvrij reinigen van de tank, maar ook het reinigen van het brandstoffilter, opvoerpompje, leidingen, brandstofpomp (mislukt) en het reviseren van de verstuivers, zonder goed resultaat ofwel nog steeds beroerd lopen, nu ook de brandstofpomp bij een gespecialiseerd bedrijf in dieseltechniek laten reviseren. Dit lijkt nu gelukt, omdat vandaag de trekker na het starten weer liep als een zonnetje. Wel hoor ik bij een warme motor nog steeds een metalig kloppend geluid (vergelijkbaar met koudstart), wat er voorheen niet was. Het revisie bedrijf vindt dit wel acceptabel, omdat de revisie van verstuivers en pomp meer pit geven aan de motor. Vreemd is wel, dat ik de brandstofpomp helemaal naar me toe moest draaien, dus echt aan het einde van de sleufgaten om de uitwendige merkstreep, die is aangebracht door het revisiebedrijf, gelijk te krijgen met de merkstreep op het motorblok. Wat ook vreemd is, dat het merkteken op de borgclip achter het inspectiedekseltje niet in lijn staat met het merkteken onder de letter G. Hier zie je op het oog een verschil van wel 10mm. Ik heb dit nagevraagd bij het revisiebedrijf en zij vinden dit ook vreemd, maar hebben hier geen verklaring voor. Ik heb de volgende vragen: 1) Ondanks dat ik bij aflevering van de pomp gevraagd heb om de positie van de circlip in de pomp te markeren voor demontage (gezien in instructie Youtube), zodat deze na montage weer op dezelfde plaats zou komen te zitten, denk ik dat ze dit niet gedaan hebben. Dit is mijn inziens een gemiste kans voor toekomstige sleutelaars. Zij beweren echter van wel, maar hebben er geen verklaring voor. Is mijn conclusie juist? 2) Is de positie van de circlip weer in de originele stand terug te brengen? 3) Wat zou de reden kunnen zijn, dat ik de pomp helemaal in de uiterste positie moet plaatsen voor een goede afstelling? 4) Moet ik me zorgen maken over het duidelijk hoorbaar kloppend metalig geluid bij warme motor? 5) Het asje in het bovendeksel van de pomp voor bevestiging gashendel zit bovenin mooi geborgd met een O-ring, maar zwabbert onder in de pomp in een paar mm's te groot gat. Het gat ziet er rond uit, dus lijkt niet op slijtage. Het revisiebedrijf komt tot de conclusie dat dit origineel is, maar ik heb zo mijn twijfels. Het lijkt wel of er een bronzen busje ontbreekt. Wat is waar? Mvg. Hans

highway
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 14 apr 2013 19:27

Re: Afstelling brandstofpomp FE35

Bericht door highway »

Hallo,

Om te controleren of de circlip inderdaad op de juiste positie staat moet je het volgende doen. Demonteerd de pomp.
Je zet een klein beetje luchtdruk, max 3 bar, op de uitgang waar normaal de dieselleiding naar de eerste cilinder zit. Nu de pomp verdraaien in de normale draairichting zoals die aangedreven wordt tot hij blokkeerd. Nu kun je zien of je lijn klopt en indien nodig aanpassen. Daarna nog een aantal keer cotroleren. Wat ik ook altijd doe is als ik aan een pomp gewerkt heb is een beetje diesel of wd40 in de ingang van de pomp spuiten, de gashendel vol gas zetten en dan de pomp handmatig rond draaien. Als het goed is gaat er dan diesel uit de 4 uitgangen gespoten worden.
Wat betreft het gas asje. Lastig te zien vanaf hier, maar als het afdicht lijkt het mij ok. Er zijn ook online van die nieuwe dekseltje te koop overigens.

Succes, ik hoop dat je hier iets mee kan

ketellap
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 14 mar 2021 16:51

Re: Afstelling brandstofpomp FE35

Bericht door ketellap »

Bedankt voor je input en een goed idee voor een volgende sleutelronde. Als iemand nog iets kan zeggen over de vragen 3, 4 en 5 dan hoor ik het graag. Mvg. Hans

highway
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 14 apr 2013 19:27

Re: Afstelling brandstofpomp FE35

Bericht door highway »

Hallo,

Wat betreft je andere vragen dat je de pomp helemaal naar 1 kant moet draaien om uit te komen zou kunnen door een uitgerekte distributieketting of dat er ooit in het verleden bepaalde onderdelen niet op de juiste manier terug gezet zijn. Het huis waar je de pomp op monteert en waar de olie dop op zit is voorzien van tandwielen en als deze een tandje verkeerd staan klopt het natuurlijk ook niet meer. Zelf ik al eens behoorlijk lopen klooien met het distributietandwiel van de nokkenas. Deze zou volgens het boekje maar op 1 manier kunnen passen, maar de praktijk is toch anders! Bleek bij mij als deze niet goed stond de pomp ook niet goed afte stellen was. Uiteindelijk heb ik de gehele motor volgens het werkplaatshandboek afgesteld, zowel de timing als de brandstofpomp, en zeker na revisie heb ik nu een perfect startende en lopende 35.
Wat je metaal geluid betreft zou ik mezelf hier best wel zorgen over maken. Diesels maken altijd wel herrie maar voren zeker niet hard te nagelen. Maar het zou ook goed kunnen dat als je de brandstofpomp niet goed afgesteld krijgt je dit soort geluiden in de kaart speelt. Ik zou mezelf eerst buigen over de afstelling van de pomp met een beetje mazzel los je dan meerdere problemen in 1 keer op.

Gr Niels

ketellap
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 14 mar 2021 16:51

Re: Afstelling brandstofpomp FE35

Bericht door ketellap »

Niels, alsnog bedankt voor je reactie. Ik heb deze reactie uit de maand Mei blijkbaar gemist. Ik heb inmiddels weer enkele ritjes gemaakt en het "nagelen" valt me achteraf eigenlijk wel mee. De motor start en loopt in ieder geval prima. Ik heb trouwens zelf het distributie tandwiel nooit los gehad. Als ik me goed herinner kwam er bij de eerste keer dat ik de brandstofpomp uit het blok nam er een spie-verloopbus mee naar buiten. Deze heb ik teruggeplaatst en dat kan door de spie maar op 1 manier. Ik heb daarna steeds het idee gehad, dat ik de pomp maar op 1 manier qua manoeuvreerruimte terug kan plaatsen ofwel geen tand verkeerd kan plaatsen. Zou hier toch nog iets fout gegaan kunnen zijn? Mvg. Hans

Plaats reactie