Hefinrichting werkt niet meer na olie verversen

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
steven4172
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 16 jan 2023 8:26

Hefinrichting werkt niet meer na olie verversen

Bericht door steven4172 »

Laatst heb ik de olie ververst van TEA20 trekker.
Sinds ik de olie ververst heb werkt de hefinrichting niet meer, 15W40 werd me aangeraden.
Is er nog een stap die doorlopen moet worden na het verversen van de olie?

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Hefinrichting werkt niet meer na olie verversen

Bericht door admin »

Dat is vreemd dat na het olie verversen de hef niet meer werkt.
Normaal heeft dat er geen invloed op. 15W40 kan wat dun zijn, maar zou op zich gewoon moeten werken. Zeker in de winter.

Het hele hydraulische systeem is behoorlijk robuust en gaat niet zo snel stuk.
Draait de aftakas nog wel?

Je kunt het inspectie luik aan tegenover de aftakas handel eens los kijken wat je ziet.
Als je de hefhandel dan beweegt kun je zien of dat iets veranderd in de olie stroom rondom de pomp.
Als het goed is, zie je ook vorken van boven naar beneden bewegen. Die bedienen een soort van schuif in de pomp om de olie stroom sturen.

Bekijk ook de volgende pagina eens, daar wordt de werking van het hele systeem uitgelegd.
http://www.annatefka.nl/mf_techniek/te20_onder6.htm
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

contitour
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 20 dec 2020 12:32

Re: Hefinrichting werkt niet meer na olie verversen

Bericht door contitour »

Hoi Steven, Ik neem aan dat je de olie van de versnellingsbak vervangen hebt. Ik heb twee keer problemen met mijn hef gehad. De eerste keer was het een veertje van de regelstang wat niet origineel was en was los geschoten. Vorig jaar was het hele dikke oliedrap wat onder in mijn versnellingsbak lag en de kanalen in mijn pomp verstopte. Ik heb toen de olie afgetapt en de pomp kanalen vanaf onder/zijkant met perslucht doorgeblazen. Daarna deed de heft het weer.
Wat er onder in de bak lag leek wel oud vet. Volgens mij net zo oud als de trekker...........

Plaats reactie