MF 35 loopt slecht na reiniging brandstofsysteem en revisie verstuivers

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

ketellap
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 14 mar 2021 16:51

MF 35 loopt slecht na reiniging brandstofsysteem en revisie verstuivers

Bericht door ketellap »

Beste...,

Omdat het brandstofsysteem van mijn Goudbuik zwaar vervuild was met een soort plak (bacteriën groei?), waardoor telkens brandstofklep bleef hangen, heb ik de tank, brandstofpomp, filter, opvoerpompje en alle leidingen professioneel laten reinigen. Na montage liep de tractor stationair niet lekker. Meer gas geven gaf wel verbetering. Af en toe een rookpluim, waardoor het leek of 1 cilinder niet goed werkte. Na advies te hebben gevraagd, heb ik besloten om alle verstuivers na te laten kijken. Deze zijn vervolgens gereviseerd. Tussendoor heb ik bij het kleppen stellen nog een beschadigde tuimelaar vervangen. Ik heb nu de verstuivers weer gemonteerd en de rest aangesloten, maar de tractor loopt nu nog slechter dan ervoor. Hij loopt met moeite stationair met continu rook uit de uitlaat en af en toe een hik en als ik gas geef slaat hij af. Ik heb het systeem nu een paar keer ontlucht, maar daar lijkt de oorzaak niet te zitten. Het lijkt erop, dat na de revisie van de verstuivers het alleen maar slechter is geworden. Ik heb nu als tip gekregen om het te zoeken in de mogelijk versleten distributieketting, maar de tractor liep altijd als een zonnetje, dus kan ik me dat niet voorstellen. Ik ben niet zo ervaren en zou het daarom eerder in een montagefout zoeken, of mogelijk is in de brandstofpomp toch nog rommel (lossen plakresten) blijven zitten, die de boel verstoord. Heeft iemand een idee waar ik het moet zoeken?

Met vriendelijke groet,
Hans Ketellapper

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: MF 35 loopt slecht na reiniging brandstofsysteem en revisie verstuivers

Bericht door admin »

Haal eens een verstuiver los en kijk eens naar het sproeibeeld van de verstuiver.
Het zou kunnen dat de brandstofpomp wat versleten is en niet meer voldoende inspuitdruk levert om de verstuivers goed open te laten gaan.
De inspuitdruk wordt namelijk opnieuw afgesteld bij de revisie van de verstuiver.

Heb je ook de verstuiver leidingen losgehad tijdens het ontluchten?. Alleen de pomp ontluchten is niet voldoende.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

ketellap
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 14 mar 2021 16:51

Re: MF 35 loopt slecht na reiniging brandstofsysteem en revisie verstuivers

Bericht door ketellap »

Gerrit,

Bedankt voor je snelle reactie. Op die manier had ik het nog niet bekeken, dan val ik mogelijk van het een in het ander.
1) Ik heb trouwens wel de 1e en 2e verstuiver ontlucht, maar de andere 2 niet. Veel moeite is het niet, maar zou dat nog het verschil kunnen maken kunnen uithalen?
2) Kan ik trouwens de verstuiver demonteren, terwijl de tank er op blijft zitten? Dat moet dan wel, als ik het beeld van een verstuiver wil testen.
3) En als leek vraag ik dan natuurlijk, hoe het beeld er goed of slecht uit moet zien?
4) Ik las in het forum iets over verstuivers met 1 straal en 2 stralen. En deze laatste zou voor mijn Goudbuik uit 1957 van toepassing zijn. Ik zit namelijk nog te denken aan de mogelijkheid dat het revisiebedrijf de verkeerde verstuivers heeft gemonteerd. Kun je dit zien aan de buitenkant van de verstuiver?
5) Is de brandstofpomp te reviseren of wordt het dan een nieuwe kopen?

Mvg. Hans

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: MF 35 loopt slecht na reiniging brandstofsysteem en revisie verstuivers

Bericht door admin »

Hoi Hans,

Hierbij mijn reactie.

1. Er zit een roterende brandstofpomp op je trekker. De twee bovenste aansluiting moet je goed ontluchten. Lucht blijft boven in de pomp zitten.
Ik neem aan dat het opvoerpompje het nog goed doet. Als die niet voldoende druk levert, doet de brandstof pomp het ook niet goed.

2. Ik weet zo niet of je de verstuivers er uit kunt halen zonder de tank te verwijderen. Misschien dat iemand anders dat zo weet.

3. Het beeld moet er ongeveer uitzien als onderstaande plaatjes
mf35_injector1.PNG
(199.15 KiB) 381 keer gedownload
mf35_injector2.PNG
(209.99 KiB) 381 keer gedownload
Fout is een verstuiver die druppelt, een dunne harde straal etc.
De verstuiver moet verstuiven.

4. Je hebt meerdere verstuiver beelden. Volgens mij heeft de MF35 altijd twee "stralen" omdat het een motor een voorkamer heeft (indirect ingespoten diesel motor). Je kunt aan de buitenkant niet zien welke verstuivers gemonteerd zijn.

5. Brandstof pompen zijn meestal wel te reviseren. Als de trekker voorheen goed liep, zou ik de brandstof nog zolang mogelijk met rust laten.

Als de pomp iets geroteerd staat op de trekker heeft dat wel invloed op de werking en vooral het starten van de trekker. Een versleten distributie ketting verklaard in mijn ogen dit verschil in stationair lopen niet.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

ketellap
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 14 mar 2021 16:51

Re: MF 35 loopt slecht na reiniging brandstofsysteem en revisie verstuivers

Bericht door ketellap »

Gerrit, bedankt voor je uitgebreide antwoord. Het opvoerpompje heb ik al eens vernieuwd en werkt goed. Ik ga morgen voor de zekerheid het gehele systeem nogmaals ontluchten, waarbij ik alle verstuiveraansluitingen voor de zekerheid ook meeneem. Ik heb nog even gekeken naar het testen van verstuiverbeeld, maar een verstuiver eruit halen, omdraaien en weer aansluiten, daar is zo te zien geen ruimte voor of ik moet de toevoerleiding verbuigen. Of is hiervoor een koppelstuk/slang nodig om de verbinding tussen de test verstuiver en toevoerleiding te maken. Is hier makkelijk aan te komen of te maken?

Mvg. Hans

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: MF 35 loopt slecht na reiniging brandstofsysteem en revisie verstuivers

Bericht door admin »

Hoi Hans,

Het begint met goed ontluchten. De diesel moet echt goed uit de leidingen spuiten bij de verstuivers. Niet een of twee pulsen maar een poosje. Dan weet je zeker dat de lucht er uit is. Wat je ook kunt doen, is de leidingen bij de verstuivers stuk voor stuk losmaken bij lopende motor. Dan kunt je horen of het geluid bij een van de verstuivers anders veranderd dan de andere verstuivers. Die verstuivers is dan verdacht.

Hobbyisten zullen ooit wel iets gemaakt hebben als een verloopleiding. De meesten maken echter gebruikt van een verstuiver tester. Dan kun je ook gelijk de druk aflezen waarbij de verstuver open gaat.

Misschien goed om te vragen op welke inspuitdruk de verstuivers zijn afgesteld. Soms wordt de inspuitdruk per ongeluk verkeerd afgesteld.
Ze moeten afgesteld worden op 130 bar en zakken dan terug naar 120 bar volgens de service manual.

Succes met testen.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

ketellap
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 14 mar 2021 16:51

Re: MF 35 loopt slecht na reiniging brandstofsysteem en revisie verstuivers

Bericht door ketellap »

Hoi Gerrit,

Vanmiddag het gehele systeem nog maar eens ontlucht, maar zonder beter resultaat. De motor liep eerst bij koude motor, wel met veel rook, redelijk stationair en toen viel wel op dat bij het losdraaien van de wartel bij de eerste voorste cilinder de motor afsloeg en na vastdraaien weer redelijk door liep. Ik wilde dit later herhalen voor de overige cilinders, maar kreeg de motor niet meer fatsoenlijk aan de praat. Ik wacht nu even het antwoord van Jan van der Wilt af, want hij heeft het gehele brandstofsysteem gereinigd en de verstuivers gereviseerd.

Mvg. Hans

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: MF 35 loopt slecht na reiniging brandstofsysteem en revisie verstuivers

Bericht door admin »

Hoi Hans,

Er is duidelijk iets niet goed. Als je een verstuiver los draait mag de motor niet afslaan.
Wit roken duidt meestal op onverbrande diesel.

Succes met je zoek tocht naar de oorzaak.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: MF 35 loopt slecht na reiniging brandstofsysteem en revisie verstuivers

Bericht door massey 35 »

Hallo Hans,

Het slecht lopen kan veel oorzaken hebben.
Je moet waarschijnlijk op zoek naar een dieselmonteur/hobbyist.

Staat de pomp op tijd?
Toch ergens vanaf de tank tot en met de verstuivers een verstopping of een kleine belemmering ?
Heb je 4 gloeispiralen links in de cilinderkop of of 1 vlamstart rechts in het inlaatspruitstuk?
Doorlaat in de tankkraan groot genoeg?
Opvoerpomp goed? Werken de pers en zuigklep hiervan goed?
Schottenpomp en inlaatgedeelte achterin brandstofpomp goed?

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

ketellap
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 14 mar 2021 16:51

Re: MF 35 loopt slecht na reiniging brandstofsysteem en revisie verstuivers

Bericht door ketellap »

Gerrit/ Wim,

Bedankt voor jullie input. Wim, van de door jouw aangegeven mogelijke oorzaken, kan ik alleen zeggen, dat de tank, tankdoorvoer, filter, opvoerpompje (nieuw) en alle leidingen brandschoon zijn. Ik heb zojuist even contact gehad met het revisiebedrijf Jan van der Wilt en hij zoekt het probleem toch in de brandstofpomp, ofwel dat door het reinigen/spoelen mogelijk in de pomp iets is gebeurd, bv stukjes losgeraakte plak die de goede werking blokkeren. Ik weet nu ook van hem, dat de nieuwe verstuivers slechts 1 inspuitstraal hebben, omdat volgens hem de oude dit ook hadden. Dit is toch afwijkend van, wat ik op het forum heb gelezen. Als ik de oude vestuivers bekijk, zie ik slechts 1 opening, maar zegt dit wat over het inspuitgedrag. Misschien ook goed om te vertellen, dat ik ter voorkoming van de inmiddels door mij verfoeide "plak", nu voor het eerst Bardahl "Diesel Anti Bacterie" aan de brandstof heb toegevoegd. Dit middel kun je als particulier blijkbaar nog wel via internet kopen, maar dan moet je wel verklaren, dat je het door een professional laat gebruiken. Ik heb even gedacht dat dit misschien roet in het eten heeft gegooid, maar geloof hier niet meer in. Het revisiebedrijf stelt nu voor om een gereviseerde pomp te kopen (prijs 400 euro) en vooral om geen nieuwe te kopen vanwege de matige kwaliteit. Eerlijk gezegd neig ik hier nu naar. Ook al omdat het pas-gat rechts bovenzijde pomp, waarin het as-tapje van de gashendel draait, bij mijn pomp behoorlijk uitgesleten is (het asje hangt er in vrije toestand onder ca 45 graden in) en volgens mij niet te repareren is. Het is wel een beetje zuur, omdat de pomp (voor het "plak" tijdperk) altijd goed gewerkt heeft. Kunnen jullie hier nog iets zinnigs aan toevoegen.

Mvg. Hans

ketellap
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 14 mar 2021 16:51

Re: MF 35 loopt slecht na reiniging brandstofsysteem en revisie verstuivers

Bericht door ketellap »

Wim, nog even terugkomend op jouw opmerking of de pomp wel op tijd staat. Hoe groot is de kans, dat je bij het terugplaatsen van de pomp, na in mijn geval het reinigen, de pomp verkeerd kunt terugplaatsen? Ik kan me trouwens niet voorstellen dat dit nu de oorzaak is, omdat na de reinigingsbeurt van alle brandstofonderdelen, dus nog voor het vervangen van de verstuivers, de tractor wel redelijk stationair liep, op 1 cilinder na en bij gasgeven leek toen alles gewoon. Hoe controleer je trouwens of de pomp op tijd staat? Mvg. Hans

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: MF 35 loopt slecht na reiniging brandstofsysteem en revisie verstuivers

Bericht door massey 35 »

Hallo Hans,

Het op tijd zetten of het controleren daarvan staat hier ergens op de site onder FAQ (veel gestelde vragen).

Heb je de pomp in precies dezelfde stand gemonteerd zoals je hem er af gehaald hebt?

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

ketellap
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 14 mar 2021 16:51

Re: MF 35 loopt slecht na reiniging brandstofsysteem en revisie verstuivers

Bericht door ketellap »

Wim, ik heb toen geen streepje gezet over de pompflens/tractorframe, maar heb de pomp wel weer zo recht mogelijk ingestoken. Ik moest toen de pomp wel iets naar me toe kantelen om deze weer zoekend in te kunnen steken, maar mogelijk heb ik de pomp er ook zo uitgehaald. Zou het daar mogelijk fout gegaan zijn?

Blijft dan toch nog het verschil in lopen voor het verwisselen (ofwel redelijk) van de verstuivers en erna (slecht).

Ik zal de FAQ eens bekijken.

Mvg. Hans

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: MF 35 loopt slecht na reiniging brandstofsysteem en revisie verstuivers

Bericht door massey 35 »

Hallo Hans,

De sleufgaten in de pompflens zijn erg groot, dus je kan de pomp heel veel graden vroeger en/of later zetten.
heb je toevallig geen oude foto waarop je de stand kunt zien?
De moeren onder het lopen losdraaien en de pomp verdraaien onder het lopen is waarschijnlijk ook mogelijk.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

ketellap
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 14 mar 2021 16:51

Re: MF 35 loopt slecht na reiniging brandstofsysteem en revisie verstuivers

Bericht door ketellap »

Wim,

Bedankt voor je praktische voorstel, misschien ga ik het wel proberen. Ik heb de FAQ inmiddels gelezen en het lijkt me ook goed te doen om dit zelf uit te voeren. Ik vind het eigenlijk ook wel goed om dit een keer te doen ofwel ervaring opdoen. Ik heb nieuwe koperen ringen onder de verstuivers geplaats en uit de FAQ krijg ik de indruk, dat ik deze gewoon weer kan gebruiken. Kan dit zonder problemen, ook nadat de motor slechts een paar keer even gedraaid heeft?

Mvg. Hans

Plaats reactie