Niet werkende Hef (opgelost)

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
contitour
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 20 dec 2020 12:32

Niet werkende Hef (opgelost)

Bericht door contitour »

Hallo allemaal,

Sinds het laatste maai-seizoen heb ik een grondbakje achter mijn TEF hangen aan een kettinkje ivm het ontbreken van een diepteregeling. Vandaag heb ik het ketinkje eraf gehaald om mijn nieuwe Busatis maaier er achter te hangen, maar de hefinrichting is er mee opgehouden. Als ik de handel van de hef beweeg, gebeurt er helemaal niks. De aftakas draait wel en ga ik er van uit de de hydrauliek-pomp ook gewoon werkt.
Ik hoop dat iemand mij wat input kan geven over waar te beginnen met zoeken.

mvg. Bouke
Laatst gewijzigd door contitour op za 19 mar 2022 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.

contitour
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 20 dec 2020 12:32

Re: Niet werkende Hef

Bericht door contitour »

Ik heb inmiddels de olie eraf en het zijluik gedemonteerd. Vorige keer was het een veertje tussen de regelhandel en de hefcylinder. Deze heb ik door een originele vervangen en zit nog steeds netjes op zijn plek. Verder beneden zit de regelklep met z'n T-stuk nog netjes op de regelhandel geklemd. De regelklep (in de pomp) beweegt vrij ongeveer een 1a2 centimeter op en neer. Hier houdt mijn kennis een beetje op.
Het gekke is dat ie er niet in het werk mee is gestopt, maar in de afgelopen maanden toen de grondbak eraan hing in een kettinkje.
Hoe nu verder? Pomp kapot?

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Niet werkende Hef

Bericht door admin »

Je kunt het tussenstuk een beetje los draaien aan een kant.
Dan kun je het T-stuk er uit halen. Als het goed is zit er een bus aan vast die heen en weer schuift in de pomp.
Die bus zorgt ervoor dat de pomp wel of geen olie naar de hefcilinder kan pompen en dat de olie ook weer terug kan lopen uit de hefcilinder.
Soms wil die bus wel eens vast gaan zitten in de pomp.

Je kunt ook weer olie in zodat de pomp weer werkt. Als het goed is, zie je verandering in het pompen van de olie als je handel verplaatst.

Als kijk eens wat er gebeurd als je de aan de topstang drukt. Dit vraagt veel kracht omdat je de dikke veer in moet drukken. Als het goed is bewegen de stangen in de achterbrug waar de bediening van de pomp aan zit.

Bekijk de volgende link ook eens.
http://www.annatefka.nl/mf_techniek/te20_onder6.htm
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

contitour
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 20 dec 2020 12:32

Re: Niet werkende Hef

Bericht door contitour »

Dank je voor je reactie Gerrit,

Ik heb het onderste kanaal wat diagonaal onder de pompplaat doorloopt schoongemaakt en doorgespoten. Daar zat een hoop prut in. Nu werkt de Hef weer zonder problemen. Als ik een keer tijd over heb zal ik de pomp er een keer onderuit halen en de hele boel van binnen schoonmaken want volgens mij zit onder in de bak nog meer prut.

Mvg. Bouke

Plaats reactie