Compressie Standard 23C motor

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
highway
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 14 apr 2013 19:27

Compressie Standard 23C motor

Bericht door highway »

Hallo,

Onze 35 is al jarenlang een slechte starter. Na de timing van de brandstofpomp, klepspeling en de distributieketting gecontroleerd te hebben of te hebben aangepast wil het ding nog steeds niet lekker starten. Nu heb ik de compressie gemeten en daar kwam ik uit op de volgende waardes:
cil 1: 22 bar
cil 2: 22 bar
cil 3: 20 bar
cil 4: 26 bar

Zoals je ziet schommelt t behoorlijk. 30 % onderling verschil is best veel volgens mij. Ik weet ook niet precies wat het moet zijn, maar dit lijkt mij niet juist.

Nu is de vraag of deze waardes goed genoeg zijn.

Gr Niels

GJM
Berichten: 332
Lid geworden op: ma 24 apr 2017 12:04
Locatie: Friesland

Re: Compressie Standard 23C motor

Bericht door GJM »

highway schreef: di 01 feb 2022 22:10 Hallo,

Onze 35 is al jarenlang een slechte starter. Na de timing van de brandstofpomp, klepspeling en de distributieketting gecontroleerd te hebben of te hebben aangepast wil het ding nog steeds niet lekker starten. Nu heb ik de compressie gemeten en daar kwam ik uit op de volgende waardes:
cil 1: 22 bar
cil 2: 22 bar
cil 3: 20 bar
cil 4: 26 bar

Zoals je ziet schommelt t behoorlijk. 30 % onderling verschil is best veel volgens mij. Ik weet ook niet precies wat het moet zijn, maar dit lijkt mij niet juist.

Nu is de vraag of deze waardes goed genoeg zijn.

Gr Niels
Niels,

Het is mijn ervaring dat het 'stapelen' van invloeden voor een groot deel bepalen of de C23 Standard een goede of slechte starter is.
DWZ:
Kleppen sluiten wel maar zijn al ingeslagen: Minder compressie
Distributie ketting opgerekt; timing van de brandstof pomp nooit helemaal lekker
Verstuivers vernevelen niet goed
Zuigerveren vast of te veel slijtage: minder compressie.

Ik kan de gegevens van mijn drukmeting na revisie niet zo snel terug vinden.

Volgens de Vintage tractor Engineer is alles boven de 350PSI "acceptable" (=24.1b) en daar kom je niet aan dus.

De mijn is nu wel een perfect startende motor btw

Gertjan
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)

Plaats reactie