achterste oliekeerring MF158 lekt of toch niet?

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
tondalemans
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 30 dec 2012 21:12

achterste oliekeerring MF158 lekt of toch niet?

Bericht door tondalemans »

hoe kun je bepalen, zonder open te schroeven, of de achterste oliekeerring, eigenlijk een koord afdichting, lekt?

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: achterste oliekeerring MF158 lekt of toch niet?

Bericht door admin »

Als er olie onder uit het koppelingshuis komt, is het negen van de 10 keer van de versnellingsbak.
Motorolie is vaak zwart van kleur en versnellingsbak geel doorzichtig (niet zwart).

Ik hoop dat dit je vraag beantwoord.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

tondalemans
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 30 dec 2012 21:12

Re: achterste oliekeerring MF158 lekt of toch niet?

Bericht door tondalemans »

dank je gerrit; misschien ben ik niet duidelijk genoegd geweest.
er zit door het gehele koppelingshuis olie, die is zwart.
rondom in het koppelingshuis ter plekke van het druklager zit een brede rand zwarte olie tegen de binnenkant van het koppelingshuis. ik heb een foto maar weet niet hoe ik de kan inladen.
maar ook achter het vliegwiel zit olie tegen de achterkant van het vliegwiel als een waaier naar de buitenrand van het vliegwiel.
ik dacht eerst ook dat het uit de versnellingsbak komt, omdat de twee schalen rondom de krukas keerring of koord redelijk schoon was.
nu twijfel ik; daarom de vraag hoe je kunt testen of de koordafdichting dicht is zonder de schalen open te maken, want dat ziet er allemaal goed gemonteerd en schoon uit.
ik zie verder dat de 10 splines van de holle as ingesleten zijn door de aftakasplaat van de koppelingsgroep. de plaat en de holle as zal ik moeten vervangen, alleen bij histoparts hebben ze die voor 10 splines niet. weet je een adres waar ze die mogelijk hebben?

tondalemans
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 30 dec 2012 21:12

Re: achterste oliekeerring MF158 lekt of toch niet?

Bericht door tondalemans »

heb foto bijgevoegd
Bijlagen
20220108_150713 olie koppelingshuis.jpg
(152.01 KiB) 539 keer gedownload

massey 35
Berichten: 1199
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: achterste oliekeerring MF158 lekt of toch niet?

Bericht door massey 35 »

Hallo Ton,

Zit er wel een keerring op de holle as?
Volgens mij kijk ik rechtstreeks op het naaldlager wat normaal achter de keerring zit?
Of is dit gezichtsbedrog van de foto?

Hoeveel ga je de tractor gebruiken?
De splines met een kleine haakse slijper o.i.d. bewerken is ook een mogelijkheid.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

tondalemans
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 30 dec 2012 21:12

Re: achterste oliekeerring MF158 lekt of toch niet?

Bericht door tondalemans »

volgens de beschrijving hoort er geen naaldlager in te zitten, omdat het een 8-gang is en geen multi-power; de oliekeerring zit achterin.
heb alles schoon gemaakt en ben weer aan het monteren.
als ik het goed heb moet het gat in het vliegwiel toch ter plekke van het pijltje op de krukaspoelie zitten? klopt dat, want daar zat hij niet; hij was een gat verdraaid.
weet jij hoe je de axiale speling op het vliegwiel meet? de beschrijving die ik heb is daar heel onduidelijk over.
er staat: Beim messen des Ausschlags darf der Ausschlag 0.025mm auf 25.4mm des Radius Scheibenmitte zum Stift des Messgerates nicht uberschreiten
0,025mm is wel erg weinig, vind je niet? en hoe meet je dat stabiel

Plaats reactie