Hefcilinder MF35

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
schaapherder
Berichten: 6
Lid geworden op: di 21 dec 2021 22:04

Hefcilinder MF35

Bericht door schaapherder »

Hallo allemaal, thomas en Ruthger hier een probleem.
De hef van onze trekker doet het niet meer. En dat is ook wel logisch want heb een enorme klap gehoort.
Hefdeksel eraf gehaald en zagen dat er een grote scheur zit in de hefcilinder. Zie ook de foto.
Nu is de vraag wat de oorzaak kan zijn dat deze gescheurd is. Horen het graag.
Groeten en fijne feestdagen

20211226_131415.jpg
(245.24 KiB) 870 keer gedownload

massey 35
Berichten: 1199
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: Hefcilinder MF35

Bericht door massey 35 »

Hallo Schaapherder,

Wat is er gebeurt, was je aan het doen toen de enorme klap kwam?
Zo iets gebeurt niet vanzelf.

Iedereen nog een Prettige Kerstdag en een goede Jaarwisseling.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

schaapherder
Berichten: 6
Lid geworden op: di 21 dec 2021 22:04

Re: Hefcilinder MF35

Bericht door schaapherder »

hallo wim, dank voor je snelle reaktie , het is al tijd geleden gebeurt. maar hij stond gewoon in mijn schuur, had er al tijd niet mee gereden. er hing ook niks achter. heb hem gestart en boem... kan zijn dat er kinders aan de topregelaars hebben gezeten. Ik weet het niet dat er iets mee te maken kan hebben. denk het niet ,maar wat dan. gegroet thomas :)

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Hefcilinder MF35

Bericht door admin »

Ik denk dat je overdruk ventiel vast zit. Dan kan de druk niet weg en breekt het zwakste onderdeel. Meestal is dat het huis van de hefcylinder of de leiding er naar toe.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

schaapherder
Berichten: 6
Lid geworden op: di 21 dec 2021 22:04

Re: Hefcilinder MF35

Bericht door schaapherder »

Hoi Gerrit, bedankt voor het antwoord. We wilde de pomp er uit halen om die ook even na te kijken en het overdrukventiel eruit te halen.
Nu hebben het volgende probleem. We wilde de aandrijfas er tussen uithalen om de pomp te kunnen verwijderen.
De splitpen van het koppelstuk hebben we er uitgehaald, maar krijgen deze los. Op verschillende filmpjes op het internet zie je dat het vrij makkelijk elkaar schuift. Maar bij ons zit deze zo vast als een huis. Het gaatje waar de splitpen doorheen gaat is niet meer te zien, dus hij is wel iets bewogen.
Moeten we de onderdelen met grof geweld in elkaar duwen of gaat deze dan alleen maar vaster zitten?

Gegroet thomas en Ruthger
Bijlagen
WhatsApp Image 2021-12-27 at 15.47.16.jpeg
(128.42 KiB) 841 keer gedownload

massey 35
Berichten: 1199
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: Hefcilinder MF35

Bericht door massey 35 »

Hallo Schaaphedder,

Heb jij de tractor vrij staan met beide poken.
Wel eerst zorgen dat de tractor niet wegrolt als de ondergrond niet vlak is.
Dan kun je de as die aan de voorkant in de spline bus zit ronddraaien.
De grove splines staan waarschijnlijk net niet recht recht voor elkaar.
Dus de as met de hand draaien tot de mof los zit.
Eventueel de gearing pook heen en weer doen.
Hoe ga je de pomp en het overdrukventiel testen?????
Heb je een hydraliek aansluiting op het hefdeksel????
Als je de pomp gedemonteerd hebt weet ik niet of je die nog kunt testen?????

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

massey 35
Berichten: 1199
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: Hefcilinder MF35

Bericht door massey 35 »

Hallo Schaaphedder,

Is de olie en het filter wel schoon?

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

schaapherder
Berichten: 6
Lid geworden op: di 21 dec 2021 22:04

Re: Hefcilinder MF35

Bericht door schaapherder »

hallo wim en gerrit en iedereen ,nog de allerbeste wensen ,en dat het maar een prachtig jaar mag worden. gelukkig hebben ruthger en ik nog wat aan de trekker kunnen werken. groot probleem was die aandrijfas, of hoe je dat ding ook noemt .hij wilde met geen mogelijkheid in elkaar schuiven. toen de trekker maar gesplitst. bleek ook dat die as helemaal niet in elkaar kon schuiven zoals op al youtube filmpies. maar het is denk ook een hele andere as . misschien omdat ik ook nog een kruipbak ertussen heb zitten. maar ja ,we hebben er ook helemaal geen kaas van gegeten.
pomp is eruit . en wim jij had het over dat filter, nou die was helemaal verrot . helemaal verpulvert. en al die rotzooi is natuurlijk door die pomp heen geslingert, is dat denk je ook de reden dat die hefcilinder geklapt is. en gerrit ik koop gewoon een nieuw overdrukventiel, voor de zekerheid.
en wim jij had het over testen van de pomp, maar dat hebben we niet gedaan , we zijn gewoon verstandloos bezig , wat denk je, moeten we die pomp uit elkaar halen. aan de buitenkant ziet het er echt allemaal prachtig uit, als nieuw , maar aan de binnenkant is tie misschien ..... je weet het niet. o ja , nog een vraag , die hefcilinder is afgeschreven, maar die zuiger ziet er best heel goed uit, die kunnen we toch weer gebruiken.
en ik wil die hefcilinder bij histoparts bestellen, of weten jullie een betere plek om zoiets te bestellen. alvast bedank voor alles , en geniet morgen van de zondag

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Hefcilinder MF35

Bericht door admin »

In pricipe hoef je alleen het huis van de hefcilinder te vervangen. De zuiger en de veren zullen nog wel goed zijn. Wel even alles visiueel inspecteren van te voren.

Als de pomp voor die tijd nog voldoende opbrengst had en kracht had, zou het goed moeten zijn. Voordat je het hefdeksel terug plaatst zou ik wel even inspecteren of het overduk ventiel werkt. Je wilt door het testen eigenlijk voorkomen dat je alles nog een keer los moet halen.

Ik kan je niet vertellen waar je het beste een vervangende hef cylinder kunt kopen.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

schaapherder
Berichten: 6
Lid geworden op: di 21 dec 2021 22:04

Re: Hefcilinder MF35

Bericht door schaapherder »

bedankt gerrit voor je kennis. zo kunnen we weer een stap verder . gegroet

massey 35
Berichten: 1199
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: Hefcilinder MF35

Bericht door massey 35 »

Het oude overdruk ventiel kun je eventueel testen met een verstuivertester waar je dan een verloop op moet maken.
Het oude overdrukventiel ging ik NIET weer monteren i.v.m. de betrouwbaarheid!!!!!!
Het testen is dus niet zo belangrijk, maar dan heb je ook de oorzaak als deze vast zit.
Misschien het hefdeksel afstellen voor montage???
Ging ik wel doen.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

Plaats reactie