Restauratieproject MF35

Deel hier de voortgang mede van de restauratie van je (Massey) Ferguson trekker of machine met andere forum bezoekers. De foto's bij het verslag kun je uploaden naar het forum. Je hoeft dus geen eigen webruimte te hebben.

Dit is een expiriment om de website nog interactiever te maken dan tot nu toe.

Moderators: Tony, fergie, admin

Wittmann
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 07 nov 2021 13:15
Locatie: Belgïe

Restauratieproject MF35

Bericht door Wittmann »

Inmiddels heb ik mijn "nieuwe" MF35 al enkele malen kortstondig getest en bekeken. Even een nieuw topic aangemaakt waar ik zal trachten de werkzaamheden bij te houden, die dan misschien nog nuttig kunnen zijn voor iemand anders.
De luchtfilter pot stond vol met een bodem water ipv olie (waarschijnlijk door buiten te staan met een slecht sluitende motorkap) en de metalen "spons" lijkt er uit te zijn verdwenen. Het blok lekt tamelijk wat olie, voornamelijk dan aan de klepdekselpakking. Op een bepaald punt zie ik de pakking zelfs wat naar buiten komen. Misschien heeft iemand die al eens herbruikt, met alle gevolgen vandien. De onderkant van de tank is bedekt met een zwarte drab. Ook veel drab in de buurt van de V-snaar. Ook waar het pookje (lage/ hoge gearing) in het blok gaat zie ik wat olieverlies tijdens het schakelen, maar dat is een zorg voor later. De hef werkt prima, ook schakelen gaat zeer vlot.
De batterij die er in zat gaf nog 2V, na de laatste startpoging detecteerde de voltmeter ze zelfs niet meer. Deze heb ik vervangen door een nieuw exemplaar (Varta Promotive Black 100Ah, 720A).
Met draaiende motor heb ik eens tussen de polen gemeten en ik mat enkel de batterijspanning van +- 12.7V, te laag dus. Ik heb er nu wel geen idee van of ik nu gemeten heb op stationair of bij iets meer gas. In elk geval heb ik de indruk dat de accu niet wordt bijgeladen door de dynamo. Ook de kabel van batterij naar starter, en de massakabel van de negatieve pool naar het chassis lijken hun beste tijd gehad te hebben, de draden zijn deels afgebroken.
Starten gaat, zelfs na goed voorgloeien, zeer slecht.
Tot slot nog misschien het slechtste: uit de carterontluchting komt grijze rook (rookt meer dan de uitlaat) en ook druppels olie. De zuigerveren zitten dus waarschijnlijk vast of zijn versleten.

Het lijkt me niet echt opportuun om de timing van de brandstofpomp af te stellen (zodat hij vlotter start) of de compressie van de cilinders te meten, aangezien ik, om het probleem van de carterdruk op te lossen toch het blok moet opengooien.
Ik zou dus bij deze 4 cilinder Standard 23C:
- de tractor eerst eens proper maken met de hoge druk om de plaats(en) van het olieverlies te achterhalen (of beter met de hand?)
- vervolgens het blok opengooien tot aan de cilinders en de schade opmeten: vervanging van de cilinderbussen, zuigers, zuigerveren, pakkingen etc
- (nazicht nokkenas - kleppen etc)
- opnieuw opbouwen, reiniging van de injectoren, vervanging van de gloeibougie
- nazicht electra, oplossen laadprobleem
- vernieuwen kabelboom

Is dit een goede aanpak? en dien ik eventueel nog een stap verder te gaan tot aan de krukas omdat het blok dan toch open ligt?
Mijn ervaring beperkt zich, tot nu toe, tot het sleutelen aan motoren. Een goede basis is dit wel, en de werkplaatshandboeken die ik heb helpen al veel, dus ik ga de uitdaging niet uit de weg :D .
Tips waar ik een kwaliteitsvolle revisieset voor een 23C kan aanschaffen zijn steeds welkom (histoparts, oldtractorshop, ...).

willem_l
Berichten: 2
Lid geworden op: do 05 aug 2021 23:17

Re: Restauratieproject MF35

Bericht door willem_l »

Ik ben gelijkaardig bezig, de eerste keer dat ik een tractor (motor in het algemeen) uit elkaar haal. Het demonteren was zo plezant dat ik maar ineens ben blijven doorgaan en alles (ook krukas) er nu uit ligt. Die was meer versleten dan zuigers/bussen (die waren duidelijk al vervangen geweest en de krukas nog nooit afgedraaid geweest). Als je de tijd en energie ervoor hebt zou ik doorgaan.

Wittmann
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 07 nov 2021 13:15
Locatie: Belgïe

Re: Restauratieproject MF35

Bericht door Wittmann »

Kan die er uit zonder de blok van de rest van de tractor te halen? Ik heb al gezien dat ze het blok dan kantelen en de as dan verticaal uit takelen. Maar indien het ook kan met vastzittend blok heeft dat mijn voorkeur. Ik heb schrik dat ik ze nadien niet meer aan elkaar vezet krijg.
Het enige wat me er wel moeilijk aan lijkt is het plaatsen van de beide keerringen.

Myron
Berichten: 61
Lid geworden op: do 23 jul 2020 21:08
Locatie: Het kleine dorpje Hem

Re: Restauratieproject MF35

Bericht door Myron »

Goedenmorgen,
Om de krukas te demonteren moet de motor los van de versnellingsbak zijn en het vliegwiel en koppeling gedemonteerd wezen. Het makkelijkste is inderdaad blok op ze kant en er dan uit takelen. Vergist je niet de krukas is zwaar! Voor goede onderdelen adviseer ik deze site: https://agrilineproducts.com/ferguson/f ... /fe35-4cyl
Over de keeringen, deze met de zelfde maat bus monteren voor het evenwijdig monteren van de keering en een beetje vet gebruiken bij het monteren. De achterste krukaskeering pas monteren met de krukas erin. Maar dit staat ook in het wph.

Groeten Myron Stevens
Bijlagen
IMG-20201221-WA0002.jpeg
IMG-20201221-WA0002.jpeg (214 KiB) 3037 keer bekeken
IMG-20201221-WA0000.jpeg
IMG-20201221-WA0000.jpeg (234.09 KiB) 3037 keer bekeken
Goudbuikje 1957, MF 178 4wd, MF 185 4wd, Perkins P6, Schukken/Rasspe maaibalk.

Wittmann
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 07 nov 2021 13:15
Locatie: Belgïe

Re: Restauratieproject MF35

Bericht door Wittmann »

Ik zal zien hoe het vordert, eerst opmeten met het blok nog vast, en indien nodig uitbouwen.
Agriline lijkt degelijk, maar zit in de UK: lees invoerheffingen en btw die men sinds de brexit dient te betalen. Heeft er iemand nog recent bij besteld?
Edit:
As of the 26/02/2021, Agriline will take care of all your customs import fees, tax and duty. The only price you pay is the price you see on our website. This applies to the following countries

France
Denmark
Ireland
Sweden
Germany
Austria
Finland
Belgium
Italy

GJM
Berichten: 332
Lid geworden op: ma 24 apr 2017 12:04
Locatie: Friesland

Re: Restauratieproject MF35

Bericht door GJM »

Wittmann schreef: vr 12 nov 2021 21:07 Inmiddels heb ik mijn "nieuwe" MF35 al enkele malen kortstondig getest en bekeken. Even een nieuw topic aangemaakt waar ik zal trachten de werkzaamheden bij te houden, die dan misschien nog nuttig kunnen zijn voor iemand anders.
De luchtfilter pot stond vol met een bodem water ipv olie (waarschijnlijk door buiten te staan met een slecht sluitende motorkap) en de metalen "spons" lijkt er uit te zijn verdwenen. Het blok lekt tamelijk wat olie, voornamelijk dan aan de klepdekselpakking. Op een bepaald punt zie ik de pakking zelfs wat naar buiten komen. Misschien heeft iemand die al eens herbruikt, met alle gevolgen vandien. De onderkant van de tank is bedekt met een zwarte drab. Ook veel drab in de buurt van de V-snaar. Ook waar het pookje (lage/ hoge gearing) in het blok gaat zie ik wat olieverlies tijdens het schakelen, maar dat is een zorg voor later. De hef werkt prima, ook schakelen gaat zeer vlot.
De batterij die er in zat gaf nog 2V, na de laatste startpoging detecteerde de voltmeter ze zelfs niet meer. Deze heb ik vervangen door een nieuw exemplaar (Varta Promotive Black 100Ah, 720A).
Met draaiende motor heb ik eens tussen de polen gemeten en ik mat enkel de batterijspanning van +- 12.7V, te laag dus. Ik heb er nu wel geen idee van of ik nu gemeten heb op stationair of bij iets meer gas. In elk geval heb ik de indruk dat de accu niet wordt bijgeladen door de dynamo. Ook de kabel van batterij naar starter, en de massakabel van de negatieve pool naar het chassis lijken hun beste tijd gehad te hebben, de draden zijn deels afgebroken.
Starten gaat, zelfs na goed voorgloeien, zeer slecht.
Tot slot nog misschien het slechtste: uit de carterontluchting komt grijze rook (rookt meer dan de uitlaat) en ook druppels olie. De zuigerveren zitten dus waarschijnlijk vast of zijn versleten.

Het lijkt me niet echt opportuun om de timing van de brandstofpomp af te stellen (zodat hij vlotter start) of de compressie van de cilinders te meten, aangezien ik, om het probleem van de carterdruk op te lossen toch het blok moet opengooien.
Ik zou dus bij deze 4 cilinder Standard 23C:
- de tractor eerst eens proper maken met de hoge druk om de plaats(en) van het olieverlies te achterhalen (of beter met de hand?)
- vervolgens het blok opengooien tot aan de cilinders en de schade opmeten: vervanging van de cilinderbussen, zuigers, zuigerveren, pakkingen etc
- (nazicht nokkenas - kleppen etc)
- opnieuw opbouwen, reiniging van de injectoren, vervanging van de gloeibougie
- nazicht electra, oplossen laadprobleem
- vernieuwen kabelboom

Is dit een goede aanpak? en dien ik eventueel nog een stap verder te gaan tot aan de krukas omdat het blok dan toch open ligt?
Mijn ervaring beperkt zich, tot nu toe, tot het sleutelen aan motoren. Een goede basis is dit wel, en de werkplaatshandboeken die ik heb helpen al veel, dus ik ga de uitdaging niet uit de weg :D .
Tips waar ik een kwaliteitsvolle revisieset voor een 23C kan aanschaffen zijn steeds welkom (histoparts, oldtractorshop, ...).
Hallo,
Je bent aan een heel leuk project begonnen.
Ik heb het recent ook gedaan en als je naar mijn restauratie verslag goudbuikje kijkt vind je bijna aan het eind een samenvatting van mijn bevindingen en tips. Alsmede heel veel foto’s van mijn C23 restauratie.
Ik zou altijd de krukas ook doen nu je de boel open hebt.
Ik heb mijn restauratie gedaan pre-brexit. Dus de import issues weet ik niet veel van

Het is een leuk idee om dit topic in het restauratie verslag te zetten. Ipv in dit topic

Veel plezier met bouwen.
, en als je vragen hebt schroom niet me te vragen.

Gertjan
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)

Wittmann
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 07 nov 2021 13:15
Locatie: Belgïe

Re: Restauratieproject MF35

Bericht door Wittmann »

Ik heb je topic doornomen, een schat aan info dir ik daar gevonden heb!
@mod: miss inderdaad dit topic verplaatsen naar het subforum "restauratieproject"

Admin: Verplaatst naar Restauratie verslag

Wittmann
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 07 nov 2021 13:15
Locatie: Belgïe

Re: Restauratieproject MF35

Bericht door Wittmann »

Vandaag heb ik de trekker nog eens gestart om wat te meten: stationair meet ik 12.8V tussen de polen, wat dus gewoon de spanning van de accu is (vooraf gemeten met motor nog af). Toerental verhogen en dat gaat het omhoog tot 13.1-13.2V, wat me nog niet schitterend lijkt. Ik dacht toch te moeten komen aan 13.7V of zie ik dat verkeerd?
Ik kan niet zien aan hoeveel toeren ik exact zit te meten want de tachometer is defect, die naald doet niets meer.

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: Restauratieproject MF35

Bericht door massey 35 »

Hallo Wittmann,

Je hebt de originele Lucas gelijkstroom dynamo met regelaar er op zitten?
Die kan maximaal 11 ampere leveren en zal dus niet op 14 volt of iets hoger uitkomen als je zo even kort test.
Hoeveel slaat de amperemeter uit?
Hij laad in ieder geval bij omdat de accuspaning hoger wordt bij lopende motor.
Om goed bij te laden moet de motor 1500 toeren of meer draaien.
Stationair zal de gelijkstroomdynamo NIETS bijladen!!!!!!
Bij motor uit heb je 12.7 volt.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

Wittmann
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 07 nov 2021 13:15
Locatie: Belgïe

Re: Restauratieproject MF35

Bericht door Wittmann »

Ja, is idd de originele lucas die er op zit.
De ammeter gaat naar een punt dat ik schat zo rond de 10, dus kan aardig kloppen met de 11A die je zegt.
Dat er stationair niets bijkomt weet ik, dat is enkel bij een alternator het geval.
Alles lijkt dus goed te lopen in elk geval. Is het nuttig om deze tijdens de restauratie eens een onderhoud te geven (nieuwe koolborstels) etc? Of eerder gewoon laten werken wanneer ie werkt?

Momenteel nog de dummy draaien om de compressie te kunnen meten om een referentiepunt te hebben, voor ik de kop eraf haal.
Inmiddels ook gezien dat agrilineproducts de revisieset voor de 23C enkel nog in stock heeft zonder de kleppen/veren :( Geen idee of ik ze effectief nodig ga hebben, voor het beetje extra geld kon ik ze evengoed bijbestellen.

Wittmann
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 07 nov 2021 13:15
Locatie: Belgïe

Re: Restauratieproject MF35

Bericht door Wittmann »

Inmiddels besteld bij Agrilineproducts, 2 dagen na verzending stonden de dozen hier thuis. Er werd Belgische BTW aangerekend en de douanekosten werden door hen afgehandeld. Keurig.
Bijlagen
IMG-20211217-WA0010.jpeg
(111.95 KiB) 1650 keer gedownload
IMG-20211217-WA0007.jpeg
(103.19 KiB) 1650 keer gedownload
IMG-20211217-WA0004.jpeg
(115.81 KiB) 1650 keer gedownload

Wittmann
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 07 nov 2021 13:15
Locatie: Belgïe

Re: Restauratieproject MF35

Bericht door Wittmann »

Vandaag de motorkap eraf, erna de benzinetank. De tank leeg laten lopen duurde wel even, er zat nog bijna 20L in.
Tijdens de demontage is de leiding wel afgebroken aan de banjo, bovenop het filterhuis. Later nog te vervangen.
Alles is verschrikkelijk smerig, ook de onderkant van de tank ziet er even erg uit. Op de inlaatcollector staat zelfs een plasje olie. De pakking van het kleppendeksel is volledig op.
Volgende stap: de compressie meten om een referentiepunt te hebben voor erna en de koelvloeistof/ olie eruit.
Bijlagen
IMG_20211227_155953.jpg
(202.5 KiB) 1584 keer gedownload
IMG_20211227_155933.jpg
(169.54 KiB) 1584 keer gedownload

Wittmann
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 07 nov 2021 13:15
Locatie: Belgïe

Re: Restauratieproject MF35

Bericht door Wittmann »

Vandaag heb ik de compressie gemeten, met behulp van een zelf gedraaide dummy (met dank aan de technische tekening van GJM) en de compressieset voor dieselmotoren van HBM. De nippel die in de dummy gedraaid zit, is er 1 uit de set, waar een stukje is afgedraaid.
Gemeten:
4: 22
3: 25
2: 18
1: 19
De radiator is er inmiddels ook af. De bumper is een ander verhaal. De moeren zijn los (mits opwarmen), nu nog 2 bouten die vast zitten.
Petrole (lampolie) blijkt zeer effectief om de smurrie te verwijderen.
Bijlagen
IMG_20211229_171335.jpg
(198.73 KiB) 1567 keer gedownload
IMG_20211229_171034.jpg
(162.86 KiB) 1567 keer gedownload

Wittmann
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 07 nov 2021 13:15
Locatie: Belgïe

Re: Restauratieproject MF35

Bericht door Wittmann »

Na de bumper gingen de ventilator (let op het balanceergewichtje dat ik voor de zekerheid gemarkeerd heb om laten op dezelfde manier terug te plaatsen)en waterpomp er af. Gevolg door de uitlaatcollector.
De inlaatcollector was wat prutsen. De onderste bout in het midden: daar loopt de carterontluchtingsbuis net naast.
Daarom eerst het kleppendeksel eraf, vervolgens de bout in de carterpan die de buis vasthoud, buis wegnemen en de laatste bout kon eindelijk los.
Wat lijkt te ontbreken is de zgn. "cowl" die aan de radiator hangt en als het ware rond de ventilator gaat. Geen idee of deze bij alle MF35 geplaatst werd.
Een onderdelenwasser zou me wel van pas komen.
Bijlagen
IMG_20211231_150420.jpg
(194.08 KiB) 1547 keer gedownload
IMG_20211231_150409.jpg
(148.11 KiB) 1547 keer gedownload
IMG_20211231_150403.jpg
(134.4 KiB) 1547 keer gedownload
IMG_20211231_144144.jpg
(152.62 KiB) 1547 keer gedownload
IMG_20211231_140117.jpg
(116.37 KiB) 1547 keer gedownload

GJM
Berichten: 332
Lid geworden op: ma 24 apr 2017 12:04
Locatie: Friesland

Re: Restauratieproject MF35

Bericht door GJM »

Lekker bezig! Leuk om te volgen ook.

Met je drukken kan je nog wel wat winnen straks.

Succes!
Gertjan Mooij
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)

Plaats reactie