Restauratieproject MF35

Deel hier de voortgang mede van de restauratie van je (Massey) Ferguson trekker of machine met andere forum bezoekers. De foto's bij het verslag kun je uploaden naar het forum. Je hoeft dus geen eigen webruimte te hebben.

Dit is een expiriment om de website nog interactiever te maken dan tot nu toe.

Moderators: Tony, fergie, admin

Wittmann
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 07 nov 2021 13:15
Locatie: Belgïe

Re: Restauratieproject MF35

Bericht door Wittmann »

Inmiddels zit het blok weer aan de rest vast. Het is belangrijk dat het blok langs beide zijden waterpas staat, daarom heb ik bij gebrek aan zo een balansje een extra spanriem met ratel gemonteerd waarmee ik de boel pas kon trekken (dus aan de laagste kant, in mijn geval de kant van de koppeling, staat niet op foto). Eens alles pas was ging het blok er nog vrij makkelijk in.

De openingen naar de voorkamers heb ik met een dremel en zo een roze schuurbit toch nog iets groter gemaakt (0.7 a 1mm extra in doorsnede). Is steeds +- 9% tov de originele opening. Groter heb ik niet aangedurfd.

Vervolgens de kop erop en aangehaald om dan in 5 stappen aan 125Nm te komen.

Erna volgens de procedure van vintage tractor engineer de speling op klep 7 en 8 bijgeregeld op .023" als maat om de ketting te kunnen leggen. Klep 8 dient dan net gesloten te zijn, tot op het punt waarop klep 7 net wil openen. Daarna de krukas met de key slots verticaal naar beneden en de ketting erop. Mocht ik het nog eens moeten doen zou ik dit allemaal doen zonder het blok al te monteren (gebruik van de pijlen op het vliegwiel).

- Kettingspanner erop.
- klepspeling afgeregeld
- Deksel klepstoters vastgezet
- Kleppendeksel met kurk pakking icm loctite 518 (anaeroob), zeer licht aangehaald, en morgen na het zetten van de pakking verder aandraaien.
Bijlagen
IMG_20220825_124008.jpg
(120.57 KiB) 507 keer gedownload
IMG_20220825_122124.jpg
(171.25 KiB) 507 keer gedownload
IMG_20220823_204551.jpg
(185.95 KiB) 507 keer gedownload
IMG_20220823_201303.jpg
(152.11 KiB) 507 keer gedownload
IMG_20220823_191129.jpg
(183.59 KiB) 507 keer gedownload

Wittmann
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 07 nov 2021 13:15
Locatie: Belgïe

Re: Restauratieproject MF35

Bericht door Wittmann »

Nog 2 draadstangen over, ik heb niet meteen een idee van waar die komen. In de kop zitten ze er allen immers in
Bijlagen
IMG_20220825_170252.jpg
(98.83 KiB) 503 keer gedownload

Wittmann
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 07 nov 2021 13:15
Locatie: Belgïe

Re: Restauratieproject MF35

Bericht door Wittmann »

Inmiddels de collectoren en aandrijving injectiepomp gemonteerd. Die 2 draadstangen waren voor de inlaatcollector.
Momenteel een schroefprobleem: van sommige oude schroeven was de draad beschadigd en konden niet meer dienen, maar vermoedelijk zijn er ook enkele verloren gegaan in die grote smeerboel, desondanks ik getracht heb alles goed bij te houden. Al bij al zijn het er slechts 6 maar ik heb moeite om ze te identificeren om ze te kunnen aankopen.
Voor mijn dynamobeugel heb ik 4 schroeven te kort, voor de mazoutfilter heb ik er nog 1 van de drie.

Deze van de dynamobeugel meten 20mm lang, en de diameter is 7.80mm: dit zijn dezelfde schroeven zoals bij de aandrijving van de injectiepomp, het deksel van de klepstoters en vermoedelijk ook zoals in de carterpan.
Zou dit 5/16 W (British standard Whithworth) kunnen zijn?

Die van de mazoutfilter meet 25mm lang (1") en de diameter is 9.30mm, een fijne draad: is dit 3/8" BSF(UNF)?
Bijlagen
IMG-20220828-WA0007.jpeg
(94.45 KiB) 497 keer gedownload
IMG-20220828-WA0006.jpeg
(106.23 KiB) 497 keer gedownload
IMG-20220828-WA0002.jpeg
(104.32 KiB) 497 keer gedownload
IMG_20220828_112530.jpg
(140.68 KiB) 497 keer gedownload
IMG_20220828_112521.jpg
(193.52 KiB) 497 keer gedownload
IMG_20220828_092652.jpg
(81.19 KiB) 497 keer gedownload
IMG_20220826_181055.jpg
(248.76 KiB) 497 keer gedownload

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: Restauratieproject MF35

Bericht door massey 35 »

Hallo Wittmann,

Normaal zijn de meeste bouten waar draad in het motorblok zijn getapt bij een 23 C motor UNC.
Er kan ook een keer wat anders in getapt zijn door een vorige eigenaar.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

Wittmann
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 07 nov 2021 13:15
Locatie: Belgïe

Re: Restauratieproject MF35

Bericht door Wittmann »

Bij de mazoutfilter was het wel degelijk fijne draad, ook op een plaats draad hertapt enz.
Zonet de eerste keer ontlucht en laten ronddraaien en geen goed nieuws: de koppakking lekt koelwater :(

GJM
Berichten: 332
Lid geworden op: ma 24 apr 2017 12:04
Locatie: Friesland

Re: Restauratieproject MF35

Bericht door GJM »

Hallo Wittman,

Ik heb je PB ontvangen. maar het is niet makkelijk er op te reageren, dan maar even zo:

Als je op mijn restauratie verslag kijkt zie je op 20 Sept 2019 een foto van mijn toegeleverde materialen, inclusief de Koppakking.
Ik blijk alles besteld te hebben bij Anglo Agriparts
Laatst gewijzigd door GJM op ma 05 sep 2022 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)

Wittmann
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 07 nov 2021 13:15
Locatie: Belgïe

Re: Restauratieproject MF35

Bericht door Wittmann »

De mijne was van Agriline, geen idee of dat er wat mee te maken heeft, of dat ik gewoon pech heb.
Ik ben net langsgeweest bij de lokale MF dealer en heb daar een nieuwe koppakking besteld.
De kop er dan nog maar eens afhalen en ditmaal met de meetklok meten hoeveel de bussen uitsteken, zodat ik dat toch al kan uitsluiten.
Ook koper pakking spray besteld om er de nieuwe pakking mee in te spuiten vooraleer te monteren.
Het verbaasd me dat het zo erg lekt, nochtans zeer proper gewerkt, blok opgeschoond en kop gevlakt.

GJM
Berichten: 332
Lid geworden op: ma 24 apr 2017 12:04
Locatie: Friesland

Re: Restauratieproject MF35

Bericht door GJM »

Hoe manifesteerde het zich?
Liep je blok al?

Is het nodig om de koppakking in te spuiten?

En inderdaad, even de cylinder bussen meten dat heb ik ook vergeten.

Ik moet eerlijk zeggen dan mijn koppakking ook iets "doorlaat" ik heb al vanaf het begin lichte sporen van olie tussen de koppakking langs aan de kant van de brandstofpomp ter plaatse van de middenlijn van de respectievelijke cylinders. Ik begrijp eerlijk gezegd niet waar het vandaan komt, maar het is echt zo.
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)

Wittmann
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 07 nov 2021 13:15
Locatie: Belgïe

Re: Restauratieproject MF35

Bericht door Wittmann »

Nee, de motor liep nog niet. Ik had de olie en koelvloeistof bijgevuld en de batterij aangekoppeld.
Brandstoffilter en injectiepomp ontlucht, en vervolgens de sleutel omgedraaid om de startmotor aan het werk te zetten: zo hoopte ik de 4 leidingen naar de injectoren, komende vanuit de injectiepomp, te ontluchten. Er kwam echter geen diesel uit de leidingen. Toen een leiding gedemonteerd en aan de injectiepomp kwam er enkel een weinig diesel uitgedruppeld. De pakking op het inspectiedeksel dichtte niet goed af, dus het kan zijn dat er daardoor geen druk werd opgebouwd natuurlijk. Of de aanvoer van diesel vanuit het filter was onvoldoende, of de opvoerpomp werkt niet meer goed.
Tijdens dit starten zag ik plots aan alle zijkanten, tussen kop en blok dat er koelvloeistof kwam uitgedruppeld, en niet zomaar een beetje. Ik ben dan maar gestopt met het ontluchten om eerst dat koppakking probleem te verhelpen.
Dat inspuiten zou kleine oneffenheden verhelpen. In de kop zitten er zeker geen, maar je weet nooit in het blok.
De bussen heb ik zelf niet meer gecontroleerd omdat ik betrouwde op het revisiebedrijf, zij hadden de nieuwe bussen in het blok gepast en alles leek goed te zijn.
Ik hoop echt dat die bussen ok zijn, zoniet moet alles weer uit elkaar.

Wittmann
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 07 nov 2021 13:15
Locatie: Belgïe

Re: Restauratieproject MF35

Bericht door Wittmann »

Zonet de bussen opgemeten: zijn allen 0.05 tot 0.07 'uitstekend', mooi binnen de toleranties van 0.025-0.10mm.
De nieuwe koppakking ingespoten met copper gasket spray langs beide kanten en nu duimen maar.
Bijlagen
IMG_20220912_153627.jpg
(159.78 KiB) 425 keer gedownload

Wittmann
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 07 nov 2021 13:15
Locatie: Belgïe

Re: Restauratieproject MF35

Bericht door Wittmann »

Eergisteren de kop herplaatst, die vandaag dan toch al dicht lijkt.
Kleppen opnieuw gesteld, en vervolgens brandstoffilter en injectiepomp ontlucht.
Tijdens het starten komt er echter geen diesel uit de pomp.
Ik heb de gasstand open gezet door er een clip tussen te steke(dash zit nog niet vastgebout). Ik twijfel nu of de stopknop nu wel uit staat( die is ook nog niet aangesloten).
Tips steeds welkom :)
Bijlagen
IMG_20220914_173005.jpg
(147.42 KiB) 414 keer gedownload

highway
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 14 apr 2013 19:27

Re: Restauratieproject MF35

Bericht door highway »

Hallo,

Zo te zien staat je stopknop op de laatste foto niet uit.

Gr Niels

Wittmann
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 07 nov 2021 13:15
Locatie: Belgïe

Re: Restauratieproject MF35

Bericht door Wittmann »

Ook dat verhielp het niet, ervoor tijdens het lekken van de koppakking in beide richtingen geprobeerd, maar...
https://youtu.be/btTcb_mtJPs

Eindelijk draaiend. Door het lang stilliggen zaten de plungers van de injectiepomp vast.
Bij het revisiebedrijf even wat druk gezet op 1 van de uitgangen en mits wat draaien waren ze los.
Eerst de injectoren ontlucht en vervolgens 10sec gegloeid en de startknop omgedraaid. Even aan de gasstand geduwd voor extra diesel en startte meteen!

Wittmann
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 07 nov 2021 13:15
Locatie: Belgïe

Re: Restauratieproject MF35

Bericht door Wittmann »

Inmiddels ook rijdend :P
Hier en daar wat zweten aan de dieselleidingen, desondanks het vervangen van de koperen dichtingen, die hoewel ze metrisch waren toch voldoende zouden moeten afdichten. Nu een doosje in " gekocht die ik minstens 1 keer ga voorgloeien. Volgens wat ik hier al las van René is die Chinese rommel die iedereen verkoopt veel te hard om deftig af te dichten.
Het schommeldeel is zeer sterk uitgesleten en heeft zeker 5mm speling, dus daar zullen bussen aan te pas komen. Ook de fusees zullen nog worden aangepakt vermits alles al goed uitgesleten is en anders nooit gekeurd raakt.
Voorlopig nu even on hold gezet zodat ik deze winter wat bomen op de weide kan knotten. Eens het dan wat beter weer is pak ik de rest van de voorkant aan, de verlichting, motorkap en de remmen (blijven plakken en lekt aan 1 kant rond een trompet).

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Restauratieproject MF35

Bericht door admin »

Mooi dat de tractor weer rijdt.
Nu maar rustig kijken wat er allemaal nog meer aan moet gebeuren.
Als de keering aan een kant lekt, kun je net zo goed ook de andere vervangen. Grote kans dat die al net zo lang dienst heeft gedaan.

Succes met de rest.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

Plaats reactie