Restauratieproject MF35

Deel hier de voortgang mede van de restauratie van je (Massey) Ferguson trekker of machine met andere forum bezoekers. De foto's bij het verslag kun je uploaden naar het forum. Je hoeft dus geen eigen webruimte te hebben.

Dit is een expiriment om de website nog interactiever te maken dan tot nu toe.

Moderators: Tony, fergie, admin

Wittmann
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 07 nov 2021 13:15
Locatie: Belgïe

Re: Restauratieproject MF35

Bericht door Wittmann »

Vorige week nog de "spinnekop" vervangen. Tijdens het opnieuw monteren was hier een scheur ingekomen, bij hogere toeren liep er diesel uit. Hstoparts onderdeel paste tamelijk goed, een minimum aan bijplooien en alles zit weer dicht. Ook de eerste rit op de weg met aanhanger gedaan: de remmen zijn ronduit slecht te noemen. Eens het wat warmer is gaan de wielen eraf en reviseer ik de remmen, en waarschijnlijk ook de keerringen.

De radiator lekt minimaal op 1 plaats, kan ik hiervoor een product in de radiator gieten of betrouwen jullie dit niet?

highway
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 14 apr 2013 19:27

Re: Restauratieproject MF35

Bericht door highway »

Hallo,

Ik zou zelf geen middeltjes in de radiateur kiepen om lekken te dichten. Meestal doen die meer schade dan goed. Zelf zou ik gaan voor een nieuwe of de oude laten repareren /reviseren.

Gr Niels

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Restauratieproject MF35

Bericht door admin »

Een middel om je radiateur weer dicht te maken werkt alleen als er geen antivries in zit.
Het meeste antivries lost dat middel weer op.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

Wittmann
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 07 nov 2021 13:15
Locatie: Belgïe

Re: Restauratieproject MF35

Bericht door Wittmann »

Ik heb er organisch koelmiddel in, ziet fluo geelgroen.
Eens met wat warmer weer probeer ik het lekje te localiseren. Zit volgens mij tussen de lamellen wat het er niet makkelijker op maakt.

Wittmann
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 07 nov 2021 13:15
Locatie: Belgïe

Re: Restauratieproject MF35

Bericht door Wittmann »

Gisteren de achterwielen proberen eraf te halen. Rechts ging uiteindelijk, na verschillende pogingen met kruipolie en de slagmoersleutel.
Links zit alles nog muurvast, geen enkele moer komt los met de slagmoersleutel. Geprobeerd met een wringijzer en een buis op: 1 moer gaf even een krakje, maar zit nog steeds volledig vast, net als de rest.
Welke opties heb ik nu nog? Heet stoken en laten schrikken met water?

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Restauratieproject MF35

Bericht door admin »

Heet stoken is zeker een optie. Stook wel alleen de moer heet.
Schrikken met water ben ik geen voorstander van.
ATF olie werkt soms nog beter dan kruipolie. Een paar dagen achter elkaar insmeren en de tijd zijn werk laten doen.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

Wittmann
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 07 nov 2021 13:15
Locatie: Belgïe

Re: Restauratieproject MF35

Bericht door Wittmann »

ATF olie heb ik niet staan, ik vraag eens na of er iemand nog iets staan heeft.
edit: zonet nog eens geprobeerd na 3 dagen na elkaar kruipolie. Slagmoersleutel ging nog steeds niet. Dan maar met bruut geweld: dop met wringijzer en een buis erop van +- 1m20, volle gewicht erop, een voet op het wiel en 7 van de 8 zijn uiteindelijk los geraakt. Wel eens achterover gevallen op het voorwiel, gelukkig zonder te veel erg. Bij nummer 8 is het wringijzer gebroken ... Wie tips heeft welke een goede koop is, zonder kniegewricht liefst, ik hoor het graag :)

Wittmann
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 07 nov 2021 13:15
Locatie: Belgïe

Re: Restauratieproject MF35

Bericht door Wittmann »

De laatste moer van het wiel is los: een kapot wringijzer, kapot vierkant van 1/2", waterleidingbuis geplooid en uiteindelijk de slijpchijf erin. Het 2de wiel is er eindelijk af.
Ik zie dat de dichting (keerring) rond de achteras lekt (wat te verwachten was). De tremtrommel is vettig. Kan ik enkel de as er uit halen en de keerring dan vervangen? Of ben ik ook verplicht om het lager te vervangen?

GJM
Berichten: 332
Lid geworden op: ma 24 apr 2017 12:04
Locatie: Friesland

Re: Restauratieproject MF35

Bericht door GJM »

Hoi,

Er zijn twee keerkringen. Eentje op de trompet en eentje op het Lagerhuis bij de rem.
De binnenste kan vervangen worden zonder iets aan het leger te doen.
De buitenste is ingewikkelder. Daarbij moet je een krimpring doorboren en verwijderen. Om de steevast eruit te halen. En uiteraard omgekeerd ook weer een krimpring nieuw aanbrengen. Als je dat toch doet is het ook slim het lager te vervangen denk ik.

Kijk even op mijn verslag van het goudbuikje. Daar zijn wat foto’s van de keerkringen en krimpring op pagina 12

Gertjan
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)

Wittmann
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 07 nov 2021 13:15
Locatie: Belgïe

Re: Restauratieproject MF35

Bericht door Wittmann »

Thnx, ik had al gekeken maar er blijkbaar over gekeken. Enkel die van de trompet veranderen is geen optie?

GJM
Berichten: 332
Lid geworden op: ma 24 apr 2017 12:04
Locatie: Friesland

Re: Restauratieproject MF35

Bericht door GJM »

Wittmann schreef: di 09 mei 2023 11:29 Thnx, ik had al gekeken maar er blijkbaar over gekeken. Enkel die van de trompet veranderen is geen optie?
Jawel,

Dan keer je wel de olie uit de cardan. maar evt vet uit het lager wordt niet tegen gehouden. Maar het zou kunnen werken
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)

Wittmann
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 07 nov 2021 13:15
Locatie: Belgïe

Re: Restauratieproject MF35

Bericht door Wittmann »

Ik zal zien hoe het lager eruit ziet. Als het dan toch allemaal open ligt. Eventueel doe ik het wel naar de shop.

Wittmann
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 07 nov 2021 13:15
Locatie: Belgïe

Re: Restauratieproject MF35

Bericht door Wittmann »

De eerste is eruit, ging vrij vlot. De 35 heeft wel veel TLC gekregen blijkbaar: chocolademelk ipv olie te drinken :s
Ook geen spoor van papieren pakkingen te vinden langsheen de shims.
Bijlagen
IMG_20230514_161258.jpg
(201.02 KiB) 239 keer gedownload
IMG_20230514_160111.jpg
(121.74 KiB) 239 keer gedownload

Wittmann
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 07 nov 2021 13:15
Locatie: Belgïe

Re: Restauratieproject MF35

Bericht door Wittmann »

Banden zijn van de velgen. Staalborstel op de slijper en alle loszittend roest/verf eraf.
Erna 2x roestomvormer erop.
Komend weekend nogmaals opschuren enin het grijs spuiten.
Bijlagen
IMG_20230531_172653.jpg
(186.29 KiB) 200 keer gedownload
IMG_20230601_163135.jpg
(245.05 KiB) 200 keer gedownload

Wittmann
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 07 nov 2021 13:15
Locatie: Belgïe

Re: Restauratieproject MF35

Bericht door Wittmann »

Inmiddels begonnen met de demontage van de spatborden. Tegenvaller want rechts zitten de bouten vastgelast onderaan. Uitboren dan maar.
Nieuwe keerring aftakas en o-ring plaatsen. Een hydrauliekfilter zit er in deze vroegere versie niet in blijkbaar.
Bijlagen
IMG_20230607_170730.jpg
(125.32 KiB) 182 keer gedownload
IMG_20230611_163822.jpg
(101.73 KiB) 182 keer gedownload
IMG_20230611_172053.jpg
(160.56 KiB) 182 keer gedownload
IMG_20230611_172058.jpg
(159.01 KiB) 182 keer gedownload

Plaats reactie