Hef werkt plotseling niet meer. (Opgelost)

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
contitour
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 20 dec 2020 12:32

Hef werkt plotseling niet meer. (Opgelost)

Bericht door contitour »

Hallo Allemaal,

Ik heb een probleempje met mijn Tef. Gisteren heeft hij nog een uurtje of wat gelopen met een grondbakje er achter met twee hondjes erin. Hef werkte prima en zakt nauwelijks. Nadat ik hem in de garage had gezet wil ik hem vanmiddag pakken, maar de hef gaat plotseling niet meer omhoog. De aftakas draait wel, maar de hef doet helemaal niks. Ik heb nog nergens naar gekeken, maar voordat ik ga zoeken zouden er tips welkom zijn, waar ik naar zou kunnen zoeken. Ik hoop dat iemand me wat meer inzicht kan geven.
Wat ik vooral vreemd vind is dat hij vanuit rust kapot lijkt te zijn gegaan.

Met vriendelijke Groet,

Bouke
Laatst gewijzigd door contitour op vr 23 apr 2021 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Hef werkt plotseling niet meer.

Bericht door admin »

Bouke,

Maak de topstang eens los en kijk wat er dan gebeurd.

Draai daarna de deksel er eens af aan de zijkant van de versnellingsbak (andere kant dan de aftakas handel).
Kijk eens wat er intern gebeurd als je de motor stationair laat draaien.
Schuif de hefhandel rustig van helemaal boven naar helemaal beneden.

Ik heb zo geen idee wat er aan de hand kan zijn.
Het enige waar ik aan kan denk is dat er iets losgeschoten is in de stangen die de hef bedienen in de binnenkant van de achterbrug.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

contitour
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 20 dec 2020 12:32

Re: Hef werkt plotseling niet meer.

Bericht door contitour »

Hallo Gerrit,

Ik zal vanavond de topstang eens losmaken. Ik had hetzelfde idee als jij dat er op de een of andere manier iets moet zijn losgeschoten ofze. Ik zal het plaatsen als ik wat meer weet.

contitour
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 20 dec 2020 12:32

Re: Hef werkt plotseling niet meer.

Bericht door contitour »

Ik heb net de topstang losgemaakt en het grondbakje afgekoppeld. Even zitten rommelen met de instelling vd veer en de heflatten helemaal omhoog geduwd. Niks wat ik aan de buitenkant doe maakt enig verschil. Ik heb de tractor nu op de brug staan en ga morgen maar eens kijken of ik aan de binnenkant wat kan ontdekken.

mvg. Bouke

contitour
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 20 dec 2020 12:32

Re: Hef werkt plotseling niet meer.

Bericht door contitour »

Ik ben er inmiddels achter wat het probleem was. Het veertje tussen de vork die de regelklep bedient en die achter aan de hefcilinder is bevestigt, was losgesprongen met als gevolg dat de regelklep niet meer bedient werd. Het veertje wat erin zit is niet origineel en ik zou hem graag vervangen door een originele. Op de webshops die ik ken is ie niet te vinden. In het onderdelenboek staat ie onder nummer 1013, maar ik kan niks op internet vinden. Misschien heeft hier iemand nog zo'n dingen liggen of weet iemand hoe ik er wel aan kan komen.
Ik ben iig blij dat het iets kleins was (wel even klungelen) en dat het relatief eenvoudig opgelost kon worden,.

Met vriendelijke groet,

Bouke

richardploeg
Berichten: 364
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 16:09
Locatie: Scherpenzeel, Gelderland

Re: Hef werkt plotseling niet meer.

Bericht door richardploeg »

Dag Bouke,

FF Hans Eshuis contacten, je kan hier denk ik beter een originele veer voor gebruiken.....
Groetjes Richard.


Ferguson TED P3 1950 - Ferguson TED 20 1950 - Ferguson Butterfly Plough - Ferguson Belt Pulley - Ferguson Subsoiler - Massey Ferguson 3 Furrow Plough - Massey Ferguson 198 Bar Mower

Pa heeft een MF 65 MK1

contitour
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 20 dec 2020 12:32

Re: Hef werkt plotseling niet meer.

Bericht door contitour »

Heb Contact gehad en hij gaat me er een opsturen!

mvg. Bouke

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Hef werkt plotseling niet meer.

Bericht door admin »

Hoi Bouke,

Goed te lezen dat je er een gevonden hebt.
Binnenkort weer een werkende hef als het goed is.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

contitour
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 20 dec 2020 12:32

Re: Hef werkt plotseling niet meer.

Bericht door contitour »

Op zich werkt de hef nu al weer omdat ik het veertje wat erin zat heb teruggeplaatst. Je kan der gelukkig vanaf de kant van de oliepeilstok bij, dus het vervangen is niet heel erg spannend. Ik ben benieuwt of met het vervangen van de veer door de originele veer, mijn probleempje met het plotseling naar beneden zakken van de hef in de hoogste stand ook opgelost is.

Met vriendelijke groet,

Bouke

Plaats reactie