Enkele technische vragen TEF 20

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
Chris65
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 20 sep 2020 17:50
Locatie: Eindhoven

Enkele technische vragen TEF 20

Bericht door Chris65 »

Beste Forum leden.

Ik zit met een drietal vragen over mijn Ferguson TEF 20.

1. Mijn achterwielen slingeren als ik rijd. Ik kan als ik aan het wiel trek en schut geen speling constateren. Het slingeren is ook met een constant ritme. Is dit weg als ik de binnen platen van de wielen vervang omdat de huidige krom zijn?

2. Sinds ik een staande uitlaat heb gemonteerd zie ik dat hij zwarte vloeistof afscheidt bij de aansluiting bocht/uitlaatdemper. Eerst dacht ik dat het olie was, maar zou dit ontstaan doordat ik hem start met de KI-Gas vloeistof tart en is het een soort onverbrande substantie?

3. Aan de achterkant onder de aftak as zit een plaat gemonteerd met een tweetal gaten. Ik wil graag een trekhaak monteren. Is deze plaat de basis voor montage trekhaak of heeft deze andere doeleinden. En mocht deze daar wel voor bedoeld zijn, wat kan ik dan daar op monteren als trekhaak? Zie bijlage voor de foto van de stalen plaat die nu is gemonteerd. Afbeelding

Ik hoop dat iemand de vragen kan beantwoorden en hoor graag van jullie. Alvast bedankt!

Groet, Chris
Bijlagen
Trekhaak basisplaat 2.jpg
Trekhaak basisplaat 2.jpg (109.85 KiB) 1595 keer bekeken

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Enkele technische vragen TEF 20

Bericht door admin »

Hoi Kris,

1. Als de achterwielen slingeren, kan het aan de velgplaten liggen of aan de banden.
Als de velgplaten krom zijn, heb je ook kans dat de band raar afslijten en dat het na het vervangen van de velgplaten nog steeds hobbelt.

2. Het zwarte goedje kan ook water met roet zijn. Starten met KI-gas zou dat niet mogen veroorzaken.

3. De plaat die jij onder de trekker hebt hangen, is geen orginele Ferguson optie. Waarschijnlijk heeft daar een verstelbare trekhaak op gemonteerd gezeten.
Twee pennen door de gaten aan de onderkant en aan de boven kant vast met de deelbare pen net onder de topstang. Op die manier kon je de eg van laag naar hoog aanspannen.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

Chris65
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 20 sep 2020 17:50
Locatie: Eindhoven

Re: Enkele technische vragen TEF 20

Bericht door Chris65 »

Dag Gerrit,

Bedankt voor je reactie. Ik heb pas nieuwe banden op de wielen laten leggen, dus dan zullen de velgplaten wel krom zijn. Zal voor de zekerheid ook even controleren of de banden wel recht op de velg liggen

Dat water met roet dat uit de uitlaat komt. Hoe komt dat water daar? Is het een pakking die lekt, zodat het koelvloeistof/water is of kan het condenswater zijn? Hij staat altijd binnen, dus regenwater dat in de uitlaat komt kan het niet zijn.

Ik wil graag een trekhaak monteren. Wat heb ik hier voor nodig?

Alvast bedankt!

Groet Chris

GJM
Berichten: 332
Lid geworden op: ma 24 apr 2017 12:04
Locatie: Friesland

Re: Enkele technische vragen TEF 20

Bericht door GJM »

Ha Chris,

Dat zwarte vocht is met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid condens dat bij het koud opstarten ontstaat in de uitlaat, ik had daar ook last van.
Bij mij zit onder in de 180graden bocht een gaatje, ik denk dat de functie daarvan is om eventueel in de uitlaat komend regenwater niet te laten staan. maar hierdoor komt ook het condenswater eruit.
Ik heb mn trekker nooit buiten staan dus ik heb er een klein zelftappertje in gedraaid. want bij mij sproeide de boel ook onder de zwarte spetters. Ik zorg er op een evenement oid wel voor even een bekertje op de uitlaat te zetten.
Ik heb er ook nog zon klepje voor gekocht, maar dat vond ik zo rammelen, die heb ik er weer afgehaald.
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)

massey 35
Berichten: 1199
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: Enkele technische vragen TEF 20

Bericht door massey 35 »

Hallo Chris,

Zitten alle wielmoeren wel goed vast.
Of zit er roest en / of rommel tussen de velgplaten en remtrommels?

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

Chris65
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 20 sep 2020 17:50
Locatie: Eindhoven

Re: Enkele technische vragen TEF 20

Bericht door Chris65 »

Hoi Wim,

Bedankt voor je reactie.
Ik voel zo geen speling op de wielen en naar mijn idee zitten ze goed vast. Wel is er aan 1 zijde 1 moer die ze vanuit de bandencentrale niet meer vast kregen omdat hij mee draaide.
Dit staat op de planning om aan te pakken. Heb ik gelijk een vraag over. Zitten deze bouten aan de achterkant gelast of vallen die in een conisch gat waar hij in klemt door ribbels, want ik zag dat nieuwe bouten op deze manier zijn gefabriceerd.

Ik hoop dat er snel weer eens een bijeenkomst is, want ik heb vragen genoeg :D

Groet Chris.

Plaats reactie