Remmen MF65
Moderators: Tony, fergie, admin
Remmen MF65
Een paar jaar terug heb ik alle nieuwe lagers en pakkingen in de achterpartij van mijn MF65 gezet, ook de remmen, alles schoongemaakt, nieuwe lagerkogels en veren in het "expander" dingetje laten zetten, nieuwe frictieschijven (de oude waren in olie gedrenkt) alles eromheen schoongemaakt, en weer gemonteerd.
De remmen afgesteld, nieuwe rubberen "harmonica" laten installeren, de hele shebeng.
en niet lang daarna begon de rechter rem te blokkeren, geprobeerd de remmen bij te stellen, zonder succes.
Dit ontwikkelde zich en nu gelijk als ik naar voren of naar achteren ga, blokkeren de rechter remmen heftig, en hebben soms heel wat magie nodig om los te krijgen.
Inmiddels heb ik gehoord dat dit zo'n "dingetje" is bij onze Fergusons, althans als ze van het type 65 zijn...
soms ontwikkelen ze een smaak voor de rechterkant, soms voor de linkerkant, oorzaak, meestal onbekend...
Is er onder u een magische tovenaar die al een remedie heeft ontdekt?
Ik zou het graag horen.
Dank u.
De remmen afgesteld, nieuwe rubberen "harmonica" laten installeren, de hele shebeng.
en niet lang daarna begon de rechter rem te blokkeren, geprobeerd de remmen bij te stellen, zonder succes.
Dit ontwikkelde zich en nu gelijk als ik naar voren of naar achteren ga, blokkeren de rechter remmen heftig, en hebben soms heel wat magie nodig om los te krijgen.
Inmiddels heb ik gehoord dat dit zo'n "dingetje" is bij onze Fergusons, althans als ze van het type 65 zijn...
soms ontwikkelen ze een smaak voor de rechterkant, soms voor de linkerkant, oorzaak, meestal onbekend...
Is er onder u een magische tovenaar die al een remedie heeft ontdekt?
Ik zou het graag horen.
Dank u.
Groet, Bert
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
Re: Remmen MF65
Hallo Bert,
Jij hebt dit probleem al eerder gehad zoals je aangaf.
Heb jij toen ook de beide draagvlakken van de trompet dat holletje verwijderd?
Een andere oorzaak kan ik zo niet bedenken.
De MF 65 remmen ken ik niet, maar het principe is hetzelfde als van de droge remmen van een MF 155/158/165/168.
Daar was dit een bekent euvel als de tractoren meer dan 5000 tot 10000 uur gelopen hadden.
Schuiven de frictie platen wel soepel over de splines?
Groeten Wim.
Jij hebt dit probleem al eerder gehad zoals je aangaf.
Heb jij toen ook de beide draagvlakken van de trompet dat holletje verwijderd?
Een andere oorzaak kan ik zo niet bedenken.
De MF 65 remmen ken ik niet, maar het principe is hetzelfde als van de droge remmen van een MF 155/158/165/168.
Daar was dit een bekent euvel als de tractoren meer dan 5000 tot 10000 uur gelopen hadden.
Schuiven de frictie platen wel soepel over de splines?
Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9
Re: Remmen MF65
Hoi Wim,
Ik begrijp niet precies wat je met "dat holletje" bedoelt?
Ik heb op dit moment de trompetten niet open, de motor ligt nog helemaal uit elkaar.
de remmen komen daarna.
Ik heb indertijd alles keurig zuiver gemaakt, en soepel glijdend weer terug in elkaar gezet.
Ik ben nu min of meer voorbereidend werk aan het uitvoeren, zodat ik straks vooruit kan.
Wel vind ik het typisch dat zover ik het gehoord heb, het alleen bij de 65 zo is, en dan 80-90% alleen rechts????
zoals ik al schreef, heb ik de hele expander uit elkaar gehaald, met de borstel schoongeborsteld, incl. die traanvormige kuiltjes waar nieuwe kogels ingegaan zijn, deze holletjes zagen er ook goed uit, en de helling had ook geen voelbare overgang (waarop de kogel eventueel zou kunnen haperen), en de boel toen met nieuwe veren gemonteerd.
Ik begrijp niet precies wat je met "dat holletje" bedoelt?
Ik heb op dit moment de trompetten niet open, de motor ligt nog helemaal uit elkaar.
de remmen komen daarna.
Ik heb indertijd alles keurig zuiver gemaakt, en soepel glijdend weer terug in elkaar gezet.
Ik ben nu min of meer voorbereidend werk aan het uitvoeren, zodat ik straks vooruit kan.
Wel vind ik het typisch dat zover ik het gehoord heb, het alleen bij de 65 zo is, en dan 80-90% alleen rechts????
zoals ik al schreef, heb ik de hele expander uit elkaar gehaald, met de borstel schoongeborsteld, incl. die traanvormige kuiltjes waar nieuwe kogels ingegaan zijn, deze holletjes zagen er ook goed uit, en de helling had ook geen voelbare overgang (waarop de kogel eventueel zou kunnen haperen), en de boel toen met nieuwe veren gemonteerd.
Groet, Bert
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
Re: Remmen MF65
Hallo Bert,
Als je zo ver bent dat je de remmen los hebt lijkt me het beste dat je dan weer vragen stelt en foto's plaatst van de binnen kant van de linker en de rechter trompet.
De vlakken die ik bedoel zitten op de rechter trompet op 3 uur, 7 uur en 11 uur.
Op de linker trompet op1 uur, 5 uur en 9 uur.
Ik heb geen ervaring met de remmen van een MF 65, maar het principe is gelijk aan de remmen van een 155, 165, 158, 168.
Daar is dit probleem ook bekent zoals jij aangeeft en dit is normaal goed te verhelpen.
Deze storing is zowel links als rechts een bekent probleem na meerdere duizenden draaiuren!
Groeten Wim.
Als je zo ver bent dat je de remmen los hebt lijkt me het beste dat je dan weer vragen stelt en foto's plaatst van de binnen kant van de linker en de rechter trompet.
De vlakken die ik bedoel zitten op de rechter trompet op 3 uur, 7 uur en 11 uur.
Op de linker trompet op1 uur, 5 uur en 9 uur.
Ik heb geen ervaring met de remmen van een MF 65, maar het principe is gelijk aan de remmen van een 155, 165, 158, 168.
Daar is dit probleem ook bekent zoals jij aangeeft en dit is normaal goed te verhelpen.
Deze storing is zowel links als rechts een bekent probleem na meerdere duizenden draaiuren!
Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9
Re: Remmen MF65
Hoi Wim,
Ik geloof dat ik begrijp wat je bedoelt, Jij hebt het over de gietnokken die in de trompet gegoten zitten, waar de expander op rust?
Daar heb ik ook al eens aan gedacht, dat daar teveel speling op zou zitten.
Stel dat dat zo is, hoe zou je die dan kunnen bewerken zodat die speling verdwijnt? het is tenslotte gegoten materiaal?
Ik geloof dat ik begrijp wat je bedoelt, Jij hebt het over de gietnokken die in de trompet gegoten zitten, waar de expander op rust?
Daar heb ik ook al eens aan gedacht, dat daar teveel speling op zou zitten.
Stel dat dat zo is, hoe zou je die dan kunnen bewerken zodat die speling verdwijnt? het is tenslotte gegoten materiaal?
Groet, Bert
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
Re: Remmen MF65
Hoi Bert,
Ik weet niet of je dit op kunt lassen.
Het is een soort gietijzer of gietstaal??
Vaak wordt dit zo hard dat je het daarna niet meer kunt bewerken.
Als iemand hier ervaring mee heeft, graag een reactie.
Groeten Wim.
Ik weet niet of je dit op kunt lassen.
Het is een soort gietijzer of gietstaal??
Vaak wordt dit zo hard dat je het daarna niet meer kunt bewerken.
Als iemand hier ervaring mee heeft, graag een reactie.
Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9
Re: Remmen MF65
een andere gedachte, stel dat ie daar verder versleten is als de limiet, misschien iets aan de oppervlakken van de expander maken? plaatje opsolderen met brons of zo?
Groet, Bert
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)