Begin MF 65 Motorrevisie.

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Begin MF 65 Motorrevisie.

Bericht door Bert353 »

Zo, de 65 staat al even onder dak, wel een open schuur.
De motor rookte enorm, de uitlaat deed samen met het motor ontluchtingspijpje een wedstrijd wie nu de echte uitlaat was.
starten en lopen ging nog goed, maar met koud weer merkte je wel een verschil met de zomer.
En als de motor liep, hing er altijd om de hele trekker een blauwe wolk, ook niet zo best voor je longen :-))
en ik ga beginnen de motor te reviseren.
de bedoeling is dat alle zuigerbussen vervangen worden samen met zuigers en ringen e.d.
Ik heb de onderdelen al binnen.

Heeft iemand nog goede tips waar op te letten?
Merci.
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: Begin MF 65 Motorrevisie.

Bericht door Bert353 »

dus, vooras uit, motor uit, aftakaskoppeling de drie bouten waren alle drie verschillend afgesteld, en de aandrijfkoppelingsplaat volledig geolied, en de ene kant ongeveer 50% dunner dan de andere kant ??? Vreemd, nietwaar?
Al moet ik zeggen dat toen we de motor op tafel hadden, er nogal wat laterale speling op de crank zat.
de oorzaak daarvan, is het er een die altijd met de voeten op de koppeling rijdt?
dus ik moet verwachten dat ook het laterale krukaslager op zijn weg naar buiten zit?

En het koppelingshuis, helemaal onder de olie, overal!

Ik ben benieuwd hoeveel verrassingen deze motor nog verbergt?

Door aan de crank te draaien merk ik dat hij heel erg licht draait, ik denk dat er nauwelijks compressie meer is.

Vraag, als ik de motor start, moet ik dan de 1e cilinder tdc plaatsen? voordat ik de pomp verwijder? is er een volgorde voorgeschreven?
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Begin MF 65 Motorrevisie.

Bericht door fergie »

Hello Bert,

De meeste keeringen hebben na 50+ jaar wel duidelijk de uiterste houdbaarheids datum overschreden. Vlak ook de keeringen in de versnellingsbak (ingaande assen) niet uit, die zijn 't meer waarschijnlijk dan de krukas keering, dan wordt de koppeling niet zo gauw door en door vet.

De motor distributie zou gemerkt kunnen zijn maar indien dat niet zo is zelf ff merken. Motor met no 1. op TDC zetten (no 4 kleppen in wissel). Dan alle tandwielen merken tegen elkaar. Stand van de inspuit pomp merken tegen het blok en je kunt beginnen. Zorg wel dat je merkjes niet oplossen dus krassen of zo, vooral de inspuit pomp duidelijk merken. Tandwielen kun je bv. centeren in de tanden.

De koppelings plaat wil wel eens dunner zijn aan een kant (motor kant meestal) als er roestvorming op de prise as te zien is. Dan kwam ie wel vrij maar bleef tegen het vliegwiel wrijven.

Zoals bij alle dingen geld ook hier dat nu je er toch bent is het beter meteen de koppeling, druk en piloot lager enz. mee te nemen, kosten materiaal wegen niet op tegen de zaak nog een keer splitsen.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: Begin MF 65 Motorrevisie.

Bericht door Bert353 »

Hoi René,
Voor het monteren van de koppeling de prise as met kopervet insmeren neem ik aan?
koppeling vervangen, Ik had gedacht aan de platen en lagers, bedoel jij het systeem ook?
Wat ik nogal eens hoor is dat de koppelingspedaal na zo'n actie niet meer te bedienen is, zo stijf! heb ik vandaag ook nog meegemaakt met de 42 van mijn kennis. daar is niet rustig mee weg te rijden, gaat allemaal met bokkensprongen.
Ik geloof dat dat vaak komt doordat dan de verkeerde systeem gekozen is? veersterkte.
Wat dat betreft had ik niet te klagen met mijn 65.
Ik zal de komende dagen het hier een beetje bijhouden wat ik tegenkom.
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: Begin MF 65 Motorrevisie.

Bericht door Bert353 »

In de revisieset die ik kocht, zit geen oliepomp in, smeerolie in het carter.
Wat kan ik daarvoor het beste doen?
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: Begin MF 65 Motorrevisie.

Bericht door Bert353 »

Wat is de doorslaggevende factor of ik wel of niet het mechanisme (zo noemen ze dat hier) waar de koppelingsschijven inzit (met al die veren) moet vervangen of niet?
Ik heb nu een druk op het pedaal die me wel aanstaat.
die kennis van me had de koppeling zo stijf dat je daar bijna op moest gaan staan om te ontkoppelen, dat is ook bijna geen doen!
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Begin MF 65 Motorrevisie.

Bericht door fergie »

Hello Bert,

Ik zou alleen de rij-plaat vervangen (of de PTO plaat moet ook slecht zijn, dan die ook). Als de drukgroep (het systeem) nog mooi vlak is dus geen groeven door de klinknagels en zo dan die gewoon weer monteren en afstellen. Een vette plaat vervang ik niet, die gaat een paar keer door de vaatwasser (geen glans spoel middel !, en mischien ff doosje bonbons of zo voor moeders) waarna die meestal weer prima dienst kan doen als er nog voldoende vlees op zit.

De olie pomp zou ik vervangen indien mogelijk. Of je moet goed exact alles kunnen opmeten en speling controleren om te bewijzen dat ie nog ok is volgens opgaaf perkins. En dat na meten is niet zo makkelijk als 't lijkt, daarom liever vervangen. Indien je alleen de rotors kunt krijgen ipv. de hele pomp heb je wel te maken met de specs, nieuwe rotor's blijken vaker buiten specificaties gemaakt te zijn met 't resultaat geld weg en nog niet goed pompen.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: Begin MF 65 Motorrevisie.

Bericht door Bert353 »

Zo ver ben ik nog niet gekomen vandaag.
Ik heb de kop eraf gehaald, daar heb ik toch wel 5 uur voor nodig gehad, jeemig! wat zat die vast!
op een gegeven moment hebben we het hele blok in de vorklift gehangen een paar cm boven de grond, alle kopbouten ervanaf, en kloppen, met een koevoet etc, etc.
Enkele kopbouten waren rood en droog van de roest. uiteindelijk hebben we de kop er toch vanaf gekregen.
op het eerste gezicht lijken de kleppen (vanonder) er nog wel goed uit te zien. de stoters die in de kop zitten hebben ook niet veel speling, zijn zelfs in de uiterste stand (helemaal boven en onderin) nog een beetje stroef.
liners, zit maar een miniscuule stootrand bovenaan, maar zijn glad als een spiegel, zie geen kruislijnen meer.
we hebben petroleum bovenop de zuigers gezet, dit stond er 2 uur later nog steeds op.
wel is het blok (zeker) van buiten vies!

Ik kreeg niet alle kopbouten los, hoe pak ik dat het beste aan?
Ik heb ze vannacht in laten trekken met petroleum.
wat mij ook verbaasde, dat de bouten die de verstuivers vasthouden tevens ook kopbouten zijn!

morgen als ik de kopbouten los heb, waarschijnlijk een begin maken met het carter eronderuit te halen.

waar ik eigenlijk niet zeker over ben, heeft het zin om de distributie los te halen?
de motor liep en starte in het algemeen goed, de reden waarom ik nu de motor open haal is dat de compressie te weinig werd, (startte slechter naarmate het kouder word), en olieverbruik, blauwe walm rondom de trekker als de motor liep.
dus wat ik iig ga vervangen zijn de bussen, zuigers en zuigerveren, hoogstwaarschijnlijk de oliepomp (wie kan me zeggen welke wel of niet te kopen?) lagerschalen krukas, alle keerringen en pakkingen.
en kijken welke zorg de cilinderkop nodig heeft.
dit is de 4-192 motor, dus met de wig in het carter.
iemand goede raad?
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: Begin MF 65 Motorrevisie.

Bericht door Bert353 »

Ik heb in het verleden wel eens bekeken hoe ik het beste de zuigerbussen eruit kan halen, maar nu is het zover, en ik herinner het me niet meer zo.
kan iemand mij nog een beetje op weg helpen?
linkje?
Ik heb indertijd een schijf laten draaien, en heb een M-20 draadeind.
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

Evertjan
Berichten: 202
Lid geworden op: za 17 jan 2015 10:31
Locatie: Surhuizum

Re: Begin MF 65 Motorrevisie.

Bericht door Evertjan »

Bert,

Mooi project, ik zou wel alles uit elkaar halen en schoonmaken en checken, dit is de ultieme kans om em weer voor vele jaren werk plezier te creeeren. Heb zelf nog een 35 die ook behoorlijk rookt, als je em start moet ie binnen 10 sec door de deur naar buiten anders vindt je de deur niet meer :D .

Het gebruik van koper vet moet je nagenoeg alleen op schroefdraad doen en nooit op bewegende delen, in bijna alle soorten kopervet zit een soort schuurpasta, vanuit mn werk geleerd dat dit best wel aanmerkelijke schade kan toebrengen aan spline as overbrengingen, zeker op plekken waar verder geen olie of vet zit.

Verder heeel veel succes, gaat vast lukken.

Grz Evert
Tractoren: 1X Ferguson TE P3 uit 47', 1x Ferguson TED, 2x Ferguson TEF, 1x Ford Dexta, allround erf slaaf.
Machines: Miedema wagen, PZ135 maaier, PZ Strela, Weidesleep, Grondbakje, JF AV40 mestwagen, Ferguson earthscoop, Ferguson potato planter, Ferguson 2 schaar ploeg 12 inch,Ferguson 2 schaar ploeg 10", Ferguson 1 schaar ploeg, Ferguson cordwoodsaw, Ferguson cultivator, Ferguson spring tine cultivator, Ferguson ridger, Beet harvester, Potato spinner, Ferguson grader, MF 4 schaar ploeg.

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: Begin MF 65 Motorrevisie.

Bericht door Bert353 »

Evertjan,
Dank je.
ga ik zeker doen zover ik het gemeten kan krijgen met de matrealen die ik heb.
Kopervet, Hmm, dat wist ik nog niet. Wat zou jij daar dan gebruiken?
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Begin MF 65 Motorrevisie.

Bericht door fergie »

Hello bert,

Grafiet vet, 't spul dat ze op koppelschotels van vrachtwagen trekkers smeren. En gebruik op koppeling splines zo min mogelijk, een koppeling maakt frictie stof, stof+vet=schuurpasta. 'T beste is dus niets op smeren en de trekker met regelmaat gebruiken en bij eventueel schoonspuiten niet op de koppeling en rem-as mikken en op de plaat onder de trekker.

Bussen verwijderen deed ik met 't mig las apparaat, een stuk of 4-5 keer een rups van boven naar beneden leggen, zo snel mogelijk na elkaar. Volle lengte niet nodig dus riskeer niet dat je wat anders raakt, is niet nodig. Denk om de spetters die naar onder uit 't blok komen, krukas enz eerst verwijderen en 't blok ontvetten of naderhand goed schoon spuiten. Na afkoelen krimpen de lassen de bus ietsje kleiner en kun je ze er uit trekken met een stuk draadeind en een pas gedraaide schijf en wat blokken hout en een stuk H of zo met een gat er in. De blokken moeten weerszijden net zo hoog of hoger dan de bus zijn, stuk H/U of dikke strip er over heen met gat midden boven de bus. Schijf er onder, draadeind er doorheen en aandraaien.

Ik heb er een trekker voor gemaakt :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

'T belangrijkste is de schijf, die moet netjes in de voering passen en met een beetje ruimte door 't blok. Da's een stukje draaiwerk, ken je iemand in de buurt met een draaibank ?.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: Begin MF 65 Motorrevisie.

Bericht door Bert353 »

Op de een of andere manier kwam ik in het begin van de avond op onze post uit feb.2020 terecht waar deze foto's ook instonden.
iig toch bedankt voor de tips, ik zal er eens mee beginnen.
een schijf heb ik ook al laten draaien, maar tussen het juiste matreaal vinden, iemand met een draaibank (die het ook doet, en niet al te veel speling heeft.) en dan nog dat ze het gewoon kleiner draaien omdat hun het tóch beter weten als ik, (Tja, het blijft hier Frankrijk hé?) gaan we wel zien of het lukt, ben benieuwd!
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

GJM
Berichten: 332
Lid geworden op: ma 24 apr 2017 12:04
Locatie: Friesland

Re: Begin MF 65 Motorrevisie.

Bericht door GJM »

Ha Bert,
Leuk om te volgen.
Hier ga ik zeker van genieten nu mijn eigen project af is. :mrgreen:

Ik gebruik voor het monteren van schroefdraad inmiddels altijd: "Chetra" erg duur maar erg goed spul.
RVS vind het ook erg fijn om ermee gemonteerd (en gedemonteerd) te worden.

Ik heb inmiddels je pb ook beantwoord
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: Begin MF 65 Motorrevisie.

Bericht door Bert353 »

Zo, vandaag de krukas en distributiedeksel verwijdert.
wat me opviel was dat de hoofdlagers (net als de big eind lagers) eigenlijk in een erg goede staat verkeren! amper slijtage te zien.
Ik ga morgen toch even de prijs opvragen voor een nieuw setje, dan weet ik dat ik alles mogelijke gedaan heb om de oliedruk goed te krijgen.
Ik kan (door het gebrek aan gespecialiseerd gereedschap) de tappen alleen meer opmeten met een gewone schuifmaat, en kwam op 69.8 en 57.0 voor de hoofdlagers en bigeind lagers.
Maar is het niet normaal dat lagerkapjes gemarkeerd zijn met "std", of 0.10 of zo?
waar moet je dat kunnen vinden?

Wat mij wel opvalt op deze trekker, de urenteller is uitgevallen op 3839H maar als ik zo in de motor kijk heeft ie ook niet echt veel gelopen.
wel zijn de koppelingspedaal en bronzen bussen goed versleten, ook die van de remmen.
de pto koppelingsplaat, daar was aan een kant het beleg de helft van wat de andere kant was???? de rijplaat heb ik nog niet kunnen bekijken.
op het koppelingsmechanisme hebben de koppen van de stelbouten het ook voor hun kiezen gekregen.
Verder vonden we dat toen we de motor afbouwden, dat er nogal wat laterale speling op de krukas/poulie zat.
Nu ik de krukas eruit heb heb ik de thrustbearings eens bekeken, die, in tegenstelling tot de lagerschaaltjes, zijn wel half versleten, er zat zelfs een hele braam aan!
Ik heb zo het idee dat de vorige eigenaar veel met de voet op de koppeling reed, en dan met stationair, of net ietsje meer rondtokkerde?
als je de slijtage zo bekijkt?
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

Plaats reactie