Kentekenplicht

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Teedee
Berichten: 238
Lid geworden op: zo 08 mar 2015 21:51

Kentekenplicht

Bericht door Teedee »

Allereerst de beste wensen voor iedereen! Dat het maar weer een gewoon normaal saai jaar mag worden.

Vandaag kreeg ik een brief van de verzekering in de bus met daarin vermeld dat de Fergie van een kenteken voorzien moet worden. Dit jaar kan dat nog digitaal, volgend jaar zal hij door de keuring moeten. Nou dacht ik dat dit alleen gold voor landbouwvoertuigen met een snelheid van boven de 25 km/u en dat mijn TEA als 'landbouwslak' dus vrijgesteld zou zijn. Kijk ik op internet, dan kom ik de wereld aan nieuwsartikelen tegen. De een heeft het over 25 km/u, de ander zelfs over 40 km/u en ook kom ik 6 km/u tegen.

Van wat ik op de site van de RDW tegenkom, ontkomen wij er volgens mij ook echt niet aan. Je kunt er een keuzehulp invullen (https://lis.rdw.nl/) en de uitslag daarvan is niet echt te beïnvloeden in ons voordeel (of je moet en smalspoor hebben smaller dan 1.3 meter waarmee je alleen in de zomer en herfst rijdt).

Kosten bedragen meen ik €18,- en dan krijg je een kentekencard. Moet er nog wel een plaat gemaakt worden en op je aanhanger moet een wit kenteken komen (zelfde als van je tractor, behalve als je harder dan 40 km/u kan, dan moet ie een eigen kenteken krijgen).

Wat er nog aankomt qua APK of belastingen weet ik niet.

Groet!

Tim
TEA20 '55

GJM
Berichten: 332
Lid geworden op: ma 24 apr 2017 12:04
Locatie: Friesland

Re: Kentekenplicht

Bericht door GJM »

Teedee schreef: wo 06 jan 2021 10:46 Allereerst de beste wensen voor iedereen! Dat het maar weer een gewoon normaal saai jaar mag worden.

Vandaag kreeg ik een brief van de verzekering in de bus met daarin vermeld dat de Fergie van een kenteken voorzien moet worden. Dit jaar kan dat nog digitaal, volgend jaar zal hij door de keuring moeten. Nou dacht ik dat dit alleen gold voor landbouwvoertuigen met een snelheid van boven de 25 km/u en dat mijn TEA als 'landbouwslak' dus vrijgesteld zou zijn. Kijk ik op internet, dan kom ik de wereld aan nieuwsartikelen tegen. De een heeft het over 25 km/u, de ander zelfs over 40 km/u en ook kom ik 6 km/u tegen.

Van wat ik op de site van de RDW tegenkom, ontkomen wij er volgens mij ook echt niet aan. Je kunt er een keuzehulp invullen (https://lis.rdw.nl/) en de uitslag daarvan is niet echt te beïnvloeden in ons voordeel (of je moet en smalspoor hebben smaller dan 1.3 meter waarmee je alleen in de zomer en herfst rijdt).

Kosten bedragen meen ik €18,- en dan krijg je een kentekencard. Moet er nog wel een plaat gemaakt worden en op je aanhanger moet een wit kenteken komen (zelfde als van je tractor, behalve als je harder dan 40 km/u kan, dan moet ie een eigen kenteken krijgen).

Wat er nog aankomt qua APK of belastingen weet ik niet.

Groet!

Tim
Tim,

klopt we moeten onze oldtimertjes gewoon aanmelden.
Ik heb het reeds gedaan en het aanmelden was niet zon probleem, als het goed is reageert de RDW binnen 20 dagen met een goed of afkeuring zo ik begrijp.

Als de trekker niet ontworpen is om harder te rijden dan 25km/u moet je wel een registratie aangaan en krijg je een kenteken.
Maar je hoeft tot 2025 geen kentekenplaat te voeren.
Daarna moet dat wel en mogen we ook een ouderwetse, kleinere, blauwe kentekenplaat voeren.
APK is voor viertuigen onder de 25km/u voorlopig nog niet in beeld.

Gertjan
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)

t42
Berichten: 9
Lid geworden op: di 09 jun 2020 21:44

Re: Kentekenplicht

Bericht door t42 »

platen is niet nodig registratie wel
voordeel is dat die geregistreerd staat bij diefstal en verkopen naar buitenland makkelijker maakt
Ted bouwjaar ??

wpee
Berichten: 127
Lid geworden op: za 30 dec 2006 8:18
Locatie: Kessel

Re: Kentekenplicht

Bericht door wpee »

APK geldt pas boven de 40kmph
https://www.rdw.nl/over-rdw/actueel/dos ... oertuigen
Veel oldtimers (bijna alle denk ik) zullen wel daaronder blijven

DHM
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 13 aug 2018 19:57

Re: Kentekenplicht

Bericht door DHM »

Kreeg zojuist van RDW te horen dat na registratie er altijd een verzekering plicht is.
Ook als je hem niet gebruikt op de openbare weg.!!!
Wil je hem een tijd niet gebruiken dan kan je de trekker schorsen a 11,50 euro per jaar.
Dus na het schorsen mag je de verzekering pas laten vervallen.

PK MF135
Berichten: 42
Lid geworden op: za 25 aug 2018 16:23
Locatie: burgum

Re: Kentekenplicht

Bericht door PK MF135 »

Hallo allemaal,

Ik heb ook al een kentekencard aangevraagd en binnen gekregen.
Nu hoeven wij oldtimerfanaten tot 2025 nog geen kentekenplaten op onze trekkers te plaatsen, maar hierna ontkomen wij hier ook niet aan. Dus nu was mijn idee als het dan toch moet, dan in stijl, dus heb ik een vraag richting RDW geslingerd of wij ook blauwe platen met witte letters mogen voeren op onze mooie oldtimers. Als reactie kreeg ik als antwoord dat dit is toegestaan voor trekkers van voor 1978 en het formaat mag je ook zelf weten, dus nu dacht ik zelf aan een plaat op motorfiets formaat, kan hij mooi achter op de stoel. Blijven we toch nog in de oldtimerstijl :lol:
Vr gr Piet
mf 135, grondbakje

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: Kentekenplicht

Bericht door massey 35 »

Hallo allemaal,

Ik heb de formulieren allemaal terug van RDW voor beide tractoren.
Ik ga voorlopig nog geen nummerplaat bestellen.
Het liefst ga ik voor de blauwe plaat met witte letters en cijfers, maar misschien moet je bij een blauwe plaat toch een langzaam verkeer driehoek blijven voeren.
Dat is nu nog niet bekent wat er nog wel of niet verandert wordt aan de regels.
We wachten met de nummerplaat nog even af wat het gaat worden.
Ik denk dat ze er over een paar maanden wel uit zijn hopelijk????

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

DHM
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 13 aug 2018 19:57

Re: Kentekenplicht

Bericht door DHM »

Mag ik vragen welk hoe jullie een VIN nummer hebben ingevuld bij de RDW?
Op de site accepteren ze geen 6 cijferig nummer van mijn TEF 20 uit 1955 zoals op mijn koperen plaatje op het dashboard is ingeslagen.
Ik heb nu niet direct zin om naar een RDW keuringsstation te rijden , heen en weer toch 7 uur rijden

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: Kentekenplicht

Bericht door massey 35 »

Hallo Diederik,

Heb jij ook de letters doorgegeven die op het plaatje staan van het serienummer?
De letters geven o.a. aan welk type tractor dit is.
Dit zal moeten kloppen met het type of handelsbenaming die jij opgeeft.
Hoef jij geen foto's in te sturen?
Dat hoor ik ook van sommige mensen.

Ik heb de letters en de cijfers doorgegeven die op het serienummer plaatje van mijn MF 35 en mijn Ferguson 35 staan.
Dit werd geaccepteerd.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

DHM
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 13 aug 2018 19:57

Re: Kentekenplicht

Bericht door DHM »

Bij mijn TEF staan alleen 6 cijfers, overigens op een verzinkt plaatje op het dashboard.
Letters staan daar niet op, ben dus benieuwd hoeveel tekens anderen hebben ingevuld.
Een VIN nummer moet uit 17 tekens bestaan, dit is ergens in 1982 zo ingevoerd , lijkt mij sterk dat die trekkers uit da jaren 50 dit al hadden.
Dus blijft de vraag hoe andren dit hebben oogelost zonder naar een RDW station te gaan.

DHM
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 13 aug 2018 19:57

Re: Kentekenplicht

Bericht door DHM »

Sorry, even over mijn type plaatje, ik bedoelde er staat een numee met alleen de letters TEF en dan die 6 cijfers.
Als ik het goed begrijp hoef je dus geen 17 tekens in te vullen en kan dit dus volstaan met in mijn geval uit slechts 9 tekens.
Klopt dit denken jullie?

DHM
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 13 aug 2018 19:57

Re: Kentekenplicht

Bericht door DHM »

Registratie is gelukt en inderdaad met de letters TEF voor de 6 cijfers kwam ik in het menu verder van de RDW..
Dus een VIN nummer met 17 tekens blijkt niet nodig te zijn zoals ik aamvankelijk had gelezen.

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: Kentekenplicht

Bericht door massey 35 »

Hallo Diederik,

Had jij de letters, 3 stuks waarschijnlijk bij jouw ook ingevuld, of alleen de cijfers?
Het waren bij mij dus 3 letters gevolgd door 5 cijfers.
SDM ..... de 5 puntjes staan voor de cijfers.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

DHM
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 13 aug 2018 19:57

Re: Kentekenplicht

Bericht door DHM »

Ja Wim, ik heb TEF****** ingevuld die sterren zijn dus het nummer op mijn zinken plaatje op dashboard.
Toen kon ik door in het menu.
Overigens is er in het menu alleen de mogwlijkheid bij het merk alleen FEERGUSON in te voeren en geen MESSEY er voor, raar is dat.
Maar goed we wachten of tot die card binnenkomt.
Dit laat ik hier nog even weten.
Ook de verzekering mij moet ik dit laten weten.
Doe je dit niet volgt er een boete.

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: Kentekenplicht

Bericht door massey 35 »

Hallo Diederik,

Ik heb contact gehad met de verzekering en de nieuwe groene kaart van hun weer teruggekregen op de mail.
Die gegevens klopten en daar heb ik de verzekering weer van in kennis gesteld.
Daarna koppelt de verzekering dit weer terug naar RDW.
Dan is het hele plaatje rond en kunnen we ter zijner tijd nummerplaten aanschaffen.
Voorlopig nog geen nummerplaten omdat dat nog niet verplicht is in Nederland.
En met de corona kunnen we de grens toch niet over.
Eerst afwachten wat de definitieve kleur van de nummerplaat wordt met wel of geen langzaam verkeersbord.
En misschien verandert er nog meer in de wetgeving, we wachten af.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

Plaats reactie