Diagnose gevraagd

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
PieterMF30
Berichten: 74
Lid geworden op: za 09 mar 2019 22:58

Diagnose gevraagd

Bericht door PieterMF30 »

Dag allemaal,

Vandaag de MF30 weer eens aan het werk gezet in het bos. Daarbij viel me na een aantal uren op dat ik bij langzame gang (2e versnelling) af en toe een wat schrapend metaal geluid hoorde aan het rechterwiel. Het leek net alsof er iets klem zat tussen wiel en spatbord maar nader onderzoek leek alsof het wellicht iets met het difflock te maken had.
Het pedaal kan ik de ene keer volledig intrappen, de andere keer helemaal niet. Klopt dat allereerst?
Het geluid was enkel bij rechtdoor rijden en niet altijd aanwezig. Zeker niet bij hogere snelheid.
Wat al langer opvalt is dat aan dezelfde zijde een “kloenk” geluid ontstaat wanneer ik de trekker na stilstand op de “handrem” terug in beweging ben. Ik had zelf altijd het idee dat het een plakkende remblok was maar wellicht staat het met elkaar in verband.

Ik ben benieuwd of jullie iets kunnen met mijn “schraap en kloenk” verhaal haha.

Alvast dank en prettige jaarwisseling gewenst.

Gr Pieter
Massey Ferguson MF30 - 1964

Omgeving Breda

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Diagnose gevraagd

Bericht door admin »

Hoi Pieter,

De MF30 heeft een eindvertraging in de achteras zitten. Als daar speling op komt, krijg je die Kloenk geluiden.
Het zou ook kunnen dat die schraap geluiden daar vandaan komen. Schraapgeluiden kunnen ook van de remschoenen komen als die versleten zijn.
De MF30 heeft de remschoenen in de achteras zitten.

Differentieel slot.
Het klopt dat je die niet altijd helemaal in kunt trappen. Als de nokken teken elkaar staan lukt het niet. Als het wiel slipt dan merkt je het niet omdat dan die nokken veel sneller in elkaar schieten.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

PieterMF30
Berichten: 74
Lid geworden op: za 09 mar 2019 22:58

Re: Diagnose gevraagd

Bericht door PieterMF30 »

Dag Gerrit. Super. Dank voor je reactie!

Mvg.
Massey Ferguson MF30 - 1964

Omgeving Breda

Plaats reactie