Aftakas (ipto) 185 werkt niet meer

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

highway
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 14 apr 2013 19:27

Aftakas (ipto) 185 werkt niet meer

Bericht door highway »

Hallo,

Bij onze 185 is vorige week de aftakas stuk gegaan. Deze blijft valt geregeld weg als deze aan staat. Je kan m nog wel aanzetten, maar als je bijvoorbeeld hydrauliek vraagt, dus de handle op constant pompen zet en de hydrauliek bedient, valt de aftakas uit. Hier kwamen we achter toen we me de drainagespuit bezig waren. Als ik me goed ingelezen heb zit er een aparte oliepomp in de bak die druk levert voor het de hydraulische koppeling van de aftakas. Dit zou een lage druk pomp zijn? Welke druk zou ik moeten meten als ik deze wil testen? Heeft iemand hier ervaring mee of een soortgelijks al een keer meegemaakt? Vorig jaar is de trekker open geweest en is filter schoongemaakt, en het cilindertje van de aftakasrem vervangen. De trekker heeft geen multi power. Goede raad is welkom! :D

M.v.g. Niels

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Aftakas (ipto) 185 werkt niet meer

Bericht door admin »

Hoi Niels,

Ik kan je niet echt helpen met je vraag.
Op de volgende pagina van deze website staan een paar documenten. Misschien dat je daar iets aan hebt.
http://www.annatefka.nl/mf_techniek/tech_docs_00.html

Met name de volgende twee documenten.
http://www.annatefka.nl/mf_techniek/doc ... 11_000.htm
http://www.annatefka.nl/mf_techniek/doc ... _h1_00.htm
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Aftakas (ipto) 185 werkt niet meer

Bericht door fergie »

Hello Niels,

Dat ie weg valt zal naar mijn mening olie gebrek zijn, meest waarschijnlijk en simpelst is dat 't aanzuig filter dicht zit met sludge (water in je olie). Is waarschijnlijk een gaas filter dus uitwasbaar.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

massey 35
Berichten: 1199
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: Aftakas (ipto) 185 werkt niet meer

Bericht door massey 35 »

Hallo Niels,

Oliepeil goed van de achterbrug?
Aanzuigfilter schoon?

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

highway
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 14 apr 2013 19:27

Re: Aftakas (ipto) 185 werkt niet meer

Bericht door highway »

Hallo,

Olie staat op peil, aanzuigfilter is vorig jaar schoongemaakt. De trekker heeft afgelopen seizoen weinig gedaan, dus ik verwacht niet dat daar de oplossing ligt, maar je weet maar nooit. Hebben de pompen een gemeenschappelijk filter of zit er op de hefpomp een filter en op de oliepomp voor de ipto ook een filter?

MVG Niels

massey 35
Berichten: 1199
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: Aftakas (ipto) 185 werkt niet meer

Bericht door massey 35 »

De hulp/lagedruk pomp kan wel een apart aanzuigfilter hebben.
Zit er ook nog een klein of groot lage druk persfilter net naast de motor links of voor de radiateur?
Het grote lage druk pers filter heeft meestal een bypass.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Aftakas (ipto) 185 werkt niet meer

Bericht door fergie »

Beste Niels,

Als je water in de olie hebt (veel) dan zit ie vrijwel direct weer verstopt, anders kan 't best ff duren. Het IPTO/MP pompje heeft doorgaans een appart filtertje.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

highway
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 14 apr 2013 19:27

Re: Aftakas (ipto) 185 werkt niet meer

Bericht door highway »

Hallo,

Bedankt voor de reacties. Ik ga er binnenkort er eens aan beginnen. Als ik erachter ben wat het probleem is of nog vragen heb meldt ik me weer!

MVG
Niels

highway
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 14 apr 2013 19:27

Re: Aftakas (ipto) 185 werkt niet meer

Bericht door highway »

Hallo iedereen,

Inmiddels weer verder gegaan aan de 185. Ik ben begonnen met het meten van de oliedruk van het lagedruk systeem. Deze was om en nabij 24 bar. (We hadden bij deze test er een rotoreg in gehangen als belasting van de aftakas.) Als je de handel op constant pompen zet, zakte de druk direct weg naar 0. Dit deed ie meestal, maar niet altijd. We zijn er ook nog mee aan de slag geweest met de drainspuit en dan zag je dat de druk redelijk bleef, ong 20 bar, maar deze werd wel steeds minder gaandeweg de dag. De volgende dag deed ie niks meer bij het vragen van hydrauliek. Lang verhaal kort, hij moet open. Hefdeksel eraf gehaald. Filter gecontroleerd, deze is mooi schoon niks geen vuil in te zien. Bij deze trekker is het blijkbaar zo dat beide pompen hun olie pakken door hetzelfde filter, er is dus geen apart filter per pomp. Er zitten ook geen koelers op ofzo.

Wat mij wel opvalt is dat als je een onderdeel vast pakt , bijvoorbeeld het pompje, je deze behoorlijk heen en weer kan bewegen. Bijna een centimeter. Dit geldt eigenlijk voor alles wat daar in zit. Ook op de aanzuigleiding zit best veel ruimte op.

Nu is mijn vraag is dat normaal dat je alles heen en weer kan rammelen? Of hoort dat mooi strak op elkaar te zitten zonder speling ?

PS ik zal binnenkort een paar foto's plaatsen hoe een en ander eruit ziet

Gr Niels

massey 35
Berichten: 1199
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: Aftakas (ipto) 185 werkt niet meer

Bericht door massey 35 »

Hallo Niels,

Lopen er geen leidingen vanaf ongeveer het koppelingshuis naar voren toe?
Geen klein filter tussen de leidingen daar?
De kleine pomp/hulppomp zit voorop de hefpomp neem ik aan?
De hefpomp zit links en rechts vast met losse stiften/plaatjes aan de buitenkant.
Hier zit altijd wat ruimte in, maar dit kan in de loop der tijd meer worden.
Graag foto's van de tractor, dan kunnen er waarschijnlijk wel mensen wat aangeven.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

highway
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 14 apr 2013 19:27

Re: Aftakas (ipto) 185 werkt niet meer

Bericht door highway »

Hierbij nog wat foto's

Ik hoop dat ze duidelijk genoeg zijn.
Er zijn geen leidingen die naar voren lopen.
Op de trekker zitten hydrauliekaansluitingen, maar deze zitten op het hefdeksel en moesten eraf om het hefdeksel te kunnen demonteren.
Op het lagedrukpompje zit iets wat lijkt op een oude reparatie, is dat een overdrukventiel??

Ik kan het lagedrukpompje behoorlijk heen en weer bewegen, net als de aanzuigleiding/buis die richting filter gaat.

Voor de oplettende kijker, de leiding die los ligt in de onderste foto heb ik zelf los gemaakt, ik dacht hier een breuk te zien maar dat bleek niet zo te zijn....

Ik hoop dat iemand er iets mee kan, of dat er mensen zijn die eerder met dit bijltje gehakt hebben.

MVG Niels
Bijlagen
Zo ziet het eruit, linksboven de lagedruk pomp
Zo ziet het eruit, linksboven de lagedruk pomp
IMG_20210113_201459.jpg (159.41 KiB) 3973 keer bekeken
Geen extra aansluitingen, nu een slang waar de drukmeter opzat
Geen extra aansluitingen, nu een slang waar de drukmeter opzat
IMG_20210113_201343[1].jpg (179.04 KiB) 3973 keer bekeken
regelblokje aan/uit aftakas
regelblokje aan/uit aftakas
IMG_20210113_201248[1].jpg (172.86 KiB) 3973 keer bekeken
plek waar het filter zat
plek waar het filter zat
IMG_20210113_201203[1].jpg (148.73 KiB) 3973 keer bekeken
lagedruk pomp
lagedruk pomp
IMG_20210113_201140[1].jpg (149.15 KiB) 3973 keer bekeken
IMG_20210113_201123[1].jpg
IMG_20210113_201123[1].jpg (199.7 KiB) 3973 keer bekeken

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Aftakas (ipto) 185 werkt niet meer

Bericht door fergie »

Hello Niels,

Ziet er op 't eerste gezicht prima en mooi schoon uit. Waar gaat die externe slang op 't inspectie deksel naar toe en is daar recent ook iets veranderd aan waar die heen loopt ?.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

massey 35
Berichten: 1199
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: Aftakas (ipto) 185 werkt niet meer

Bericht door massey 35 »

Hallo Niels,

Zit er geen kap op het ronde zuigfilter? eerste en laatste foto.
Zit aan de 90 graden knie een apart klein rechthoekig zuigfilter of gaat deze naar via het aluminium huis naar het grote ronde zuigfilter.
Aan deze 90 graden knie zit waarschijnlijk een lange en een korte kant, dus opletten hoe om je die monteert of gemonteerd zit/zat.
Bij de latere tractoren (500 serie) zit er in ieder geval wel een lange en korte kant aan.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

highway
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 14 apr 2013 19:27

Re: Aftakas (ipto) 185 werkt niet meer

Bericht door highway »

Hallo,

Die ronde kap zat erop maar die had ik eraf gehaald om het filter te controleren. Die 90 graden bocht zit rechtstreeks in het aluminium huisje, rechtstreeks naar het ronde zuigfilter. De slang die je ziet aan het inspectieluik is de slang waar ik m'n drukmeter had aangesloten.

Gr niels

massey 35
Berichten: 1199
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: Aftakas (ipto) 185 werkt niet meer

Bericht door massey 35 »

Hallo Niels,

Als je nu alles aansluit, zijdeksel er weer aan.
Zoveel olie als mogelijk er op en de tractor stationair laten lopen, stopknop bij de hand i.v.m. rondspattende olie.
LET OP DRAAIENDE DELEN.
En kijken of je kunt zien wat er gebeurt.
Hoeveel druk heb je dan op de meter met IPTO aan en uit.
Ik weet zo geen waardes.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

Plaats reactie