Vragen revisie 23c motor

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
StefanDeWilde
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 31 okt 2016 10:00

Vragen revisie 23c motor

Bericht door StefanDeWilde »

Hallo,

Ik ben bezig met een revisie van mijn MF 35 met 23c motor. Ik heb de motor nu uit elkaar op de werkbank liggen. Ik had een paar vraagjes over welke onderdelen te vervangen.

Mijn drijfstanglagers zijn op een bepaalde plek tot het koper gesleten. (Zie foto) deze moeten sowieso vervangen worden lijkt mij. Maar hoe kan het dat ze op een kleine plek zo ver gesleten zijn? Kantelende zuigers? En moet bij het vervangen van deze lagers ook de krukas geslepen worden?

Verder lijken mijn zuigers en cilinderbussen nog in goede staat. Wel zit er een randje bovenin de bus tot waar de zuiger komt. (Zie foto) Stootrandje? Dus raden jullie aan om deze te vervangen of alleen de zuigerveren?

Ten slotte vroeg ik me af of iemand ervaring heeft met motoronderdelen van old tractor shop. Is dit spul goed? Ik weet dat het imitatie is maar de trekker krijgt ook niet heel veel voor z'n kiezen meer.

Een hele hoop vragen maar denken is zilver en vragen is goud denk ik maar!

Alvast bedankt!

Stefan
Bijlagen
20201105_151306.jpg
20201105_151306.jpg (103.32 KiB) 2200 keer bekeken
20201105_151243.jpg
20201105_151243.jpg (117.56 KiB) 2200 keer bekeken
MF 35 4 cilinder en Ferguson cultivator.

Een boer met verstand rijdt met een MF op het land!

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Vragen revisie 23c motor

Bericht door fergie »

Hello Stefan,

Voor de kosten van onderdelen is het vaak "dom" iets niet te vervangen als je toch bezig bent. Reden : om het later alsnog te doen kost meer aan tijd enz dan de kosten van de onderdelen. Dat beteken hier ook dat met de motor er uit je naar de koppeling kijkt, de keeringen van de bak preventief vervangt enz.

In de 23C is compressie zeer belangrijk. Dus bus/zuiger/veren sets gebruiken. Ik ben vooral fan van QTP (koopvanderwal) en bepco (locale lmb meestal) onderdelen.

Of de krukas geslepen moet worden hangt van de staat van de lager vlakken en de maaten af. Heb je een set micrometers ?.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

StefanDeWilde
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 31 okt 2016 10:00

Re: Vragen revisie 23c motor

Bericht door StefanDeWilde »

Hallo René,

Bedankt voor je reactie. Ik ga het inderdaad gewoon gelijk goed doen dus bussen+zuigers+veren vervangen.

Bij koop van der wal hebben ze helaas niet de pakkingen voor het onderblok en ook geen drijfstanglagers. Ik zal binnenkort eens bij mijn lmb informeren. Zou het spul bij koop vd wal niet hetzelfde wezen als bij old tractor shop?

Een micrometer heb ik zelf niet maar daar kom ik wel aan via m'n werk.

Mvg,
Stefan
MF 35 4 cilinder en Ferguson cultivator.

Een boer met verstand rijdt met een MF op het land!

richardploeg
Berichten: 364
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 16:09
Locatie: Scherpenzeel, Gelderland

Re: Vragen revisie 23c motor

Bericht door richardploeg »

Dag Stefan,

Wat René zegt, als je zover bent kan je het allemaal beter vervangen. Vooral die bussen, stootrand betekend min of meer ook slijtage van de bus.
Het kost allemaal best wel wat, maar als het dan klaar is en het motortje slaat makkelijk aan... Dat is toch heel veel waard.
Persoonlijk ben ik niet zo van Old Tractor Shop, relatief duur en verkoopt grotendeels dezelfde spullen als HPS. Al moet je er ook wel wat geluk mee hebben hoor, HPS hoor je veel negatieve verhalen over maar je moet een beetje weten wat je er wel en niet moet kopen. Ik geloof dat HPS voor de 35 nu ook Mahle motoronderdelen aanbied. Zelf doe ik geregeld onderhoud aan industriéle gasmotoren, en daar gaat ook veel Mahle in ( zelfs origineel !).
In mijn P3 is Bepco gegaan, staat hier ook wel ergens op het forum. Ook daar zie je verschillende verhalen over. Je moet een beetje geluk hebben denk ik. Agriline word door sommige ook vervloekt, terwijl ik ook wel personen ken die het overal in stoppen en nooit problemen hebben.

Voor mijn TED heb ik begin dit jaar een nieuwe krukas gekocht bij Anglo Agriparts. Kostte mij geloof ik 160 euro. Kan je niet veel van verwachten, maar er is al lekker mee geploegd en gereden. Doet het helemaal prima.
https://www.anglo-agriparts.com/tractor ... components
Laatst gewijzigd door richardploeg op vr 06 nov 2020 9:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Richard.


Ferguson TED P3 1950 - Ferguson TED 20 1950 - Ferguson Butterfly Plough - Ferguson Belt Pulley - Ferguson Subsoiler - Massey Ferguson 3 Furrow Plough - Massey Ferguson 198 Bar Mower

Pa heeft een MF 65 MK1

GJM
Berichten: 332
Lid geworden op: ma 24 apr 2017 12:04
Locatie: Friesland

Re: Vragen revisie 23c motor

Bericht door GJM »

Ha Stefan,

Ik sluit me aan bij mijn voorgangers, de kosten van een revisieset voor het 23C blok zijn zo relatief laag dat het zonde zou zijn het niet te vervangen.
Ikzelf heb een redelijk geprijsd en kwalitatief goed reviesieset in de UK gekocht, daar zijn ook een paar redelijk goede leveranciers Agriline en Anglo Agriparts (ik weet niet of ik dat mag noemen hier, laat maar weten dan verwijder ik het)
goede garantie en aftersales ook. uiteindelijk is mijn 23C blok in erg goede staat gekomen, hij start als een nieuwe! Ik heb een uitgebreid verslag bijgehouden elders in dit forum. "restauratie verslag/restauratie goudbuikje"
IMG-20190705-WA0003.jpeg
IMG-20190705-WA0003.jpeg (178.12 KiB) 2169 keer bekeken
IMG-20190705-WA0005.jpeg
IMG-20190705-WA0005.jpeg (180.39 KiB) 2169 keer bekeken
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)

Plaats reactie