MF135, tankmeter, stroommeter en dynamo vraag

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
AndyH
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 27 jul 2020 20:04

MF135, tankmeter, stroommeter en dynamo vraag

Bericht door AndyH »

Sinds een week in het bezit van een MF135 uit 1966, deze heb ik afgelopen weekend startklaar gemaakt, (had 4 jaar stilgestaan) en motorisch werkt alles prima, hef en aftakas werken ook zoals het hoort.

Echter probeer ik nu de tellers in het dashboard werkend te krijgen, maar volgens klopt het een en ander niet.

1. De tankmeter, van het type AC, zit aangesloten op constante voeding DC. Er zit een gelijkstroomdynamo op, er zit een gelijkrichter rechtstreeks op de dynamo gemonteerd en de aansluiten op de dynamo zijn alleen maar DC. Nu kan dat volgens mij niet samen met de tankmeter AC-model. Dus iets is hier niet origineel, de tankmeter is sowieso niet netjes meer en die wil ik dus vervangen. Kan ik dat bijvoorbeeld met onderstaand model doen? Dat is volgens mij een DC-model, maar werkt dat met de tankvlotter?
Afbeelding

2. De stroommeter -30 tot 30 Ampere werkt niet meer, hier is een brug overheen geplaatst. Ik heb de brug verwijderd en heb de stroommeter doorgemeten op ohmse weerstand, geen verbinding, hieruit concludeer ik dat de stroommeter defect is, deze is gewoon uitwisselbaar en heeft niets te maken met AC of DC dynamo? Of moet ik hier nog even op letten?

Bedankt.

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: MF135, tankmeter, stroommeter en dynamo vraag

Bericht door massey 35 »

Hallo Andy,

Heb jij een Engelse of een Franse MF 135?
Kun je een foto van het dashboard, de dynamo en de regelaar plaatsen?
Ronde of rechte vooras?
De ampere meter moet je vernieuwen, die is stuk volgens jou meetgegevens. ( Arno van Dokkum )??

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

AndyH
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 27 jul 2020 20:04

Re: MF135, tankmeter, stroommeter en dynamo vraag

Bericht door AndyH »

Het gaat om een Franse MF135, ronde vooras.

Onderstaand een foto van het dashboard en de dynamo. De dynamo zelf kan ik geen nummer op vinden.
IMG_20200729_170758.jpg
IMG_20200729_170758.jpg (107.6 KiB) 3240 keer bekeken
IMG_20200727_184318.jpg
IMG_20200727_184318.jpg (78.6 KiB) 3240 keer bekeken

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: MF135, tankmeter, stroommeter en dynamo vraag

Bericht door fergie »

Hello AndyH,

AC is een afkorting van de naam van de producent van je meter, heeft dus niets met wisselstroom te maken !.

De dynamo is een wisselstroom dynamo met inwendige gelijkrichter en regelaar. Gelijkstroom dynamo's zijn langer en hebben een externe regelaar alhoewel ook wisselstroom dynamo's een externe kunnen hebben. De wisselstroom versie is wel defineer baar door de bijde aluminium korven met een pakket ijzerwerk er tussen.

De firma waar je het fototje van hebt geplaatst is er een waar ik liever niet koop.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: MF135, tankmeter, stroommeter en dynamo vraag

Bericht door massey 35 »

Hallo Andy,

De tankmeter krijgt bij een standaard MF 135 (gelijkstroomdynamo ) de voeding vanaf de D+ van de spanningsregelaar.
Omdat jij een wisselstroomdynamo hebt, moet je de voeding vanaf het contact moeten halen ( contact stand ) .
De tankmeter in het dashboard en de tankvlotter in de tank moeten van hetzelfde type zijn.
Dus beide van een Franse MF 135, of beide van een Engelse MF 135.
Welk merk tankmeter zit er in het dashboard Jeager (frans) of AC (engels).
De tankvlotter heeft vanaf serie nummer ?? een grotere slag (meer tankinhoud).

Hoe is jou controle lamp voor de wisselstroom dynamo aangesloten?
Wat is het bobbeltje net voor de toerenteller voor ding? Is dit van de dashboard verlichting?

Misschien een MF dealer raadplegen die nog in de MF 100 serie thuis is?

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

AndyH
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 27 jul 2020 20:04

Re: MF135, tankmeter, stroommeter en dynamo vraag

Bericht door AndyH »

Heren, bedankt voor de reacties.

Het bobbeltje boven de toerenteller is de controlelamp voor de dynamo, deze gaat aan als hij op het contact wordt gezet en gaat uit wanneer er toeren worden gemaakt.
Deze lamp zit aangesloten op het contactslot en de D+ van de dynamo. Op deze plek hoort volgens mij standaard de dashboardverlichting te zitten. Waar hoort origineel de controlelamp te zitten?

De tankvlotter is onbekend, er is geen informatie zichtbaar op het dekseltje. Dan zou ik hem van het weekend even moeten loshalen.

Gezien het typeplaatje is de trekker gebouwd in Frankrijk, de tankmeter is van de fabrikant AC, zie onderstaande afbeeldingen.
In de buurt zit Tijhuis trekker onderdelen, ik kan daar altijd nog even vragen.
Bijlagen
IMG_20200730_200724.jpg
IMG_20200730_200724.jpg (73.02 KiB) 3220 keer bekeken
IMG_20200725_193503.jpg
IMG_20200725_193503.jpg (119.17 KiB) 3220 keer bekeken
Laatst gewijzigd door AndyH op wo 04 aug 2021 9:16, 3 keer totaal gewijzigd.

AndyH
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 27 jul 2020 20:04

Re: MF135, tankmeter, stroommeter en dynamo vraag

Bericht door AndyH »

Ik heb de tankvlotter er eens uitgehaald. Deze komt van AC. Ik heb hem ook direct doorgemeten en de waarde varieert tussen de 0,5 en 49 ohm, dat lijkt mij wel goed.

Er staat verder geen nummer op.
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (60.75 KiB) 3219 keer bekeken

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: MF135, tankmeter, stroommeter en dynamo vraag

Bericht door massey 35 »

Hallo Andy,

Ik heb mijn twijfels of dit serie nummer / type plaat wel bij jouw tractor hoort.
Dit serie nummer geeft een Franse tractor aan.

Maar de tankmeter en de tankvlotter zijn van een Engelse MF.
Dit is wel een setje wat bij elkaar hoort!!!!!!
Het dashboard en het bobbeltje waar jij de laad controle lamp in hebt zitten is ook Engels.

Zijn er in de versnellingsbak aan de rechterkant ter hoogte van de gearing pook net onder het stuurhuis deksel cijfers en letters ingeslagen?
Staat er op het linker zijdeksel waar de aftakas handel in zit een Engelse of een Franse tekst op?

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

Plaats reactie