Hoeveel trek kan de bovenaansluiting van de 65 hebben?

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Hoeveel trek kan de bovenaansluiting van de 65 hebben?

Bericht door Bert353 »

Soms zie je in de boekjes staan dat he niets mag trekken of zo met de bovenaansluiting van de driepunt (hef).

Nu ben ik aan het denken om een kraantje te bouwen wat gedragen word op de onderste twee heflatten, en een hydrauliekcilinder in de bovenaansluiting van de hef.
voordat ik hieraan begin ben ik benieuwd of ik dat veilig kan doen, en hoeveel (trek) kracht daar dus aan mag?

heeft er hier iemand ideën over?
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Hoeveel trek kan de bovenaansluiting van de 65 hebben?

Bericht door admin »

Hoi Bert,

Je mag nooit trekken aan een punt boven de het midden van de achteras omdat dan de trekker achterover kan slaan.
De versnellingsbak kan zoveel kracht ontwikkelen vooral in lagere versnellingen dat een groot probleem is.

Wat jij wilt is iets heel anders. Het derde punt is daarvoor in principe sterk genoeg. Een MF 65 kan ongeveer 1200 kg aan de kogels tillen. Dan betekend dat de topstang dat ook moet kunnen hebben.

Een flinke ploeg geeft flinke kracht op de topstang omdat die ver achter de trekker hangt. Vaak meer dan het gewicht van de ploeg zelf (kracht x arm). Dat is geen probleem.

Als je bang bent dat je trekker achterover kiept, kun je minder hoog heffen. Zodra de lading de grond raakt, stijgert de trekker in principe niet verder. In bergachtig gebied moet je natuurlijk wat meer opletten.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Hoeveel trek kan de bovenaansluiting van de 65 hebben?

Bericht door fergie »

Hello Bert,

Voor belastingen die geen trek kracht regeling nodig hebben kun je ook de lagere lange pen gebruiken, dat is sterker mits op de machine het topstang punt ook vrij laag ligt (af daar is te krijgen).

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: Hoeveel trek kan de bovenaansluiting van de 65 hebben?

Bericht door Bert353 »

Ja, daar zeg je zo wat.
Ik begrijp de logica.
maar ik geloof dat die lagere pen moeilijk te bereiken is, vanwege de constructie van de twee verticale rails waar de verstelbare trekhaak inhangt.
ik zal nog eens kijken als ik er weer ben, hij staat net in een schuur waar ik deze week wil beginnen met de motor. (die ik eigenlijk al deze winter had willen aanpakken, om klaar te zijn voor het hooien dit jaar, maar soms lopen dingen anders.) :mrgreen:
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

StefanDeWilde
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 31 okt 2016 10:00

Re: Hoeveel trek kan de bovenaansluiting van de 65 hebben?

Bericht door StefanDeWilde »

Dat ken ik ook Bert.

Was eigenlijk allang van plan om de motor van mijn 35 te reviseren maar nu komt het er toch op neer dat ik weer moet gaan persen met dat lekding haha. Ik heb nu wel met mezelf afgesproken dat ik als het laatste pakje geperst is de 35 binnen zet en dat hij niet meer uit z'n kotje komt voordat de motor gereviseerd is.
MF 35 4 cilinder en Ferguson cultivator.

Een boer met verstand rijdt met een MF op het land!

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: Hoeveel trek kan de bovenaansluiting van de 65 hebben?

Bericht door Bert353 »

beloofd is beloofd! :mrgreen:
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

Plaats reactie