Na een lange tijd hebben we de MF35 weer eens ontlucht en gestart. Helaas bij de voorste cilinder in de rijrichting (is dat 1, of 4?) zit de verstuiver vast in de wartel en is de wartel nu niet meer helemaal vast.
Kortom: de tractor loopt weer (dus ontluchten gelukt) maar lekt als een malle op die verstuiver/wartel.
Is er een handige manier om dit vast te zetten? Aan de verstuiver draaien gaat bijna niet. Op de een of andere manier moeten we de wartel kunnen blokkeren maar daar is nauwelijks ruimte voor.
En wat voor maat is het eigenlijk, sleutel 15 is de eerste die past maar waarschijnlijk is het een engelse maat die bij ons ontbreekt.
Wartel en verstuiver los/lek
Moderators: Tony, fergie, admin
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Re: Wartel en verstuiver los/lek
Hello Ton/Peter,
De klem er af en dan kun je er soms bij. 'T is inderdaad een engelse maat, 9/16" geloof ik. Meestal is ie dan al afgerond door niet er bij kunnen en de verkeerde maat sleutel. Laatste optie is met leiding en al de verstuiver er uit maar da's ook niet makkelijk.
Wat je ook doet GA NIETWRIKKEN onder de nippels om de verstuiver los te lepelen, ook niet onder de "body" , je vervormt de verstuiver en dan is die nippel nooit meer dicht te krijgen. Verstuiver er uit halen doe ik meestal door de klem los te zetten, starten met de stopknop aangetrokken en duimen maar. Soms werkt dat om de verstuiver er uit te blazen. Laat de klem wel zitten, de eerste keer dat ik dit probeerde maakte ik een fikse deuk in de tank en kon ik de verstuiver gaan zoeken !.
Groetjes,
René.
De klem er af en dan kun je er soms bij. 'T is inderdaad een engelse maat, 9/16" geloof ik. Meestal is ie dan al afgerond door niet er bij kunnen en de verkeerde maat sleutel. Laatste optie is met leiding en al de verstuiver er uit maar da's ook niet makkelijk.
Wat je ook doet GA NIETWRIKKEN onder de nippels om de verstuiver los te lepelen, ook niet onder de "body" , je vervormt de verstuiver en dan is die nippel nooit meer dicht te krijgen. Verstuiver er uit halen doe ik meestal door de klem los te zetten, starten met de stopknop aangetrokken en duimen maar. Soms werkt dat om de verstuiver er uit te blazen. Laat de klem wel zitten, de eerste keer dat ik dit probeerde maakte ik een fikse deuk in de tank en kon ik de verstuiver gaan zoeken !.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: zo 10 okt 2010 13:15
Re: Wartel en verstuiver los/lek
Dank je!
Oeps ik was denk ik niet zo duidelijk in mn omschrijving: het gaat om de dieselaanvoerleiding (die dus los moest voor ontluchten). Deze zit vast op die wartel erachter. En Dus nu zit alles niet meer vast. Ik ben niet bij de tractor (staat bij mn pa) maar zal wel een foto posten zsm.
Oeps ik was denk ik niet zo duidelijk in mn omschrijving: het gaat om de dieselaanvoerleiding (die dus los moest voor ontluchten). Deze zit vast op die wartel erachter. En Dus nu zit alles niet meer vast. Ik ben niet bij de tractor (staat bij mn pa) maar zal wel een foto posten zsm.
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Re: Wartel en verstuiver los/lek
Hello Ton/Peter,
Dat had ik gesnapt, omschrijving duidelijk genoeg !.
Omdat de verstuiver zo mooi zit ingebouwd kun je een sleutel erg slecht op de bedoelde nippel krijgen en dan beschadig je 'm wel heel makkelijk, juiste maat sleutel of niet. De nippel in questie zit in de verstuiver body geschroefd en dicht af door exact vlak geslepen eind van de nippel en de bodem van 't gat. Enige vervorming van zowel de nippel als de verstuiver body zullen bijde onder een hoek met elkaar brengen en afdichten wordt een probleem als dat gebeurt. Vandaar de waarschuwing als je er niet bij kunt en de verstuiver er uit wilt gaan nemen (met leiding en al) om het probleem dan te verhelpen.
Afhankelijk van de stand van deze nippel kan het soms helpen de klem voor de verstuiver (die 'm in de kop houd) te verwijderen zodat je de sleutel er dan wel goed recht op kunt zetten. Als je die los draaid elke moer om en om een 1/6 slag per keer tot de klem spanning er af is. Bij weer vast zetten ook gelijk matig aandraaien tot er wat klem kracht optreed en dan verder met 1/6 slagen tot ie mooi vast zit. Doe je dit niet en draai je een kant helemaal los of juist vast dan wiebel je de verstuiver waardoor de koperen afdicht ring er onder in de kop raar vervormd en mogelijk niet afdicht.
Wat overigens wel helpt is de moer ff opstoken. Probeer daarbij de leiding zo min mogelijk te raken, anders gloei je die uit. Na afkoelen een paar keer op slaan en dan proberen los te draaien.
Groetjes,
René.
Dat had ik gesnapt, omschrijving duidelijk genoeg !.
Omdat de verstuiver zo mooi zit ingebouwd kun je een sleutel erg slecht op de bedoelde nippel krijgen en dan beschadig je 'm wel heel makkelijk, juiste maat sleutel of niet. De nippel in questie zit in de verstuiver body geschroefd en dicht af door exact vlak geslepen eind van de nippel en de bodem van 't gat. Enige vervorming van zowel de nippel als de verstuiver body zullen bijde onder een hoek met elkaar brengen en afdichten wordt een probleem als dat gebeurt. Vandaar de waarschuwing als je er niet bij kunt en de verstuiver er uit wilt gaan nemen (met leiding en al) om het probleem dan te verhelpen.
Afhankelijk van de stand van deze nippel kan het soms helpen de klem voor de verstuiver (die 'm in de kop houd) te verwijderen zodat je de sleutel er dan wel goed recht op kunt zetten. Als je die los draaid elke moer om en om een 1/6 slag per keer tot de klem spanning er af is. Bij weer vast zetten ook gelijk matig aandraaien tot er wat klem kracht optreed en dan verder met 1/6 slagen tot ie mooi vast zit. Doe je dit niet en draai je een kant helemaal los of juist vast dan wiebel je de verstuiver waardoor de koperen afdicht ring er onder in de kop raar vervormd en mogelijk niet afdicht.
Wat overigens wel helpt is de moer ff opstoken. Probeer daarbij de leiding zo min mogelijk te raken, anders gloei je die uit. Na afkoelen een paar keer op slaan en dan proberen los te draaien.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Re: Wartel en verstuiver los/lek
Hallo Ton en Peter,
Er zit meestal een koperring als afdichting tussen de verstuiver en nippel.
Dit geldt zowel voor de nippel van de retour leiding als van de inspuit leiding.
Groeten Wim.
Er zit meestal een koperring als afdichting tussen de verstuiver en nippel.
Dit geldt zowel voor de nippel van de retour leiding als van de inspuit leiding.
Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9