Pagina 1 van 1

Massey Ferguson 165 MP 1969

Geplaatst: wo 20 mei 2020 12:17
door RFN
Hierbij een aantal foto's van mijn restauratie van een Massey Ferguson 165 Multipower uit het jaar 1968/69. Ik heb deze trekker sinds september 2019, dit is mijn eerste trekker die ik restaureer. Ik ben nog een groentje wat dit betreft, maar het is leuke ontspanning zo tijdens deze Corona crisis.

Inmiddels heb ik de volgende zaken aangepast:
  • Fusee bussen / schommelas bus / stuurkogels vervangen
  • Stuurbekrachtiging bussen vervangen en filters / o ringen etc
  • Nieuwe waterpomp / radiateur
  • Chassis in de primer en grijze verf gezet
  • Nieuwe meters e.d. dashboard / toerenteller kabels / oliedrukleidingen geplaatst
  • Nieuwe kabelboom
De trekker kan bijna weer worden gestart, en ga binnenkort verder bezig met het plaatwerk en nog andere punten. Er komt ook weer een voorlader op, de bedoeling is een oude Mailleux voorlader.

Re: Massey Ferguson 165 MP 1969

Geplaatst: vr 22 mei 2020 14:27
door admin
bedankt voor het delen van je verslag.
Leuk om te zien.

Goed bezig.

Re: Massey Ferguson 165 MP 1969

Geplaatst: vr 22 mei 2020 17:24
door PK MF135
Goedendag even :D

Dat ziet er goed uit, ik zie alleen op een foto dat de handel van je hef voor de trekkrachtregeling naar beneden hangt, dit heb ik ook gehad en hierdoor werkt je hef waarschijnlijk niet goed meer. Ik zou hem eerst maar eens testen voordat je verder gaat met opbouwen, want misschien moet je hefdeksel er dan weer af. Ik hoop dat je geluk hebt. :?

Re: Massey Ferguson 165 MP 1969

Geplaatst: zo 24 mei 2020 9:25
door RFN
Hier weer een update,

Inmiddels de trekker weer werkend, het was weer starten / lopen / als een naaimachientje. Goede tip van "PK MF135", ik heb eerst de hef kwadranten goed in elkaar gezet. De hef werkt naar mijn idee goed. Al moet ik dat nog wel een keer beter testen met echt wat gewicht in de hef. Daarnaast moet ik ook nog een keer het filter vervangen van de hydraulisch / hef systeem. Maar dan wil ik eerst de wielen eraf hebben zodat ik er wat makkelijker bij kan. Dit gaat volgens mij via de deksel waarop de PTO hendel zit.

Maar..... Nadat hij is warmgedraaid komt er voor bij de vooras wel een plasje olie uit de motor. Ik vermoed de krukas poullie keerring. Nu weet ik dat een Perkins motor die niet lekt geen perkins motor is. Ik twijfel nu of ik het nog even aankijk of dat ik het vooreind weer uit elkaar zal halen.
Gisteravond even het weiland in om alles even te testen. Kon net voor de bui.
Gisteravond even het weiland in om alles even te testen. Kon net voor de bui.
IMG_20200523_211022.jpg (177.75 KiB) 5826 keer bekeken

Re: Massey Ferguson 165 MP 1969

Geplaatst: zo 24 mei 2020 10:49
door admin
Ik moet eerlijk zeggen dat dit er heel speciaal en stoer uit ziet zonder het plaatwerk.

Wat de krukas keering betrefd, die zou ik zo snel mogelijk vervangen. De motorolie wordt al snel zwart en dat geeft vlekken die je eigenlijk niet meer weg krijgt. Het is misschien goed om een paar maanden te wachten om te kijken wat er nog meer lekt.

Re: Massey Ferguson 165 MP 1969

Geplaatst: wo 27 mei 2020 9:29
door RFN
Ik heb gisteravond toch maar de koe bij de horen gevat. Het was nu inderdaad al allemaal spatten op de nieuwe lak en olie onder aan het carter.

Nu heb ik een frame gemaakt om zo straks de vooras en voorasblok er af te rollen ( is het idee tenminste ). Nu kom ik dan straks de poullie tegen, hoe kan ik die heb beste tekkelen? Weet iemand wat voor maat bout / moer dat is? Ik zie ook dat er schroef draad op zit (4 stuks), kan ik daar straks een hoekijzer op vastzetten om hem tegen te houden bij het draaien? De trekker is multipower, kan hem waarschijnlijk niet vastzetten met de versnellingsbak?

Re: Massey Ferguson 165 MP 1969

Geplaatst: di 02 jun 2020 12:06
door RFN
De keerring is verwijderd, moest wel even de goede sleutel zoeken voor de grote bout die de poullie tegenhoud. Het is maat 42 maar ook niet helemaal, uiteraard zijn het engelse maten. Er zaten overigens 2 versleten keerringen in, waarschijnlijk was degene voor mij niet zo handig om de oude eruit te halen. Het houten framepje werkte perfect, het zit er wat hobby achtig uit maar bespaarde mij zo veel tijd.

Re: Massey Ferguson 165 MP 1969

Geplaatst: di 02 jun 2020 13:31
door GJM
Top gadaan hoor. Een hele mooie oplossing! Leuk om te ziet wat je doet.

Re: Massey Ferguson 165 MP 1969

Geplaatst: di 13 okt 2020 10:01
door RFN
Weer even een update:

Inmiddels weer veel veranderd, vorige keer geƫindigd bij het vervangen van de krukas poullie keerring. Die is inmiddels goed dicht, maar natuurlijk nadat ik de voorkant weer in elkaar had gezet lekt hij nu bij de "Timing Cover" pakking. Gelukkig niet zoveel als eerst, maar ben bang dat ik nog een keer dezelfde actie in de toekomst nog een keer moet ondernemen. Voor de volgende keer weer wat geleerd, direct alles meenemen wanneer je toch zover bent.

Daarnaast is al het plaatwerk aangepakt door een goede oom van mij. Alles is zover mogelijk gelakt en weer teruggeplaatst. De grille, en lampen waren niet te redden en heb ik door een nieuwe set vervangen. Daarnaast zijn ook de heflatten vervangen door een paar goede gebruikte. Ook een rail met trekhaak is toegevoegd.

Nu ben ik aan de wielen toe gekomen. Deze zijn inmiddels gestraald en voor de eerste keer gelakt, deze worden straks voorzien van nieuwe banden. Tijdens het verwijderen van de achterband kwam ik erachter dat er ruimte zit op het achterste wiellager (dichtbij de remmen). Ik kon zien en meten dat bij een eerdere reparatie, waarschijnlijk om de keerring bij het wiel te vernieuwen, niet genoeg opvulringen hebben geplaatst bij het achterste wiellager. Daardoor zit er teveel speling op het achterste wiel. Inmiddels zijn de opvulringen bestel en zal deze binnenkort plaatsen. Ik twijfel nog of ik alle lagers zal vervangen, deze zien er op zich goed uit...

Re: Massey Ferguson 165 MP 1969

Geplaatst: di 13 okt 2020 16:43
door admin
Ziet er goed uit tot nu toe.
Vooral de foto zonder achterspatborden is bijzonder.