gedaan met sturen ferguson te-20

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Robin,

Welke motor ?

Vergeet niet meteen de keering van de versnellingsbak te vervangen !. Bij het vervangen daarvan een nieuwe pakking gebruiken van de zelfde dikte als de orginele !.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

robin
Berichten: 290
Lid geworden op: vr 29 dec 2006 13:01
Locatie: erpe-mere(oostvlaanderen-belgie)
Contacteer:

Bericht door robin »

hallo het is een perkins p3 3cilinder diesel, ik heb al eens een dichting vervangen maar hier lijkt me dat de krukas te groot is maar ik weet niet hoe demonteren, ik ben van plan het druk lager te vervangen , en de as heeft veel speling(links-rechts schuiven) hoe moet ik dat vervangen?
groetjes robin vandenheede
Farmall super Cub 1963
Ferguson TED-20 1952
Ferguson TEE-20 1955
Ferguson TED-20 p3 1955
Ford 8N wordt in elkaar gezet
2x Ferguson TEF-20 ( franse trekkers ) 1955
massey ferguson 35 4 cilinder 1964
Ford dorspoulie 8N
mc cormick d430 1959
massey harris pony 820
billens 1 schaar,peecon hefbakje,schoeper

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Robin,

Helaas weet ik niet hoe dat bij de vroege P3 exact in elkaar zit, kon wel eens zijn dat het carter er af moet dat is altans zo bij een dexta, (zelfde motor) mischien een Ford dealer in de buurt die je wat kunt vragen ?

Er zit ook nog een lagertje in het vliegwiel, vervang die ook, daar rust de as van de versnellingsbak in.

Welke as shuift er links rechts ?

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

robin
Berichten: 290
Lid geworden op: vr 29 dec 2006 13:01
Locatie: erpe-mere(oostvlaanderen-belgie)
Contacteer:

Bericht door robin »

de as waar het druklager omheenzit die met de horizontale tanden, waarschijnlijk is het dezelfde methode als het jongere type zoals bij een dexta, dus ik moet het druklager, het kleine vliegwiellager(zit eigenlijk met een soort houder vast door het vliegwiel op de krukas),en het lager voor de ingaandeas voor de versnellingsbak en natuurijk de krukas dichting waarvoor de trekker open gesplitst is
groetjes robin vandenheede
Farmall super Cub 1963
Ferguson TED-20 1952
Ferguson TEE-20 1955
Ferguson TED-20 p3 1955
Ford 8N wordt in elkaar gezet
2x Ferguson TEF-20 ( franse trekkers ) 1955
massey ferguson 35 4 cilinder 1964
Ford dorspoulie 8N
mc cormick d430 1959
massey harris pony 820
billens 1 schaar,peecon hefbakje,schoeper

robin
Berichten: 290
Lid geworden op: vr 29 dec 2006 13:01
Locatie: erpe-mere(oostvlaanderen-belgie)
Contacteer:

Bericht door robin »

de regeling voor gas te geven in het inlaatspruitstuk te-20 met p3 staat(op vol gas)niet volledig open bij onze ted met een jonger type perkins is dat wel, hoe komt dat?
groetjes robin vandenheede
Farmall super Cub 1963
Ferguson TED-20 1952
Ferguson TEE-20 1955
Ferguson TED-20 p3 1955
Ford 8N wordt in elkaar gezet
2x Ferguson TEF-20 ( franse trekkers ) 1955
massey ferguson 35 4 cilinder 1964
Ford dorspoulie 8N
mc cormick d430 1959
massey harris pony 820
billens 1 schaar,peecon hefbakje,schoeper

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Robin,

Dat is dus de ingaande as van de bak. Het "neusje" daarvan wordt als het goed is ter hoogte van het vliegwiel gesteund, weet niet hoe men dat bij de perkins motor heeft opgelost, de normale methode is een kogel lagertje in het vliegwiel. Mischien kun je er een foto van maken ?.

Als die as wat kan bewegen is op zich niet erg zolang je het ding maar niet in en uit kunt trekken en duwen. Dat zou betekenen dat de versnellingsbak lagers niet meer goed afgesteld zijn en dus opnieuw stellen cq ervangen nodig zou zijn.

Dat de klep niet helemaal open staat hoeft niet erg te zijn, voor de vacuum regulateur maakt dat niet echt veel uit. Is het echt veel dan zul je eens de stangetjes voor het bedienen vanaf de gashendel moeten na lopen, stellen of eventueel korter danwel langer maken. Voorkom wel dat je bij vol gas en bij gas dicht geen kracht op de vlinderklep zet, anders slijt die uit. De gashendel moet dus zelf niet verder willen voordat de vlinderklep aan het eind van z'n slag is.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

robin
Berichten: 290
Lid geworden op: vr 29 dec 2006 13:01
Locatie: erpe-mere(oostvlaanderen-belgie)
Contacteer:

Bericht door robin »

hallo hier de foto :
Afbeelding

srry als het niet goed zichtbaar is , ben niet erg goed in die dingen
groetjes robin vandenheede
Farmall super Cub 1963
Ferguson TED-20 1952
Ferguson TEE-20 1955
Ferguson TED-20 p3 1955
Ford 8N wordt in elkaar gezet
2x Ferguson TEF-20 ( franse trekkers ) 1955
massey ferguson 35 4 cilinder 1964
Ford dorspoulie 8N
mc cormick d430 1959
massey harris pony 820
billens 1 schaar,peecon hefbakje,schoeper

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Robin,

Zit inderdaat een kogellagertje in, ziet er uit als de zelfde maat als eender welk type TE. Ik zou die zeker vervangen, de paar euri die hij kost wegen niet op tegen het werk om hem achteraf te vervangen.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

robin
Berichten: 290
Lid geworden op: vr 29 dec 2006 13:01
Locatie: erpe-mere(oostvlaanderen-belgie)
Contacteer:

Bericht door robin »

hallo, dank je voor de uitleg en raadgeving, maar ik zou de aftakas keering ook willen vervangen want die lekt nogal veel, moet daarvoor iets speciaal los of gewoon de bouten losdraaien aan de buitenkant van de aftakas?

ps : ik vraag vragen over allerlei onderdelen, dat doe ik omdat ik alle onderdelen die ik nodig heb zou kunnen in 1keer bestellen
groetjes robin vandenheede
Farmall super Cub 1963
Ferguson TED-20 1952
Ferguson TEE-20 1955
Ferguson TED-20 p3 1955
Ford 8N wordt in elkaar gezet
2x Ferguson TEF-20 ( franse trekkers ) 1955
massey ferguson 35 4 cilinder 1964
Ford dorspoulie 8N
mc cormick d430 1959
massey harris pony 820
billens 1 schaar,peecon hefbakje,schoeper

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello robin,

Inderdaad, gewoon de 4 bouten los en met huis en al er uit trekken. Daarna moet je de as met z'n lager uit het huis halen, daar heb ik een tip over gescreven (even in tips en truuks kijken).

Groetjes,

René.

Ps. heb je tweede post even verwijderd, dat kun je zelf ook. Gewoon bovenaan inloggen waarna alle posten van jezelf rechts boven een paar icoontjes krijgen om ze te kunnen wijzigen maar ook weggooien.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

robin
Berichten: 290
Lid geworden op: vr 29 dec 2006 13:01
Locatie: erpe-mere(oostvlaanderen-belgie)
Contacteer:

Bericht door robin »

hallo, ik ben nog altijd bezig over dezelfde trekker ferguson te-20 met p3, zou ik de versnellingsbak en achteras ook moeten na kijken, want ik ben vanplan met deze trekker heel lange rondritten te doen en wil deze dan ook voledig tip top in orde?, de keering van de versnelings bak ? ik neem aan die van de priesas die er naar toe loopt?, moet ik daarvoor het stuurhuis niet verwijderen om er aan te kunnen, en onder de priesas- versnellingsbakas ziek een plaatje de zelde vorm als de priesas moet dat ook worden vervangen?( dichting), de dichtingen mag dat ook silicone op de oude dichting zijn en zo monteren?
groetjes robin vandenheede
Farmall super Cub 1963
Ferguson TED-20 1952
Ferguson TEE-20 1955
Ferguson TED-20 p3 1955
Ford 8N wordt in elkaar gezet
2x Ferguson TEF-20 ( franse trekkers ) 1955
massey ferguson 35 4 cilinder 1964
Ford dorspoulie 8N
mc cormick d430 1959
massey harris pony 820
billens 1 schaar,peecon hefbakje,schoeper

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Robin,

De prise-as loopt in een buis. Die zit vast met 4 bouten, draai je die er uit dan komt de buis met as en al los uit de bak. De keering zit in die buis. Bij het monteren even de spiebanen kuisen, als er een braam aan zit en je shuift de as door de keering is die meteen weer lek. De buis bevat ook een lagerschaal van de konische lagers in de bak. Die lagers hebben een bepaalde ruimte nodig om goed te werken. Daartoe heeft men aan de andere kant shimen gebruikt (dunne plaatjes) om de aftstand tussen de lager ringen aan de goede maat te brengen. Daarom is het belanrijk dat je bij het terug plaatsen een nieuwe pakking gebruikt met de zelfde dikte als de pakking die er tussen zat, anders klopt die afstand niet meer. Een pakking hergebruiken is niet handig, dat gaat altijd lekken. Ik heb er een FAQ over geschreven , lees dat eens.

De dop onder de as is de lager kap van de secundaire as in de bak, daar hoef je normaliter niet aan te zitten. Wat je wel kunt doen is de keering om de bediening voor het starten vervangen maar da's niet echt nodig tenzij je heuvels op en af gaat rijden, dan zou die mischien kunnen lekken, zeker is dat overigens niet eens. Voor geen van deze werkzaamheden hoeft het stuurhuis er af.

Een tweede belangrijke zaak is dat zowel de bak als het stuurhuis zijn gemaakt van een aluminium legering (de bak kan overigens ook wel gietstaal zijn in sommige gevallen). Deze wil enorm gaan rotten als je de bouten er zo weer in draaid. Gebruik een anti corrosie middel op de bouten. Een scheepswerf die aluminium boten maakt kan je meestal wel voorzien van dit goedje. Het voorkomt dat de stalen bouten een reactie veroorzaken die het aluminium aan vreet.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Plaats reactie