motor en stationair lopen

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

motor en stationair lopen

Bericht door Bert353 »

Zomaar een gedachte; ik sta voor een motorrevisie, ik weet dat de vorige eigenaar (een oud baasje) de laatste jaren voor zijn dood niet veel anders met mijn trekker gedaan heeft dan stationair over zijn landerijen tuffen om te kijken hoe alles erbij lag, en waarschijnlijk om zijn verveling te verdrijven. Dingen zoals dat, en de hele dag op een laag toerental voor de houtklover, zijn de reden waarom een motor blauw gaat roken, olie verbruiken e.d.
Hij komt gewoon niet "echt" op temperatuur, en hoeft niet echt te werken, wat ook wel eens goed is voor een motor.

Nu komt het toch wel eens voor dat ik met mijn trekker een halve dag of een dag op het erf aan het rommelen ben, hier wat opruimen, daar wat verplaatsen etc.etc. Daarbij komt het toerental ook niet echt boven stationair uit.

Hoe is dat met jullie? en hoe denken jullie hierover?

Beste wensen voor 2020.
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: motor en stationair lopen

Bericht door admin »

Hoi Bert,

De Motor van AnnaTEFka probeer ik 1x per jaar goed heet te krijgen door een hele dag te gaan ploegen bij een kennis.
Dat helpt hem echt wel. Daarnaast heb een paar keer per jaar een rit van ruim een uur op volle snelheid op de weg.
Dat wel niet echt werken, maar maakt hem wel goed warm.

Voordat je de motor reviseert, zou ik hem eerst een keer goed heet rijden. Diesels kunnen relatief lang zonder revisie.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: motor en stationair lopen

Bericht door Bert353 »

dag Gerrit, dat heb ik allemaal al eens gedaan, deze motor gaat nu toch echt open vanwege lekkages, lekken langs de veren, en omdat het echt nodig is, dan kan ik ook meteen de lekke keerringen van de v-bak en krukas aanpakken, en de bussen voor de rem en koppelings pedalen vervangen, is allemaal nodig. het enige wat ik nog niet weet, is wat de staat van de bussen is, of ik die ook meteen vervang, maar als ik het spul al zover openheb, lijkt me dat wel het meest logisch.

mijn openingspost was alleen maar een gedachtegang, en kijken hoe jullie daarover denken.
de beslissing om mijn motor te openen is al ruim een jaar geleden genomen.
als ik iets moet aankoppelen stik je bekant in de dampen, en pikt aan de ogen ook. dat is geen hobby meer, dat is jezelf vergiftigen :mrgreen:
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: motor en stationair lopen

Bericht door admin »

Hoi Bert,

Als het al zo erg is als je schrijft, dan wordt het tijd om alles uit elkaar te halen.
Vervang dan ook maar de keringen van de achteras. Die zullen dan ook wel aan vervanging toe zijn.
Kontroleer ook de lagers van de diff. Die van mij bleken er erger aan toe dan verwacht.
Ik hoop dat je wat hebt kunnen sparen. Kan aardig in de kosten gaan lopen.

Succes met de revisie. Maak er een mooi verslag van op het forum.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: motor en stationair lopen

Bericht door Bert353 »

wat bedoel je Gerrit? de motor, of de achteras gaat in de pegels lopen?
de achteras heb ik de eerste winter al onder handen genomen, met lekkende keerringen, natte remmen en bijna alle lagers hadden pitcorrosie en waren door hun harde laag heen gesleten!

nog even iets; het opvoerpompje voor de brandstof, kan dat ook diesel naar boven pompen? (daar zijn ze eigenlijk toch voor bedoelt?)
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: motor en stationair lopen

Bericht door admin »

Zo te zien heb je de achterkant al helemaal gedaan.

Ik bedoelde dat de hele revisie in de papieren gaat lopen. Maar dat heb je al wel gemerkt bij de achteras.

Het opvoerpomje werkt maar 1 kant op. Je moet even goed naar de riching van de pijlen kijken op het pompje.
Het zorgd ervoor dat de diesel met druk aankomt bij de brandstofpomp. De brandstofpomp kan zelf geen diesel aanzuigen.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: motor en stationair lopen

Bericht door Bert353 »

Ja de achterkant is al gedaan, maar de remmen krijg ik niet helemaal goed, rechts blokkeerd nog steeds met een knal als ik rem.
een ander vervelend ding is de kwaliteit van het rubber wat men nu verkoopt, ik had de rubber manchetten van de remstangen en versnellingspook ook vervangen, en van beiden is er al een kapot, nieuw rubber is echt slecht!!!

die pompjes, ik dacht dat die ook vaak bei aude auto's zaten, waar ze brandstof uit de ver weg en laag gelegen tank op zuigen? of zijn die van ons anders?
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: motor en stationair lopen

Bericht door Bert353 »

hier een foto van een oud rubber en een nieuw rubber naast elkaar.
mogen jullie raden welke het oude rubber is?


IMG_6249.jpg
(82.54 KiB) 242 keer gedownload
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

Plaats reactie