Blok tef20 uit elkaar met foto's

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
Eightblock
Berichten: 58
Lid geworden op: wo 26 jul 2017 20:54

Blok tef20 uit elkaar met foto's

Bericht door Eightblock »

hoi hoi,

Het is weer even geleden maar ik heb eindelijk mijn tef blok weggebracht.
En daar werd ik niet echt vrolijk van, zeg maar dat alles versleten is.(zie enkele foto's)

Veel onderdelen gaan nog wel qua prijs(je hebt bijv. al zuiger pakket met veren, kleppen, pakkingen en bussen voor ong. 450 euro
Maar wat echt duur is de cilinderkop revisie, krukas slijpen, reparatie brandstofpomp en nokkenas, alles bij elkaar is een flinke kostenpost en aangezien ik maar een beperkt budget heb moet ik dus alternatieven zoeken om deze kosten te drukken dus heeft iemand deze onderdelen nog liggen???
Graag niet versleten anders heb ik er nog niks aan. is er iemand die een gereviseerd blok heeft staan? zal moeilijk worden maar je weet maar nooit.

Stuur me dan even een persoonlijke mail met evt. foto`s en de prijs.
anders krijg je weer een heel discussie gedoe.
IMG_20191106_193516.jpg
IMG_20191106_193516.jpg (235.39 KiB) 5637 keer bekeken
IMG_20191106_193424.jpg
IMG_20191106_193424.jpg (245.89 KiB) 5637 keer bekeken
IMG_20191106_193405.jpg
IMG_20191106_193405.jpg (184.08 KiB) 5637 keer bekeken
IMG_20191106_193339.jpg
IMG_20191106_193339.jpg (229.91 KiB) 5637 keer bekeken
IMG_20191106_193331.jpg
IMG_20191106_193331.jpg (195.57 KiB) 5637 keer bekeken
IMG_20191106_193434.jpg
IMG_20191106_193434.jpg (189.99 KiB) 5636 keer bekeken
IMG_20191106_193451.jpg
IMG_20191106_193451.jpg (250.4 KiB) 5637 keer bekeken
Groet Eightblock
Ferguson Tef20 `55, Mercury Marquis coupe 429 4v v8 `69

richardploeg
Berichten: 364
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 16:09
Locatie: Scherpenzeel, Gelderland

Re: Blok tef20 uit elkaar met foto's

Bericht door richardploeg »

Dag Eightblock,

Dus toch maar open gehaald. En zo te zien was het nodig.
Toch wil ik je graag een tip meegeven.
Het is op foto's slecht te beoordelen, laten we dat vooropstellen. Maar deze krukas ziet er niet slecht uit als je het mij vraagt. Ik zie zo geen diepe loopsporen.
Of hij onrond is weet ik niet, dat kan ik zou niet zien.
Je zou er dus voor kunnen kiezen deze niet te slijpen. Dit scheelt aanzienlijk in de kosten. Daarnaast zijn jou lagerschalen al helemaal koperkleur, dus een stel nieuwe doet al wonderen.
Brandstofpomprevisie kan je je ook afvragen of dit echt nodig is. Daarnaast kan je deze ook later nog doen mocht het echt nodig zijn.
Nokkenas hetzelfde verhaal als de krukas.
Nogmaals, het is moeilijk te zien op foto's en menigeen heeft er vast een ander mening over. Maar met nieuwe bussen, zuigers, lagerschaaltjes en een koprevisie denk ik dat je al weer een heel aardig motortje hebt.
Daarbij zijn de kosten dan aanzienlijk gedaald.

Succes met de revisie, en houd ons op de hoogte. Dit soort foto's zijn mooi :)
Groetjes Richard.


Ferguson TED P3 1950 - Ferguson TED 20 1950 - Ferguson Butterfly Plough - Ferguson Belt Pulley - Ferguson Subsoiler - Massey Ferguson 3 Furrow Plough - Massey Ferguson 198 Bar Mower

Pa heeft een MF 65 MK1

GJM
Berichten: 332
Lid geworden op: ma 24 apr 2017 12:04
Locatie: Friesland

Re: Blok tef20 uit elkaar met foto's

Bericht door GJM »

Ik heb je eerder een PB gestuurd maar ik weet niet zeker of je hem gekregen hebt. vandaar de zelfde reactie hier. en die sluit aan bij mijn voorganger hier.
Ik vind de krukas er zo op het oog niet heel slecht uitzien. De tappen even oppoetsen en meten (ook op rondheid) en kijken of deze in de metentabel voor de lagers passen (Welke overmaat zit er nu in?)

Verder de kop vlakken en, indien nodig de kleppen vervangen (ongeveer € 200) nieuwe lagers, zuigers en bussen en dan maar eens kijken. En inderdaad, de brandstofpomp kan later ook altijd nog.
Laatst gewijzigd door GJM op di 12 nov 2019 9:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)

Eightblock
Berichten: 58
Lid geworden op: wo 26 jul 2017 20:54

Re: Blok tef20 uit elkaar met foto's

Bericht door Eightblock »

Krukas is een beetje ingeslapen. Kan dat geen kwaad dan? En de nokkenas tja sommige nokjes zijn wel iets meer versleten als de andere. Ik denk dat dat wel belangrijk is toch?(tweedehands 200 euro)
De vries cups moeten vervangen/ultra soon gereinigd worden zijn flink verroest ook een duur grapje. Kan ik dat overslaan of is dit een belangrijk iets waar je nu toch makkelijk bij kan.
En nieuwe oliepomp nodig.

Bedankt voor jullie reacties👍
Ferguson Tef20 `55, Mercury Marquis coupe 429 4v v8 `69

GJM
Berichten: 332
Lid geworden op: ma 24 apr 2017 12:04
Locatie: Friesland

Re: Blok tef20 uit elkaar met foto's

Bericht door GJM »

Eightblock schreef: ma 11 nov 2019 23:31 Krukas is een beetje ingeslapen. Kan dat geen kwaad dan? En de nokkenas tja sommige nokjes zijn wel iets meer versleten als de andere. Ik denk dat dat wel belangrijk is toch?(tweedehands 200 euro)
De vries cups moeten vervangen/ultra soon gereinigd worden zijn flink verroest ook een duur grapje. Kan ik dat overslaan of is dit een belangrijk iets waar je nu toch makkelijk bij kan.
En nieuwe oliepomp nodig.

Bedankt voor jullie reacties👍
Ik heb de mijne ook niet geslepen (zie mijn verslag restauratie goudbuikje) aanvankelijk dacht ik ook dat het niet goed zou zijn. Ik heb de kruktappen met een fijne scotch bright opgepoetst en toen zagen ze er al heel anders uit. Daarna heb ik de tappen gemeten op maat en onrondheid en toen bleek dat ze qua maat behoorlijk goed bij de 3e overmaat maten zaten (die zat er in) dus nieuwe lagers besteld en eerst buiten het blok op de krukas gemonteerd met een beetje olie, toen bewogen de drijfstangen mooi, een beetje sloom. Het is voor mij moeilijk te beoordelen op de fotos, maar ik vind het er niet heel slecht uitzien. Hoe was je olie druk voordat jet het blok demonteerdet ?

Mijn nokken as was ook niet helemaal fris, een nok een klein beetje ingevreten en 0,7mm minder lichthoogte. Ik heb gezocht naar een vervanger maar heb die niet kunnen vinden. Ik heb de boel gepolijst met een zeer fijne waterproof schuurpapier. en weer terug gemonteerd. Op dit moment draait het blok als een spinnend poesje. Onze trekkertjes hoeven waarschijnlijk nooit meer echt te werken is mijn gedachte, dus ik laat het zo.

Vries cups kosten bijna niets, die zou ik maar vervangen, een beetje vloeibare pakking er achter bij monteren is mijn advies.

Gertjan
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)

Eightblock
Berichten: 58
Lid geworden op: wo 26 jul 2017 20:54

Re: Blok tef20 uit elkaar met foto's

Bericht door Eightblock »

Hoi Gert jan,

Ik kwam even niet op het forum door een storing ofzo.
mijn olie druk was volgens mij nog goed idd.

Dus ik denk dat ik de nokkenas vernieuw(gebruikt 200 euro)
en de krukas zo laat.
Motor revisie set met kleppen en pakking en bussen bestel a 450 euro
lagerschaaltjes en koprevisie laat gebeuren
en de brandstofpomp kan altijd nog.

Bedankt weer voor jullie fijne uitleg en hulp
Ferguson Tef20 `55, Mercury Marquis coupe 429 4v v8 `69

GJM
Berichten: 332
Lid geworden op: ma 24 apr 2017 12:04
Locatie: Friesland

Re: Blok tef20 uit elkaar met foto's

Bericht door GJM »

Eightblock schreef: do 14 nov 2019 9:21 Hoi Gert jan,

Ik kwam even niet op het forum door een storing ofzo.
mijn olie druk was volgens mij nog goed idd.

Dus ik denk dat ik de nokkenas vernieuw(gebruikt 200 euro)
en de krukas zo laat.
Motor revisie set met kleppen en pakking en bussen bestel a 450 euro
lagerschaaltjes en koprevisie laat gebeuren
en de brandstofpomp kan altijd nog.

Bedankt weer voor jullie fijne uitleg en hulp
Eightblock,
Ik vind het revisieset wel aan de prijzige kant, dat kan volgens mij goedkoper.
Succes met het verdere werk, en hou ons op de hoogte, liefst met foto's.

Gertjan
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Blok tef20 uit elkaar met foto's

Bericht door fergie »

Hello Allemaal,

De kop vlakken bij een 20C geeft scherpe randen aan en vergroting van de doorlaat aan de voorkamers. Indien niet nodig (minder dan .05mm) dan niet vlakken !. Er zitten veel meer kopbouten op dan moderne motoren, die trek je wel vlak ! (in 3 fases !!). Na warm geweest te zijn 60 graden los en weer na trekken in volgorde !.

Zonder maten van de lagers niet veel over de krukas te zeggen maar 4e ondermaat voor hoofdlagers en 6e onder voor bigends is mogelijk, die is dus vrijwel nooit helemaal op.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Eightblock
Berichten: 58
Lid geworden op: wo 26 jul 2017 20:54

Re: Blok tef20 uit elkaar met foto's

Bericht door Eightblock »

Hoi hoi.

Nou ik weet het even niet meer.
Volgend bericht kreeg ik van mijn monteur.

Jou krukas is echt niet aan te raden om terug te plaatsen alle kruktappen zitten 0.08 tot 0.1 mm onder de slijtgrens
Dit is funest voor de oliedruk maar jij mag het zeggen .
Lever de onderdelen en ik zal hem reviseren uiteraard zonder garantie op deze onderdelen .
PS de nokkenas en stoters zag ik niet meer op E-bay vraag deze eens in jou kennissen kring.

Heeft er niet iemand een gereviseerde motor liggen?
Ferguson Tef20 `55, Mercury Marquis coupe 429 4v v8 `69

ruud smit
Berichten: 353
Lid geworden op: zo 19 aug 2012 15:54
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Re: Blok tef20 uit elkaar met foto's

Bericht door ruud smit »

beste eightblok
Een gereviseerde motor zal je niet snel vinden, jij ga het zelfde doen met jou motor, de prijs zal dus het zelfde zijn, ik geloof nooit dat iemand een gereviseerde motor weg doet voor een vrienden prijsje, je zal het zelfde moeten betalen aan die persoon die hem net gereviseerd heeft dan, ik heb net gelezen in het boek , Ferguson te 20 workshop manual , (dat boek zou ik aanschaffen als ik jou was, daar staat alles in over de gehele diesel en benzine ferguson te tractors) dat de krukas te slijpen is tot een ondermaatse maat van maximaal 1.524 mm , dat is in jou geval binnen de maten ! Ik weet niet wie dat heeft verteld eightblok maar geloof niet alles wat gezegd wordt, had die meneer wel verstand van een ferguson tractor motor? het staat anders niet in het boek dat het niet kan ! Koop eerst dat boek eens, daar staat alles in , mooi sinterklaas of kerst kado :D
Jou krukas is dus gewoon nog te slijpen, mijn krukas uit de tef 1955 is voor de derde keer geslepen , de laatste ondermaat voor mijn ,anders komt hij boven de 1.5 mm.
Een revisie kost eenmaal geld, ik heb het zelf ervaren , ik heb een revisie set van bepco erin, nieuwe ondermaatse lagers , krukas geslepen, kop gereviseerd (nieuwe kleppen en zittingen) en dan nog de nodige nieuwe onderdelen voor de rest , ik was rond de € 2000,00 kwijt , ik ben schilder/glaszetter van beroep en geen technische achtergrond dus ! Begin gewoon rustig met de revisie , koop dat boek en hulp van dit forum komt het helemaal goed, laat je niet alles wijsmaken, luisteren kan altijd maar evuleer zelf wat de waarheid is door aan meer mensen hun mening te vragen
Ferguson te-f20 diesel 1955, Ferguson Ted benzine/petroleum 1954, Ferguson 2 schaars ploeg, Ferguson 1 schaar ploeg, Ferguson 9 tands cultivator, Ferguson subsoiler, Ferguson potatao planter 726, Ferguson A-LE 20 sawbench, Ferguson pulley, Ferguson Tipping trailer mk1 3 ton, Ferguson Grader Blade Multi Purpose, Ferguson crane O-BE-28 (repro), Jf meststrooier av3, Caprari waterpomp op aftakas, zelfbouw 3 tons kipper.

Eightblock
Berichten: 58
Lid geworden op: wo 26 jul 2017 20:54

Re: Blok tef20 uit elkaar met foto's

Bericht door Eightblock »

Hoi hoi.

2000 aan onderdelen denk ik idd
Maar omdat ik het laat doen ben ik het dubbele kwijt aan manuren.
Ik heb dat werk plaatsboek allang. Maar zit in de horeca en heb gewoon de tijd en het geduld niet en ook het verstand ervan. Mij lukt dit gewoon niet en wil het ook niet. Dus ja had wel op een hoge rekening gerekend. Maar zo hoog ook weer niet hahaha.

Dus ben aan het kijken om de prijs her en der te drukken. Iets goedkopere onderdelen tja dat moet dan maar. Ik rij toch heel weinig. Krukas laat ik slijpen.

Ik zoek wel nog eigenlijk een nokkenas voor de tef 20 die van mij is wel heel erg versleten. Weet iemand nog een adres?

Bedankt allemaal voor jullie informatieve berichten😊
Ferguson Tef20 `55, Mercury Marquis coupe 429 4v v8 `69

Plaats reactie