Restauratie FE 35 Goudbuikje 1957 & bouw kloofmaschine
Moderators: Tony, fergie, admin
Restauratie FE 35 Goudbuikje 1957 & bouw kloofmaschine
Hallo allemaal!
Toen ik twee jaar geleden een ruimere woning heb gekocht heb ik tevens mijn lang gekoesterde wens ooit eens een trekkertje te restaureren kracht bijgezet.
Ik heb ervaring met het restaureren van motorfietsen (ik heb de oude motorfiets welke mijn vader in 1957 nieuw heeft gekocht nog in mijn bezit, nieuwstaat inmiddels) en het leek me leuk een ferguson 35 te restaureren omdat ik die in 1978 ongeveer ook heb bezeten. Die deed dienst als powerpack voor een houtkloof maschine toen.
In Brabant wist ik de hand te leggen op een FE 35 uit 1957 met het serie nummer: 27614, een goudbuikje concludeerde ik. Hij was in niet zon hele beste staat, maar liep wel en de hef deed het.
Hij was in der tijd in de rood grijze kleuren gespoten, maar het grijs en goud laat zich duidelijk zien.
Inmiddels twee jaar verder ben ik daadwerkelijk begonnen met het restaureren en ik ben van plan hier af en toe verslag van te doen. Ik hoop dat ik het volhoud.
Up date 06-10-2019
Het was mijn bedoeling om de FE 35 zonder al te veel kosten op te knappen, hij hoeft tenslotte niet veel echt werk meer te doen nietwaar
Zoals te verwachten met een C23 motor was ook mijn trekker geen enthousiaste starter. Maar hij leek geen onderdruk te hebben dus dat stemde mij gunstig.
Toen hij echter een keer helemaal niet aan wilde slaan (mijn eigen schuld overigens) besloot ik eerst het brandstof systeem maar eens goed na te kijken. Het brandstoffilter bleek er helemaal niet in te zitten, maar wel een soort kleiachtige substantie (bacteriën groei begreep ik later). Dus alles eraf en schoonmaken maar. Toen heb ik ook de cylinderdrukken geïnspecteerd en dat viel erg tegen, er waren twee aan eenliggende cilinders met maar 4,5bar.....dat deed een lekke koppakking vermoedden.
Dus maar besloten de kop ook te trekken en eens van binnen te kijken. In eerste instantie leek dat niet zo slecht. De cilinders leken wel goed. De kleppen waren wel een beetje minder en ik hoopte dat de opnieuw inslijpen dat probleem zou verhelpen.
Toen ik echter cilinder nr1 een beetje beter bekeek, kon ik duidelijk een scheur in de cilinderwand waarnemen Dus ik heb ook het carter verwijderd en de bigend lagers los gemaakt, de zuigers en ook de cilinder bussen getrokken. Het viel verder op het oog allemaal wel een beetje mee, maar ik heb toch besloten een compleet revisie set voor de motor te bestellen, incl zuigers, bussen, lagers, en kleppen etc.
Ik raakte voor mijn werk naar Maleisie voor 6 weken en toen lag alles stil uiteraard. Ik heb de FE 35 bij een bevriende boer in een oude schuur staan en het was mijn bedoeling om de motor daar in de schuur op te knappen. Ik was echter pas begin Sept terug en realiseerde me dat het al herfst aan het worden was en ik had de boel open liggen. Dus bij terugkomst heb ik besloten de motor in zijn geheel los te halen van de versnellingsbak en deze naar huis te halen om zo, onder mooi geconditioneerde omstandigheden (motor in een steun) de motor te reviseren.
Inmiddels heb ik het gehele blok uiteengenomen incl. de krukas om hem mooi schoon te maken en goed te controleren.
De bigend lagers bleken de 3e overmaat te zijn en ik heb de kruk tappen eerst op maat en ovaliteit gecontroleerd. Dit bleek nog redelijk binnen de toleranties te zijn, dus wederom 3e overmaat lagers besteld.
Hetzelfde gold voor de hoofdlagers, maar die waren al op de laatste 4e overmaat.
Ophalen
Rechterkant helemaal zoals ik hem gekocht had Linker kant al met nieuwe voorbanden en achter wielen/banden en uitlaat
[/color]
Toen ik twee jaar geleden een ruimere woning heb gekocht heb ik tevens mijn lang gekoesterde wens ooit eens een trekkertje te restaureren kracht bijgezet.
Ik heb ervaring met het restaureren van motorfietsen (ik heb de oude motorfiets welke mijn vader in 1957 nieuw heeft gekocht nog in mijn bezit, nieuwstaat inmiddels) en het leek me leuk een ferguson 35 te restaureren omdat ik die in 1978 ongeveer ook heb bezeten. Die deed dienst als powerpack voor een houtkloof maschine toen.
In Brabant wist ik de hand te leggen op een FE 35 uit 1957 met het serie nummer: 27614, een goudbuikje concludeerde ik. Hij was in niet zon hele beste staat, maar liep wel en de hef deed het.
Hij was in der tijd in de rood grijze kleuren gespoten, maar het grijs en goud laat zich duidelijk zien.
Inmiddels twee jaar verder ben ik daadwerkelijk begonnen met het restaureren en ik ben van plan hier af en toe verslag van te doen. Ik hoop dat ik het volhoud.
Up date 06-10-2019
Het was mijn bedoeling om de FE 35 zonder al te veel kosten op te knappen, hij hoeft tenslotte niet veel echt werk meer te doen nietwaar
Zoals te verwachten met een C23 motor was ook mijn trekker geen enthousiaste starter. Maar hij leek geen onderdruk te hebben dus dat stemde mij gunstig.
Toen hij echter een keer helemaal niet aan wilde slaan (mijn eigen schuld overigens) besloot ik eerst het brandstof systeem maar eens goed na te kijken. Het brandstoffilter bleek er helemaal niet in te zitten, maar wel een soort kleiachtige substantie (bacteriën groei begreep ik later). Dus alles eraf en schoonmaken maar. Toen heb ik ook de cylinderdrukken geïnspecteerd en dat viel erg tegen, er waren twee aan eenliggende cilinders met maar 4,5bar.....dat deed een lekke koppakking vermoedden.
Dus maar besloten de kop ook te trekken en eens van binnen te kijken. In eerste instantie leek dat niet zo slecht. De cilinders leken wel goed. De kleppen waren wel een beetje minder en ik hoopte dat de opnieuw inslijpen dat probleem zou verhelpen.
Toen ik echter cilinder nr1 een beetje beter bekeek, kon ik duidelijk een scheur in de cilinderwand waarnemen Dus ik heb ook het carter verwijderd en de bigend lagers los gemaakt, de zuigers en ook de cilinder bussen getrokken. Het viel verder op het oog allemaal wel een beetje mee, maar ik heb toch besloten een compleet revisie set voor de motor te bestellen, incl zuigers, bussen, lagers, en kleppen etc.
Ik raakte voor mijn werk naar Maleisie voor 6 weken en toen lag alles stil uiteraard. Ik heb de FE 35 bij een bevriende boer in een oude schuur staan en het was mijn bedoeling om de motor daar in de schuur op te knappen. Ik was echter pas begin Sept terug en realiseerde me dat het al herfst aan het worden was en ik had de boel open liggen. Dus bij terugkomst heb ik besloten de motor in zijn geheel los te halen van de versnellingsbak en deze naar huis te halen om zo, onder mooi geconditioneerde omstandigheden (motor in een steun) de motor te reviseren.
Inmiddels heb ik het gehele blok uiteengenomen incl. de krukas om hem mooi schoon te maken en goed te controleren.
De bigend lagers bleken de 3e overmaat te zijn en ik heb de kruk tappen eerst op maat en ovaliteit gecontroleerd. Dit bleek nog redelijk binnen de toleranties te zijn, dus wederom 3e overmaat lagers besteld.
Hetzelfde gold voor de hoofdlagers, maar die waren al op de laatste 4e overmaat.
Ophalen
Rechterkant helemaal zoals ik hem gekocht had Linker kant al met nieuwe voorbanden en achter wielen/banden en uitlaat
[/color]
Laatst gewijzigd door GJM op zo 25 feb 2024 13:32, 25 keer totaal gewijzigd.
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)
2e serie fotos
Laatst gewijzigd door GJM op zo 25 feb 2024 13:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)
3e serie fotos
Dynamo opknappen
- Bijlagen
-
- Zuigers en cylinders goed zichtbaar
- 20190622_122544.jpg (177.8 KiB) 10662 keer bekeken
-
- Kop eraf
- 20190622_122534.jpg (186.79 KiB) 10662 keer bekeken
Laatst gewijzigd door GJM op zo 25 feb 2024 13:38, 3 keer totaal gewijzigd.
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)
Vierde serie fotos
Brandstof pomp / systeem.
Ik kwam via via in contact met een pensionaris die oude brandstof pompen reviseert. Hij heeft alle spullen nog om dat te doen zoals je kunt zien, en nog bij mij op het dorp ook!
Hij ziet er werkelijk weer uit als nieuw, met nieuwe onderdelen waar nodig.
Ik kwam via via in contact met een pensionaris die oude brandstof pompen reviseert. Hij heeft alle spullen nog om dat te doen zoals je kunt zien, en nog bij mij op het dorp ook!
Hij ziet er werkelijk weer uit als nieuw, met nieuwe onderdelen waar nodig.
- Bijlagen
-
- 20190628_092907.jpg (255.72 KiB) 10663 keer bekeken
Laatst gewijzigd door GJM op do 22 feb 2024 11:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)
5e Serie, bussen trekken
Nog helemaal in elkaar
Zonder kop
Laatst gewijzigd door GJM op zo 25 feb 2024 13:22, 6 keer totaal gewijzigd.
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)
-
- Site Admin
- Berichten: 2278
- Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: Restauratie FE 35 Goudbuikje
Beste GJM,
Bedankt voor de vele foto's. Leuk om je voortgang te volgen.
Succes met de verdere restauratie.
Bedankt voor de vele foto's. Leuk om je voortgang te volgen.
Succes met de verdere restauratie.
Groetjes Gerrit Preuter
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
Re: Update 17-10-2019
Hallo,
Inmiddels weer voortgang gemaakt met het blok, dus even een verslagje.
Ik heb de motor inmiddels weer gemonteerd.
Nieuw gemonteerde zaken:
Ik heb de motor in een motorsteun gemonteerd wat een zegen blijkt te zijn. Hoeft ik het ouder wordende lijf niet meer in malle bochten te wringen...
Om maar te zwijgen van het draaien van het gewicht van de motor. Alleen voor het in en uit halen van de krukas heb ik hem even tijdelijk in een motortakel gehangen.
Blok op zn kop en voor de kopse kant een workmate met daarop de krukas, zo was het makkelijk te doen.
Ik heb het blok toen hij leeg was ook ontroest met de staalborstel op een haakse slijper. Dit ging redelijk goed
Inmiddels weer voortgang gemaakt met het blok, dus even een verslagje.
Ik heb de motor inmiddels weer gemonteerd.
Nieuw gemonteerde zaken:
- Nieuwe kleppen en veren
Kop gevlakt
Stelschroeven en contramoeren in de tuimelaars, ik denk dat ze een keer te vast waren gedraaid waardoor het stellen niet goed meer mogelijk is.
Bigend en hoofdlagers
Pakkingen en keerringen
Zuigers en zuigerveren
Cylinderbussen
Oliepomp
Distributieketting
Ketting spanner
Ik heb de motor in een motorsteun gemonteerd wat een zegen blijkt te zijn. Hoeft ik het ouder wordende lijf niet meer in malle bochten te wringen...
Om maar te zwijgen van het draaien van het gewicht van de motor. Alleen voor het in en uit halen van de krukas heb ik hem even tijdelijk in een motortakel gehangen.
Blok op zn kop en voor de kopse kant een workmate met daarop de krukas, zo was het makkelijk te doen.
Ik heb het blok toen hij leeg was ook ontroest met de staalborstel op een haakse slijper. Dit ging redelijk goed
Laatst gewijzigd door GJM op do 22 feb 2024 11:20, 5 keer totaal gewijzigd.
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)
17-10-2019
Motor leeghalen en schoonmaken
Krukas controleren, bleek behoorlijk op de 3e overmaat te zitten.
Na het schoonmaken van de kruktappen met een fijne scotchbright lap zagen ze er prima uit. Niet perfect, maar goed genoeg voor zijn toekomstige leven als show / hobby trekker.
Krukas controleren, bleek behoorlijk op de 3e overmaat te zitten.
Na het schoonmaken van de kruktappen met een fijne scotchbright lap zagen ze er prima uit. Niet perfect, maar goed genoeg voor zijn toekomstige leven als show / hobby trekker.
Laatst gewijzigd door GJM op vr 23 feb 2024 13:57, 5 keer totaal gewijzigd.
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)
17-10-2019
Na schoonmaken blok in de primer
En de krukas er weer in:
En de krukas er weer in:
Laatst gewijzigd door GJM op vr 23 feb 2024 17:45, 3 keer totaal gewijzigd.
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)
17-10-2019
Bussen monteren in gespoten blok:
Zuigers monteren
Zuigers monteren
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)
17-10-2019
Bigend monteren:
Dat ziet er wel heel mooi uit he? (koppakking al geplaatst BTW)
Dat ziet er wel heel mooi uit he? (koppakking al geplaatst BTW)
Laatst gewijzigd door GJM op do 22 feb 2024 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)
17-10-2019
Kop erop!
Carterdeksel monteren
Nieuwe distributieketting ketting spanner en oliepomp.
Carterdeksel monteren
Nieuwe distributieketting ketting spanner en oliepomp.
Laatst gewijzigd door GJM op vr 23 feb 2024 13:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)
17-10-2019
De boel afmonnteren,
Distributiedekstel, Waterpomp, thermostaathuis, en brandstofpomp koppeling
Het begint weer op een blok te lijken
Distributiedekstel, Waterpomp, thermostaathuis, en brandstofpomp koppeling
Het begint weer op een blok te lijken
Laatst gewijzigd door GJM op vr 23 feb 2024 14:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)
Bracket vooras reviseren
De vooras schommelpen was behoorlijk uitgeslagen dus ik heb bij een bevriend bedrijf de gaten laten uitfrezen en standaard bussen gemonteerd.
Vooraf de boel licht gestraald en naderhand beter schoongemaakt en in de primer/lak gezet.
Vooraf de boel licht gestraald en naderhand beter schoongemaakt en in de primer/lak gezet.
Laatst gewijzigd door GJM op vr 23 feb 2024 12:02, 6 keer totaal gewijzigd.
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)