Restauratie FE 35 Goudbuikje 1957 & bouw kloofmaschine

Deel hier de voortgang mede van de restauratie van je (Massey) Ferguson trekker of machine met andere forum bezoekers. De foto's bij het verslag kun je uploaden naar het forum. Je hoeft dus geen eigen webruimte te hebben.

Dit is een expiriment om de website nog interactiever te maken dan tot nu toe.

Moderators: Tony, fergie, admin

GJM
Berichten: 332
Lid geworden op: ma 24 apr 2017 12:04
Locatie: Friesland

De goudbuik is klaar!

Bericht door GJM »

Zo,
En dan is het nu het einde van de restauratie....het is echt gelukt!
Op dit moment zijn er geen zaken meer die bij de restauratie horen.
De goudbuik staat te pronken in de schuur en staat te trappelen om bewonderd te worden en aan de gang te gaan.
Er is uiteindelijk veel meer in geinvesteerd dan mn bedoeling was maar dat maakt hem ook wel weer heel mooi, en goed hoop ik :mrgreen:
Ik ben redelijk tevreden met het resultaat en zal het sleutelen missen het heeft als een prachtig tijdverdrijf gediend tijdens deze Corona beperkende periode.



20201209_162547a.jpg
20201209_162547a.jpg (157.35 KiB) 538 keer bekeken

20201209_162629.jpg
20201209_162629.jpg (203.29 KiB) 5799 keer bekeken
20201209_162646a.jpg
20201209_162646a.jpg (148.91 KiB) 538 keer bekeken
20201209_162635.jpg
20201209_162635.jpg (222.67 KiB) 549 keer bekeken
Samenvatting van de belangrijkste zaken, ter inspiratie en informatie voor diegenen die een dergelijke revisie plannen of aanvangen

Start direct bij koude motor (3 graden C) na 5 sec gloeien in stationair 600 tpm
Compressie druk na revisie alle cylinders boven 30bar
Reageert goed op het gas en loopt prachtig stationair
De remmen doen het goed remmen recht en gaan het steeds beter doen
Stuurt heel behoorlijk, wel is er nog een beetje speling op het rechter stuurhelft. links is snaarstrak
Koppelt zeer goed

Spuitwerk
alles zelf gespoten, eerst alles gestraald waar het kon en het gietwerk met de staalborstel op een haakse slijper schoongemaakt alles ontvet met remmenreiniger en dan in de primer (spuitbussen) gezet
Bronskleur van Sparex (Histoparts) in spuitbussen laten doen bij een locaal schilders bedrijf, en daarmee het volgende gespoten:
de motor en kop
Versnellingsbak huis
cardanhuis, trompetten, remmen
De rest met de zelfde verf in een spuitcabine bij een bevriend bedrijf

Grijs: RAL 7005 zelf aangemaakt bij bevriend bedrijf
Gespoten in hun spuit cabine

Zaken die nog wat aandacht verdienen.
  • De radiator is nog een beetje nat aan de onderzijde, lekt niet met druppels
    De hef is nog niet met gewicht getest
    De koppeling van de aftakas is nog niet getest onder belasting (2022 Check!)
    De klep van de motorkap piept vervelend onder het rijden
    Er moeten nog twee reflectoren achter (16-02-2021 Check!)
    de trekker driehoek reflector maak ik in een driepunts tow bar met aan de ene kant een trekhaak en aan de andere kant een penverbinding, dan hoef ik hem niet permanent op de trekker te schroeven (16-02-2021 Check!)
    Ik moet nog een charmante manier verzinnen om er een achteruitkijk spiegel (tijdelijk) op te zetten (Check! op de uitlaat, werkt goed)
    ik wil nog graag de originele FE steeksleutel hebben.


Ik zal hier proberen om een lijst te maken van de zaken die ik heb vervangen om een overzicht te creëren, eventueel met opmerkingen ter lering

Motor:
Volle revisie, Krukas niet laten slijpen, deze was nog binnen toleranties
Vervangen:
Cylinder bussen
Zuigers en veren
Bigend lagers
Hoofd lagers
Keerringen voor en achter
Alle pakkingen
Kleppen en klepveren (kop laten vlakken)
Stelschroeven en borgmoeren voor klaptuimelaars
2x vriesdop in blok (lekte)
Nieuwe oliepomp
Distributie ketting
Ketting spanner
Nieuwe uitlaat 180 graden bocht

Koel systeem:
Radiator schoongemaakt en op veel plaatsen gesoldeerd
Nieuwe slangen en slangenklemmen
Pomp schoongemaakt en een nieuwe keerring
Nieuwe radiator dop
Thermostaat schoongemaakt en getest, oude weer in gebruik

Vooras / Besturing:
Schommelarm gekotterd en een bus in gezet, nieuwe lagers. Vetnippel gemaakt om in de toekomst te kunnen vetten
2e hands fusees gekocht, de oude waren niet goed meer
Nieuwe fusee lagering bussen
Nieuwe druklagers en keerring
Nieuwe wiellagers en keerring
Nieuwe kogel gewrichten in stuurstangen
Keeringen stuurhuis vernieuwd
Nieuwe "paddestoeltjes" aan stuuras
Stabilisatie stang recht gebogen
Nieuwe kogel einden aan de stabilisatie stangen

Brandstof systeem:
Brandstofpomp laten reviseren en afstellen
2x nieuwe verstuiver
nieuwe opvoerpomp, de oude kreeg ik niet dicht
meerdere nieuwe leidingen gemaakt omdat de oude tegen iets, of elkaar geschavield varen en lekten
Nieuwe tankdop

Electrisch systeem:
Start motor schoongemaakt en gespoten
Dynamo, schoongemaakt en nieuw lager voor en sinterlager achter
Nieuwe wiring loom
Nieuw contactslot
Nieuw lamp schakelaar
Nieuwe koplampen
Nieuwe butlerlampen, aangepast voor 5/21 watt om een remlicht te hebben
Nieuwe clingoteur
Led knipperlichten
Ploeglamp
Alle bedrading vast gezet met beugeltjes
Remlicht schakelaar
Aanhanger stopkontact

Koppeling:
2 nieuwe koppelingsplaten
nieuwe drukvingers
De drukplaat afgedraaid om de juiste afstelling mogelijk te maken (nog steeds niet duidelijk wat de reden was)


Versnellingsbak:
1 nieuw lager
Ingaande (2) keerringen vervangen

Achterbrug:
Hydrauliek pomp nieuwe o ringen
Nieuwe lagers voor Differentieel
Nieuwe buiten lagers plus krimp ringen
Nieuwe binnen en buiten keerringen
Nieuwe pakkingen op de ronde zijdeksels
Nieuwe pakkingen op de trompetten
Nieuwe pakkingen an shimms opde uitgaande as (axiale speling afgesteld met een micrometer)
Pignon lagers afgesteld met een urnster


Carroserie:
De motorkap heb ik opgeknapt, een gat voor de luchtfilter aanzuig dicht gemaakt. deze was volgens mij later zelf aangebracht en niet mooi
Nieuwe spatbord schermen, de steunen waren nog bruikbaar, ondanks sterke pitroest
Nieuwe motorkap zijwangen en onderkant, die waren compleet verroest
Nieuwe stoel fundatie, de oude was niet origineel en niet gangbaar. De pan heb ik wel herbruikt, hierdoor moest ik een nieuw scharnierpunt maken op de pan
Nieuw stuur, ik heb de oude kapot moeten slijpen om het van de stuuras af te krijgen
Nieuwe uitlaat, deze is zwart, en volgens mij hoort hij zilvergrijs te zijn.
Nuewe gereedschaps kistje met beugels

Hef inrichting:

een van de hef pallen aan de binnenzijde voor de bediening vervangen gezien die op een contactvlak met de quadrant rollen verrot was
Nieuwe zuigerveren in de hydrauliek zuiger
Nieuwe pakking
Nieuwe Hefas
andere, tweedehands hefarmen, de oude zijn met zoveel geweld van de as af gegaan dat ik ze niet wilde hergebruiken
Nieuwe lagers en o ring om de hefas
Nieuwe kruiskoppelingen en pennen
Nieuwe vaste hefas
Nieuwe verstelbare hefas
Nieuwe heflatten
Nieuwe pennen in voorgaande


Waar zijn de onderdelen gekocht :
Histoparts, Goede kwaliteit, zeer snelle levering (meestal 1 dag indien op voorraad), goede aftersales, een paar (gratis) garantie gevalletjes gehad die goed zijn opgegevolgd
Agriline (UK), goede kwaliteit, snelle levering (2-3 dagen),goede aftersales, een paar (gratis) garantie gevalletjes die goed zijn opgevolgd en ze vroegen me niet de onderdelen terug te sturen
Anglo Agriparts, zeer goede kwaliteit, redelijk snelle levering (2-5 dagen)

Koop vd Wal, zeer goede kwaliteit, de verantwoordelijke (Gerben) heeft een aantal maal dingen voor me gevonden die ik nergens kon vinden
Ik zal deze lijst in de aankomende tijd nog completeren en uitbreiden met fotos
Heli trekker onderdelen. alle bodyparts, goede kwaliteit en pasvorm. heeft volgens mij geen website, op marktplaats is hij eenvoudig te vinden.

Technische informatie voor de revisie:
The Vintage tractor Engineer (UK) heeft een paar online instructie videos (die heb ik gekocht) die waardevol zijn: De revisie van de C23 motor & de revisie van de Hydrauliek unit;
http://vintagetractorengineer.com/
The Bundy Bears shed (Aus) deze hebben op youtube een gratis playlist van de revisie van een Goldbelly (benzine) maar voor de cardan achteras, stuurinrichting etc etc zeer informatief, ook voor trucjes om dingen los te maken. Https://www.youtube.com/playlist?list=P ... SNs3eVx1sS
Ik heb het Massey ferguson 35 Workshop manual van Chris Jaworski gekocht. zeer goed naslag werk en makkelijk dingen vinden met veel illustraties
https://www.amazon.com/Massey-Ferguson- ... b_image_bk

Inspiratie:
Poul Gammelgaard prive opnames van zijn MF 35 Revisie (3Cyl)
https://www.youtube.com/channel/UClUr3V ... NQIgjgWCcg

Tips:
Ik heb zelf een adapter gedraaid om de compressie meter te kunnen aansluiten. super hulpmiddel, ik heb de tekening nog wel voor evt geinteresseerden.
IMG-20190620-WA0004.jpeg
IMG-20190620-WA0004.jpeg (140.75 KiB) 5790 keer bekeken
De, geleende, verrijdbare motor steun is een geweldig hulpmiddel voor de motor en versnellingsbak revisie
20201012_170943.jpg
20201012_170943.jpg (260.6 KiB) 529 keer bekeken

Ik heb een tweedehands Motor lift aangeschaft, hierdoor was ik in staat ALLES zelf te hanteren. een aanrader!
20190914_104331.jpg
20190914_104331.jpg (256.07 KiB) 531 keer bekeken
De onderdelen zijn relatief goedkoop en goed te krijgen. als je diep in de trekker zit, de motor, versnellingsbak etc. probeer dan de boel maar te vervangen bij twijfel (en voldoende budget natuurlijk :mrgreen: ) je bent er toch.
Laatst gewijzigd door GJM op ma 26 feb 2024 11:25, 20 keer totaal gewijzigd.
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Restauratie FE 35 Goudbuikje 1957

Bericht door admin »

Hoi Gertjan,

Gecomplimenteerd met het eindresultaat. Echt iets om trots op te zijn.
Het is altijd een hele klus zoiets. Je komt veel meer tegen dan dat je in eerste instantie denkt.
Bedankt voor het uitgebreide en complete verslag. Ik heb het met veel plezier gevolgd en zal dat ook blijven doen.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

PieterMF30
Berichten: 74
Lid geworden op: za 09 mar 2019 22:58

Re: Restauratie FE 35 Goudbuikje 1957

Bericht door PieterMF30 »

Ziet er super uit! Dank voor het verslag ook.
Massey Ferguson MF30 - 1964

Omgeving Breda

korte
Berichten: 99
Lid geworden op: wo 18 dec 2013 17:12

Re: Restauratie FE 35 Goudbuikje 1957

Bericht door korte »

Ziet er goed uit,keurig gedaan. Zitten aardig wat uren in.
Gr André

GJM
Berichten: 332
Lid geworden op: ma 24 apr 2017 12:04
Locatie: Friesland

Statie fotos

Bericht door GJM »

Nog even een paar showfotos, jammer dat het weer zo grijs is
20201210_154142.jpg
20201210_154142.jpg (263.36 KiB) 5781 keer bekeken
20201210_154151.jpg
20201210_154151.jpg (275.4 KiB) 5781 keer bekeken
20201210_154200.jpg
20201210_154200.jpg (229.14 KiB) 548 keer bekeken
20201210_154221.jpg
20201210_154221.jpg (254.2 KiB) 548 keer bekeken
20201210_154228.jpg
20201210_154228.jpg (217.67 KiB) 548 keer bekeken
20201210_155421.jpg
20201210_155421.jpg (230.77 KiB) 548 keer bekeken
Laatst gewijzigd door GJM op do 22 feb 2024 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Restauratie FE 35 Goudbuikje 1957

Bericht door admin »

Wat een plaatjes zeg.
Dat grijze weer past mooi bij de kleur van je trekker. :D
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

GJM
Berichten: 332
Lid geworden op: ma 24 apr 2017 12:04
Locatie: Friesland

laatste aanpassingen

Bericht door GJM »

Ik heb nog de volgende zaken aangebracht:

Spiegel op uitlaatpijp, die is veel functioneler dan ik van te voren had gedacht


Langzaamverkeer driehoek. op zon manier dat hij er zo af gepakt kan worden, beugel op de zadelsteun (inmiddels grijs gespoten).
20210104_191942a.jpg
20210104_191942a.jpg (124.93 KiB) 537 keer bekeken
20210101_133912a.jpg
20210101_133912a.jpg (91.33 KiB) 542 keer bekeken
20210101_133907a.jpg
20210101_133907a.jpg (151.92 KiB) 537 keer bekeken
20210101_133859a.jpg
20210101_133859a.jpg (145.34 KiB) 537 keer bekeken

Reflectoren op de spatbord steunen

20210104_191857a.jpg
20210104_191857a.jpg (90.8 KiB) 537 keer bekeken
Volgens mij voldoe ik nu aan alle eisen om er mee op de weg te mogen rijden

Een proto type voor een druppel vanger aan de carterontluchtings pijp. ontworpen en 3d geprint door mn broer.
dan kan ie toch ademen en de miniscule drupjes worden mooi opgevangen. Nog even Goud spuiten en klaar!



IMG-20210104-WA0007a.jpg
IMG-20210104-WA0007a.jpg (81.98 KiB) 537 keer bekeken

En ik heb hem geregistreerd bij de RDW
Laatst gewijzigd door GJM op za 24 feb 2024 20:17, 4 keer totaal gewijzigd.
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: Restauratie FE 35 Goudbuikje 1957

Bericht door massey 35 »

Hallo GJM,

Ging het registreren makkelijk?
Ik kreeg achter in december de indruk dat ze bij de RDW alles nog niet 100 % op de rit hadden.
Moest je jouw B S N nog invullen?
Dat was niet zeker of dit wel of niet moest.
En moest jij het type 1 of 2 keer opgeven?
Namelijk type en handels benaming of alleen type.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

GJM
Berichten: 332
Lid geworden op: ma 24 apr 2017 12:04
Locatie: Friesland

Re: Restauratie FE 35 Goudbuikje 1957

Bericht door GJM »

massey 35 schreef: ma 04 jan 2021 22:56 Hallo GJM,

Ging het registreren makkelijk?
Ik kreeg achter in december de indruk dat ze bij de RDW alles nog niet 100 % op de rit hadden.
Moest je jouw B S N nog invullen?
Dat was niet zeker of dit wel of niet moest.
En moest jij het type 1 of 2 keer opgeven?
Namelijk type en handels benaming of alleen type.

Groeten Wim.
Wim
Het ging heel makkelijk. Het heeft me geen 10min gekost volgens mij.
Ik heb me met digi d aangemeld dus daar is je bsn aan gekoppeld.
Het type....35....heb ik 1 keer opgegeven. Toen kon ik in de 2e niets meer invullen
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: Restauratie FE 35 Goudbuikje 1957

Bericht door massey 35 »

Hallo GJM,

Waar was bij jouw het serie nummer ingeslagen, of heb jij het ingeslagen?
Geeft het RDW hier een plek voor op, of is dat de plek die jij opgeeft?

Heb jij alleen 35 opgegeven, of FE 35?
En als merk Ferguson of Massey Ferguson?
Als ik links en rechts diverse dingen opzoek, dan krijg ik het idee dat mijn tractor van 1957 een Ferguson met als type aanduiding een FE 35 is.
En de tractor van 1958 een Massey Ferguson met als type aanduiding MF 35 is.

Ik ga ook nog even op de site van Fehamec kijken.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

GJM
Berichten: 332
Lid geworden op: ma 24 apr 2017 12:04
Locatie: Friesland

Re: Restauratie FE 35 Goudbuikje 1957

Bericht door GJM »

massey 35 schreef: di 05 jan 2021 10:29 Hallo GJM,

Waar was bij jouw het serie nummer ingeslagen, of heb jij het ingeslagen? ik heb het serienummer op het type plaatje op het dashboard ingevuld
Geeft het RDW hier een plek voor op, of is dat de plek die jij opgeeft? die geven ze niet op, de instructies waren volgens mij zo ruim dat het serie nummer als VIN (voertuig identificatie nummer) door kan gaan

Heb jij alleen 35 opgegeven, of FE 35? Handels benaming: 35
En als merk Ferguson of Massey Ferguson? Merk: Ferguson
Als ik links en rechts diverse dingen opzoek, dan krijg ik het idee dat mijn tractor van 1957 een Ferguson met als type aanduiding een FE 35 is. dat kan, het typeplaatje geeft dat ook aan
En de tractor van 1958 een Massey Ferguson met als type aanduiding MF 35 is. dat klopt ook volgens mij, de type plaatjes zijn later veranderd dan de switch van Ferguson naar Massey Ferguson

Ik ga ook nog even op de site van Fehamec kijken. hou me op de hoogte

Groeten Wim.
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: Restauratie FE 35 Goudbuikje 1957

Bericht door massey 35 »

Hallo Gert Jan,

Ik heb jouw mail gekregen via Gerrit, maar ik kan jouw niet antwoorden, de computer doet het niet goed.
Ik krijg geen nieuw bericht weg.

Bedankt voor jouw antwoorden, hier kan ik wel mee verder.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

GJM
Berichten: 332
Lid geworden op: ma 24 apr 2017 12:04
Locatie: Friesland

Re: Restauratie FE 35 Goudbuikje 1957

Bericht door GJM »

massey 35 schreef: di 05 jan 2021 19:01 Hallo Gert Jan,

Ik heb jouw mail gekregen via Gerrit, maar ik kan jouw niet antwoorden, de computer doet het niet goed.
Ik krijg geen nieuw bericht weg.

Bedankt voor jouw antwoorden, hier kan ik wel mee verder.

Groeten Wim.
Dat probleem herken ik, ook ik heb wel eens op die berichten gereageerd, maar dat werkte nooit, wellicht iets voor Gerrit om te checken?
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)

GJM
Berichten: 332
Lid geworden op: ma 24 apr 2017 12:04
Locatie: Friesland

kenteken binnen

Bericht door GJM »

Zo,

Ik heb inmiddels ook het kenteken binnen, das veel sneller dan ik verwachtte.
Maar u is alles echt wel compleet. :mrgreen:
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)

GJM
Berichten: 332
Lid geworden op: ma 24 apr 2017 12:04
Locatie: Friesland

koude start bij -3.5 Gr C onder nul

Bericht door GJM »

Eindelijk een beetje vorst en dus de Goudbuik een nachtje buiten laten slapen om een redelijke koude start test te doen.

Het was succesvol, hij slaat keurig aan in stationair.

Kijk maar even op dit filmpje:

(CTRL+klik, en hij start op in een nieuw scherm)
https://youtu.be/AbzPP-9xkrE
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)

Plaats reactie