vraagje over onderdelen

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

vraagje over onderdelen

Bericht door Bert353 »

de laatste tijd ben ik een beetje achter onderdelen aan het kijken.
Ik vind het zo raar dat voor dezelfde onderdelen (lijkt het, de specificaties staan er nooit bij.) zit soms 2 tot 300% prijsverschil tussen.
voor mijn vooras zou ik graag twee nieuwe fusees willen hebben (die delen die scharnieren om links en rechtsaf te draaien, en waarop het voorwiel over de naaf draait.) bij de dealer kosten die ong.195€ stuk ex. ik heb ze ook zien staan op een website voor 95€ ex/st.
waar komt dat verschil vandaan, en zijn ze allebei even sterk???

wie kan iets zeggen over wat goede of betere merken zijn?

het rare van MF vind ik ook dat sommige dingen zijn helemaal niet duur, bijv. een stuur, 25€ ex moet je daarvoor bijv. eens bij VW of zo komen...
en andere dingen kosten dan weer wel de hoofdprijs???

Kan iemand mij een beetje wat meer wegwijs maken in de onderdelenwereld?
waar je goede onderdelen kunt kopen voor niet al te veel geld? misschien ook de dealer inclus?

merci.
Laatst gewijzigd door Bert353 op di 23 apr 2019 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: vraagje over onderdelen

Bericht door Bert353 »

niemand? werkelijk?

hebben jullie geen onderdelen nodig?
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: vraagje over onderdelen

Bericht door admin »

Hoi Bert,

Ik kan zeggen wat ik doe wanneer ik onderdelen nodig heb.
Ik kijk op internet bij bedrijven die imitatatie verkopen:
https://histoparts.com/
https://www.koopvanderwalparts.com/

Meer bedrijven te vinden via de volgende pagina op mijn website:
http://www.annatefka.com/links/link_com ... onderdelen

Daarna vraag ik een prijs op wat de lokale kan bieden.
Daarna maak ik mijn keuze.

Mijn ervaring is dat de meeste handelaren onderdelen lijken te leveren die uit dezelfde imitatie fabrieken lijken te komen.
Dus eigenlijk hetzelfde onderdelen. Ook de foto's op websites zijn ter indicatie.

Soms lijkt een imitatie als twee druppels water op orgineel. Een andere keer past het niet eens. En alles er tussen in.

Voor jou vraag over de fusee's, ik kan alleen gissen naar het prijsverschil.
Vaak zijn bij de goedkope onderdelen wat nabewerkingen achterwege gelaten of is een goedkopere (meestal minder sterke) staal soort gebruikt. Ik kan niet zeggen of dat bij jou voorbeeld het geval is.

Over goede en slechte imitaties doe ik geen uitspraak. Ik heb gemerkt dat dat per product en productie batch kan verschillen (helaas).
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: vraagje over onderdelen

Bericht door Bert353 »

Ja, ik was al bang voor zoiets.
maar toen ik die vraag stelde, en toen zag hoelang er niet op gereageerd word, zou je bijna denken dat dat een taboe is wat op dit onderwerp rust, alsof er niemand iets over durft te zeggen?
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: vraagje over onderdelen

Bericht door admin »

Hoi Bert,

Taboe rust er niet op. Alleen de verwachtingen en eisen verschillen behoorlijk per persoon.
Ik ben al blij met imatatie als het past. Soms ben ik al blij dat ik het maar een beetje hoef aan te passen. Als ik daarmee weer een rijdende tractor heb. Anderen verwachten 1 op 1. Waar ik vooral van baal dat sommige producenten van de imitatie spul geld willen verdienen door prul te verkopen. En dan moet ik wel eerlijk bekennen dat ik liever zo goedkoop mogelijk spul wil hebben. Probleem is dat ik op internet niet kan zien wat prul is en wat goed is. Daarnaast zie ik soms dat het goedkope en heb dure onderdeel hetzelfde is.
Een andere keer is er echt wel groot verschil te zien.

Ik wens je veel succes met je zoektocht.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: vraagje over onderdelen

Bericht door massey 35 »

Hallo Bert,

Zoals Gerrit en jijzelf al aangaf, is er soms een enorm prijsverschil tussen originele en imitatie onderdelen.
Het is heel vaak heel moeilijk om te beoordelen of dit prijsverschil ook in dezelfde verhouding een kwaliteits verschil is.
Sommige imitatie delen zijn gewoon rommel, maar anderen zijn goed.
Soms is de maatvoering / model o.i.d. helemaal niet goed.
Er is dus niet maar zo een passend antwoord te geven.
Sommige lagers zijn bij de MF dealer goedkoper dan bij de imitatie leveranciers.
En een heel aantal delen worden na 50 of 60 jaar nieuw niet meer geleverd, zowel imitatie als origineel, dan moet je gebruikte delen zoeken.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: vraagje over onderdelen

Bericht door Bert353 »

Hoi Wim,

dat na zoveel jaar sommige dingen niet meer te leveren zijn is ook logisch.
(ondanks dat de 35 nog gewoon nieuw geleverd word in india, ok wel met een andere motor en misschien nog wel meer?)
maar als een imitatiebouwer dingen als een "spindel" (deel aan de vooras waarmee ie links en rechts draait, en waar de voorwielen anzitten) niet 1 op 1 kan namaken, dan is het ook maar een grote clown.

en welk merk levert de dealer dan nog???
je mag toch aannemen dat een dealer onderdelen levert die zo dicht mogelijk de originele onderdelen benaderen?
Ik heb eens een "Bepco" krukas gemonteerd die van een dealer kwam.
bepaalde andere merken ben ik daar toch niet tegengekomen?
ondanks dat de prijzen voor motorrevisie setjes daarvan wel erg aantrekkelijk waren, denk ik die toch liever niet te monteren?
naar mijn gevoel komt daar toch wel precisie en kwaliteit bij kijken?
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: vraagje over onderdelen

Bericht door Bert353 »

Ik ben vandaag op de bepco en sparex website terechtgekomen, en voor de 65 vind ik dat ze toch echt veel vooral verschillende onderdelen hebben!!! (vooral Bepco) als je ziet voor de motor, die complete revisiesets met zuigers en bussen, je hebt nogal de keus! zuigers met 4 of 5 veren, gietijzeren, chromen, finished en half finished bussen
het is nogal!
wel vind ik het moeilijk zoeken bij bepco, ik heb het idee dat ik niet overal op de site kan kijken?
en sparex heeft alles op alfabetische volgorede staan, veren bij de "V" maar dan ook alle... keerringen ook bij de "K", maar ook alle, en dan weet ik in ieder geval niet precies welke veer of keerring waar moet zitten!???
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

hans eshuis
Berichten: 1452
Lid geworden op: ma 29 jan 2007 20:49
Locatie: loozen

Re: vraagje over onderdelen

Bericht door hans eshuis »

hoi

Ik bestel de laatste tijd onderdelen bij harry tijhuis trekker-onderdelen.nl Bij hem kun je aangeven of je op prijs of kwaliteit onderdelen wilt kopen.
Meestal is dat dan bepco sparex graniet of qtp , orgineel mf is meestal sparex daar argco sparex heeft gekocht nu.

Mijn voorkeur zelf gaat uit naar nos onderdelen maar die zijn moeilijk te vinden. Meest met ervaring dan komt imitatie...

mvg hans eshuis
2n,2nan, te 20, te-p3,tea, tec, ted, 4x tef, tek, fe35, mf 35 petrolium, 35 4cil, 3x mf 65 mk1 en 2, mf 135, mf 178, mf 205,203, industie, mf 675, mf 390t, mf 1200 knikker, voorlader 735, vaste tand en met 2x veer cultivator, dorspoelies, aard schop, 3x ploeg 2 schaar, ploeg mf 798, krome woelpoot, aardapel aanvuller,aardapel poter ,automatiche aardapel poter mf 718, aardapel rooier,
2 xcirkelzaag, schijfeg, jack, banana voorlader, kunstmest strooier, melkbussen bakje, vertragingsbak te serie

Plaats reactie