Restauratie Hatz TL13

Hier kunnen alle vragen over tractoren van andere merken gesteld worden. Voordat je hier een vraag steld, bedenk wel dat de kennis van de ander merken minders is dan die van Massey Ferguson.

Moderators: Tony, fergie, admin

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Restauratie Hatz TL13

Bericht door hooidonk »

Hallo allen,

Momenteel ligt het werk aan de 155 stil, omdat ik eerst een project op wil pakken wat al vele, vele jaren achterin de schuur staat te wachten op betere tijden.
Dat betreft een Hatz TL13, welke mijn opa in 1959 nieuw gekocht heeft.

Dit is natuurlijk een Ferguson-forum, maar omdat jullie me altijd met raad en daad bijstaan, wilde ik jullie hier toch graag over op de hoogte houden.

Ooit...zo'n 20 jaar geleden...me de kop gek laten maken en het ding uit elkaar gehaald om over te schilderen.
De spatborden had ik al laten stralen en in de primer gespoten en sommige delen waren al opgeknapt.
En daar was het voor toen bij gebleven, er kwam een MF65 tussendoor, een Amazon, een CX, een Veenhuis Hydeltrac, een 8550, een huis, een huwelijk, een 155, een 35, een TL17, een hogedrukspuitje, een Mörtl maaibalk en nog vanalles wat ik al lang weer vergeten ben.
Maar nu toch echt een keer mezelf in m'n nekvel gegrepen, en het ding weer eens achteruit de schuur geduwd.
Er is al iemand wezen kijken om het spuitwerk te doen, twee kleuren en hamerslag ga ik me niet aan wagen.

Op zijn aanwijzingen eerst maar eens gekeken of het blokje nog goed was.
Er zit nog een handslinger op, dus dat was best goed te duiden.
De compressie was veelbelovend, ik trok hem er niet doorheen.
Dus provisorisch wat diesel voor hem geregeld, ontlucht, accu op de startmotor en na enkele slagen sloeg hij al aan.
En direct al mooi lopen ook..

https://youtu.be/DAt-djo8_Pk


De trekker had er dus zin in, dus kon ik niet achterblijven.

Inmiddels alle losse pruttel verzameld en uitgezocht wat gestraald kan worden en wat we met de hand kaal moeten maken.
Ook overal alle typeplaatjes af gehaald, zodat die veilig bewaard kunnen blijven tot de trekker weer zover is om het er weer op te schroeven.

Afbeelding

De bekabeling zit in een soort van kous, die ben ik ook al hard aan het zoeken.
Bij Conrad verschillende soorten krimpkous besteld, maar niet iets wat er qua wanddikte en kleur in de buurt komt.

Afbeelding

Afbeelding


De meters uit het dashboard zijn naar iemand opgestuurd, die gaat ze nalopen en proberen er nieuwe chromen ringen omheen te zetten.

Afbeelding

Afbeelding



Ook druk op zoek naar de tekst die op de instructiestickers gestaan heeft.
Die op de tank was nog voor de helft leesbaar, die op de motor enkel de eerste maar zinnen.
Nu heb ik via youtube iemand gevonden die nog zo'n sticker op z'n Hatz-motor heeft zitten, dus ik hoop via hem een foto te krijgen met de tekst, zodat ik nieuwe kan laten maken.

Afbeelding

Afbeelding



Vorige week zaterdag zijn we er mee op stap geweest om schoon te spuiten.
Hij was deze eeuw nog niet van de dam af geweest, dus al weer zo'n hele mijlpaal.

Afbeelding

Afbeelding


Hij is daar flink van opgeknapt!
Helaas kwam ook nog een onaangename verrassing onder het vet vandaan, onderop de achteras blijkt een stuk uitgebroken te zijn.
Nu nog zien dit weer netjes te krijgen, het schilfertje is er helaas niet meer.

Afbeelding

Afbeelding

Een bedrijf hier in de buurt wilde het voor €800 wel doen, maar eerst maar eens proberen of er nog andere oplossingen zijn.
Zij analyseren eerst het materiaal, dan wordt het warm gestookt, gelast en weer gecontroleerd afgekoeld.
Dus ik snap heel goed dat het dit geld moet kosten, maar de vraag is of zo'n methode nodig is voor deze situatie.

Inmiddels ook alle keerringen binnen die ik in de onderdelenboeken kon vinden. Dat lijkt me geen overbodige luxe om die na al die jaren stilstand te vervangen.

Wordt vervolgd!

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Restauratie Hatz TL13

Bericht door hooidonk »

Inmiddels zijn we weer een stukje verder met de Hatz.
De trekker is zover mogelijk uitgekleed om bij alle keerringen te kunnen komen.
Alleen de keerring van de middenaftakas stribbelde vreselijk tegen, dat heeft me wel een paar uurtjes gekost om die er netjes uit te krijgen.

Intussen ook mooi de versnellingsbak schoon kunnen maken, de meeste smurrie is er nu wel zo'n beetje uit.

Afbeelding



Ook de bussen uit de vooras getikt, daar zitten helaas fuseebussen in met een vrij oncourante maat (Ø37mm buiten, Ø30mm binnen)
Ook bij andere merken heb ik ze nog niet exact zo kunnen vinden.
De bussen van de Deutz D25 komen in de buurt, maar die zijn fors aan de prijs, dus ik heb ze nog niet besteld.



Ook de meters zijn intussen weer teruggekomen van hun restauratie en wat zijn die mooi geworden zeg!

Afbeelding


Afbeelding



Wordt vervolgd!

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Restauratie Hatz TL13

Bericht door admin »

Hoi Martin,

Goed bezig. Leuk project.
Bussen kun je goed zelf draaien op een draaibank
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Restauratie Hatz TL13

Bericht door hooidonk »

Bedankt, Gerrit!

Mijn opa overleed toen ik 4 jaar oud was, dus ik heb hem helaas nooit goed gekend.
Wel bijzonder om dan met de trekker bezig te zijn waar hij zoveel uren op gereden heeft.

Vandaag de eerste delen kaal gemaakt, wel dankbaar werk, maar niet m'n favoriete klusje.

Afbeelding


De busjes zijn inderdaad prima zelf te draaien, alleen heb ik geen draaibank meer tot m'n beschikking.
Laatst wel een keer wat laten draaien, maar voor dat geld probeer ik ze eerst nog wel even in de handel te vinden. :?

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Restauratie Hatz TL13

Bericht door hooidonk »

Weer even een update vanaf deze kant.
Vrijdag had ik lekker een dag vrij genomen, dus samen met pa even meters kunnen maken.


Afbeelding

eerst begonnen de aandrijfas tussen de koppeling en de bak weer te monteren. Deze moet er eerst op, voor het koppelingshuis er op kan.


Afbeelding

Vervolgens het koppelingshuis weer op z'n plek, ineens is het weer een heel trekkertje.


Afbeelding

Daarna tijd om de achteras los te halen. Omdat de trekker zo lang heeft stilgestaan, wilden we de in ieder geval de wiellagers vervangen. De wiellagers van de voorwielen hadden duidelijk een afdruk van het staan, dus de kans zat er in dat die van de achterwielen het ook zouden hebben. De lagers verderop in de bak worden bij stilstand minder belast, dus we hopen dat die nog in orde zijn.Degene uit de bak die we onder ogen gehad hebben, zagen er ook inderdaad nog prima uit.
En nu konden we ook meteen bij de remmen komen. Die zitten er waarschijnlijk ook al 60 jaar in, dus benieuwd hoe die er na al die jaren aan toe zijn.
De rest van de linker trompet zou kunnen blijven zitten.


Afbeelding

Rechts moet de trompet er wel helemaal af, om ook achter het pedaal van het differentieelslot schoon te kunnen maken en om de afgebroken hoek aan de onderkant van de trompet te kunnen repareren.

Afbeelding

Toch een tegenvaller tegen gekomen toen de rechter trompet er af ging. Dit is één van de lagers waar het kroonwiel in hangt. Dit lager wilde al niet los komen van het kroonwiel, maar schoof zich uiteindelijk uit de behuizing. Op de één of andere manier is dit lager toch behoorlijk aangetast, ook op het loopvlak. Het liep ook best stroef. Na uitgespoeld te zijn met WD-40, haperde het nog veel meer. De andere kant zag er nog wel goed uit, maar dan kan ik ze net zo goed allebei vervangen.

Afbeelding

Dus ook maar de linker trompet er afgehaald, in de hoop het kroonwiel er uit te kunnen krijgen. Helaas nog geen manier gevonden het kroonwiel uit de behuizing te krijgen. Dus misschien maar het lager vervangen, terwijl hij nog in de achterbrug zit. Anders moeten we nog veel meer slopen. Het is maar een kaal ding geworden zo..

Afbeelding

Ik krijg het kroonwiel niet uit de achterbrug, waarschijnlijk kan hij doordat het lager er nog op zit, net de draai niet krijgen.
Dus maandag eerst maar eens een poelietrekker regelen, dan nog maar eens proberen.
In de tussentijd met de trompetten en de eindvertragingen verder.
Volgende week ook de remmen wegbrengen. Één kant is een keer goed warm geweest en de andere heeft wat olie ontmoet. Dus maar eens horen hoe ze zijn.

Wordt vervolgd!

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Restauratie Hatz TL13

Bericht door admin »

Hoi Marten,

Dank je voor je verslag weer. Leuk om eens iets te zien van een ander merk.

Zitten bij deze trekker de remmen inwendig op de snelle assen?
Dat heb ik nog niet zo vaak gezien.

Lagers kunnen behoorlijk tegen werken na zo'n lange tijd. Ik heb het gemerkt toen ik bij AnnaTEFka bezig was.
Aan de roest op de lagers te zien, lijkt het er op dat ze een poosje droog hebben gestaan. (Niet meer beschermd door olie).

Succes met de rest.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Restauratie Hatz TL13

Bericht door hooidonk »

Ha Gerrit,

Inderdaad zitten de remmen aan het eind van de trompetten, net voor het kleine tandwiel van de eindvertraging in de portaal.

Hier kun je hem zien zitten:

Afbeelding


Heb je bij AnnaTEFka veel lagers moeten vervangen?
Heeft die ook langere tijd stilgestaan?

Ik vind het wel opvallend dat eigenlijk alles in de bak er onberispelijk uit zag, op dit lager na:


Afbeelding


Het deksel van de versnellingsbak heeft er wel al die tijd los op gelegen, maar dan had ik verwacht dat er rest er ook veel meer aangetast uit zou zien.

Bedankt voor het lezen!

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Restauratie Hatz TL13

Bericht door admin »

Hoi Marten,

Als ik de foto bekijk, lijkt het of ik aan die kant van de bak zelf ook meer roest zie.
Het zou dus kunnen dat daar een keer wat water (of condens) is gelekt omdat het deksel er los op lag.

Remmen op de snelle assen is heel prettig. Je hebt dan een enorme remkracht.

Van AnnaTEFka zijn bijna alle lagers vervangen. Voorwielen, motor, koppeling, differentieel en achterwielen.
Alleen de vernellingsbak lagers en de aftakas lagers hebben we laten zitten. Die van het differentieel waren op. Zaten duidelijke tekeningen op.

Voorzover ik weet, heeft AnnaTEFka nooit zo lang stil gestaan.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Restauratie Hatz TL13

Bericht door fergie »

Hello Marten,

Ik zie het hopelijk fout maar is het diff gebroken ?. (laatste foto, net voor het pineon wiel)

Op zich is giet staal gewoon mig te lassen na voor opwarmen maar mischien beter is brons/koper. Het is vast en zeker geen gietijzer, dan was de trekker in de eerste week al een keer in 2 stukken gegaan. Als je er even aan slijpt en je krijgt gele vonken (en meer is beter) dan is het staal dus in meer of mindere mate te lassen. Bij vrijwel geen en hele fijne oranje vonken heb je het met gietijzer van doen.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Restauratie Hatz TL13

Bericht door hooidonk »

Hello René!

Toen ik de foto zag, schrok ik even!
Gelukkig vertekent de foto, in het echt is er geen scheur te bekennen.

Ha Gerrit,

Ja, ik weet niet of de foto helemaal eerlijk is, maar daar lijkt het inderdaad wel op.
Gisteren het lager er af getrokken, die zat nog gemeen vast!

Afbeelding

Vanmiddag komen de nieuwe lagers binnen, dus kunnen we hem hopelijk weer spoedig opbouwen!

Dat is nog een hele klus om die lagers te vervangen!
Ik twijfel bij deze trekker nog iets, omdat je er nu bij kunt.
Maar om nou uit voorzorg alles te vervangen, is misschien wat voorbarig voor zo een trekker.

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Restauratie Hatz TL13

Bericht door hooidonk »

Hoe blij kun je zijn met een foto van een sticker?
Deze hoort op de zijkant van het motorblok te zitten en was bij ons niet meer leesbaar.
Vandaag reactie uit Zwitserland, van iemand die nog een duidelijke instructiesticker op z'n Hatz-motor had zitten.
Nu alleen de sticker van achterop de tank nog ontcijferen en ik kan ze opsturen naar het reclamebureau hier in de buurt.
Weer een puzzelstukje gevonden!

Afbeelding


Verder ook de tip gekregen van iemand die goed gietijzer kan lassen.
Dus ook de beschadigde trompet weggebracht.

Afbeelding


En de dynamo weggebracht voor revisie, waaruit bleek dat de spanningsregelaar het niet meer deed.
Een oude mechanische kost een klein kapitaal en een elektronische was bij HSP niet meer te krijgen, al schijnen dat wel goede te zijn.
Nu dezelfde gevonden in duitsland, voor iets meer als de helft van de prijs van HSP.

Afbeelding

Wordt vervolgd..

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Restauratie Hatz TL13

Bericht door hooidonk »

Weer even een kleine update:

Laatste tijd weinig tijd gehad voor deze trekker.
De 155 vraagt ook z'n aandacht, nu hij binnenkort voor de ploeg moet.
Maar toch wat kleine stapjes gemaakt:

De trekker zit inmiddels al weer een klein stukje verder in elkaar, de linker trompet zit er weer op.

Afbeelding


Nu is het nog even wachten tot de remmen klaar zijn en de rechter trompet.

Die heb ik weer op kunnen halen bij de lasser, mooi geworden zo!

Afbeelding

Misschien nog iets meer de vorm er in maken, dan kan hij er weer tegenaan!


Ook de dynamo is terug van revisie.
Ik kan altijd genieten van een stukje techniek dat door ervaren handen heen geweest is.
Ziet er weer prachtig uit en hij laadt weer als een ... uh... dynamo! :D

Afbeelding

Wordt vervolgd!

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Restauratie Hatz TL13

Bericht door hooidonk »

Het is al weer even geleden dat ik hier een update heb geplaatst, hoog tijd voor een update van de vorderingen:

Nadat de linker trompet er op was gezet, kon ik ook de gereviseerde remmen weer ophalen.
Nieuwe voeringen er op, remtrommels uitgedraaid, nieuwe koppelingsplaat en druklager zaten er ook bij.

Afbeelding

De remtrommels weer gemonteerd en klaar om weer tegen de as geschroefd te worden.
Het ziet er allemaal weer fris uit!

Afbeelding

Afbeelding


Voordat de rechter trompet er op kon, moest eerst de pedaalas van het differentieelslot er op gemonteerd worden.
Daar zat een veer op, die behoorlijk ingeroest was.
En hoe krijg je een veer goed schoon?

Afbeelding

Inderdaad, zwemles gegeven in de Rustyco. Daar knapte hij goed van op, hij ziet er weer uit als nieuw!

Afbeelding




En ineens begon het al weer iets meer op een trekker te lijken.

Afbeelding


Alleen de naven moesten nog in de eindaandrijvingen. Die hadden behoorlijke pitroest, dus ik wilde ze er niet zo maar weer in zetten.


Afbeelding

Na een paar dagen eentje in de Rustyco gehad, was de roest nog niet weg, maar het spul wel opgebruikt.
Dus uiteindelijk de vertanding maar ingepakt en meegegeven naar de straler.



Toen was de stoel aan de beurt.
Bij de Hatz tractoren scharnieren de stoeltjes voor om een pen en na velen jaren hobbelen zit daar veel speling om.
Het gat in de strip was ver ingesleten en ook de as, die in de U vastgelast zit.
Dus de boel netjes losgeslepen, het gat in de strip uitgeboord, busje gedraaid om er in te maken, de restjes van de pin uit de U geboord en de boel aan elkaar gelast.
De pen wilde ik er nog niet in vast maken, dan konden de delen afzonderlijk naar de straler, zodat die overal goed bij zou kunnen.
Na het stralen zou ik dan de pen er in lassen.


Afbeelding

Afbeelding



Vervolgens was de het nieuwe druklager aan de beurt.
Deze zit op een soort brug door het koppelingshuis heen.
De gaten daarvan waren behoorlijk uitgesleten, die zijn allemaal dicht gelast en opnieuw geboord.
Aan de lassporen te zien, had deze brug in het verleden een keer averij opgelopen, maar dat heb ik zo gelaten.
Sommige littekens horen bij een trekker.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Toen het motorblok maar eens uit de hoek getrokken.
Het blok zelf zou dicht blijven, die had nog compressie genoeg.
Enkel de krukaskeerring vervangen en de boel schoonmaken.
Eerst begonnen aan de buitenkant, alle verf en rommel er af.
Wat zitten er een hoop hoekjes aan zo'n ding!

Afbeelding


Daarna was het koppelingshuis aan de beurt.
Dat was geen overbodige luxe, het koppelingshuis was aardig smerig geworden.
Wat zit er een ontzettend schattig drukgroepje in zo'n trekker!

Afbeelding

Nadat die er af was, kon de centrale moer van het vliegwiel los.
Die moer zit geborgd met een klein inbusje, welke in een gat in het vliegwiel valt.

Afbeelding


Het vliegwiel zit met een conus op de krukas.
Om die er af te krijgen, een plaatje gemaakt met drie boutjes er door, om zo het vliegwiel er vanaf te trekken.
Met een behoorlijke klap kwam hij los.

Afbeelding



Alleen op de koelribben zat een hoop aangekoekte rommel, wat ik er niet af kreeg.

Afbeelding


Dus mee naar het werk en daar met iets serieuzer spul er op.
Zo kon ik ook meteen de binnenkant van het koppelingshuis goed schoon maken en het vliegwiel.
Omdat ik niet weet wat voor rommel er van zo'n koppelingsplaat afgekomen is, wilde ik het vliegwiel niet droog schoon maken.

Afbeelding


Daar knapte hij flink van op! Nu kon de nieuwe krukaskeerring er in en het koppelingshuis weer in de verf.

Afbeelding

Omdat je het vliegwiel door het rooster net zou kunnen zien, die maar zwart gespoten.

Afbeelding


Het drukgroepje weer gemonteerd en zo staat het blokje te wachten om weer verenigd te worden met z'n achterbug.

Afbeelding



Het huwelijk:

Afbeelding


En ineens is de trekker twee keer zo groot geworden..

Afbeelding


De timing was prima, want die dag kon ik ook (na 6 weken..) de spullen weer ophalen bij de straler:

Afbeelding


Het resultaat zag er mooi uit!
Alleen de voorvelgen hadden een tegenvaller, die waren zo ver weggeroest bij het ventiel, dat er doorheen gestraald was.

Afbeelding


Dat betekende dus ook dat de achterwielnaven weer terug waren, dus konden de eindvertragingen in elkaar!
Helaas bleek 6 weken ingepakt zijn in straaltape, niet het beste idee voor de vertanding. :-(
Ongelofelijk hoe snel en diep die roest er in zit!
Een gelukt bij een ongeluk, was dat het loopvlak van de keerringen al zo ver aangetast was, dat ik daar al speedy-sleeves voor had liggen.

Afbeelding

Na zorgvuldig schoon gemaakt te zijn, konden ze weer in elkaar.
Hier ligt het deksel met de naaf en frisse wiellagers en keerringen, weer klaar voor montage.

Afbeelding

Zo, wielen er aan en rijden!

Afbeelding


Ondertussen kwam de spuiter kijken hoe het ging en even wat dingen overleggen.
Hij ontdekte nog een extra penseelstreek als sierrandje onderaan de motorkap en brandstoftank.
Op geen enkel kleurenschema van deze trekkers te vinden, maar blij dat hij hem nog zag voor de kap naar de straler gaat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

We ontdekten hem ook op onze andere Hatz:

Afbeelding


Toen begonnen met het schoonmaken van de brandstoftank.
Die ziet er van binnen nog uit als nieuw, alleen een laag prut onderin.
Dat wordt nog een keer uitspoelen en jonassen met diesel en een handvol bouten en moeren.
Toen ik hem op de werkbank had liggen, ontdekte ik nog een stikker op de zijkant van het frame.

Afbeelding

Inmiddels heb ik dankzij iemand bij de Hatz-fabriek alle tekst van de stickers compleet en ook iemand gevonden die ze in Photoshop wil uitwerken!

Afbeelding



Vervolgens de beschermkap voor de v-snaar pas gemaakt op de trekker.
Bij bijna alle Hatz-trekkers van dit type, mist de beschermkap van de v-snaar. Zo ook bij deze.
Zo'n twee jaar terug een poos rondgezocht, tot ik er eentje tegenkwam waar hij nog op zat. Dat was in duitsland en bleek vlakbij het vakantieadres te zijn waar we even later naar toe zouden gaan. De beste man verhuurde oude trekkers voor rondritten en zo kon ik vrij makkelijk met hem in contact komen met de vraag of ik een keer langs mocht komen om het kapje op te komen meten.
We waren van harte welkom en hij vertelde ook meteen dat het kapje bij hem ook al achterin de schuur lag. De steuntjes waren veel te dun en hij trilde er telkens af. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat hij bij bijna alle trekkers mist.
Het werd een gezellige avond en uiteindelijk reden we met het originele kapje onder de arm weer huiswaarts. Het bleek toch niet zo'n recht-toe-recht-aan kapje te zijn als eerst gehoopt, dus het was nog iets een puzzeltje. Uiteindelijk toch de boel pas gekregen en er vier laten snijden. Drie er van had ik in elkaar gezet en daar heb ik de vriendelijke duitse meneer en nog twee mede-hobbyisten blij mee kunnen maken. De vierde lag er nog in onderdelen, dus die heb ik voor deze trekker in elkaar gezet.

Afbeelding


Ook de pedalen waren terug van de straler, dus die konden ook weer op de trekker.
Helaas is de as waar ze op zitten, best wel ingesleten, ze wapperen vrolijk in het rond.
Na overleg besloten de as iets op te lassen en opnieuw af te draaien.

Afbeelding

De wielbouten zitten weer in de naven en toch maar gekozen voor nieuwe wielmoeren.
De oude waren behoorlijk aangeroest en ze bepalen behoorlijk het aanzicht van de trekker.
Ook de handle voor de handrem zit weer in elkaar en het onderstel van de stoel.
Het nieuwe busje daar in maken heeft wel geholpen, alle speling is er uit!

Momenteel staat hij er zo bij:

Afbeelding

Afbeelding

Nog één keer de pedalen er af voor het oplassen van de as en dan kunnen we verder met het opbouwen van de voortrein.
De fuseebusjes zijn al gevonden (zelfde maat als van de Deutz D25!) en de busjes voor de schommelas worden door iemand speciaal op maat gemaakt.
Binnenkort gaat het plaatwerk alvast naar de spuiter, die kan dan de kleur laten maken aan de hand van een mooi stukje lak wat onder het neusembleem vandaan kwam.
En maakt hij meteen het sjabloon voor de belijning.

Wordt vervolgd!

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Restauratie Hatz TL13

Bericht door admin »

Hoi Marten,

Die trekker wordt beter als nieuw.
Dat is toch heel wat anders dan dat MF spul.
Wat een klein motortje. Schattig om te zien.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Restauratie Hatz TL13

Bericht door hooidonk »

Haha, beter als nieuw is niet de bedoeling, maar wel zo goed mogelijk.

Ja, veel dingen komen wel op hetzelfde neer, maar het is allemaal toch anders.
En bijvoorbeeld dit principe met een portaalas, heeft MF volgens mij nooit gebruikt.
Ook de hele zit op de trekker is heel anders, veel verder naar achteren en op de exemplaren zonder hef (zoals deze), zit je bijna met de knieën tussen je oren.
Op degene met hef, zit je eigenlijk best goed.

Het blokje is inderdaad echt een schatje, hij gromt of blaast ook niet, maar doet gewoon trouw z'n ding.
Zelf ben ik nooit zo'n fan van luchtgekoeld, maar uiteindelijk werkt dat ook prima.

Plaats reactie