Restauratie Hatz TL13

Hier kunnen alle vragen over tractoren van andere merken gesteld worden. Voordat je hier een vraag steld, bedenk wel dat de kennis van de ander merken minders is dan die van Massey Ferguson.

Moderators: Tony, fergie, admin

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Restauratie Hatz TL13

Bericht door hooidonk »

Inmiddels al weer twee maanden verder.
Al met al steeds kleine stapjes voorwaarts.

De stickers beginnen al aardig vorm te krijgen.
De persoon in kwestie heeft met speciale software het lettertype terug weten te krijgen.

Afbeelding


Afbeelding


En inmiddels al een eerste opzet naast de originele stickers gehouden.
Ze moeten hier en daar nog wat bijgeschaafd worden, maar het ziet er nu al goed uit!


Afbeelding



Afbeelding



Afbeelding




Ook het stuurhuis in uit elkaar geweest en opnieuw afgesteld.

Afbeelding



De voorasdrager zit er ook weer aan.


Afbeelding[


Daar wordt hij al weer een stuk groter van.




Nieuwe bussen laten maken voor de schommelas van de vooras.


Afbeelding




Brandstofpomp en de verstuiver zijn weg geweest naar de dieselservice.
Pompje was toe aan een nieuwe plunjer, nieuwe nozzle in de verstuiver en een nieuwe verstuiverleiding.
Die kan er dus weer even tegen.


Afbeelding


Alles weer op z'n plekje en de verstuiverleiding in de vorm gebogen

Afbeelding




Nieuw astapje aan het koppelingspedaal gemaakt, die was verre van rond meer:

Afbeelding



En ook de nieuwe as voor de pedalen is binnen, nu nog busjes in de pedalen maken en dan zit de boel weer stevig in elkaar:

Afbeelding


Nu nog even heerlijk genieten van een paar dagen Oostenrijk, dan gaan we weer verder.

Wordt vervolgd!

HansvanTillo
Berichten: 59
Lid geworden op: wo 04 jan 2017 19:33

Re: Restauratie Hatz TL13

Bericht door HansvanTillo »

Leuk om te lezen , wordt weer n mooie .

GJM
Berichten: 332
Lid geworden op: ma 24 apr 2017 12:04
Locatie: Friesland

Re: Restauratie Hatz TL13

Bericht door GJM »

Wat een mooi verslag. Heel leuk om te volgen
Echt heel mooi werk hoor! dat wordt weer een keurig machientje.

Gertjan
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Restauratie Hatz TL13

Bericht door hooidonk »

Al heel even geen update meer geplaatst, terwijl de trekker inmiddels al weer rijdt.
Hij is nog niet helemaal klaar, op wat details na.

Maar nog even terug naar het najaar van 2019.
Voordat we de velgen definitief wilden laten spuiten, zijn ze al een keer gespoten.
Zo zat de binnenkant van de velg ook goed in de lak, tegen het roesten.
Daarna zijn eerst de banden er omheen gelegd, zonder ze op te pompen.
En vervolgens zijn ze in de eindlaag gespoten en konden ze niet meer beschadigen met het monteren van de banden.

De velgen pasten gewoon achterin de auto..Het afplakken ging nu ook een stuk makkelijker en strakker, omdat de band nog helemaal terug zat op de velg.

Afbeelding


En in de eerste laklaag, dat zag er al veelbelovend uit!

Afbeelding



De startmotor was een jaar of 20 geleden al gereviseerd.
Hij is toen ook opnieuw gespoten, maar daar was weinig meer van te zien.

Afbeelding

Na een poosje poetsen en borstelen, kwam er toch nog een hele knappe jongen onder vandaan.

Afbeelding

Ook het luchtfilter kreeg zo'n behandeling en stond weer trots van zich af te kijken.
De littekens uit z'n leven zijn er op gebleven, die horen er nou eenmaal bij.

Afbeelding


De uitlaat vroeg ook nog wat aandacht.
De onderste steun was afgebroken en weg.
Aan de hand van foto's van mede-Hatz'ers een nieuw steuntje gemaakt en de scheurtjes weer dicht gelast.
Daarna is hij gestraald en gescoupeerd, zodat hij hopelijk mooi blijft.

Afbeelding


Ook de fusee had een beetje speling.
Niet veel...maar toch..

Afbeelding

Dus de oude fuseepennen er uit laten frezen.

Afbeelding

En nieuwe laten maken, samen met vernieuwde gaten in de pedalen, zodat die weer mooi strak zitten, in plaats van die wiebeldingen.
En een begin van de dop voor op de aftakas. Die was helaas niet met de juiste boutafstand te vinden, dus dan maar zelf maken.

Afbeelding


De fuseepennen moesten weer onder de goede hoek in de fussee's gelast worden, dus de vooras in elkaar en meten, meten, meten en nog eens meten, toen nog een keer meten en uiteindelijk de boel vastgemaakt.
Ik heb hem ook een klein beetje toespoor gegeven en zelfs na het lassen was hij nog goed gebleven.
Ik hoefde hem niet meer na te stellen.

Afbeelding

Ook de onderste druklagers zijn vervangen voor een mooie naaldkrans, dus hij stuurt met één vinger.
Het oude stofkapje zit er weer overheen, dus je ziet er aan de buitenkant niks van.

Afbeelding



Je kunt helaas niet altijd 6 gooien.
Bij montage van de gatenbalk onder de achteras, bleek toch de opnieuw gelaste hoek niet sterk genoeg.
Bij het op moment zetten van de bouten, knapte de hoek er weer af.

Afbeelding

Dus die moest weer terug naar de lasser.
De trompet er weer afhalen was echt een brug te ver, dus dan maar de hele trekker daar heen.

Afbeelding


Deze keer heeft hij het op een andere manier gelast en heb ik hem zelf meteen de bout aan laten draaien..

Afbeelding

Wordt vervolgd!

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Restauratie Hatz TL13

Bericht door hooidonk »

De Hella toet lag al 20 jaar in onderdelen in een bakje.
En ik kan je vertellen, zonder voorbeeld is dat is een leuke puzzel.
Na heel wat uurtjes prutsen, proberen en solderen, kwam er weer herrie uit.

Afbeelding


Ook het handvat van de slinger had de tand des tijds niet doorstaan.

Afbeelding

Door een houtdraaier is er een nieuw handvat gemaakt en op wonderbaarlijke wijze ook nog de eindkapjes nieuw kunnen krijgen!

Afbeelding



De dop voor de aftakas was er niet meer bij en er was geen nieuwe te vinden met de juiste boutafstand.
Dus toen maar een dop gekocht die er het dichtst bij zat, de rand er af gedraaid en een nieuwe rand laten snijden.
Deze weer vast gemaakt op de bus en dat ziet er weer netjes uit zo.

Afbeelding


Ook het typeplaatje had nog een verrassing in petto.
De trekker bleek niet een originele Duitse TL13 te zijn, zoals ingegoten in de voortrein, maar een Nederlandse TL116.
Dat waren TL13's, die door de nederlandse importeur werden opgeschroefd naar 16pk en onder een eigen typenummer werden verkocht.

Afbeelding


Het mechanische deel kwam bijna ten einde en nu kwam de spuiter in beeld.
Die heeft eerst al de motorkap gehad, om de striping in beeld te krijgen.
Door een reclamebureau is er een sjabloon gemaakt met de juiste hoek en radius, zodat wel hem daar langs af zouden kunnen plakken.

Afbeelding


Vervolgens zo nauwkeurig mogelijk wat maten genomen, zodat we hem straks op een effen kap zouden kunnen positioneren.

Afbeelding



Daarna kon het laatste spul naar de straler.

Afbeelding



En toen dat eenmaal weer terug was, dit op de trekker gebouwd en klaar gemaakt voor de rit naar de spuiter.
Zo kon hij er zelf weer af halen wat voor hem handig was.
De eerste keer sinds heel veel jaren dat hij op een andere plek zou slapen.

Afbeelding


Na verloop van tijd de eerste foto's van een groene kap, met de vraag of ik wilde helpen afplakken.
De donkere kleur zat er al op, wat geeft dat een bijzonder gevoel en wat een ongelofelijke vakman is deze spuiter!
Samen het sjabloon voor de andere kleur er op geplakt, enorm benieuwd naar het resultaat!

Afbeelding


Niet veel later bericht dat hij weer mee naar huis mocht.
Ik weet nog dat ik de hoek om kwam en die eerste aanblik, echt prachtig!

Afbeelding

Samen met pa het spul weer naar huis gehaald.
Eén kar mee voor de trekker en de andere voor de losse onderdelen.

Afbeelding


Daarna volgenden nog heel wat uurtjes sleutelen om alles op te bouwen.
Het werkplaatsje was inmiddels in gebruik voor wat anders, dus hij bleef voorlopig op de kar slapen.
Al heel gauw begon het ergens op te lijken!

Afbeelding


Toen kwam het moment dat hij echt startklaar was.
Hij had inmiddels al even niet meer gelopen en ik wilde hem niet zomaar op de kar starten.
Dus eerst er met de andere trekker van de kar afgehaald..

Afbeelding


...en hem daarna een poosje (met de kleplichter omhoog) rondgeduwd, zodat alle systemen op gang konden komen.

Afbeelding



Toen alle meters groen aangaven, was het tijd voor de eerste startpoging.

Afbeelding

De trekker hoefde er niet lang over na te denken, die sloeg vrijwel meteen aan.
Wat een bijzonder gevoel als hij weer ineens tot leven komt!

Afbeelding


Inmiddels heeft hij al paar keer z'n benen mogen strekken en is hij mee op pad geweest.

Een keer 's avonds naar de weegbrug, ivm mee achter de auto.

Afbeelding


Wagen vol klinkers halen.

Afbeelding


Samen met de 155 naar de drive-in verjaardag van opa.

Afbeelding


Met de vrouw mee, haar kerstpakket ophalen. (machtig, wat was het koud!)

Afbeelding


Tot ergens half december, toen was het uit met de pret.
Door de vochtige stalling zag ik met lede ogen aan hoe hij achteruit ging en heeft hij een plaatsje gekregen bij familie met een verwarmde garage.
Dus hier is hij onderweg naar z'n winterverblijf.

Afbeelding

En zo heb ik hem achter gelaten, naast een MF.

Afbeelding


Binnenkort hoop ik hem weer op te halen en er dit jaar weer veel mee te kunnen rijden.

Bedankt voor het lezen!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Restauratie Hatz TL13

Bericht door admin »

De Hatz is heel mooi geworden. Om trots op te zijn.
Nooit geweten dat er twee kleuren groen op zaten.

Op internet zie ik meestal dat ze brons gebruiken om gietijzer weer aan elkaar vast te maken.zz
Een soort van hardsolderen zeg maar. De sterkte is vergelijkbaar met het gietijzer zelf.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Restauratie Hatz TL13

Bericht door hooidonk »

Dankjewel, Gerrit!

De eerdere types hadden inderdaad één egale, lichtgroene kleur.
Die hadden ook een bredere neus, beetje gelijkend op de Fendt.
Later kregen ze dit 'Porsche' neusje en de tweekleurige (deels hamerslag) lak.

Hij heeft later inderdaad een andere methode gebruikt.
Eerst had hij er een heel stuk opgelast en daar nieuwe draad in gemaakt.
Later een stuk bout er aan vast gelast en er een soort kapje overheen gezet.

GJM
Berichten: 332
Lid geworden op: ma 24 apr 2017 12:04
Locatie: Friesland

Re: Restauratie Hatz TL13

Bericht door GJM »

Mn complimenten!
Wat een prachtig resultaat en een genot om te lezen en te bekijken, prachtige foto's van een hele mooie klus!

Chapeau!
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: Restauratie Hatz TL13

Bericht door Bert353 »

Zeker een mooie machine, toch mooi hoe jij dat alles oplost.
toch blijf ik de 155 ook een machtige machine vinden!
je hebt het mooi voor elkaar! :wink:
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

Plaats reactie