Pagina 1 van 1

late oliedruk c23 koudstart

Geplaatst: zo 04 nov 2018 0:53
door Volvo vicking 63
hallo allemaal is het normaal dat de oliedruk bij de koude stard van een c23 motor (goudbuikje 1959) pas na enkele seconden op gaat lopen?
ik weet dat het systeem bij koude motor helemaal leeg is maar 3 tot 4 seconden vind ik wel lang.
heeft hier iemand ervaring mee?

Re: late oliedruk c23 koudstart

Geplaatst: zo 04 nov 2018 9:07
door admin
Dat er enige vertraging zit tussen starten en olie druk is normaal. Dat zie ik ook bij mijn TEF.
Dat komt waarschijnlijk doordat de leiding naar de olie druk meter eerst gevuld moet worden.
Bij koud weer (dikkere olie) duurt dit iets langer dan bij warm weer.
Dat je olie druk meter een vertraging heeft zegt niets over de druk in de motor zelf. Die afstand is kleiner.
Maar ook daar geld: eerst even op druk laten komen voordat je volgas geeft.

Volgens mij geen probleem dus.

Re: late oliedruk c23 koudstart

Geplaatst: zo 04 nov 2018 9:12
door Evertjan
Goedendag,

Loshalen bij de oliedrukmeter terwijl er druk op staat, wel voorzichtig uiteraard. De olie druk meter leiding is een doodlopend kanaal, hierdoor kan door de vele jaren heen verdroging in de leiding plaatsvinden, even door drukken met nieuwe olie verbeterd het reageren van de meter.

Succes

Gr Evert

Re: late oliedruk c23 koudstart

Geplaatst: zo 04 nov 2018 10:12
door Volvo vicking 63
bedankt voor de reacties.
ik ook proefgedraaid met een externe oliedrukmeter in plaats van de oude die op de trekker zit,deze geef dezelfde waarden aan als de orginele.
als ik iets langer moet (koud) starten hoor ik zelfs aan de startmoter wanneer de oliedruk op komt. (2.7 kw startmotor)
wanneer de olie warm is verspringt de oliedruk van 3 naar 4 bar bij accelereren en weer van 4 naar 3 als je het gas terug draaid.

heb ik ook nog een vraag wat het verschil is tussen de twee verscillende oliefilter huizen die op deze motoren gebruikt worden?
ik heb een motor met motornummer SJ 9009 ED en zou van 1959 moeten zijn.


mvg Wiel

Re: late oliedruk c23 koudstart

Geplaatst: zo 04 nov 2018 12:54
door fergie
Hello Wiel,

De olie loopt tijdens stilstand deels weer terug in t carter, standard heeft er geen kogel klep of zo tussen zoals je bij anderen wel tegen komt. Is echter geen probleem, het opbouwen van de druk duurt niet zo lang en de olie film in de lagers houdt dat prima vol.

De verschillende olie filter huizen is waarschijnlijk een verbetering van huize AC (leverde de filters) en dus doorgevoerd in productie bij Standard, zo zijn er wel meer van dat soort gevallen. Lucas bijvoorbeeld heeft veel dingen verbeterd/veranderd.

Groetjes,

René.

Re: late oliedruk c23 koudstart

Geplaatst: zo 04 nov 2018 17:47
door fergie
Hello Wiel,

Nog een vraag, wat is je startionair toerental ?.

Groetjes,

René.

Re: late oliedruk c23 koudstart

Geplaatst: ma 05 nov 2018 5:38
door Volvo vicking 63
Hallo Renė stationair loopt hij 800 toeren.
De oliedruk is dan rond de 1.8 bar met warme olie.
Ik zie er veel op internet die heel laag stationair draaien
Ik ben daar persoonlijk geen voorstander van.
Naar mijn idee is er dan een minimale hoeveelheid olie die dan circuleert in de motor.

Mvg Wiel

Re: late oliedruk c23 koudstart

Geplaatst: di 06 nov 2018 20:54
door Volvo vicking 63
Hallo weer
Ik heb het overdruk gedeelte op het oliefilterhuis uitelkaar gehad de kogel die erin zat had een lichte schade in de vorm van deukjes deze is vernieuwd maar het overspringen van de oliedruk was hiermee niet verholpen.
Daar de schroevdraad in het overdrukgedeelte helemaal doorloopt tot aan de kogel onderaan in het gat, de veer legt zich in de schroefdraad en verspringt telkens met het op en aflopen van de oliedruk. (is wat ik denk)
Ik heb de kogel vervangen door een cilinder model uit een andere oliepomp en ook een soeplere veer en heb nou een mooie rustige oliedruk die heel naukeurig af te stellen is.
Alleen het laat opkomen van de oliedruk is hiermee niet verholpen.

mvg Wiel

Re: late oliedruk c23 koudstart

Geplaatst: di 06 nov 2018 21:07
door Volvo vicking 63
hallo weer

Had ik nog vergeten te vragen of het normaal is dat de koppeling pas heel hoog aangrijpt bij dit model met de dubbele kopplings plaat.
Deze heb ik pas vervangen alles werkt naar behoren maar grijpt pas op het allerlaatste moment aan
Misschien is dit geen probleem maar het voelt raar aan voor een nieuwe koppeling.

mvg Wiel

Re: late oliedruk c23 koudstart

Geplaatst: di 06 nov 2018 21:38
door fergie
Hello Wiel,

De olie druk is alleen af te stellen voor koude olie, koude start en dan direct stellen voor einde van de groene schaal of 60Psi (4.2 bar). Daarna zal de druk afnemen naar gelang staat motor.

De koppling moet twee duidelijk voelbare trappen hebben en in het eerste deel zit het aangrijp punt inderdaad voor je gevoel wat hoog vergeleken met een enkele koppeling.

Groetjes,

René.

Re: late oliedruk c23 koudstart

Geplaatst: di 06 nov 2018 22:04
door Volvo vicking 63
hallo Rene
Bedankt voor de informatie weer.

mvg Wiel