Hydrauliek aan Kubota

Hier kunnen alle vragen over tractoren van andere merken gesteld worden. Voordat je hier een vraag steld, bedenk wel dat de kennis van de ander merken minders is dan die van Massey Ferguson.

Moderators: Tony, fergie, admin

goeienmoggel
Berichten: 98
Lid geworden op: vr 16 sep 2011 9:18
Locatie: Gilly sur Loire Frankrijk

Hydrauliek aan Kubota

Bericht door goeienmoggel »

Dag Liefhebbers, hier ben ik weer even met een vraag.

Ik ben in het bezit van een voerwagentje. Dit is een wagentje met een 450ltr tank erop van waaruit ik mijn nertsen kon voeren met een pomp.
De pomp wordt bediend door een hydraulisch systeempje d.m.v een voetpedaal.
Inmiddels is de tank/bak er al jaren af en gebruik ik hem als vervoermiddel (zie foto) gemotoriseerde kruiwagen :lol: dan hoef ik niet te lopen.

Ben al jaren een gepassioneerd Imker en gebruik het karretje met zijn 3 cilinder kubota dieseltje om mee naar mijn bijen te gaan, dan heb ik meteen alles bij de hand.

Vraag 1: Welk type hydraulische olie gaat er doorgaans in dit soort systemen. Voor de automaatbak van mijn oude MercedesBenz heb ik ATF2 staan, maar kan dat.

Er zit een nogal groot filter voor het systeem op waar ik nog aan moet zien te komen.


Vraag 2: Is het mogelijk om een lift systeempje op dit karretje te maken, ik zou er graag mijn bijen kasten mee tillen. Zijn om en nabij de 20 en 50 kg en zijn soms te lastig om te verplaatsen.
Vraag 3: Het motortje wil soms lastig starten, ik denk dat ik na al die jaren wel een drie nieuwe gloeistiften moet plaatsen. Het gloeien gaat nog via een spiraaltje op het dashboard en duurt lang :mrgreen: Accu april 2017 :roll:
Zal morgen wat meer foto's plaatsen van specifieke delen die betrekking hebben op het hydraulische systeem, misschien is er iemand die her iets over kan zeggen.
Ik meen in het verre verleden het hier wel eens over dit wagentje gehad te hebben :lol:karretje staat overigens inmiddels vanuit Fr. in NL Prov.Groningen


PS
Voor de "oude" bekende hier op het forum: De klepelmaaier achter de Massey 145 doet het nog steeds :lol:
Bijlagen
Voerwagen 2016.jpg
Voerwagen 2016.jpg (144.09 KiB) 9823 keer bekeken

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Hydrauliek aan Kubota

Bericht door fergie »

Hello Goeienmoggel,

Goed te horen dat 't goed gaat met het vorige project !.

Dan nu deze. Hydrostaat ?. Dan is MPV olie de beste oplossing, gaat bij ons op de zaak in alle hydrostaten.

Die 3 cylinders lopen eigenlijk altijd maar :

1. Gloeien en goed ook, ca 15-20 seconden bij warm weer, langer als t kouder wordt.
2. Ze willen wel eens een kop bout breken en af en toe geeft dat compressie verlies als 't een tussen de cylinders is.

Trouwens, je zit op de motor op dit apparaat ?. Ik zie anders niet waar ze 'm gelaten moeten hebben.....

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

goeienmoggel
Berichten: 98
Lid geworden op: vr 16 sep 2011 9:18
Locatie: Gilly sur Loire Frankrijk

Re: Hydrauliek aan Kubota

Bericht door goeienmoggel »

Ja dat klopt René, je zit op de motor

Waar kan ik in de provincie Groningen (Stadskanaal) het beste aan die olie en eventueel filter komen?

Oh, zie het al, Kroon heeft het ook https://www.mijnautoonderdelen.nl/auto- ... AlEALw_wcB

goeienmoggel
Berichten: 98
Lid geworden op: vr 16 sep 2011 9:18
Locatie: Gilly sur Loire Frankrijk

Re: Hydrauliek aan Kubota

Bericht door goeienmoggel »

Om een indruk te geven heb ik wat fotos gemaakt.
Mijn excuus voor hoe het spul er uitziet, het is meer dan bar.
Maar de winter komt eraan, misschien eens wat tijd vrij maken om te beginnen met het apparaat schoonmaken.
Hij staat net een paar weken in Nederland.
Bijlagen
Voerwagen7.jpg
Voerwagen7.jpg (138.3 KiB) 9801 keer bekeken
Voerwagen6.jpg
Voerwagen6.jpg (84.67 KiB) 9801 keer bekeken
voerwagen5.jpg
voerwagen5.jpg (174.03 KiB) 9801 keer bekeken
Voerwagen4.jpg
Voerwagen4.jpg (69.55 KiB) 9801 keer bekeken
Voerwagen3.jpg
Voerwagen3.jpg (95.51 KiB) 9801 keer bekeken
Voerwagen2.jpg
Voerwagen2.jpg (81.07 KiB) 9801 keer bekeken
Voerwagen1.jpg
Voerwagen1.jpg (84.1 KiB) 9801 keer bekeken

goeienmoggel
Berichten: 98
Lid geworden op: vr 16 sep 2011 9:18
Locatie: Gilly sur Loire Frankrijk

Re: Hydrauliek aan Kubota

Bericht door goeienmoggel »

Nog twee plaatjes.

Het wagentje is ongeveer 10 jaar in mijn bezit en heb het hydr. filter nog nooit vernieuwd.
Ook de pomp zit vast, daar heb ik ATF in gegoten om hem los te weken maar dat wil niet, dus moet uit elkaar.
Alleen de pomp al kost 850 euro. Het zijn wagentjes die nieuw in die tijd tussen de 10 en 15.000 euro moeten kosten.
Hoewel ik het ding niet meer broodnodig heb, is nog zeker de moeite om het ding in ere te herstellen.


Voor op had ik een frame gemaakt(is er nu af) waar ik mijn bijenkasten op kon zetten.
Als honingbakken door de bijen vol gesjouwd zijn wegen ze zo'n 20 kg, dus als je er een aantal afhaalt is dat met een kruiwagen nogal een gesleep.
Bijlagen
Voerwagen9.jpg
Voerwagen9.jpg (92.36 KiB) 9801 keer bekeken
Voerwagen8.jpg
Voerwagen8.jpg (115.52 KiB) 9801 keer bekeken

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Hydrauliek aan Kubota

Bericht door fergie »

Hello Goeienmoggel,

Als die pomp ook maar enigzins standaard is (en da's vaker dan je denkt) hoeft die niet zo duur te zijn via een hydroliek handel. Zit die pomp aan de motor ?. Dan is het mischien via m'n baas wel te regelen.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

goeienmoggel
Berichten: 98
Lid geworden op: vr 16 sep 2011 9:18
Locatie: Gilly sur Loire Frankrijk

Re: Hydrauliek aan Kubota

Bericht door goeienmoggel »

Hallo René,

Toen ik het wagentje kocht zat er PS een nieuwe pomp in, ik heb het wagentje ruim een jaar gebruikt en daarna voor de nertsen niet meer, dus de pomp is vast gaan zitten door te weinig gebruik. Ik had telaat in de gaten dat hij vast is gaan zitten. Heb de pomp ook niet nodig dus al doet hij het nooit meer, ook goed. Maar onder het mom wat erop zit moet het doen ga ik hem uit elkaar halen om te kijken of het te vinden is.
Nee de pomp zitmniet aan de motor, die zit achter de stuurinrichting voorop. Je kunt er blad in zien liggen op de laatste foto hierboven. Die bruine drap die je zit is olie.
Dat is inmiddels aan het lekken dus hij moet wel uit elkaar. Ga komende week alles rond de pomp en de oliesmuttie aan de buitenzijde inspuiten met Dasty en afspuiten, dan zie je weer hoe het eruit hoort te zien en los ik de lekkage op.

Dank alvast voor het meedenken.

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: Hydrauliek aan Kubota

Bericht door massey 35 »

Hallo Goeienmoggel,

Zit de vijzel o.i.d. wat daar onderin zit niet vast met restvoer en roest i.p.v. de hydromotor?

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

goeienmoggel
Berichten: 98
Lid geworden op: vr 16 sep 2011 9:18
Locatie: Gilly sur Loire Frankrijk

Re: Hydrauliek aan Kubota

Bericht door goeienmoggel »

Restvoer zit er absoluut niet in. Hij heeft na het gebruik met voer nog een tijd gewerkt, gewoon met water. Zal wel roest zijn. Er zit onderaan de pomp een stop, die is om te reinigen en dat heb ik ook gedaan. Binnenkort maak ik hem open en ga ik het zien.

Heb hem vanmiddag even schoongemaakt, maar nog niet goed genoeg, de Dasty was op. Wet even naar de wibra :lol:
Nog een plaatje van de voerwagen na het bad :lol:
Foto's zijn uit de telefoon, zijn nooit erg best.
Bijlagen
IMAG0927.jpg
IMAG0927.jpg (84.53 KiB) 9774 keer bekeken
IMAG0928.jpg
IMAG0928.jpg (130.08 KiB) 9774 keer bekeken
IMAG0929.jpg
IMAG0929.jpg (127.88 KiB) 9774 keer bekeken
IMAG0931.jpg
IMAG0931.jpg (109.59 KiB) 9774 keer bekeken

goeienmoggel
Berichten: 98
Lid geworden op: vr 16 sep 2011 9:18
Locatie: Gilly sur Loire Frankrijk

Re: Hydrauliek aan Kubota

Bericht door goeienmoggel »

Inmiddels ben ik veelvuldig aan het zoeken naar MPV olie. Zodra je dat intikt op Google krijg je diverse soorten motor en hydrauliek olie.
Als je dan doorklikt is er plots geen MPV olie meer. Wat zijn de specifieke kenmerken van MPV olie, waar koop ik de goeie olie en welk merk?


Het stuurcilinder lekt. Om die reden keek ik in het Hydrauliek olie vulpunt en zie daar geen peilstok.
Is dat een kwestie van vol vullen? Straks met "MPV" olie

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Hydrauliek aan Kubota

Bericht door fergie »

Hello Goeienmoggel,

Ik zal onze olie man ff vragen wat MPV olie exact is, antwoord volgt.

Olie niveau is soms een pijlstok (al dan niet aan de vul dop) en ook wel een kijk glas en een andere keer is het een boutje. (boutje er uit en vullen tot de olie door het gat komt).

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

goeienmoggel
Berichten: 98
Lid geworden op: vr 16 sep 2011 9:18
Locatie: Gilly sur Loire Frankrijk

Re: Hydrauliek aan Kubota

Bericht door goeienmoggel »

Hoi René,

Ben benieuwd naar die olie. In de automaatbak van mijn auto's gaat ATF 2 misschien is dat ook goed voor het hydrauliek systeem van dit inmiddels kale karretje.
Ben aan het demonteren en gelukkig gaat alles los zonder te breken. Heb van de pomp alle bouten los maar moet aardig hengsten om de delen van elkaar te krijgen.
De pomp bestaat uit een voordeel, middendeel en achterkant. Beide deksels zegmaar zijn/worden afgesloten met het lijkt wel een aluminium pakking/plaat.

Het stuurcilinder lekt ook dus daar zal ik ook wat mee moeten.
Die lekkages heb ik nooit zo gemerkt omdat het karretje altijd in de stal stond. Heb er af en toe wat van die ATF bijgedaan en de motorolie en filter wel steeds vervangen.
Het ding begint steeds meer op en shoveltje te lijken :lol:
Foto's volgen

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Hydrauliek aan Kubota

Bericht door fergie »

Hello Goeienmoggel,

ATF olie in machines die daar niet voor gemaakt zijn geeft lekkages, ATF en de meeste keering rubbers gaan dan niet samen !. Als dat er niet in hoort dus niet gebruiken !.

Ik ben vergeten ff een apje te sturen, volgende week probeer ik er ff op terug te komen.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

goeienmoggel
Berichten: 98
Lid geworden op: vr 16 sep 2011 9:18
Locatie: Gilly sur Loire Frankrijk

Re: Hydrauliek aan Kubota

Bericht door goeienmoggel »

Fijn dat je eraan denkt René. Ik hoor het graag.
Alvast dank, en dank voor je advies.

Groet,
Lex

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Hydrauliek aan Kubota

Bericht door fergie »

Hello Lex,

Is bekend als UTTO olie, bv Shell donax TD is hetzelfde. Ons merk is Total agri, dan heet het Dynatrans MPV.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Plaats reactie