lekolie kanaal verstopt koordafdichting

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

henkie119
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 03 mei 2015 20:27

lekolie kanaal verstopt koordafdichting

Bericht door henkie119 »

hallo.

Na 3 keer de koordafdichting te hebben vervangen van een 35x.
heb ik het idee dat achter de keerring druk word opgebouwd.
anders lijkt me het onwaarschijnlijk dat deze nu alweer lekt.
Nu heb ik geen lagerkap liggen op de plank om de lek olie retour te bekijken.
weet iemand hoe deze terug loopt?
ik bedoel loopt dit door het vierkante gat?
of door de 2 gaten die ernaast zitten.?
en loopt dit recht door het lager de plomp in. Of zit er nog een boring haaks op ?

alvast bedankt.
henkie
Bijlagen
image-2018-04-07.jpg
image-2018-04-07.jpg (49.24 KiB) 9048 keer bekeken

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: lekolie kanaal verstopt koordafdichting

Bericht door Bert353 »

da's een goeie, datzelfde probleem hebben we hier ook.
was die koordafdichting van jou wit?
hoe heb je die gemonteerd?
Ik heb me laten vertellen (natuurlijk toen het te laat was) dat je zo'n koordafdichting eerst 24 uur in de olie moet laten liggen voordat je die monteert.

en als je dat dan doet bij een tractopelle, is dat helemaal geen plezier; de/monteren van de hele voorlader voordat je de trekker splitst.
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: lekolie kanaal verstopt koordafdichting

Bericht door Bert353 »

Sorry Elenpe,

Nu ben ik het toch echt niet met je eens, bij deze motor heb ik net de krukas en lagerschalen vervangen voor nieuwe, dus dan klopt jouw antwoord (in mijn geval ) toch niet.
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

henkie119
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 03 mei 2015 20:27

Re: lekolie kanaal verstopt koordafdichting

Bericht door henkie119 »

hallo.

ja ik had alles eerst 24 uur in de olie gelegd.
nu naar de zoveelste poging is hij wel dicht.
het blijven gewoon lastige keerringen. denk ik

mvg henkie

Maarten Pleiter
Berichten: 111
Lid geworden op: zo 22 feb 2015 14:48
Locatie: Groenlo

Re: lekolie kanaal verstopt koordafdichting

Bericht door Maarten Pleiter »

Hallo,

Dit type keerring is inderdaad behoorlijk kritisch. Maar ik weet uit ervaring ook dat de lengte erg belangrijk is voor het goed afdichten van de krukas. Als je de koordjes te kort hebt gemaakt gaat de keerring werken als een soort pomp. De koordjes iets boven de houder uit laten steken en dan strak tegen elkaar bouten was bij mij de oplossing.

Groeten Maarten
Ferguson-Brown Type A 1936/ Ford-Ferguson 2N 1943/ Ferguson TE P3 1947/ Ferguson TED 1954/ MF 35X 1963/ MF135/ MF 97/ Ferguson Banana Loader/ 2 Furrow plough/ Single furrow plough/ Springtine cultivator/ Rigid tine cultivator/ Tiller/ Steerage hoe/ Weeder/ Posthole digger/ Earthscoop/ Potato Ridger/ Potato Planter/ Potato fertilizer attachtment/ Potato spinner/ Subsoiler/ Transport box/ 3T tipping trailer/ Sawbench/ Dual wheel adapters/ Ferguson Tractor Jack

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: lekolie kanaal verstopt koordafdichting

Bericht door Bert353 »

Hallo Maarten,

Precies zo heb ik het gedaan, maar alleen doordat ik niet op de hoogte was dat je 'm ook zo lang in de olie moest leggen, (de dealer vertelde dat ook niet) wacht er nu weer een bonk werk op me... :twisted:
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: lekolie kanaal verstopt koordafdichting

Bericht door admin »

Hoi Maarten,

Ik kan me je frustatie helemaal voorstellen.
Problemen met koorden voor motor afdichting heb ik vaker voorbij zien komen.
Ik heb er geen persoonlijke ervaring mee helaas. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet wat er in service manual over staat.

Succes er mee, hopelijk gaat het nu wel goed.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

Tony
Berichten: 69
Lid geworden op: zo 03 dec 2006 19:39
Locatie: Someren

Re: lekolie kanaal verstopt koordafdichting

Bericht door Tony »

Hallo ,

Ik heb daar ook een keer mee zitten vechten. Achteraf was het niet de koordafdichting maar de kurkpakking die er vlak achter zit. (nr 7 op bijgevoegde foto)
Dat is de afdichting tussen het oliecarter en het motorblok. Deze moet in de hoeken goed aansluiten op de rest van de pakkingen.
Deze kurkpakkingen kunnen na verloop van tijd hard worden gewoon door ouderdom, of misschien niet met de juiste zorg gemonteerd.
Als het daar lekt loopt de lekolie deels ook langs de koordafdichting zodat het net lijkt of het daar vandaan komt.

Groeten,
Tony
Bijlagen
kurkpakking.PNG
(215.65 KiB) 8796 keer gedownload

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: lekolie kanaal verstopt koordafdichting

Bericht door Bert353 »

Die kurkpakking no7 zit die tussen het motorblok en de twee halve maantjes waar de koordpakking inzit?
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

hans eshuis
Berichten: 1452
Lid geworden op: ma 29 jan 2007 20:49
Locatie: loozen

Re: lekolie kanaal verstopt koordafdichting

Bericht door hans eshuis »

Tony lekte hij bij jou altijd of bij stilstaan alleen?

Heb ook een 3 cil die ik 3 keer een poging heb gedaan. Deze lekt alleen als hij stil staat bij draaien niks. Ga hem niet meer los maken maar een keer een lek kraantje er in maken..

mvg hans eshuis
2n,2nan, te 20, te-p3,tea, tec, ted, 4x tef, tek, fe35, mf 35 petrolium, 35 4cil, 3x mf 65 mk1 en 2, mf 135, mf 178, mf 205,203, industie, mf 675, mf 390t, mf 1200 knikker, voorlader 735, vaste tand en met 2x veer cultivator, dorspoelies, aard schop, 3x ploeg 2 schaar, ploeg mf 798, krome woelpoot, aardapel aanvuller,aardapel poter ,automatiche aardapel poter mf 718, aardapel rooier,
2 xcirkelzaag, schijfeg, jack, banana voorlader, kunstmest strooier, melkbussen bakje, vertragingsbak te serie

andre leusink
Berichten: 91
Lid geworden op: vr 29 dec 2006 20:52
Locatie: haarlo

Re: lekolie kanaal verstopt koordafdichting

Bericht door andre leusink »

Hallo,
hebben jullie hier wat aan ?
http://vintagetractorengineer.com/2013/ ... ope-seals/

groet Andre

Tony
Berichten: 69
Lid geworden op: zo 03 dec 2006 19:39
Locatie: Someren

Re: lekolie kanaal verstopt koordafdichting

Bericht door Tony »

@Bert ==> die kurkpakking zit in een groef van ongeveer 6 mm breed van de krukas lagerkap en zorgt voor de afdichting met het oliecarter op die plek.

@Hans ==> Ik denk dat de lekkage bij lopende motor ontstond. Als de trekker een tijd stil stond in de schuur kwam er altijd een plekje olie onder te staan, maar die plek werd na verloop van tijd niet groter.

@Henkie ==> De olie gaat via de twee gaten die op de foto rood gemarkeerd zijn terug het carter in, van drukopbouw kan eigenlijk geen sprake zijn.

Detail van dit soort afdichting is dat er op de plek van de koordafdichting een spiraalgroef in de krukas geslepen is. Deze groef draait tegen de draairichting van de krukas in, met als effect dat eventuele olie die tussen het koord en de krukas komt terug richting carter gedrukt wordt. Die groef is dus zeker geen beschadiging mochten sommigen dat denken, maar essentieel voor de werking van de afdichting.

Verder is mijn ervaring dat de koordafdichtingen van de "goedkope" merken zich een stuk lastiger laten monteren dan de originele Perkins delen of de betere (meestal duurdere) vervangers. Wil niet zeggen dat het met de goedkopere niet lukt, maar een echte Perkins past stukken beter in de groef en is al op lengte. Het is dat het op zo'n lastige plek zit, dus in mijn ogen is een paar Euro minder het risico niet waard. Je kan die koordafdichtingen immers los bestellen.
Bijlagen
retour kanalen.PNG
(1.01 MiB) 8754 keer gedownload
Lagerkap.jpg
Lagerkap.jpg (83.14 KiB) 8871 keer bekeken
Lagerkap en afdichting.jpg
Lagerkap en afdichting.jpg (80.45 KiB) 8871 keer bekeken
Krukas oliegroef.jpg
(77.84 KiB) 8754 keer gedownload
Krukas en lagerkap.jpg
Krukas en lagerkap.jpg (96.46 KiB) 8871 keer bekeken
krukas en koord.jpg
krukas en koord.jpg (93.89 KiB) 8871 keer bekeken

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: lekolie kanaal verstopt koordafdichting

Bericht door massey 35 »

Hallo Henkie,

Zijn de aluminium schildjes waar je de koordjes indrukt wel vlak waar de pakking tegen aan komt.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

Bert353
Berichten: 754
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: lekolie kanaal verstopt koordafdichting

Bericht door Bert353 »

@Tony,
Ik zie op jouw foto's nergens die spiraalgroeven op de krukas terug?

In mijn geval denk ik dat het misschien heeft gelegen aan de droge montage van dat koord???
verder heb ik alles gedaan zoals het hoort, het koord, (wit) was niet te lang, opde carterpan pakking had ik nog wat vloeibare pakking gedaan (alleen in de hoeken, de aansluiting).
ik denk dat door die "droge" montage het koord verbrand kan zijn???? bij de montage op de krukas had ik daar natuurlijk wel olie opgedaan, net zoals op de lagerschalen.

vreemd.
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: lekolie kanaal verstopt koordafdichting

Bericht door massey 35 »

Hallo Bert,

De groef is op de onderste foto goed te zien.

De koortjes moeten gewoon doordrenkt van schone motorolie zijn, gewoon 24 uur in de motorolie leggen en daarna monteren.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

Plaats reactie