Pagina 1 van 1

Fusee's MF 135 vernieuwen

Geplaatst: ma 26 jun 2017 22:27
door Karel Croes
Daar ik teveel speling heb op de stuurinrichting wil ik de fusee's
vervangen.
Hoe krijg ik de oude fusee's los?
Waarop moet ik letten bij de aanschaf van nieuwe?

Re: Fusee's MF 135 vernieuwen

Geplaatst: di 27 jun 2017 9:52
door Teedee
Volgens mij werkt dat hetzelfde als bij de stuurarmkogels op mijn TEA. Officieel is daar een wigvormige vork voor die je ertussen duwt, maar omdat de rubbers dan ook meteen stuk zijn, kun je ook proberen een dikke hamer aan één kant te houden en met een iets lichtere hamer aan de andere kant de slaan. Dit doe je dan rondom en bij mij werkte dat prima.

Kan zijn dat ik een heel verkeerd beeld heb van hoe die fusee van jou eruit ziet, maar dan moet je dit maar zien als een handige tip in een andere situatie. :wink:

Groet!

Tim

Re: Fusee's MF 135 vernieuwen

Geplaatst: di 27 jun 2017 18:34
door admin
Ik heb daar altijd een stuurkogeltrekker of fuseekogeltrekker voor gebruikt. Die heb je in verschillende uitvoering. Zoek er maar eens op in internet.

De truck met vastzetten en dan een klap met de hamer, heeft bij mij nooit gewerkt. Het zat of te vast, of ik was te bang om iets stuk te slaan.

Re: Fusee's MF 135 vernieuwen

Geplaatst: di 27 jun 2017 18:36
door fergie
Hello Karel,

Bedoel je de kogels of de fusee assen ?. (die laatste zijn de vertikaale/horizontale assen waar de wielen aan zitten)

De kogels krijg je los door de moer los te draaien, een behoorlijke kracht er op te zetten en vervolgens op de arm waar die in zit op het oog slaan. Een paar ferme tikken is meestal genoeg.

De fusees zijn meestal geborgd door de klembout, die gaat deels door de as. Daarom de bout helemaal verwijderen, dan kan de fusee er naar onder uit.

Groetjes,

René.

Re: Fusee's MF 135 vernieuwen

Geplaatst: di 27 jun 2017 21:52
door massey 35
Hallo Karel,

Het stuurarmpje zit vast met een klembout zoals René aangaf en er zit nog een halve maan spie in de fusee die er eerst uit moet, dan kan de fusee er naar onderen uit.
Soms zit er halverwege zoveel roest en andere troep dat die er nog niet vanzelf uitgaat.

De maten van de bussen van een Engelse en een Franse 135 zijn waarschijnlijk verschillend!
Rechte vooras of een kromme uitvoering?

Groeten Wim.

Re: Fusee's MF 135 vernieuwen

Geplaatst: wo 28 jun 2017 21:48
door fergie
Hello Allemaal,

Om nog even op de fusees terug te komen, als alleen nieuwe pennen niet helpt en je ook nieuwe bussen gaat plaatsen bedenk dan dat die na het plaatsen op maat geruimd moeten worden en wel IN LIJN. Daartoe heb je een speciaale ruimer met piloot pen nodig. Met een gewone verstelbare ruimer wil dit ook maar dan moet je eigenlijk weer overmaats ruimen omdat de gaten niet in lijn uit komen.

Groetjes,

René.

Re: Fusee's MF 135 vernieuwen

Geplaatst: do 29 jun 2017 22:02
door Karel Croes
Hallo,

het is een gebogen vooras volgens mij (zie foto)
Ik doe er ook enkele foto's bij van de fusees aan de rechter zijde.

Groetjes, Karel
____________
Franse Ferguson 135 bouwjaar 1957 smalspoor

Re: Fusee's MF 135 vernieuwen

Geplaatst: do 29 jun 2017 22:18
door massey 35
Hallo Karel,

Is dit een smalspoor of een semi smalspoor?
De onderdelen kunnen hele andere nummers hebben.

Groeten Wim.

Re: Fusee's MF 135 vernieuwen

Geplaatst: do 29 jun 2017 22:37
door Karel Croes
Dag Wim,

het is een smal spoor volgens mij.
Hoe kan ik een semi smal spoor herkennen?

Groetjes karel

Re: Fusee's MF 135 vernieuwen

Geplaatst: do 29 jun 2017 22:52
door fergie
Hello Karel,

De blauwe cirkel is het eind van de fusee pen, de rode cirkel is een stuurkogel.

Groetjes,

René.

Re: Fusee's MF 135 vernieuwen

Geplaatst: vr 30 jun 2017 10:11
door admin
Hoi Karel,

Je hebt een smalspoor en geen semi smalspoor.
Bij een hele smalle trekker is er geen ruimte voor de fusee kogel aan de binnenkant van de band zoals bij een normale trekker.
Daarom wordt die boven de band gezet.
Jij kunt de vooras ook maar 2 spoorbreedtes zetten als ik me niet vergis.

Re: Fusee's MF 135 vernieuwen

Geplaatst: vr 30 jun 2017 21:22
door Karel Croes
Hallo Rene,

in eerste instantie ga ik de kogels vervangen zowel boven het wiel als onderaan aan de stuurinrichting.
Groetjes, Karel