Massey Ferguson 148 - Eicher 3253 Königstiger 74

Deel hier de voortgang mede van de restauratie van je (Massey) Ferguson trekker of machine met andere forum bezoekers. De foto's bij het verslag kun je uploaden naar het forum. Je hoeft dus geen eigen webruimte te hebben.

Dit is een expiriment om de website nog interactiever te maken dan tot nu toe.

Moderators: Tony, fergie, admin

ACS
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 03 mei 2017 15:01
Locatie: Groningen

Re: Massey Ferguson 148 - Eicher 3253 Königstiger 74

Bericht door ACS »

Rode MF pannetjes, weer eens wat anders.

Afbeelding

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Massey Ferguson 148 - Eicher 3253 Königstiger 74

Bericht door admin »

Hoi Auko,

Rode pannetjes komen vaak voor bij Franse Massey Ferguson trekkers uit de 100 serie.
Ik begin nu toch wel nieuwsgierig te worden naar het eindresultaat.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

ACS
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 03 mei 2017 15:01
Locatie: Groningen

Re: Massey Ferguson 148 - Eicher 3253 Königstiger 74

Bericht door ACS »

Ik heb dat even moeten Googelen en verdorie het is nog waar ook, heb ik weer iets geleerd vandaag. De mooiste kleurencombinatie blijft voor mij toch wel het industrial geel zoals je het soms op een 35 en 135 tegenkomt, heb even overwogen deze trekker ook zo te spuiten maar toen begon de purist in mijn toch op te spelen...

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Massey Ferguson 148 - Eicher 3253 Königstiger 74

Bericht door fergie »

Hello Gerrit,

En in frankrijk probeerde MF eichers in MF kleren te slijten toch ?. Toepasselijk !.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Massey Ferguson 148 - Eicher 3253 Königstiger 74

Bericht door admin »

Hoi René,

Je hebt gelijk. Eicher verkocht MF modellen als Eicher en MF verkocht rood gespoten Eichers als MF.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

ACS
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 03 mei 2017 15:01
Locatie: Groningen

Re: Massey Ferguson 148 - Eicher 3253 Königstiger 74

Bericht door ACS »

En daar zijn we dan, twee maand verder. Gisteren zag het er nog zo uit als op de eerste foto, vandaag de hele dag lopen prutsen om hem klaar te krijgen en vanavond zeven uur was het zover. De boel grondig ontlucht, toen gestart en na een kleine pluim liep ie gelijk. Zeer tevreden met hoe ie loopt, heel mooi rust en vooralsnog geen rare bijgeluiden. De grote wielen merk je zeker achter het stuur, het voelt als een stuk meer trekker. Morgen de wielmoeren weer eens natrekken en dan een tweede rondje.

Waar loop ik nog tegenaan?
- meerdere koppelingen van de dieselleidingen die nou lekken. Deze lekten voorheen niet, maar nou ze schoongemaakt zijn wel. Naar mijn weten zaten hier geen afsluitringen om, klopt dit? Betekent dit dat ik dan de leidingen moet vervangen omdat deze ruim zijn geworden? Onder andere de leiding naar het filter en die naar de opvoerpomp.
- behalve de toerenteller doet geen andere teller het, die worden dus vervangen... De toerenteller doet het wel maar de urenteller niet, hieraan sleutelen is niet mogelijk als ik het zo bekijk? Allen zijn (al eens eerder vervangen) Jaeger klokjes. Baal er best van, klokjes zijn nog super strak maar geen een doet het.

Elektrisch en beplating wordt het volgende avontuur.

Afbeelding
Afbeelding

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Massey Ferguson 148 - Eicher 3253 Königstiger 74

Bericht door admin »

Ik kan het dashboard niet geheel overzien, maar veel meters lijken me elektrisch.
Ga maar eens rustig de massa verbindingen van je meters bekijken voordat je iets vervangt.
Je hebt alles gespoten. Er kan dus zomaar ergens wat verf tussen zitten waardoor het niet geleidt.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

ACS
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 03 mei 2017 15:01
Locatie: Groningen

Re: Massey Ferguson 148 - Eicher 3253 Königstiger 74

Bericht door ACS »

Het kan zijn dat ik het compleet verkeerd zie, maar ze lijken mij toch echt analoog. Op aansluitingen voor de verlichting van het klokje en de twee klemmen om hem in het dashboard vast te zetten na, zie ik geen andere aansluitingen.

Op hoeveel Nm moeten de wielmoeren/bouten aangedraaid worden? Ik kan dit niet vinden in de handleiding die ik hier heb,

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Massey Ferguson 148 - Eicher 3253 Königstiger 74

Bericht door admin »

De ampere meter heeft twee elektrisch aansluitingen. De brandstof meter is elektrisch verbonden met de vlotter. De temperatuur weet ik niet zeker. Daarnaast zullen sommige meters aansluitingen hebben voor lampjes.

Het aanhaal moment van de wielmoeren weet ik zo niet. Ik zet ze bij mijn trekker zovast als ik kan met een normale lengte ratel.
Na het spuiten loopt het toch 1 of 2 keer los omdat de verf er nog tussen uit moet. Daarna moet het vast blijven. Dat werkt in ieder al jaren zo bij mijn trekker.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: Massey Ferguson 148 - Eicher 3253 Königstiger 74

Bericht door massey 35 »

Hallo Auko,

Volgens mij heb jij ongeveer dezelfde uitvoering als de Franse MF 135 vanaf serie nummer ??
Dan zitten er losse rubbertjes aan het uiteinde van de brandstofleiding.
De MF dealer heeft die waarschijnlijk wel op voorraad.
Op de site van Kramp Varsseveld staan de maten er bij.
MF onderdeel nummer 376524x1, 376525x1 en 376526X1.

De brandstof meter en de temperatuur meter krijgen de 12 volt voeding bij een MF 135 vanaf de D aansluiting van de dynamo of vanaf de spanningsregelaar.
Het laadsysteem zal dan moeten werken en de motor moet ongeveer 1000 RPM of harder moeten lopen.
Bij de Franse MF 100 serie vanaf serie nummer ???? is dit een gele draad, maar dit kan bij jouw tractor ook heel anders wezen.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

ACS
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 03 mei 2017 15:01
Locatie: Groningen

Re: Massey Ferguson 148 - Eicher 3253 Königstiger 74

Bericht door ACS »

Ik zal morgen de Kramp-website er eens bijpakken en de rubbertjes opzoeken, Wim. Vandaag nog een klein rondje gereden na ze wat aangedraaid te hebben, maar het zijn net kleine verstuivers op deze manier. Toont wel aan hoe vol met rommel het gezeten moet hebben als ze niet lekten zonder dat er rubbers in zaten... Het elektrisch zal ik nog eens beter naar kijken, bedankt voor de uitleg! Er zit een nieuwe kabelboom van Histoparts op en dat was een eitje.

Dan nog even waarmee ik vandaag bezig geweest ben en waardoor ik dus ook niet meer helder denk en zie, mijn uiterlijk heeft wel iets weg van een smurf :roll: . Dit weekend het plaatwerk geschuurd. De motorkap was nog netjes op wat roest en twee kleine scheurtjes na, beide spatborden hadden twee rotte plekken achterop dus die eruit geslepen, school ijzer in gelast en vervolgens rond geplamuurd. Zaterdag alles in de primer gezet, maar de lucht was te vochtig dus besloten niet verder te gaan. Een laag tegen de roest om het weekend door te komen, zien we maandag wel verder.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ACS
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 03 mei 2017 15:01
Locatie: Groningen

Re: Massey Ferguson 148 - Eicher 3253 Königstiger 74

Bericht door ACS »

Zondag kwam de zon er gelukkig bij zodat de lucht vandaag voldoende droog was om te kunnen spuiten. Twee lagen grondverf en vier lagen blauw verder, morgen nog de blanke lak en dan is het spuitwerk klaar. Technisch is de trekker inmiddels 95%, optisch straks 100% en dan is er nog veel elektrisch werk te doen. Kabels trekken, verlichting, claxon, zekeringen, massaslot...

Omdat lassen mooi werk blijft nog een afneembare aanhangerkoppeling gemaakt, zou de kogel in de gatenbalk kunnen steken maar vind dit wel zo stevig. Zit keurig 10cm onder de aftakas en met 10mm staal voldoende stevig. Het geheel is afneembaar door middel van 4 splitpennen en twee bouten, niet nodig maar wel handig.

Afbeelding
Afbeelding

ACS
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 03 mei 2017 15:01
Locatie: Groningen

Re: Massey Ferguson 148 - Eicher 3253 Königstiger 74

Bericht door ACS »

Gisteren voor het eerst het plaatwerk even (los) gepast. De rolbeugel nog in de verf moet, hier vandaag mee bezig gegaan. Er komt een mooi houten passagierszitje op, ben eigenlijk geen fan van dit soort rolbeugels maar moet het er voor nou mee doen dus ik maak er het beste van. Dus mooi aan het slijpen en lassen gegaan, morgen eens passen en dan een stukje hardhout opzoeken.

De motorkap er ook even op gehad om er gelijk aan herinnerd te worden hoe krap deze op de uitlaat zit, zeg maar gerust er tegenaan zit. Vergelijkbaar met de MF 135/148... Wat zijn mijn mogelijkheden hier? Ik kan geen uitlaatbochten vinden die verder van de motorkap staan, de enige optie is dan een horizontale uitlaat? Heeft er iemand misschien gedetailleerde foto's van een MFje met horizontale uitlaat? Aangezien enkele pedalen van de Eicher anders zijn durf ik niet te zeggen of dit feilloos past.

Afbeelding
Afbeelding

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: Massey Ferguson 148 - Eicher 3253 Königstiger 74

Bericht door massey 35 »

Hallo Auko,

Waarom een horizontale uitlaat monteren?
Als ze bij mijn tractor niet naar boven stonden, dan had ik ze wel naar boven gemaakt.
Als je met meerdere tractoren naar een show of iets dergelijk rijdt, dan rijd ik niet graag in de uitlaatgassen van mijn voorganger!
En als je wat aan of af wil koppelen dan sta je midden in de uitlaatgassen.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Massey Ferguson 148 - Eicher 3253 Königstiger 74

Bericht door admin »

De uitlaat (bijna) tegen de motorkap aan komt vaker voor bij MF. De 155 staat er ook om bekend.

Ik weet even niet uit het hoofd of er twee verschillende uitlaat bochten bestaan.
Anders moet je een dunnere uitlaat zoeken (als die bestaan).
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

Plaats reactie