Massey Ferguson 148 - Eicher 3253 Königstiger 74

Deel hier de voortgang mede van de restauratie van je (Massey) Ferguson trekker of machine met andere forum bezoekers. De foto's bij het verslag kun je uploaden naar het forum. Je hoeft dus geen eigen webruimte te hebben.

Dit is een expiriment om de website nog interactiever te maken dan tot nu toe.

Moderators: Tony, fergie, admin

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Massey Ferguson 148 - Eicher 3253 Königstiger 74

Bericht door hooidonk »

Of de uitlaatbocht overmidden halen en er een klein schijfje van een centimeter tussen maken?

Verder is de trekker erg mooi geworden!
Ik weet zeker dat je er plezier van gaat krijgen.

Waarom ben je eigenlijk niet zo'n fan van deze rolkooien?

ACS
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 03 mei 2017 15:01
Locatie: Groningen

Re: Massey Ferguson 148 - Eicher 3253 Königstiger 74

Bericht door ACS »

Om gelijk maar even op alle drie tegelijk antwoorden, hopelijk blijft het wat overzichtelijk.

De uitlaat die erop zit is al een vrij dunne, dunner (met demper) kan ik niet aankomen en zelfs als ik voor een uitlaat zonder demper zou gaan heeft het weinig over. Daarnaast rij ik liever met demper rond, ik moet toch een beetje aan de oren denken. De uitlaatbocht verlassen is iets wat mij onmogelijk lijkt, immers gietijzer... Dan is een horizontale uitlaat onderlangs het enige wat over blijft denk ik. Of er moet een groot verschil zitten tussen het uitlaatspruitstuk met opening onder i.c.m. 180 graden bocht en diegene met de opening opzij i.c.m. 90 graden bocht.

Jaja, uitdagingen... :)

Wat betreft de rolbeugel ben ik erg fan van de simpele rechttoe rechtaan beugels, dit vind ik toch wel een hele constructie voor zo'n trekkertje. Eenmaal in de basaltgrijze verf lijkt ie al een stuk beter moet ik bekennen, hopelijk maakt het houten bijrijderszitje hem af. In dat geval neem ik mijn woorden terug.

Wordt vervolgd!

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Massey Ferguson 148 - Eicher 3253 Königstiger 74

Bericht door hooidonk »

Met gietijzerelektrodes moet dat wel lukken toch? Gewoon weer old-school elektrisch lassen! 8)

Of anders zelf een uitlaatbocht maken?
Twee lasbochtjes en een stukje buis. Als je de maten door geeft, snijden wij wel even een flensje voor je.

ACS
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 03 mei 2017 15:01
Locatie: Groningen

Re: Massey Ferguson 148 - Eicher 3253 Königstiger 74

Bericht door ACS »

Heb me er eens aan de uitlaatbocht gewaagd en er vijf centimeter anderhalf duims pijp bij tussen gelast, ben niet ontevreden over het resultaat. Heb wel eens strakkere lassen gelegd, maar wou het in dit geval vooral stevig hebben dus niet te druk gemaakt om het uiterlijk. Standje hoog en dan lekker branden.

Daarnaast zijn er strepen getrokken op de motorkap en ben ik begonnen met het buigen van de grille. Heb een stuk geperforeerd staal op de kop getikt bij de plaatselijke trailerbouwer en probeer deze nou de juiste ronding mee te geven. Hopelijk kan ik deze morgen spuiten, dan kan de motorkap er eind van de week (eindelijk) op.

De beugel staat inmiddels op de trekker, spiegelsteun is gemonteerd en de plankjes voor het passagierszitje zijn ook gemonteerd (op de foto nog niet). Het begint erop te lijken. Vandaag nog wat bezig geweest met het aanleggen van de verlichting, niks was aanwezig dus overal nieuwe lampen en kabels. Wat werkt nieuw materiaal toch heerlijk :D .

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ACS
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 03 mei 2017 15:01
Locatie: Groningen

Re: Massey Ferguson 148 - Eicher 3253 Königstiger 74

Bericht door ACS »

Een ochtend met buien dus wat tijd over om eens met de dashboardkap bezig te gaan. Iemand voor mij heeft al eens geprobeerd deze te repareren wat half gelukt was, gisteren dus de boel kaal geschuurd en met glasvezel en polyesterhars in de weer gegaan. Vannacht lekker laten uitharden en vanochtend een flinke laag plamuur er tegenaan geplakt om de vorm er weer mooi in te krijgen. Ben best tevreden over het resultaat, het wou goed verwerken en na drie lagen begon het er weer op te lijken.

Ben nog even creatief geweest met de grille, zo wordt het toch nog een uniek trekkertje :mrgreen: .

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ACS
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 03 mei 2017 15:01
Locatie: Groningen

Re: Massey Ferguson 148 - Eicher 3253 Königstiger 74

Bericht door ACS »

Gisteravond tegen een klein ongemak aangelopen, accu leeg. Zowel de accu als de dynamo zijn vrij nieuw dus daar kan het niet aan liggen, mijn vermoeden is dus dat er ergens iets verkeerd is aangesloten. Korte schets van de situatie: het is een 12V 33A wisselstroom dynamo, er zit ook nog een (externe) spanningsregelaar bij, kabelboom van Histoparts.

De B+ van de dynamo gaat naar de + van de accu, de D+ gaat naar de spanningsregelaar. Kan hier de fout zitten en zou de D+ ergens anders heen moeten? Met de lichten aan trekt ie stroom (ampèremeter in de min) en laadt hij niet bij, ergens denk ik dus dat er iets verkeerd aangesloten zit.

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Massey Ferguson 148 - Eicher 3253 Königstiger 74

Bericht door fergie »

Hello Acs,

De D+ en B+ hebben verschillende maten aansluitingen ?. Dan de dikste/grootste naar de accu, dat zal de D+ zijn. De Andere naar de regelaar. In dit geval heb je de dynamo permanent bekrachtigd gehad, accu is dus 100% leeg geweest, ik verwacht dat die permanente schade heeft.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

ACS
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 03 mei 2017 15:01
Locatie: Groningen

Re: Massey Ferguson 148 - Eicher 3253 Königstiger 74

Bericht door ACS »

De B+ is dikker dan de D+ en ik ben er eigenlijk ook wel zeker van dat dit goed zit. Accu geeft nog krap 12V spanning, maar niet genoeg om de startmotor rond te krijgen (een kleine slag en dan is het over). Ergens laadt deze niet bij, nou kom ik op internet tegen dat er een controlelampje moet ergens richting de D+ van de dynamo, ik zal deze kabel weer eens uitpluizen vanmiddag.

Spanningsregelaar is een Lucas RB 340 en dynamo een Iskra AAG 1310.

Pfff elektronica... :oops:

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: Massey Ferguson 148 - Eicher 3253 Königstiger 74

Bericht door massey 35 »

Hallo Auko,

Heb jij de handel van het hydrauliek ventiel rechts voorop het hefdeksel goed staan?
En eventueel de positie handel van de hef op zakken?

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Massey Ferguson 148 - Eicher 3253 Königstiger 74

Bericht door fergie »

Hello Auko,

Het Iskra nummer dat je noemt is een ingebouwde regelaar voor de wissel stroom dynamo. B+ is dan inderdaad de accu aansluiting en D+ zal er van af hangen. Heb je een foto van de aansluitingen ?. Dit type dynamo heeft in ieder geval geen externe regelaar nodig.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

ACS
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 03 mei 2017 15:01
Locatie: Groningen

Re: Massey Ferguson 148 - Eicher 3253 Königstiger 74

Bericht door ACS »

Ik merk aan de reacties van René en Wim dat ik niet de enige ben die hieruit wil komen dus ik zal even een uitgebreide situatieschets geven.

Het begint hier te schemeren en de trekker staat in een donkere loods, een foto van de dynamo heb ik even geleend uit dit topic van afgelopen mei. Zelfde type dynamo, maar een ander probleem.

Afbeelding

Ik ben vanmiddag met broertje de hele bedrading nog eens bij langs gegaan (hij is de elektricien van ons twee) en we zijn tot de conclusie gekomen dat alle kabels (zowel kabelboom als verlichting etc.) goed aangesloten is.

- een laadcontrolelampje is niet aanwezig. Ik lees her en der dat dit wel nodig is om een signaal aan de dynamo door te geven. Klopt dit? En zo ja, wat voor type lampje (Watt) moet ik dan aan denken en waar moet ik deze plaatsen in het elektrische schema?
- de brandstofmeter heeft bijzondere kuren. Deze is aangesloten maar geeft met verlichting uitgeschakeld geen niveau weer (lege tank), schakel ik vervolgens de verlichting in dan schiet de wijzer ineens naar rechts (volle tank). Soms doet ie dit wel, soms ook niet. Wat ik ook doe, hij reageert niet op de vlotter. Ook de verlichting van deze meter hapert, wat bijzonder is aangezien deze op dezelfde kabel zit als alle andere dashboardverlichting die wel gewoon werkt.
- alle verlichting die gemonteerd is doet het, behalve de remlichten. Deze lopen vanaf de accu via de schakelaar en zekeringen naar een remlichtschakelaar naar de remlichten en de aanhangerstekker. Met de rem buiten gebruik heb ik spanning tot aan de schakelaar, zoals je het wil dus. Trap ik de rem in dan ben ik deze spanning volledig kwijt, wat ik dus niet begrijp. Hij zou de spanning door moeten geven, maar in plaats daarvan is ie compleet verdwenen.

De hendel van het hydrauliek ventiel staat volgens mij op de ventielen gericht en dus niet op de driepunt. Dit zeg ik even uit het hoofd, kan dus mis zitten. In welk opzicht zou dit invloed kunnen hebben op de situatie, Wim?

Kan het hebben van een externe regulator kwaad, René, of of blijft het bij 15 onnodig uitgegeven euro's?
Laatst gewijzigd door ACS op ma 24 jul 2017 10:13, 1 keer totaal gewijzigd.

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Massey Ferguson 148 - Eicher 3253 Königstiger 74

Bericht door admin »

Rem licht schakelaar,

Het lijkt er op dat de draad van je schakelaar naar de remlichten aan massa licht.
Misschien sluiting in een van de lampen.

Wisselstroom dynamo,
Er moet een laadstroomlampje tussen de accu en de dynamo zitten. Grote 5 Watt.
Deze moet achter de contact schakelaar zitten zodat het lampje niet blijft branden als de trekker stil staat omdat anders de accu leeg loopt.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Massey Ferguson 148 - Eicher 3253 Königstiger 74

Bericht door fergie »

Hello Auke,

Da's 15 onnodige euro's. Op D+ een lampje aan sluiten, minimaal 2 wat, en via het contact zoals Gerrit al schreef. Het lampje moet minstens 2 wat zijn omdat dit genoeg stroom door laat om de dynamo te starten.

De kabel aan je B+ lijkt mij dun, 4 ^mm ?. Ik zou daar liever 6 hebben gezien al zal de dynamo wel niet altijd vol vermogen leveren.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: Massey Ferguson 148 - Eicher 3253 Königstiger 74

Bericht door massey 35 »

Hallo Auko,

Kun jij hier een paar foto's plaatsen van de dynamo en de spanningsregelaar die op JOUW TRACTOR zit waar jij problemen mee hebt?
Het kleine kastje dat met 2 boutjes bevestigd zit aan de achter/onderkant op deze hierboven geplaatste foto, zit dat ook op jouw dynamo en staat hier nog wat op?
Een ongeveer soortgelijke dynamo kan net weer COMPLEET ANDERS zijn.
En ook de draaddikte en draad kleuren graag bij op de foto en/of vermelden in de tekst.
Het laadcontrolelampje moet zeer waarschijnlijk 5 watt zijn.
Dit is ook enig sinds afhankelijk van het toerental van de dynamo bij stationair motortoerental maakt.
Ik heb al een keer mee gemaakt dat een 5 watt aan de lichte kant was.

De stand van de hefhandels en van de kraan rechts voorop het deksel kunnen zeker van invloed zijn bij het starten.
Als deze verkeerd staan dan moeten de startmotor en de accu de hydrauliekolie door het overdrukventiel pompen.
Dit zullen ze waarschijnlijk niet redden!
Dit kan dan op een startprobleem lijken, maar is een bedieningsfout waarvan je niet op de hoogte was.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

ACS
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 03 mei 2017 15:01
Locatie: Groningen

Re: Massey Ferguson 148 - Eicher 3253 Königstiger 74

Bericht door ACS »

Vandaag de hele bekabeling van de rem nog eens langsgelopen en overal doorgemeten en deze klopt helemaal. Wanneer ik hem rechtstreeks op de accu aansluit doet deze het gewoon, ook met de schakelaar ertussen. Momenteel zit hij (als enige van de verlichting) direct aangesloten op een B de spanningsregelaar, deze was nog vrij dus makkelijk monteren zo. Wanneer de spanningsregelaar niet genoeg stroom krijgt zoals nou het geval is, is het dan mogelijk dat hij nul output geeft? Daarnaast bevatten alle elektrische schema's die ik online tegenkom een regulator, heeft iemand een aansluitschema zonder? Deze website, Google en vieilles soupapes heb ik al doorgespit. Ik wil de regulator er eens tussenuit halen en hem aansluiten zoals het normaal gesproken zou moeten.

Vandaag eens een andere trekker met startkabels eraan gezet en ook nou laadt de Eicher niet op, de dynamo geeft zelfs 12V negatief. Ook dit komt nog door het ontbreken van het lampje als ik het juist begrijp? De foto in mijn vorige post heb ik even uit een ander topic geleend, de kabel die ik aan de B+ heb zitten is die van de Histoparts, deze kabel is 4mm.

Ik hoop dat alle problemen veroorzaakt worden door het ontbreken van dat lampje, dat zou de makkelijkste oplossing zijn. Het spoken van de brandstofmeter kan ik dan nog niet verklaren, maar dit is niet de meest spannende.

Kleine toevoeging: Wim, ik lees je bericht net voor het plaatsen van mijn reactie. Moet nou nog ergens heen, zal hier (hopelijk) morgen mee verder gaan.

Plaats reactie