Massey Ferguson 148 - Eicher 3253 Königstiger 74

Deel hier de voortgang mede van de restauratie van je (Massey) Ferguson trekker of machine met andere forum bezoekers. De foto's bij het verslag kun je uploaden naar het forum. Je hoeft dus geen eigen webruimte te hebben.

Dit is een expiriment om de website nog interactiever te maken dan tot nu toe.

Moderators: Tony, fergie, admin

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Massey Ferguson 148 - Eicher 3253 Königstiger 74

Bericht door fergie »

Hello Auko,

Dingen die ik zelf niet doe maar laat doen : Krukas slijpen, klep gelijders en zittingen, small end lager busjes en eventueel vlakken en voorkamer werk.

Een truukje is lange tapeinden gebruiken om de motor en bak uit te lijnen lang voordat je met de koppeling in de buurt komt. Vervolgens is een truukje de zaak recht houden. De afstand onder en boven en links en rechts moet het zelfde zijn, anders de hoogte van de takel aanpassen of links of rechts duwen. Dan is een van de koppelings platen eerst met aangrijpen. Je kunt natuurlijk niet zien welke dus dat is een kwestie van proberen. Door de aftakas in te schakelen en die vervolgens rond te draaien kun je testen of die al is aangegrepen of je voelt dat ie aan grijpt of juist helemaal niets. Dan de motor rondt draaien met de bak in de hoogste versnelling en de handrem er op zodat de as wel mee kan draaien tot de speling er uit is en de rem hem tegen houdt. Een extra tip, gebruik 2 lijm klemmen om de motor en de bak naar elkaar toe te trekken. Niet als een malle aan draaien, dan gaan de platen krom of het piloot lager defect (paste ook op de as ?) Op die manier staat er wat druk op die nooit los laat op het verkeerde moment.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: Massey Ferguson 148 - Eicher 3253 Königstiger 74

Bericht door massey 35 »

Hallo Auko,

De aanhaalspanning/aantrekmoment van metrische bouten kun je gewoon opzoeken op internet.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

ACS
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 03 mei 2017 15:01
Locatie: Groningen

Re: Massey Ferguson 148 - Eicher 3253 Königstiger 74

Bericht door ACS »

En het blok zit weer aan de trekker, gewoon even fris en fruitig in de ochtend gedaan en het ging in minder dan een minuut :roll: . Soms is even de boel de boel laten voldoende. Vandaag bezig met het plaatsen van de zuigers zodat de carterpan er weer onder kan en hopelijk ook de vooras. Dat is toch mijn streven voor deze week: vooras terug zodat er weer begonnen kan worden met opbouwen van het blok.

Hopelijk volgende week weer droog weer zodat ie naar buiten kan om geschuurd te worden en daarna in de grondverf.

ACS
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 03 mei 2017 15:01
Locatie: Groningen

Re: Massey Ferguson 148 - Eicher 3253 Königstiger 74

Bericht door ACS »

De verstuivers even laten testen bij het mechanisatiebedrijf en die kwamen uit op 190, 200 en 200 bar. Ik kan in de handleiding van Perkins niet vinden waar deze op moeten zitten, heeft iemand het antwoord voor mij?

ACS
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 03 mei 2017 15:01
Locatie: Groningen

Re: Massey Ferguson 148 - Eicher 3253 Königstiger 74

Bericht door ACS »

Niet de beste foto omdat het wat donker is in het hokje dankzij de regen (yes, eindelijk!) en voor jullie ook ongetwijfeld een saai beeld, maar toch iets waar ik zelf redelijk blij mee ben. Het begint eindelijk weer vorm te krijgen.

Afbeelding

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Massey Ferguson 148 - Eicher 3253 Königstiger 74

Bericht door admin »

Nee hoor, geen saaie foto.
Ik denk de meesten van ons wel zo'n foto hebben.

De inspuitdruk van nieuwe verstuivers moet op 185 bar afgesteld worden.
De werkdruk hoort 175 bar te zijn. Jou verstuivers staan wat aan de hoge kant.

Zie de gegevens op de volgende pagina:
http://www.annatefka.nl/mf_techniek/bn_ ... mot_00.htm
http://www.annatefka.nl/mf_techniek/doc ... h1_68.html
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

ACS
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 03 mei 2017 15:01
Locatie: Groningen

Re: Massey Ferguson 148 - Eicher 3253 Königstiger 74

Bericht door ACS »

Bedankt voor je reactie, Gerrit, dat verduidelijkt een hoop!

Vandaag nog een vrij uurtje gevonden om de vooras eraan te hangen en enkele brandstofleidingen weer aan te leggen. Het stuurhuis wordt de volgende uitdaging, deze hebben we los gehaald omdat beide pakkingen lekten. Maar zoals wel vaker is los eenvoudiger dan vast. Hoe plaats ik de kogeltjes terug? Wij zitten eraan te denken om deze met een drupje dik vet/lijm in de draad te leggen zodat ze op hun plaats blijven en dan de stuurstang er terug in te draaien, of is er een correcte manier om dit te doen? En hoeveel kogeltjes zitten er eigenlijk in?

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: Massey Ferguson 148 - Eicher 3253 Königstiger 74

Bericht door massey 35 »

Hallo Auko,

Monteren met doorsmeervet o.i.d.
Je kunt dat losse bruggetje er af halen, stuuras er in laten zitten en de kogels in de baan drukken en daarna het bruggetje volstoppen met kogels en vastzetten.
Ik heb geen idee hoeveel kogels er in zitten, doorgaan tot de baan en het losse bruggetje helemaal vol zit met kogels.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Massey Ferguson 148 - Eicher 3253 Königstiger 74

Bericht door fergie »

Hello Auko,

Een 148 heeft daar 28 ballen in zitten.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

ACS
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 03 mei 2017 15:01
Locatie: Groningen

Re: Massey Ferguson 148 - Eicher 3253 Königstiger 74

Bericht door ACS »

Dan klopte onze telling gelukkig. Tijdens het demonteren van het stuurhuis meende ik een kogeltje te horen vallen, maar zeker weten wist ik het niet. Lag er afgelopen week zo ineens een kogel middenin de werkplaats, ik tellen. 26... 27... 28... Blij dat ie zijn weg terug heeft gevonden. Het stuurhuis zit weer in mekaar wat super ging door middel van vaseline en hij stuurt soepel als nooit tevoren.

Vervolgens de vooras er weer onder en tijd om hem naar buiten te rollen voor de hogedrukspuit. Wel een half uur op lopen spuiten om alles goed vrij van rommel en viezigheid te krijgen, toen schuren, ontvetten, het hok afgeplakt en begonnen met spuiten. Inmiddels zijn we twee grondlagen en drie laklagen verder en staat ie erbij als op de vierde foto. Vanmiddag afwerken met blanke lak en dan wordt ie een week in de loods gestald zodat alle kleine onderdelen gespoten kunnen worden. Hok te klein... :roll:

Tevens een nieuw setje voorwielen om het voorover hangen van de trekker op te lossen, zodra de blanke lak erop zit maar eens passen om te zien hoe het staat.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ACS
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 03 mei 2017 15:01
Locatie: Groningen

Re: Massey Ferguson 148 - Eicher 3253 Königstiger 74

Bericht door ACS »

Afbeelding
Afbeelding

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Massey Ferguson 148 - Eicher 3253 Königstiger 74

Bericht door admin »

Goed bezig.

Ziet er al weer een stuk beter uit. Nog even en hij (of is het een zij) is weer mooier dan fabrieksnieuw.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Massey Ferguson 148 - Eicher 3253 Königstiger 74

Bericht door hooidonk »

Ziet er zeker goed uit!

Waar spuit je mee?

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: Massey Ferguson 148 - Eicher 3253 Königstiger 74

Bericht door massey 35 »

Hallo Auko,

Ziet er prachtig uit.
Hoe lang heeft de tractor al gelopen na de reparatie?
Dit i.v.m. eventuele lekkages, het is natuurlijk zonde dat er dingen lekken die je dan weer moet repareren.
Want je hebt diverse dingen los gehad.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

ACS
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 03 mei 2017 15:01
Locatie: Groningen

Re: Massey Ferguson 148 - Eicher 3253 Königstiger 74

Bericht door ACS »

Hooidonk, ik spuit met een simpel setje van Airpress voor op de compressor en daar ben ik zeer wijs mee. De verf komt gewoon van Kramp, heb er goeie ervaringen mee en in combinatie met de verharder spuit ie super.

Dat is een gok die we hier inderdaad genomen hebben, Wim. De lekkages die de trekker had zijn allemaal verholpen en alle pakkingen vervangen, theoretisch hoort ie dus niet te lekken. Theoretisch... :roll: De trekker was nog redelijk schoon en gezien de hoeveelheid onderdelen die verspreid door de werkplaats lagen de keuze gemaakt hem eerst te spuiten, hopelijk krijg ik hier geen spijt van. Komende week zal krap worden, maar hoop hem de week daarop aan de praat te hebben.

Wou het hok leeg hebben om de losse onderdelen te kunnen spuiten dus vandaag de wielen er even onder gezet en hem zo weg te rollen, ben zeer blij met hoe ie nou oogt. Los zijn de voorwielen best lomp voor een trekker van dit formaat, maar als geheel staat het niet verkeerd.

Afbeelding

Plaats reactie