Massey Ferguson 148 - Eicher 3253 Königstiger 74

Deel hier de voortgang mede van de restauratie van je (Massey) Ferguson trekker of machine met andere forum bezoekers. De foto's bij het verslag kun je uploaden naar het forum. Je hoeft dus geen eigen webruimte te hebben.

Dit is een expiriment om de website nog interactiever te maken dan tot nu toe.

Moderators: Tony, fergie, admin

ACS
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 03 mei 2017 15:01
Locatie: Groningen

Re: Massey Ferguson 148 - Eicher 3253 Königstiger 74

Bericht door ACS »

Toch nog even snel naar de loods gerend om een foto te maken, beetje ruis door het gebrek aan licht maar hopelijk voldoende duidelijk.

Afbeelding
Afbeelding

Het kleine kastje achterop (spanningsregelaar toch?) is aanwezig.
D+ is aangesloten op een bruine kabel, externe regelaar > ampèremeter > contact > D+
B+ is aangesloten op een bruin-gele kabel, externe regelaar > B+
Draaddikte moet ik morgen even naar de werkplaats lopen voor schuifmaat, is geen dikke kabel. Kabelboom is onderstaande zoals je hem veel ziet op internet.
Laadcontrolelampjes op Kramp zijn allen 2 Watt, waar halen jullie 5 Watt lampjes weg?
De aansluitingen op de dynamo zijn nog tijdelijk met het oog op eventuele problemen (zoals nou) en wijzigingen dus zien er momenteel beun uit. Ze zijn wel van dezelfde dikte als de bijbehorende kabel afkomstig van de kabelboom en worden vervangen zodra alles naar behoren werkt.

Afbeelding

Na de uitleg snap ik het verhaal van de hefhendels, de huidige positie van de hendels is als volgt:
- buitenste kwadrant staat geheel omhoog
- binnenste kwadrant halverwege
- reactiesnelheid kwadrant halverwege
- verdeelventiel gericht op ventielen achter (niet op hef)

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Massey Ferguson 148 - Eicher 3253 Königstiger 74

Bericht door admin »

Er is een minimum stroom dat moet lopen om de wisselstroom dynamo te laten werken.
Waarschijnlijk is een 2 watt lampje tegenwoordig al genoeg. Die zou ik gewoon gebruiken.

Dat kleine kastje is inderdaad de spanningsregelaar. Tegenwoordig zie je maar weinig wisselstroom dynamo's zonder ingebouwde spanningsregelaar.

Ik heb even gezocht op internet naar een compleet aansluitschema van een Iskra 14V 33A dynamo.
Die heb ik niet gevonden. Als ik naar het schema van MF trekkers kijk met een wisselstroom dynamo, zitten daar ook 2W lampjes in.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Massey Ferguson 148 - Eicher 3253 Königstiger 74

Bericht door fergie »

Hello Allemaal,

Ff aan t zoeken geweest en dit type dynamo :

http://www.iskra-agv.cz/us/pdf/alternators_aag.pdf

Het schema van deze dynamo laat zien dat er in princiepe 2 uitgangen zijn die spanning leveren echter ik vermoed dat B+ het vermogen leverd en D+ de laadlamp aansluiting is. Deze D+ aansluiting is namelijk verbonden met de laadregelaar die dus inwendig is en stand alone werkt. Deze zal dus bij inschakelen van het contact via het lampje de regelaar activeren. Na het starten gaat de dynamo zelf deze aanluiting naar 12V brengen en zal de laadlamp dus uit gaan.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

ACS
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 03 mei 2017 15:01
Locatie: Groningen

Re: Massey Ferguson 148 - Eicher 3253 Königstiger 74

Bericht door ACS »

Dat klopt inderdaad, de B+ levert het vermogen en de D+ is voor de laadlamp. De D+ wordt ook wel de 'field' genoemd in sommige aansluitschema die ik tegenkom. Ik zal zorgen dat ik een laadcontrolelampkje krijg zodat ik die ertussen dan knopen. Wordt vervolgd!

Zeer buiten mijn comfortzone al die elektronica, laat mij maar lekker lassen/timmeren.

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: Massey Ferguson 148 - Eicher 3253 Königstiger 74

Bericht door massey 35 »

Hallo Auko,

De kabelboom die jij hebt gemonteerd is voor een gelijkstroom tractor met een ampere meter.
De kabelboom kun je gewoon intact laten, alleen de aansluitingen van de spanningsregelaar en de dynamo niet aansluiten en elke draad apart goed af isoleren.
Waar zit bij jouw tractor de oude overbodige spanningsregelaar? onder het dashboard?

Bij een wisselstroom dynamo de min van de accu is massa.
De ene aansluiting van de dynamo rechtstreeks vanaf de dikke aansluiting van de startmotor met een 6 mm2 kabel naar de B + aansluiting.
De andere aansluiting vanaf de contactstand van de startschakelaar naar de ingang van de laad controle lamp en vanaf de uitgang van de laad controle lamp naar de D + van de dynamo.
Je kunt nu niet meer zien hoeveel ampere de dynamo bijlaad, maar de controle lamp geeft wel aan als het systeem niet meer bijlaad.
De ampere meter is niet geschikt voor een dynamo met deze capaciteit.

De hefhandels:
Verdeelventiel rechts voorop het hefdeksel op de HEF zetten.
Buitenste handel naar achteren.
Binnenste handel op zakken zetten.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

ACS
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 03 mei 2017 15:01
Locatie: Groningen

Re: Massey Ferguson 148 - Eicher 3253 Königstiger 74

Bericht door ACS »

De spanningsregelaar zit inderdaad onder het dashboard. De kabelboom klopte precies voor een gelijkstroom inderdaad, maar ja... Ik heb vandaag alle kabels van de spanningsregelaar en de dynamo getrokken en nieuwe kabels aangelegd. Het ziet er nou uit zoals op onderstaande afbeelding die ik tegenkwam, volgens mij komt dit exact overeen met jouw uitleg, Wim.

Afbeelding

Vervelende is dat ik nou alle stroom kwijt ben op het circuit, heb nog 11,9V op de accu zitten maar nergens krijg ik meer een reactie zodra ik de sleutel omdraai. Ik beschrijf alles maar gewoon zoals het is, hopelijk herkent iemand er iets in.

Zoals de regulator ingericht was (inmiddels kaal en alle kabels afgeplakt):
E - massa
D - B+ dynamo
WL - ...vrij...
F - D+ dynamo
B1 - ampèremeter
B2 - ...vrij...

Zoals de contactsleutel ingericht is:

1a - (klein) richtingaanwijzer en remlichten (zodat deze altijd stroom hebben)
1b - (groot) ...vrij... (was ampèremeter)
2a - (klein) via laadcontrolelampje naar D+
2b - (klein) hoofdzekering
3 - (groot) gloeispiraal
4 - (klein) via startonderbreking naar startmotor

Afbeelding

De ampèremeter is afgesloten, alle kabels uit de kabelboom die naar de regulator, dynamo, startmotor en ampèremeter lopen zijn buiten gebruik en vervangen door nieuwe bekabeling van de juiste dikte.

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: Massey Ferguson 148 - Eicher 3253 Königstiger 74

Bericht door massey 35 »

Hallo Auko,

In de beschrijving die jij er bij hebt, heb jij wat dingen anders aangesloten.

De hoofdvoeding tussen de accu en de dikke aansluiting op de startmotor via een 50 mm2 kabel.

1 A via de zekeringskast naar de lichtschakelaar.
1 B moet de voeding worden vanaf de dikke aansluiting van de startmotor.( zit normaal geen zekering in)
2 A en 2 B via de zekeringskast zijn voor de verbruikers zoals richtingaanwijzer, stoplicht, claxon, laad controle lamp, klokjes op dashboard enz.
3 is naar het voorgloei element.( zit meestal geen zekering in i.v.m. het korte gebruik en het hoge amperage)
4 starten van startmotor.

De rode draad tussen de startmotor en de B+ van de dynamo liever een 6 mm2 draad.

Zo staat het ook in de tekst die er bij staat.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: Massey Ferguson 148 - Eicher 3253 Königstiger 74

Bericht door massey 35 »

Hallo Auko,

Het is handiger om vanaf aansluiting 1 A van de startschakelaar naar de lichtschakelaar te gaan en daarna naar de zekeringskast, i.p.v. andersom.
Dan kun je stadslicht, dimlicht en grootlicht allemaal apart af zekeren.
Hoeveel zekeringen had jouw Eicher?
Een Franse MF 135 heeft er maar 6.
Dat is weinig, volgens mij heeft een Eicher er standaard meer.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

ACS
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 03 mei 2017 15:01
Locatie: Groningen

Re: Massey Ferguson 148 - Eicher 3253 Königstiger 74

Bericht door ACS »

Wim, ik weet niet hoe vaak jij het elektrisch van die trekkers hebt aangelegd dat je het zo helder kan uitleggen, maar ik kan niet anders zeggen dan hulde. Ik heb gisteren eens alles eraf getrokken en jouw uitleg gevolgd en ik heb weer licht (en meer...). Ontzettend bedankt! Zie je deze blauwe MF eens staan op een evenement, zoek gerust de eigenaar dan op voor een goede kop koffie.

Tussen de accu en de startmotor heb ik een massaslot gezet. Vind het een fijn idee dat wanneer ik de trekker ergens neerzet alle stroom eraf kan en er dus ook geen grapjas is die aan de (zeer luide) claxon kan zitten. Deze kabel is 35mm2, dezelfde dikte als er al op de accu zat. Van de startmotor naar de dynamo heb ik nou een 6mm aardekabel lopen, deze wil ik t.z.t. nog even mooier wegwerken maar dat is een mooi winterklusje.

Wim's beschrijving dus gevolgd, de sleutel omgedraaid en alle verlichting deed het weer. Maar 9V over in de accu dus de 920 kon ervoor om voldoende prik te geven.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ACS
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 03 mei 2017 15:01
Locatie: Groningen

Re: Massey Ferguson 148 - Eicher 3253 Königstiger 74

Bericht door ACS »

Aan de 920 geknoopt, sleutel omdraaien en lopen. Laadcontrolelampje brandde eventjes en toen ging ook die uit, de trekker voor een rondje genomen en even later gaf de multimeter al krap 13V aan. Trekker uitgezet, laadcontrolelampje brandt, starten, lopen, lampje gaat uit. Heerlijk als de techniek (en elektronica!) werkt zoals het hoort.

De Eicher had acht zekeringen en ik heb er een nieuwe zekeringkast met acht steekzekeringen opgelegd. Alle acht zitten ze vol dus achteraf had ik er ook wel tien op kunnen doen, maar goed. Ik heb enkele "onnodige" en vervangen kan altijd nog. Vooralsnog lijkt het mij prima zo:
1 claxon
2 spatborden rechts
3 spatborden links
4 LED koplampen
5 constant stroom aanhanger
6 knipperlichten
7 remlicht
8 hoofdzekering lichtschakelaar

Voordeel van het hebben van een dikke grille is dat je dingen eraan kan hangen. Voor een tientje meer dan de originele claxon kon ik een setje luchthoorns kopen. Geen overdreven spul, maar legaal spul met leuk geluid. De puristen zullen hiervan gruwelen, maar ik kan deze geintjes altijd wel waarderen op oude trekkers. Anderen gooien er weer te brede achterbanden op, ik dit.

Van de kabels naar de verlichting was niks over toen ik de trekker kocht en heb ook gekeken naar de imitatie kabelbomen die je her en der ziet, maar vond dit te duur. Zodoende zelf kabels gaan trekken met broertje, onder de stoel een waterdichte kabeldoos geplaatst en alles via een 7-aderige kabel naar voren gelegd. Klinkt heel beun, maar werkt super. Alles uit het zicht, waterdicht en eenvoudig bereikbaar wil je eens een kabel vervangen (lasklemmen!).

Zeer content met het feit dat de trekker weer probleemloos te gebruiken is en het enkel kleine dingen zijn die nog opgelost moeten worden. Het lijstje:

- het hydrauliekblokje lekt bij de inbus zoals ook op de foto te zien is. Hoort hier iets van een rubber o.i.d. achter te zitten? Hij zit vast gedraaid, maar blijft een klein lekje geven. Voorheen lekte hij tussen het verdeelblok en het frame heel lichtjes, om dit lek op te lossen heb ik een pakking gesneden. Maar de olie lijkt de weg van de minste weerstand te zoeken en nou lekt het bij de inbus.
- de brandstofmeter heeft nog ergens een verkeerde massa o.i.d. Hoe vol de tank ook zit, de meter geeft aan dat ie leeg is. Totdat ik de dashboardverlichting aan zet en het metertje ineens richting vol schiet.
- ik heb nog een lege plek in het dashboard voor een 52mm klokje. Heb nog geen idee wat ik herin wil leggen, om het gat op te vullen heb ik voorlopig de oude oliedrukmeter erin gezet. Hoef ik ook nog tegen een leeg gat aan te kijken
- het tweede controlelampje is nog niet aangesloten, nog geen idee waar ik deze op aan zou kunnen sluiten.
- in de koplampen heb ik LED aangelegd, op termijn wil ik hier nog groot licht in verwerken.
- een mooie gereedschapskist.

Eicher-blauw is tevens een heel beroerde kleur voor muggenpoep, op John Deere-groen valt dat stukken minder op :cry:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Massey Ferguson 148 - Eicher 3253 Königstiger 74

Bericht door hooidonk »

Mooi resultaat, Auko!

Hier ga je veel plezier van beleven.

Ennuh...laat de tijger niet te hard brullen..straks hollen al die herten de dam af.. :lol:

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: Massey Ferguson 148 - Eicher 3253 Königstiger 74

Bericht door massey 35 »

Hallo Auko,

De dikke aansluiting op de startmotor maakt slecht contact, het is duidelijk zichtbaar dat deze warm geweest is.
Het kabeloog heeft een slechte verbinding met de kabel en/of de moer geeft onvoldoende contact waardoor het kabeloog daar warm wordt.

De inbusstop voorop het hydrauliek blok kun je er uit draaien, alles goed schoon maken en de afdichtring vernieuwen.

De brandstof meter.
Heb jij er 3 draden aanzitten?
Een 12 volt voeding vanaf de startschakelaar in de stand contact.
Een massa, nul ohm weerstand.
Een draad naar de tankvlotter.

De tankvlotter heeft 2 draden.
Een draad vanaf de meter in het dashboard.
Een massa draad, nul ohm weerstand.

Wat geeft de tankmeter aan als je de draad naar de tankvlotter er af haalt?
Als je de tankvlotter er uit haalt, draden eraf en de ohmse waarde opmeet, wat geeft de multimeter dan aan bij vlotter bovenin, vlotter middenin en vlotter onderin?
Welk merk, type meter en vlotter zit er in?
Foto ???

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

ACS
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 03 mei 2017 15:01
Locatie: Groningen

Re: Massey Ferguson 148 - Eicher 3253 Königstiger 74

Bericht door ACS »

Ik denk dat je doelt op de verkleuring van het stukje kabel dat zichtbaar is? Ik heb even oude foto's opgezocht en daarop was deze verkleuring ook al zichtbaar. Ik zal het contact nog eens controleren en dan na een tijdje lopen eens voelen of het erg warm wordt. Morgen bij daglicht zal ik eens naar de brandstofmeter kijken, ik durf het zo uit het hoofd niet te zeggen.

En Marten, het zal groen-geel blijven dat de klok staat. Die liefde zit diep :lol: .

ACS
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 03 mei 2017 15:01
Locatie: Groningen

Re: Massey Ferguson 148 - Eicher 3253 Königstiger 74

Bericht door ACS »

De brandstofmeter heeft drie draden, een B, T en aarde. Via de B krijgt ie voeding en via de T gaat ie naar de sensor in de tank. Wanneer ik de draad naar de vlotter eraf haal geeft hij een lege tank weer, zodra ik deze aankoppel schiet de tank weer terug naar vol. Doorgemeten krijg ik de volgende waarden:

Onderste punt (leeg): 9 Ohm
Halverwege: 21 Ohm
Bovenste punt (vol): 34 Ohm

De vlotter is zo'n hele ordinaire die overal te koop zijn. Het hoeft voor mij niet super precies te zijn, maar ik zou wel graag gewaarschuwd worden bij een bijna lege tank. Dat hij met vijf liter erin een volle tank aangeeft vind ik optimistisch.

Afbeelding

Nou heb ik nog een setje knipperlichtindicators liggen (zoals op onderstaande foto) die ik weer netjes probeer te maken. Flink roestig en verweerd, maar kan er hopelijk wat moois van maken en zo weer twee tientjes besparen. Iemand een idee hoe deze van oorsprong aangesloten zijn? Tussen de schakelaar en het knipperrelais, of juist na het relais?

Afbeelding

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: Massey Ferguson 148 - Eicher 3253 Königstiger 74

Bericht door massey 35 »

Hallo Auko,

Is dit een originele vlotter voor een Franse MF 135 vanaf serie nummer??
Ik vind het een raar model.????????????????
Welke meter heb jij in het dashboard zitten???
En ik vind de ohmse getallen aan de lage kant, ik heb hier geen exacte waardes voor.
Heb jij ergens in de buurt een Franse MF 100 serie lopen met een werkende tankmeter??
Het klokje in het dashboard en de vlotter in de tank is normaal EEN SETJE wat beide dezelfde reactie weergeeft.
Een meter van een Engelse 100 serie en een vlotter van de Franse 100 serie ZAL NOOIT WERKEN en andersom ook niet.
De Engelse en de Franse versie precies omgekeerd, dus kruisen gaat niet.

De knipperlicht controle lampen kan men aansluiten vanaf de knipperautomaat C 1, C 2, C 3.
En elk lampje aan massa.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

Plaats reactie