MF35-3 opknappen

Deel hier de voortgang mede van de restauratie van je (Massey) Ferguson trekker of machine met andere forum bezoekers. De foto's bij het verslag kun je uploaden naar het forum. Je hoeft dus geen eigen webruimte te hebben.

Dit is een expiriment om de website nog interactiever te maken dan tot nu toe.

Moderators: Tony, fergie, admin

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: MF35-3 opknappen

Bericht door hooidonk »

Afgelopen zaterdag nog even met de 35 bezig geweest.
De startmotor gemonteerd en geprobeerd, deze lijkt meer pit te hebben dan voorheen, dus die operatie lijkt gelukt!

Alleen vanwege lekkage, wilde ik de verstuiverleidingen vervangen.
Deze had ik al een hele poos geleden besteld bij een zaak, waarvan ik toen nog niet wist dat die een discutabele reputatie heeft.
De verstuiverleidingen paste dus ook helemaal niks van.
De achterste was met wat bijbuigen redelijk, de middelste was te lang en de voorste veel te kort.. :?
Dus maar op zoek naar nieuwe leidingen.
Weet iemand zo of ze van de latere type's hetzelfde zijn?

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: MF35-3 opknappen

Bericht door hooidonk »

Gisteren eens echt weer lekker een hele dag kunnen sleutelen.
Dus al vroeg uit de veren en lekker aan de slag.

Deze week zijn de verstuivers weg geweest voor revisie, dus was erg benieuwd wat het resultaat was.
Toen we ze weg brachten, liet hij al meteen het beeld van de oude nozzle's zien en daar was wel wat verbetering te behalen.

Ook na overleg besloten de genoemde verstuiverleidingen proberen pas te krijgen.

Van de week hebben we ook op een avond de kleppen gesteld, dit was denk ik zo'n 20 jaar geleden voor het laatst gebeurd.
We hebben ze met een koude motor op 0.3mm gesteld, maar tot onze verbazing stonden bijna alle kleppen veel te strak.

Dus gisteren de verstuivers weer terug gemonteerd en de eerste startpoging maar eens gewaagd.

Afbeelding


Na het ontluchten had de motor nog maar een halve slag nodig om aan te slaan en liep die vrijwel meteen erg mooi..toch weer even een geluksmomentje.. :)

Daarna de lekleidingen weer gemonteerd, ik kan er altijd weer van genieten als het er opgeknapt uit ziet.

Afbeelding


Toen een poosje warm laten draaien en ondertussen kijken of er nog ergens een lekkage te vinden is. (niet gevonden :D )

Afbeelding


Maar veel tijd om te genieten hebben we niet genomen.
Er stond op het lijstje nog het elektrische systeem en het sturen.
Het stuurt kraakt ergens in het stuurhuis, dus dat wilde we graag eens los halen.
En de bedrading was in de tijd een vrolijk aan elkaar geknoopt feest geworden, dus alles er af geknipt en het weer netjes opbouwen.

En aan het eind van de dag stond de trekker er zo bij:

Afbeelding

Afbeelding

Hopelijk wil deze stuurarm er een beetje vlot af, ben benieuwd wat we in het stuurhuis aan treffen.

To be continued..

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: MF35-3 opknappen

Bericht door hooidonk »

Zo, dat is al weer een mooie poos geleden.
Ondanks dat de vakantie er tussen gezeten heeft, heb ik niet stilgezeten.



Afbeelding


Het koste wat moeite de stuurarmpjes er af te krijgen, maar uiteindelijk gaven ze het toch op en kwamen ze zonder schade los van het stuurhuis. Daar was niet veel bijzonders te zien. Ook de speling van de assen op de bussen viel hard mee. Ik heb hem nog wel geheel uit elkaar gehad om alles na te lopen en schoon te maken. Ik wist nog van de vorige keer dat het belangrijk was een trekbandje om de as van het stuur te doen, zodat de moer er niet uit zichzelf af kan lopen en dat heeft me deze keer een hoop nieuwe woorden gescheeld.. Na het pennetje wat in de kogelomloopmoer valt opnieuw afgesteld te hebben, heb ik de boel weer in elkaar gezet. Het viel me bij het loshalen op dat de moer die het bovenste lager op spanning zet, onder het stuurwiel, veel te los zat. Dus ik vermoed dat daar het onzekere stuurgedrag vandaan gekomen is.



Afbeelding



Toen konden we weer verder met opbouwen.
Ik had een nieuwe kabelboom gehaald, de oude was echt vergane glorie.
Alle schakelaars goed op hun werking getest en waar nodig gerepareerd.
Ook de oliedrukmeter en de amperemeter vervangen, deze waren in de tijd al een keer wegens wangedrag buiten werking gesteld.


Afbeelding

Er heeft jarenlang een jas en een voorruit op de trekker gezeten, wat aan het dashboard gemonteerd zat. Nu snap ik ook waarom het plaatwerk van de trekker altijd zo vrolijk meewiebelde, het dashboard was aan alle kanten in- en uitgescheurd. Dus nieuwe stukken er in gelast en de scheuren weer dicht gemaakt. Het voelt nu al heel anders aan dan hoe ik hem ken.

Afbeelding

Afbeelding


Ook de verlichting compleet nieuw aangelegd. De zekeringen zitten nu netjes boven de accu en alle bedrading is nieuw. De ploeglamp heb ik van het spatbord gehaald, dit was zo'n rammelding geworden. In plaats daarvan komen nu een paar kleine lampjes op de rolbeugel. Wel niet helemaal historisch verantwoord, maar de trekker zal zo nu en dan ook weer gewoon aan het werk moeten.



Afbeelding

Vanavond voor het eerst weer de motorkap er op gelegd om te bepalen waar het mooist de draad kan lopen naar de koplampen. Om de motorkap er makkelijk af te kunnen halen, doe ik er een 7-polige stekker tussen. Ook wilde ik er nog nieuwe koplampen en richtingaanwijzers op zetten, deze beginnen serieus slecht te worden. (weet iemand nog een goed adres?)

Ik heb de delen van de motorkap weer opnieuw vast gezet. Een aantal boutjes die de zijkappen aan het bovendeel vast houden, waren los of weg. Die voelt nu ook weer een stuk steviger aan.




Afbeelding


Alleen ergens is de boel gekrompen, want de motorkap sluit nu niet meer aan op het dashboard. Ook krijg ik hem er met de hand niet bij gedrukt. Voorin zit hij met de bouten vast waarop hij scharniert.
En het dashboard heb ik uitgelijnd aan de hand van het stuurhuis, daar kan ik ook niet meer teveel aan veranderen.


Afbeelding

Dus dat wordt nog even een puzzeltje.
Voorlopig nog werk genoeg aan het beestje, kan ik nog een poosje doorzoeken naar een setje bandjes voor hem.

To be continued..

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: MF35-3 opknappen

Bericht door hooidonk »

Op de valreep van het oude jaar, vandaag weer het eerste klusje met m'n trouwe maatje gehad.
Dit jaar was hij 40 jaar bij ons in de familie,dus een mooie gelegenheid hem eens goed aan te pakken.

Afbeelding

Afbeelding

De trekker deed het goed, een heel verschil met voor de grote beurt. Het starten lijkt iets beter te gaan, dus dat is misschien nog een kwestie van nog even wat tijd geven.

Alleen de temperatuurhuishouding is nog niet lekker. De pakking van het thermostaathuis was lek, dus die is vervangen. Alleen de thermostaat zelf hebben we laten zitten. Maar nu wordt de trekker eigenlijk niet warmer dan 60°, tenzij die moet werken. Dat komt hij moeizaam tot de 80°. Maar zodra hij weer even rustig staat te draaien, zakt de temperatuur weer terug naar de 60°. De onderste slang van de radiateur bleef ook koud.
Eerder klom hij altijd vlot naar de 80° en bleef daar ook mooi constant op.
Het koelwater is vervangen, maar ik heb hem vanmorgen nog niet bij hoeven vullen, terwijl hij toch een klein uurtje gelopen heeft.
Dus daar moet ik nog een keer naar kijken.

To be continued..

Evertjan
Berichten: 202
Lid geworden op: za 17 jan 2015 10:31
Locatie: Surhuizum

Re: MF35-3 opknappen

Bericht door Evertjan »

Ziet er mooi uit zo, mooie trekker Top gedaan.

Grz
Tractoren: 1X Ferguson TE P3 uit 47', 1x Ferguson TED, 2x Ferguson TEF, 1x Ford Dexta, allround erf slaaf.
Machines: Miedema wagen, PZ135 maaier, PZ Strela, Weidesleep, Grondbakje, JF AV40 mestwagen, Ferguson earthscoop, Ferguson potato planter, Ferguson 2 schaar ploeg 12 inch,Ferguson 2 schaar ploeg 10", Ferguson 1 schaar ploeg, Ferguson cordwoodsaw, Ferguson cultivator, Ferguson spring tine cultivator, Ferguson ridger, Beet harvester, Potato spinner, Ferguson grader, MF 4 schaar ploeg.

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: MF35-3 opknappen

Bericht door hooidonk »

Bedankt, Evertjan!

Ja, hij is 'door het leven getekend', maar gelukkig niet haveloos.
En het blijft een fijne trekker, zodra hij uit de running is, mis je hem meteen.
Alleen moeten er nog een paar werklampen op, je zit geen barst in het donker.
En een set fatsoenlijke banden zou ook wel lekker zijn.. :roll:

Plaats reactie