Restauratie 35X

Deel hier de voortgang mede van de restauratie van je (Massey) Ferguson trekker of machine met andere forum bezoekers. De foto's bij het verslag kun je uploaden naar het forum. Je hoeft dus geen eigen webruimte te hebben.

Dit is een expiriment om de website nog interactiever te maken dan tot nu toe.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
Maurice69
Berichten: 24
Lid geworden op: za 12 nov 2016 17:04
Locatie: Gem. Heythuysen

Restauratie 35X

Bericht door Maurice69 »

Hallo

Eindelijk, ben nu toch in de gelegenheid gekomen om te beginnen met de restauratie van 35X.

Na het opnieuw inrichten van de garage dan wel werkplaats heb ik toch de tractor daar staat waar ik hem wil hebben.

Zal uiteraard zo veel mogelijk verslag doen van dat wat ik gesleuteld / gedemonteerd / gerestaureerd heb.


Groet, Maurice

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Restauratie 35X

Bericht door admin »

Hoi Maurice,

Je kunt al beginnen met start foto's van voor de restauratie. :D

Ik wens je alvast veel plezier met de restauratie.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Restauratie 35X

Bericht door hooidonk »

Hallo Maurice,

Altijd leuk om te volgen, dus ik hoop ook op foto's! 8)
Succes in ieder geval met de restauratie!

Gr. Marten

Maurice69
Berichten: 24
Lid geworden op: za 12 nov 2016 17:04
Locatie: Gem. Heythuysen

Re: Restauratie 35X

Bericht door Maurice69 »

Ga het proberen om een uitgebreid verslag te schrijven, maar of het lukt.

Het doel is om de keerring te vervangen. (Lekt in midden onder tractor)


Het ontmantelen van de tractor begint met het wegnemen dan wel demonteren van de accu.
Waarna de motorkap aan de beurt was. De diesel tank laten leeglopen middels overhevelen, deze had ik laatst nog gevuld.
De laatste restjes heb ik er nog in laten zitten en heb ik de bouten gezocht waarmee deze vast zaten.
Zo hier en daar diverse leidingen losgemaakt en kabels die van voor naar achteren lopen, waaronder startmotor.

Heb gisteren aan 1 kant de ijzers gedemonteerd die vanaf de koppeling naar de voorste as lopen. Weet nu even de juiste naam niet, maar zo echt technisch ben ik nu ook weer niet.
Indien ik de andere zijde waar de rem zit ook doe demonteren kan ik beginnen met het losdraaien van de bouten in het blok, om te tractor te kunnen delen.
Heb al een takel en palletwagen om deze te kunnen ondersteunen en veel houtblokken, potkrik, kleine klik enz. .

Hoop dat dit genoeg is.

Ferguson35X_h.jpg
Ferguson35X_h.jpg (173.96 KiB) 16153 keer bekeken
Ferguson35X_d.jpg
Ferguson35X_d.jpg (157.69 KiB) 16153 keer bekeken
Ferguson35X_f.jpg
Ferguson35X_f.jpg (122.19 KiB) 16153 keer bekeken
Of zie mijn blog voor foto's. (https://mauricehaler2e.blogspot.com)

Maurice69
Berichten: 24
Lid geworden op: za 12 nov 2016 17:04
Locatie: Gem. Heythuysen

Re: Restauratie 35X

Bericht door Maurice69 »

Demonteren toerenteller.

Wie kan mij proberen uit te leggen hoe ik deze uit het blok krijg.

Ik heb al een soort wartel losgedraaid, maar er bleef een kabeltje of soort veertje hangen in het blok.
Graag advies.

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Restauratie 35X

Bericht door hooidonk »

Hallo Maurice,

Leuk die foto's, leuk om je zo te kunnen volgen!
Ik weer niet hoe het plaatwerk er aan toe is, maar de rest van de trekker ziet er uit als een goed basis voor een restauratie.

Ik twijfel er alleen aan of het wel een X is en niet een 'gewone' 3-cilinder.

Voor wat betreft de kabel naar de toerenteller: volgens mij moet hij er na het losdraaien van de 'wartel' uit te halen zijn. Aan het eind van de binnenkabel zit volgens mijn geheugen een stukje vierkant, wat weer in de nokkenas valt, dat kan misschien een beetje vast zijn gaan zitten.

Groetjes,
Marten

Maurice69
Berichten: 24
Lid geworden op: za 12 nov 2016 17:04
Locatie: Gem. Heythuysen

Re: Restauratie 35X

Bericht door Maurice69 »

Na het uit elkaar halen van de tractor kwam ik tot de ontdekking dat ik de tractor eigenlijk verkeerd om in de garage had staan.
Het was geen leuke week voor mij, omdat ik daadwerkelijk plaats gebrek had. De beide delen stonde één meter van elkaar verwijderd en ik kon er niet aan werken. Ook kwam ik niet aan de andere kant van de garage om houtblokken te nemen voor het op klossen.
Om aan de andere kant van de tractor te komen moest ik telkens over de P3 heen klauteren. Geen veilige oplossing dus.

Na enige zelf studie kwam ik tot de ontdekking dat ik alles maar gewoon moest omzetten. Ik had toch immers een stalen balk waar een takel in kon en ik had genoeg hijsbanden.
Zo gezegd zo gedaan, of niet.
Het was nog immer een hele klus. Bij plaats gebrek was dat nog niet zo eenvoudig. Je denkt dat je heel wat kunt met een takel, bandjes, spanbandjes, pot krik, ander krik en een palletwagen.
Na enig gestoei en gefoeter, met veel onhandige handelingen en met hulp van mijn schoonvader is de klus toch geklaard. Hij staat nu zoals ik hem hebben wil. Kan aan beide zijden werken en toch de andere kant van de garage bereiken zonder klauter en klimmen.

---------

Nu ben ik tot de ontdekking gekomen dat er iets aan de tractor NIET klopt.
Dank aan Gerrit P. heb ik het type plaatjes opgepoetst en kwam tot de ontdekking dat ik een Ferguson 35 heb.
Ferguson35_g.jpg
Ferguson35_g.jpg (156.76 KiB) 16068 keer bekeken
Ongeacht wat er op de 'originele' motorkap staan. Op de motorkap staat een originele sticker met Ferguson 35X.

Nu heb ik ook nog iets anders ontdekt.
Aan de linkerkant van de tractor, boven de as van de koppelingspedaal staat nog iets anders ingeslagen
Ferguson35_i.jpg
Ferguson35_i.jpg (93.71 KiB) 16068 keer bekeken
Wat heeft dit voor functie.

---------

Maar nu kan het sleutelen eindelijk beginnen.
Nu heb ik hier op het forum gelezen dat, als je de keerring moet vervangen het er meestal 2 zijn.

Vanaf nu heb ik advies van jullie nodig.
Ferguson35_f.jpg
Ferguson35_f.jpg (198.45 KiB) 16068 keer bekeken
Foto 'Ferguson35_f' is de beste foto waar alles zichtbaar is.

Wat moet ik nu doen.

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Restauratie 35X

Bericht door fergie »

Hello Maurice,

Met een serie nummer in de 200.000 is het een MF-35. En ja die hadden als model nummer nog altijd FE35, alleen de handels benaming was aangepast.

De orginele stikker met Massey Ferguson 35X was lange tijd de enige sticker voor een 35 die leverbaar is, echter deze trekker is geen 35 X maar een gewone 35. (x pas vanaf 302413)

De F in het serie nummer geeft aan dat het een model met enkele koppeling is dus bij deze is het maar 1 keering en kun je nu de buis met de enkele aandrijas er gewoon uit trekken zonder verder wat te hoeven doen. Wel zul je de rem as of koppelings as moeten verwijderen om de zaak er uit te kunnen krijgen.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Maurice69
Berichten: 24
Lid geworden op: za 12 nov 2016 17:04
Locatie: Gem. Heythuysen

Re: Restauratie 35X

Bericht door Maurice69 »

fergie schreef:Hello Maurice,

Met een serie nummer in de 200.000 is het een MF-35. En ja die hadden als model nummer nog altijd FE35, alleen de handels benaming was aangepast.

De orginele stikker met Massey Ferguson 35X was lange tijd de enige sticker voor een 35 die leverbaar is, echter deze trekker is geen 35 X maar een gewone 35. (x pas vanaf 302413)

De F in het serie nummer geeft aan dat het een model met enkele koppeling is dus bij deze is het maar 1 keering en kun je nu de buis met de enkele aandrijas er gewoon uit trekken zonder verder wat te hoeven doen. Wel zul je de rem as of koppelings as moeten verwijderen om de zaak er uit te kunnen krijgen.

Groetjes,

René.
Hallo

Dank voor je ondersteuning.

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: Restauratie 35X

Bericht door massey 35 »

Hallo Maurice,

Heb jij het borgdraadje er aan de linkerkant al verwijderd en de stiftbout van gaffel/koppeling as los gedraaid, of was dit vanzelf gebeurt?

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

Maurice69
Berichten: 24
Lid geworden op: za 12 nov 2016 17:04
Locatie: Gem. Heythuysen

Re: Restauratie 35X

Bericht door Maurice69 »

massey 35 schreef:Hallo Maurice,

Heb jij het borgdraadje er aan de linkerkant al verwijderd en de stiftbout van gaffel/koppeling as los gedraaid, of was dit vanzelf gebeurt?

Groeten Wim.
Nee.
Borgdraadje is nog volledig in tact en de stiftbout van de gaffel/koppeling zit nog vast.

Maurice69
Berichten: 24
Lid geworden op: za 12 nov 2016 17:04
Locatie: Gem. Heythuysen

Re: Restauratie 35X

Bericht door Maurice69 »

hooidonk schreef:Hallo Maurice,

Leuk die foto's, leuk om je zo te kunnen volgen!
Ik weer niet hoe het plaatwerk er aan toe is, maar de rest van de trekker ziet er uit als een goed basis voor een restauratie.

Ik twijfel er alleen aan of het wel een X is en niet een 'gewone' 3-cilinder.

Voor wat betreft de kabel naar de toerenteller: volgens mij moet hij er na het losdraaien van de 'wartel' uit te halen zijn. Aan het eind van de binnenkabel zit volgens mijn geheugen een stukje vierkant, wat weer in de nokkenas valt, dat kan misschien een beetje vast zijn gaan zitten.

Groetjes,
Marten
Hoe krijg ik die binnenkabel met dat stukje vierkant dan uit de nokkenas.
Ik heb een aantal malen geprobeerd deze toch er uit te krijgen maar geen enkele handeling helpt.
>> Moet ik de klepdeksel eraf halen, zodat ik bij de nokkenas zelf het plaatje hulp kan bieden.

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: Restauratie 35X

Bericht door massey 35 »

Hallo Maurice,

Het uiteinde van de tellerkabel is 4 kant zoals al door iemand vermeld is.
Dit uiteinde valt in de een 4 kant gat in de nokkenas.
De kabel wil wel eens heel moeilijk uit de nokkenas gaan, de kabel gewoon een beetje linksom en rechtsom proberen te draaien en een beetje gepast geweld gebruiken en de kabel er uit trekken.
Eventueel het aluminium huisje achterop het blok losdraaien en vandaar af proberen de kabel er uit te trekken.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

Maurice69
Berichten: 24
Lid geworden op: za 12 nov 2016 17:04
Locatie: Gem. Heythuysen

Re: Restauratie 35X

Bericht door Maurice69 »

massey 35 schreef:Hallo Maurice,

Het uiteinde van de tellerkabel is 4 kant zoals al door iemand vermeld is.
Dit uiteinde valt in de een 4 kant gat in de nokkenas.
De kabel wil wel eens heel moeilijk uit de nokkenas gaan, de kabel gewoon een beetje linksom en rechtsom proberen te draaien en een beetje gepast geweld gebruiken en de kabel er uit trekken.
Eventueel het aluminium huisje achterop het blok losdraaien en vandaar af proberen de kabel er uit te trekken.

Groeten Wim.
Dank voor je advies.
Zal een poging wagen op het de demonteren zoals jij beschreven hebt.

Plaats reactie