Pagina 1 van 4

de TED van Evert

Geplaatst: di 16 aug 2016 13:55
door evert65
restauratie verslag wordt wel een groot woord
maar ik ben begonnen met opknappen , en zie wel waar ik ophou
een complete revisie zal het wel niet worden maar deelrevisies waarschijnlijk wel

Re: de TED van Evert

Geplaatst: di 16 aug 2016 13:59
door evert65
gisteravond de stoute schoenen aangetro9kken , en begonnen
koelvloeistof afgetapt , waarschijnlijk zat er verkeerde in : bLauw groene van kleur
ik meen dat die de antieke pakkingen wegvreten
vervolgens de motorkap en radiateur eraf
waarna ik de olie heb afgetapt, deze was grijs , wat dus duid op water in de olie
maar weet nog niet waar dat water vandaan komt , dat zoek ik nog uit
de carterpan er ook onderuit gehaald
dat alles om de glijlagers te kunnen controleren , vaak zijn ze weg gesleten o.i.d.

Re: de TED van Evert

Geplaatst: di 16 aug 2016 14:11
door evert65
fotootjes doe ik er even bij
voorlopig is drijfstangvoet eraf , het lager is nog best dik
zeg maar , als nieuw ....

Re: de TED van Evert

Geplaatst: di 16 aug 2016 14:17
door evert65
er zitten wat groefjes in de lagerschaal
geen idee of dat erg is

Re: de TED van Evert

Geplaatst: di 16 aug 2016 14:20
door evert65
ook de krukas heeft wat voelbare groefjes

Re: de TED van Evert

Geplaatst: di 16 aug 2016 14:24
door evert65
ook opzij slijpt ie een beetje , maar dat is niet zo erg dacht ik

Re: de TED van Evert

Geplaatst: di 16 aug 2016 14:28
door evert65
de borgingen, kun je die opnieuw gebruiken of moet je er nieuwe opzetten
omdat het terugbuigen van de hoeken metaalmoeheid KAN veroorzaken daarom vraag ik het even

Re: de TED van Evert

Geplaatst: di 16 aug 2016 22:00
door fergie
Hello Evertjan,

Groeven als dat betekend dat de vorige monteur niet schoon heeft gewerkt en de olie passages kennelijk nog voorzien waren van rommel die vervolgens door het lager zijn gegaan. Op zich niet catastrofaal maar wel een teken dat de monteur in kwestie niet erg ervaren was denk ik.

Zijdelings slijten van de normale lagers is een indicatie dat de axiaal lagers slecht zijn. Als je de koppeling in trapt druk je via de koppeling de krukas naar voren in de motor. Deze kracht komt op het axiaal lager terecht, als die slecht worden gaan ook de andere lagers axiaal kontakt maken en dan krijg je dit.

Olie met water er in kan ook een doorgerotte cylinder bus zijn of de pakking ring onder de bus, hoeft niet de koppakking te zijn.

Groetjes,

René.

Re: de TED van Evert

Geplaatst: wo 17 aug 2016 11:09
door evert65
Nou.... ik hoop , en verwacht niet een doorgerotte cilinder te hebben, daarvoor liep de motor te mooi
Ik ga gewoon op onderzoek uit wie weet kom ik een lek tegen :D
Verder heb ik het identiteisplaatje van de stuurkolom afgehaald.
Zat onder 2 lak lagen :cry: voorzichtig aan het krabben, slijpen , schuren en polijsten geweest maar het blijft een crime om iets leesbaars te voorschijn te halen
...........IN.......G.AND
....TANDARD MOTOR
.......ENTRY ENGELAND
... NDE......... TENT
. 00000
.............08
................15
510
541220
..74......... 9

...............D....ETE
..............ER PATENTS PE
..........HARRY FERGUSON ( de handtekening)

TED 221344 ( ingeslagen )

dat is het leesbare gedeelte
Kunnen jullie daar wat mee?
Fotootje geprobeerd, maar das helemaal onleesbaar
Dus maar met stipjes enigzins op de goede plek in getypt

Re: de TED van Evert

Geplaatst: wo 17 aug 2016 11:15
door Teedee
STANDARD MOTOR (COMPANY?)
COVENTRY ENGLAND

Daaronder staat een lange reeks patentnummers

De rest mag iemand aanvullen met echt kennis van zaken. ;)

Groet!

Tim

Re: de TED van Evert

Geplaatst: do 18 aug 2016 20:29
door evert65
Zo ik doe maar weer eens een aanvulling
Carterpan laten reinigen en wassen bij mijn voormailge werkgever (revisiebedrijf voor koppelomvormers)
Wat zijn relaties toch handig.....
Nu zit ik te prakkezeren hoe ik de metertjes uit het dashboard krijg, daar is sinds de 1e montage nooit meer wat aangedaan met als gevolg : muurvast in de droge roest
Al een halve spuitbus kruipolie er op gespoten, maar zonder resultaat...
En een nieuw thermostaathuis besteld de huidige was vast gemetseld!
Na enig bikwerk kon ik 'm toch eraf krijgen, hij brokkelde zomaar af, de originele thermostaat zat er nog in en deed het ook nog :D
Misschien komt daardoor water in de olie ? Onder het kleppendeksel door ?
Vervolgens het koelsysteem volgegoten met cola en een klein dag je laten staat, veel zal het niet helpen,
maar het was sowieso bedoeld om lekkages op te sporen t lekt nergens naar beneden tot mijn opluchting.
Vanavond de nieuwe pakking op het carter gelegd en geconstateerd dat de nieuwe pakking 2à3 mm minder breed is en 2 mm minder lang!
Hierdoor correspoderen een aantal gaatjes niet helemaal met de boutgaten :(
Deze heb ik met een aardappelschilmesje (van de vrouw ) op maat gemaakt
Een pietsie vloeibare pakking op het carter gesmeerd om de pakking op z'n plek te houden tijdens het monteren
Nu effe een bakkie , en wat typwerk
Daarna ga ik eens proberen het carter er weer onder te hangen

Re: de TED van Evert

Geplaatst: do 18 aug 2016 20:38
door evert65
Pakking even aandrukken :D

Re: de TED van Evert

Geplaatst: vr 19 aug 2016 18:42
door admin
Leuke foto.

Hoef ik hier niet voor te stellen. :( Maar gelukkig is alles schoon. :!:
Pakkingen willen wel eens wat kleiner door drogen. Dat heb ik ook al een paar keer meegemaakt.

Re: de TED van Evert

Geplaatst: vr 19 aug 2016 20:18
door massey 35
Hallo Evert en Gerrit,

Papier bestaat eigenlijk uit hout.
Als hout droog wordt, dan krimpt het en het zet uit als het nat wordt.
Vooral pakkingen van de trompet willen wel eens een heel stuk te klein zijn, even voorzichtig nat maken onder kraan en eventueel voorzichtig droog wrijven en ze passen weer perfect.

Groeten Wim.

Re: de TED van Evert

Geplaatst: do 25 aug 2016 17:43
door evert65
Bedankt voor de tip, maarre
Ik meende dat pakkingen echt droog moesten zijn omdat ze anders gaan lekken
De trompetten komen nog wel een keertje ...