Vooras TEF

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
TEFArts
Berichten: 53
Lid geworden op: za 11 okt 2014 21:47
Locatie: Baarlo

Vooras TEF

Bericht door TEFArts »

Hallo allemaal,
Ik ben bezig met het juk waarin de schommel as draait, het voorste asgat hierin is ovaalvormig, nu kan ik echter bijna niet achterhalen of dit zo hoort te zijn of dat dit uitgesleten is. Als dit door slijtage komt dan moet ik dit herstellen!
Volgens mij is de plaat waarin dat voorste gat zit van gehard staal omdat de bus/as die daar in zit flink ingesleten is door een gebrek aan vet.

Het achterste gat is wel zichtbaar uitgesleten maar dit is een vervangbare ring.
Dan heb ik nog een vraag over het feit dat er een kroonmoer zit op de bout voor het vastzetten van die schommel as. Mag die as niet helemaal vastgezet worden?

Heeft iemand daar een eenduidig antwoord op of zelf al eens een reparatie/ revisie aan uitgevoerd?

Groeten,
Robert
Bijlagen
IMG_2079.JPG
IMG_2079.JPG (144.81 KiB) 6964 keer bekeken

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Vooras TEF

Bericht door fergie »

Hello Robert,

Voor Annatefka heb ik de zaak rood gestookt en vervolgens klem om de as geslagen :

Ervoor :

Afbeelding

En erna :

Afbeelding

Daarna heb ik de ingedeukte bovenzijde weer opgelast en in vorm geslepen. Aan de voorzijde is dit een stuk moeilijker te doen en die is meestal ook lang niet zo erg als die van jouw. Hier zou je het gat aan de binnenzijde oplassen en dan weer op maat vijlen/frezen of liefst boren in een freesbank.

De as/pen voor Annatefka had ik overigens ook opgelast en weer op maat gedraaid.

De pen wordt gewoon vast gezet, de kroon moer is er om de moer te kunnen borgen.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

andre leusink
Berichten: 91
Lid geworden op: vr 29 dec 2006 20:52
Locatie: haarlo

Re: Vooras TEF

Bericht door andre leusink »

Hallo,
wij hebben het op een draaibank uitgeboord werkt prima.
Heb even een link dat maakt de zaak duidelijk, hoop dat je er iets aan hebt.
https://www.youtube.com/watch?v=95WrVKY ... e=youtu.be

groet Andre

TEFArts
Berichten: 53
Lid geworden op: za 11 okt 2014 21:47
Locatie: Baarlo

Re: Vooras TEF

Bericht door TEFArts »

Bedankt voor jullie reacties!
Goed om te zien hoe jullie dat oplossen.
Daar kan ik mee verder, heb nu nagemeten dat de gaten alleen aan de onderkant uitgesleten zijn en dit is ook te zien aan de (flinke) slijtage van de centrale as welke direct in die gaten zit. Die as is echt overleden en ik kies voor een nieuwe.
Het voorste gat las ik op en het achterste komt een nieuwe ring in.

En dan weer verder naar het volgende; de vooras wiellagers !!

Groetjes,
Robert

Symen
Berichten: 1047
Lid geworden op: do 26 jul 2007 12:12
Locatie: Drachten

Re: Vooras TEF

Bericht door Symen »

De nieuwe imitatie as is anders dan de oude. Meende dat het binnen maat kleiner is. Een slinger past er dan niet door. Of weer uitdraaien natuurlijk.
Ik las net als Rene de oude ook op. Symen.
ferguson te, tea, tec, ted, tef, tet, 30 vineyard, fordson dexta en ford dearborn 8NAN, ford ferguson (9N). Rasspe, Schukken en Franse Ferguson maaibalk, 2 schaar Rumptstad en Dearborn rondgaande ploeg, 2 schaar Ferguson en 3 schaar MF rondgaande ploeg, Dearborn 1 schaar heen en weer gaande ploeg, ferguson jack, high lift loader, MF 712 mestverspreider.


Make time for your hobby!

Plaats reactie