Massey 145 en de klepelmaaier

Deel mee aan de andere forum bezoekers welke werkzaamheden je recent met je (Massey) Ferguson tractor of machine hebt verricht.

Moderators: Tony, fergie, admin

goeienmoggel
Berichten: 98
Lid geworden op: vr 16 sep 2011 9:18
Locatie: Gilly sur Loire Frankrijk

Re: Massey 145 en de klepelmaaier

Bericht door goeienmoggel »

Dag Wim,

Ben er net even naartoe gelopen, het is een Del Morino Funny 132
Voorspeld niet veel goeds geloof ik.

Ja er is ruimte om het "afval" kwijt te raken. Dat kon hij in de door DelMorina gemaakte standen niet en vrat zich daarom vol.

De rotor draait achterover, dit kan ik niet veranderen door de instelling aan de pook voor deze functie

De ruimte van de achterkant, ten opzichte van de rol, is als de rol op de grond staat ongeveer 10 centimeter. De achterste kant staat dus 10 cm van de grond als de rol op de grond ligt.
Ben ook aan het proberen geweest met allerlei standen, een stukje van de grond, meer of minder gas. Vol gas en het ding op de grond geeft zijn maximale resultaat als bekend.

Ik gebruik alleen het handgas, en die zet ik op het maximaal aantal toeren. Er zit geen toerenteller op dus die vraag moet ik je schuldig blijven. Maar de Massey brult :mrgreen: Ik ben niet ze gek op hoge toeren maar het schijnt te kunnen,

Er is geen voetgas op deze trekker.

Natuurlijk kan ik een foto maken. Om dan een goed beeld te krijgen moet ik hem afkoppelen, want hij kan niet ver omhoog terwijl hij aan de hef hangt..
Zal ik één deze dagen even doen.

PS
Hoewel in mijn foruminstellingen "breng mij op de hoogte van nieuwe berichten" op "ja" staat, krijg ik de berichten niet meteen, dus reageer soms wat later.

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Massey 145 en de klepelmaaier

Bericht door fergie »

Hello Lex,

Ik denk te zien dat de gemonteerde klepels smaller zijn dan de houder waar ze in bevestigd zitten ?. Als je de foto van de onderkant in mijn vorige post bekijkt zijn ze daar net breder dan de houder, dat lijkt mij ook meer logisch.

Een 145 die max toeren loopt zal op ca 2500 motor toeren lopen onbalast, belast ca 2200 denk ik. Dan zal de aftakas op zo'n 650-700 zitten. Op zich is dat voor de meeste machines niet erg echter voor een maaier als dit is het wellicht beter niet te doen. Gemiddeld loopt de rotor wel sneller als de 540 die er in hoort te gaan maar het hoeft niet zo dramatisch veel meer te zijn. Voor de mesjes die onder behoorlijke G krachten staan is er wel een limiet aan hoe lang ze het houden cq. hoe snel de bout door slijt. Als ik de kans krijg zal ik eens proberen te meten wat een maaier bij ons ongeveer aan toerental haalt. Volgens de link in mijn vorige post is het bij dit type 540 dus 1:1

Ook in de specs voor machines met deze werkbreete is de tandwiel kast, die is voor 30 Pk geschikt, dus met een eind over de 40 is dat te meer reden kalm aan te doen, je kunt een en ander dus behoorlijk over belasten.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

goeienmoggel
Berichten: 98
Lid geworden op: vr 16 sep 2011 9:18
Locatie: Gilly sur Loire Frankrijk

Re: Massey 145 en de klepelmaaier

Bericht door goeienmoggel »

René, Wim,

Het antwoord op de houding van de klepels had ik nog niet gegeven. Ze hangen inderdaad soms niet. Dan zit er een pluk gras tussen en die pak je er zo uit. Ze hangen dus niet helemaal los maar zitten ook niet vast.

Is goed om te weten over die krachten René, ik moet dus kalm aan doen. Traktoren is gevaarlijk speelgoed, dat realiseer ik mij.
Het scheelt niet veel maar de klepels lijken inderdaad wat smaler dan de houder.

Lex

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: Massey 145 en de klepelmaaier

Bericht door massey 35 »

Hallo Lex'

Heb je het filmpje van Del Morino gekeken wat René bij zijn antwoord van zaterdag 7 mei 9.26 uur opgaf.
De tractor op die demo rijdt behoorlijk langzaam, 2 of 3 of heel misschien 4 laag voor jou MF 145.
Ik neem aan dat er een 8 bak in zit.

Zit er geen toerenteller in het dashboard bij jou MF 145?
Volgas zal de motor ongeveer 2250 toeren draaien.
540 aftakas toeren zal in de buurt van de 1700 motortoeren liggen denk ik??????
Misschien kun je ergens in een folder?? zien of dit klopt.
Het aftakas toerental van ongeveer 540 toeren is wel belangrijk.
Te weinig toeren geen goed maairesultaat.
Te veel toeren betekent extra slijtage.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

goeienmoggel
Berichten: 98
Lid geworden op: vr 16 sep 2011 9:18
Locatie: Gilly sur Loire Frankrijk

Re: Massey 145 en de klepelmaaier

Bericht door goeienmoggel »

Hallo Wim,

Nee, dat is heel dom. Dat had ik niet gezien. Het filmpje nog niet maar de plaatjes van de Funny132 wel.
Dat is de machine.
Met mijn Massey moet je ook geen haast hebben, het gaat in die werkstand zeer langzaam.
8 bak? dat geloof ik niet Wim.
Ik gebruik vrijwel uitsluitend 3 versnellingen, anders stuiter ik het stoeltje uit. :lol:
Achteruit natuurlijk.
En naast de achteruit twee versnellingen.
Er zitten twee poken. De rechterpook zet ik naar mij toe, is voor het normaal rijden. Als ik dat zelfde pookje neer voren zet gaat de trekker slow motion.
met de rechterpook zet ik de trekker in zijn versnellingen waarvan ik er hooguit twee gebruik. In de werkstand waarmee ik maai met de klepelmaaier maar ik altijd in zijn eerste versnelling.

Nee, geen toerenteller. Wat bedoel je met 540 aftakas toeren?
Dus als ik je schatting van vol gas 2250 toeren goed begrijp zit ik ver boven het "toegestane" toerental met de aftakas?

René, even terugkomend op je door mij gemiste bericht. Nee aan de onderkant zoals op die foto van die Funny132 is niets veranderd, alleen aan de zijkanten heb ik die sledes gemaakt.

Vanavond is het weer begonnen met regenen hier, dus van maaien komt de komende dagen niet zo gek veel.

Groet,
Lex
Ik werk veel met forums gebaseerd op phpBB-SEO. Begin nu het phpBB programma een beetje te begrijpen. Krijg dus nu ook de mails van nieuwe berichten :roll:

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Massey 145 en de klepelmaaier

Bericht door fergie »

Hello lex,

korte pookje vooruit, de lange in de 3 en dan nog eens kijken. Op de toerenteller zit een streep met aan het eind 540 er in, dit is het motor toerental dat 540 toeren op de aftakas geeft. Dit is bij zo ongeveer alle trekkers wel op een of andere manier kenbaar op de toerenteller. Ik heb net ff gekeken, de 148 (in princiepe een verlengde 145) doet 540 bij 1680 toeren, dat zal bij jouw trekker soortgelijk of identiek zijn.

Ter info ,Grasmaaien vermogens per meter werkbrete :

Knippen (maaibalk) ca 3-5 Pk per meter
cirkel maaien (cyclomaaier) 10-15 pk per meter
cirkelmaaien (gazon maaier) 10-15 pk per meter
,, (gazon mulch) 20-30 Pk per meter
klepel maaien ca 20-30 Pk per meter

Dit zijn richt gegevens voor maaien van gras onder normale omstandigheden. Dwz groen gras, niet nat of douwig en op een normale hoogte voor het type machine. Nat gras, extra hoog, heel dicht begroeid, andere planten er in enz kan dit zomaar verdubbelen of erger. Naar gelang de omstandigheden zul je dus de rij snelheid moeten aanpassen of zelfs van soort maaier moeten wisselen. Bv, een gazon maaier zal meer dan de dubbelle hoogte (2x zo hoog als het dek zelf) het gras gewoon niet kwijt raken. Om nog maar niet te spreken over een mulch maaier, daarom is dit tegenwoordig vaak uitgevoerd als een normaal dek met een losse verwijderbare mulch kit. Een cyclomaaier is daarintegen best bestand tegen meter hoog gras mits de snelheid omlaag is biigesteld. Dit type maaier is voldoende open om het gras ook door de machine af te voeren. Een klepel maaier doet het over het algemeen goed tot het gras ca 2x de hoogte van de rotor diameter heeft (met uitgestrekte klepels) maar ook dan moet de snelheid omlaag, 1x de hoogte of minder kan waarschijnlijk wel in 1-hoog ipv 3-laag.

In jouw geval zul je vermoedelijk te snel gaan voor de hoeveelheid gras en kan de maaier het in de tijd die hij krijgt het gras niet voldoende kort slaan om het ook weer af te voeren. Als je dus ipv. 1 hoog (korte pook naar je toe is hoog) naar 3 laag gaat halveer je de snelheid en heeft de maaier dus 2x zoveel tijd de zaak fijn te slaan. Een klepel maaier is erg veelzijdig maar onder deze omstandigheden niet de snelste. Het voordeel is wel dat ie alles fijn slaat en je dus geen grote zwaden gras over houdt zoals bv een cylcomaaier zou doen.

Groetjes,

René.
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: Massey 145 en de klepelmaaier

Bericht door massey 35 »

Hallo Lex,

Heb jij maar 1 versnelling achteruit en 3 versnellingen vooruit + hoge en lage gearing?
Geen 1 achteruit en 4 vooruit + hoge en lage gearing?
Zit er een kromme of een rechte vooras onder jouw tractor?
Heb jij er een doordraaiende aftakas opzitten?
Kun jij een foto van het dashboard en van de versnellingspoken plaatsen?
Zoals al eerder geschreven, wij kennen in Nederland de MF 145 niet.
Ik heb die tenminste nog nooit gezien.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

goeienmoggel
Berichten: 98
Lid geworden op: vr 16 sep 2011 9:18
Locatie: Gilly sur Loire Frankrijk

Re: Massey 145 en de klepelmaaier

Bericht door goeienmoggel »

Heb net wat foto's gemaakt met mn telefoon.
PC scherm heeft het begeven en kan in mijn notebook mijn camera sticky niet kwijt.

Hierbij wat foto's.
De trekker is nog net zo als ik hem 15 jaar geleden kocht, dus kan mij voorstellen dat de staat waarin je hem op foto's ziet, voor een liefhebber zeer doet.

Drie versnellingen met de linker pook.
L-S en H voor de kleine pook. L= zeer langzaam, S is vrij, H is normaal rijden.

Ik vergeet weer een foto te maken van de vooras maar die is recht

De aftakas is NIET doordraaiend. Middels de lange hendel op de foto kan ik de aftakas bedienen. Naar achter zetten is draaien met de motor toeren, zoals hij op de foto staat staat hij in de "vrij" stand, de hendel vooruit zetten betekend dat de aftakas met de rij snelheid meedraait.

Waarvoor de hendel op foto 3 dient weet ik niet. r zit een oliepeil stokje voor de bak in.
Mocht je meer willen weten Wim, met plezier!

Mijn huis staat te koop. Daarmee gaat de tractor waarschijnlijk verloren.
Dat vind ik wel erg zonde.

René ook hartelijk dank voor je info.

Lex
Bijlagen
Massey versnellings tabel1.jpg
Massey versnellings tabel1.jpg (148.72 KiB) 14473 keer bekeken
Massey Poken1.jpg
Massey Poken1.jpg (87.26 KiB) 14473 keer bekeken
Massey oliepeil bak en pookje1.jpg
Massey oliepeil bak en pookje1.jpg (118.07 KiB) 14473 keer bekeken
Massey dashboard1.jpg
Massey dashboard1.jpg (108.85 KiB) 14473 keer bekeken
Massey aftak as1.jpg
Massey aftak as1.jpg (176.28 KiB) 14473 keer bekeken

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: Massey 145 en de klepelmaaier

Bericht door massey 35 »

Hallo Lex,

Het grote klokje middenin foto 4 is de toerenteller.
Er moet een wijzer inzitten die verder linksom of verder rechtsom gaat als je meer gas geeft.
Hij is op de foto niet erg duidelijk, omdat het flitslicht weerkaatst.

Het kleine handeltje op foto 3 is de reactiesnelheid als je er mee gaat ploegen via de diepteregeling.
Je kunt er soms ook een beetje de daalsnelheid mee regelen in de positieregeling. ( normaal werk)

De handel voor het inschakelen van de aftakas kan ik niet vinden op de foto's, of ben ik abuis?
Het verbaast mij niets als jij een doordraaiende of zelfs een IPTO (hydraulisch inschakelbare) aftakas hebt.
Ik ken in Nederland de MF 145 niet, maar het lijkt mij een luxe versie van de MF 135.
Te zien aan 1 van de foto's waar de trompetten op staan zitten er eindvertragingen en misschien zelfs al droge schijfremmen in.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

goeienmoggel
Berichten: 98
Lid geworden op: vr 16 sep 2011 9:18
Locatie: Gilly sur Loire Frankrijk

Re: Massey 145 en de klepelmaaier

Bericht door goeienmoggel »

Nee Wim, je bent niet abuis. Hierbij de foto.
De pijl wijst naar achteren, en naar achteren activeer je ook de aftakas.
De wijzer in de midden klok doet het niet. Heeft het nooit gedaan.
Kabel is aangesloten, daar heb ik al eens naar gekeken, maar doet niets. Ik dacht dat het de snelheids meter was.

Nou js, Luxe versie :lol: Maar ik begrijp wat je bedoelt.

Er wordt hier van alles en nog wat aan elkaar gebreid natuurlijk. Hier in de buurt is een garage die staat gewoon op straat tractoren te spuiten.
Norm Europeane noemen wij dat.
Bijlagen
Pookje voor werking aftak as1.jpg
Pookje voor werking aftak as1.jpg (101.74 KiB) 14463 keer bekeken

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: Massey 145 en de klepelmaaier

Bericht door massey 35 »

Hallo Lex,

Ik had jou verhaal ook niet goed gelezen, je hebt geen IPTO, omdat als je de handel naar voren deed het aftakas toerental samenhangt met de rijsnelheid.
Een IPTO heeft deze stand niet.

Het grote klokje in het midden krijgt zijn aandrijving via een binnen- en buitenkabel vanaf de nokkenas.(rechts achterop de motor)
Doet de urenteller in dit klokje het wel?

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

goeienmoggel
Berichten: 98
Lid geworden op: vr 16 sep 2011 9:18
Locatie: Gilly sur Loire Frankrijk

Re: Massey 145 en de klepelmaaier

Bericht door goeienmoggel »

Nee Wim, het urentellertje doet het ook niet. Ik zal hier binnenkort even aandacht aan besteden.

Bedankt voor je bericht Wim.

Groet uit het alsmaar regenende France :mrgreen:

Nog even aangevuld met wat foto's waarover werd gesproken.
Toch een kromme vooras denk ik.

De toerenteller kabel er weer af gehad, hij zit goed maar doet niets.
Bijlagen
Toerenteller kabel aan klok.jpg
Toerenteller kabel aan klok.jpg (59.32 KiB) 14441 keer bekeken
Kromme vooras.jpg
Kromme vooras.jpg (99.11 KiB) 14441 keer bekeken
Toereteller dashboard.jpg
Toereteller dashboard.jpg (90.39 KiB) 14441 keer bekeken

goeienmoggel
Berichten: 98
Lid geworden op: vr 16 sep 2011 9:18
Locatie: Gilly sur Loire Frankrijk

Re: Massey 145 en de klepelmaaier

Bericht door goeienmoggel »

Het toerental door de trekker in z'n 2 of 3 te zetten heeft op het klepelmaaien niet zoveel invloed.

Alss het mag kom ik nog even terug op de klepelmaaier perikelen.

Het is weer zover.......de V-snaren roken af en toe, het is hier 33C dus in de middag droog gras.
De twee snaren die er nu op zitten waren (aldus de garage) van hele beste qualiteit en kostte 40 euro per stuk. Is dat normaal?

Ik doe hierbij wat foto's

Ik stel deze vragen omdat het vaker voor gaat komen dat het gras hoger gemaaid moet worden, simpelweg van wat langere afwezigheid.
De vragen zijn:

-- Zijn de V-snaren op (Zie stelbout die ik helemaal in heb moeten draaien om wat spanning op de snaren te krijgen)
-- Is het gras te hoog voor deze machine en gaat het wel normaal lukken met een andere machine, vooral andere klepelmaaier misschien?
Tijdens het maaien probeer ik het mechaniek wat te ontlasten door hem bij erg hoog en dik gras wat op te tillen, stijve nek werk zal ik maar zeggen.

Ik loop met de gedachten dat ik het met deze combinatie niet ga redden en denk maar steeds dat een parkmaaier mij uit de brand kan helpen.

Ik ben niet vies van wat sleutelen maar het is nu meer sleutelen dan maaien, daar wordt toch elk zinnig mens een beetje moedeloos van. Lijkt mij.
Bijlagen
V-snaar2.jpg
V-snaar2.jpg (92.84 KiB) 14373 keer bekeken
rook2.jpg
rook2.jpg (82.92 KiB) 14373 keer bekeken
gras2.jpg
gras2.jpg (102.59 KiB) 14373 keer bekeken

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Massey 145 en de klepelmaaier

Bericht door fergie »

Hello Lex,

De versnelling die je kiest heeft om exact te zijn nul invloed op het toerental van de maaier, het beinvloed de voorwaardse snelheid. Nogmaals, deze combinatie zou moeten voldoen, het is alleen uitvinden waarom het bij jouw niet werkt.

Wat je niet schrijft is welke versnelling je gebruikte , korte pookje voor of achter en 1/2/3 ?

Wat is een "park maaier" ?.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

goeienmoggel
Berichten: 98
Lid geworden op: vr 16 sep 2011 9:18
Locatie: Gilly sur Loire Frankrijk

Re: Massey 145 en de klepelmaaier

Bericht door goeienmoggel »

René,

Korte pookje naar voren, is lage snelheid. De trekker "kruipt" dan. Wat volgens mij ook nodig is.
Lange pook in eerste, tweede of derde versnelling maakt zoveel uit dat de trekker in de derde versnelling toch iets harder rijdt heb ik het idee. (Onwenselijk denk ik)
Ik rijd met klepelmaaier aan in eerste of tweede versnelling.

Onlangs had ik de maaier helemaal van de trekker. De klepels zijn nog behoorlijk scherp.

Een parkmaaier is o.a. dit: http://www.marktplaats.nl/a/tuin-en-ter ... e=lr&pos=8

Plaats reactie