Massey 145 en de klepelmaaier

Deel mee aan de andere forum bezoekers welke werkzaamheden je recent met je (Massey) Ferguson tractor of machine hebt verricht.

Moderators: Tony, fergie, admin

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: Massey 145 en de klepelmaaier

Bericht door massey 35 »

Hallo Lex,

Kun jij de bovenste poelie / as niet verplaatsen?
Dat is waarschijnlijk veel makkelijker dan de rotor poelie.
De bovenste beschermkap tussen de tandwielkast en de poelie demonteren en kijken of je hier wat kunt verstellen.
Misschien ergens shims / vulringen verplaatsen / monteren / demonteren??
Zit het lager op de juiste manier in het lagerblok?

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

goeienmoggel
Berichten: 98
Lid geworden op: vr 16 sep 2011 9:18
Locatie: Gilly sur Loire Frankrijk

Re: Massey 145 en de klepelmaaier

Bericht door goeienmoggel »

Nee, beide poelies zitten muurvast in hun huis, wat weer vast gezet is met vier bouten/moeren.

Zal nog een keer serieus naar kijken of ik de poelies kan verstellen.

Bedankt voor jullie antwoord.

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Massey 145 en de klepelmaaier

Bericht door admin »

Hoi Lex,

Ik weet of die bij jou ook het geval is, maar heb wel eens gezien dat gras dat er tussengewikkeld was, de as in het lager verschoven had. Daarbij was zelfs het plaatwerk aan de andere kant verbogen.

Als ik de foto's nog eens opnieuw bekijk, vindt ik de spleet wel wat breed waar het gras tussen zat.

Leg voor de zekerheid de lat ook eens aan beide kanten langs het plaatwerk.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

goeienmoggel
Berichten: 98
Lid geworden op: vr 16 sep 2011 9:18
Locatie: Gilly sur Loire Frankrijk

Re: Massey 145 en de klepelmaaier

Bericht door goeienmoggel »

Dag Gerrit,

Het gras tussen die as is een nachtmerrie vanaf het begin dat ik hem heb . Ik heb al een lat gelegd langs het staal aan de kant van beide poelies. Het is elektrisch gelast, dus niet meer helemaal recht. Er zit een kuiltje in dat staal. Morgen zal ik e.e.a nog weer bekijken, het gras is toch nog klam.

goeienmoggel
Berichten: 98
Lid geworden op: vr 16 sep 2011 9:18
Locatie: Gilly sur Loire Frankrijk

Re: Massey 145 en de klepelmaaier

Bericht door goeienmoggel »

Als jullie het zat zijn kan ik het me helemaal voorstellen.
Ik wel.

Het plaatwerk aan één kant is recht, andere kant zit een kuiltje in.

Ben nog weer aan het zoeken geweest naar een mogelijkheid de twee poelies op één lijn te krijgen. Maar heb het langzaam laten draaien en kijken, niet de indruk dat dit grote invloed heeft op het draaien. De poelies draaien mooi rond, schommelen of schokken niet.

Heb na het terug monteren van de kap over de snaren, toch maar weer even gaan proberen met maaien.
Aanvankelijk deed hij het eigenlijk prima, maar er zijn plekken met dikke pollen gras waar hij duidelijk erg veel moeite mee heeft.
Na zo'n 15 minuten maaien kwam er weer rook uit de kast, dus meteen gestopt. Het deksel over de snaren was heet.

De klepelas kon ik met gemak met de hand ronddraaien. Dus geen blokkade van gras tussen de einden van de klepelas

Kap er weer af. De snaar stond veel te slap. Vóór het maaien was hij mooi gespannen.
Dus, snaar weer gespannen, ik moest de spanbout ongeveer 2 cm indraaien. Dat beloofd wat. :mrgreen:

Op bijgaande foto's heb ik twee dingen staan de me opvallen.
Het dikke stukje buis met een gaatje, heeft aan de rechterkant een kleine halve centimeter blank metaal, hetgeen zou kunnen betekenen dat hij is "uitgeschoven" ? geen idee of dat kan.
Dan zitten er achter het lager, twee borgringen. Ik weet niet of dit zo hoort maar heb ook de indruk dat er één onder het lager kruipt. Als ik ze eraf haal heb ik misschien een verder onbruikbaren machine, dus avontuur het maar even zo.

Wat me vooral opvalt is dat deze machine zoveel problemen geeft dat hij mogelijk gewoon ongeschikt is voor de job hier.
Bijlagen
As klepel1.jpg
As klepel1.jpg (131.53 KiB) 11667 keer bekeken
Klepel borgringen.jpg
Klepel borgringen.jpg (167.11 KiB) 11667 keer bekeken

admin
Site Admin
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Massey 145 en de klepelmaaier

Bericht door admin »

Hoi Lex,

Zat zijn we het niet zo snel hoor. Ik moet je complimenten geven voor hoe je met communiceert via dit forum. Je gebruikt ons echt als een klankbord. Dat maakt voor mij zeker dit forum zo leuk.

Hete v=snaren duiden op vermogens verlies. Strakker zetten van de v-snaren helpt dan zeker. Het is normaal dat de v-snaren een beetje rekken. Een deel van het vermogen dat je trekker levert via de aftakas gaat dus verloren. Moet de trekker hard werken met de klepelmaaier? Op welke toeren maai je met de maaier? Je moet echt wel hoog in toeren zitten. Anders breng je alleen koppel over en geen vermogen.

Snelheid bij een klepelmaaier mag zeker niet te hoog zijn. Ik weet niet in hoeverre een klepelmaaier geschikt is voor lang gras, maar de gemeente hier maait er alles mee. Ook struikjes.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Massey 145 en de klepelmaaier

Bericht door fergie »

Hello Lex,

In de binnen bus van dat lager zit een inbus schroefje wat de as borgt in het lager. Als je die ( en vermoedelijk meer dan 1) los draaid kun je de as en dus de poelie verschuiven. De bus in de eerste foto maakt dit mogelijk zonder de tandwiel kast te verzetten.

Ik had je kunnen vertellen zoals we bij al onze klanten doen op de zaak, nieuwe snaren zullen rekken. En daar is helemaal niet veel tijd mee gemoeid. 5-10 minuten en je kunt ze na spannen. Doe je dat niet dan rook je ze op want ze worden veel te heet. Ik heb er bij het lezen van je verhaal niet aan gedacht je te waarschuwen echter ik dacht niet dat je direct ging maaien.

Ik werk tegenwoordig bij www.mini-trekker.nl en daar zie je van alles langs komen waar iedereen al aan heeft gesleuteld en ze weten het allemaal zo goed dat alles uit lijn staat, krom is, verslepen en verlast enz. Meestal is het dan zaak alles weer in lijn te zetten en de oorspronkelijke toestand te herstellen. Verbazingwekkend (of eigenlijk niet) werkt dan het merendeel van de machines weer zoals de bedoeling was. Ik zal niet beweren dat het in jouw geval onkunde is, gezien het verhaal hier is het onwetendheid waar echter een flinke dosis doorzettings vermogen en leergierigheid tegenover staan. Samen zullen we er echt wel uit komen. I

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: Massey 145 en de klepelmaaier

Bericht door massey 35 »

Hallo Lex,

De dikke buis met het gat er in kan waarschijnlijk naar links en naar rechts schuiven over de spiebanen.
Want jij zag aan de rechterkant een blank gedeelte van een halve centimeter.
Als je deze dikke buis iets naar rechts tikt, dan kun je door dit gat een spanstift slaan.
De buis kan dan niet meer een eind opzij schuiven.

Het is voor de levensduur van de V snaren en het maairesultaat wel van belang dat je werkt met het JUISTE AFTAKASTOERENTAL, dus misschien toch proberen de toerenteller aan de praat te krijgen?
En pas de rijsnelheid aan naar de hoeveelheid en taaiheid van het gras of ander opslag!
René heeft een hier ergens opgegeven hoeveel PK je bij een klepelmaaier per meter werkbreedte nodig bent en jou MF 135 heeft veel meer vermogen.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

goeienmoggel
Berichten: 98
Lid geworden op: vr 16 sep 2011 9:18
Locatie: Gilly sur Loire Frankrijk

Re: Massey 145 en de klepelmaaier

Bericht door goeienmoggel »

Wim, René en Gerrit, dank voor jullie antwoorden en aardige woorden!

Wim, ik zal kijken of ik er iets tussen kan krijgen om het dikke stukje pijp iets op te schuiven. Je ziet op de foto de uitsparing van een spietje.
De kabel van de toerenteller heb ik aan de klokzijde meermalen losgehad, het ziet er daar normaal uit, met stift. Ik zal nu ook de kabel op de motor loshalen en eens kijken waarom de teller niet draait.
René, ik begrijp wat je bedoelt. Er wordt wat afgeknoeid. Wat zijn ogen zien maken zijn handen kapo :lol: ) Dat inbusje, als het een inbusje is, zal ik even los proberen te draaien teneinde de poelie iets naar binnen te krijgen, dan zou hij in lijn staan met de andere.
Gerrit, nee de snelheid is zeker niet te hoog, langzamer kun je niet. En als ik het rechter pookje in de goeie stand staat harder ook niet. Dat is de "kruipstand" noem ik het maar.
Ik zal de snaren beter in de gaten moeten houden i.v.m. de rek.
Nee, de trekker hoeft niet echt heel hard te werken, je hoort het als de maaier er moeite mee heeft. Het toerental weet ik nog steeds niet omdat de teller niet werkt.

Wel heb ik toen ik een stukje probeerde te maaien de maaibak iets boven de grond gehouden, en een beetje gespeeld met de hef, stijve nek werk zal ik maar zeggen.

Momenteel is het hier erg warm (rond de 38C en +) dus zal het er even niet van komen, maar ik meld mij weer zodra het water van niets doen niet meer van mn rug loopt.:)

Een foto van mijn 3 cyl Kubota hierbij voor René.
Het is een ex.voerwagen waar ik de 450ltr bak vanaf heb gehaald om spullen mee te kunnen nemen naar mijn bijen, een geweldig ding, nooit problemen mee. (ssssssssssssssssst)Nadeel, het ding heeft geen vering.grrrrrr
Bijlagen
Imkermobiel met zwerm23.04.14.jpg
Imkermobiel met zwerm23.04.14.jpg (94.46 KiB) 11660 keer bekeken

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: Massey 145 en de klepelmaaier

Bericht door massey 35 »

Hallo Lex,

Het was hier vandaag ook ± 32 graden, echt wel warm genoeg.
Proberen in de schaduw te blijven.

Als je een kleine schroevendraaier, een spanningzoeker o.i.d. achterin de teller doet en even met de vingers snel ronddraait in de juiste richting, dan kun je de wijzer net even zien loskomen en weer terugvallen als de teller tenminste los is( niet vastgelopen).
Je moet in dezelfde richting draaien als wat de wijzer normaal doet.

Kun je honingraten meteen wegen, als je die op de Kubota legt?
Of zit er geen weeginstallatie op?
Zit er een dieselmotor in?
Mooi dingetje.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Massey 145 en de klepelmaaier

Bericht door fergie »

Hello Wim,

Kubota en niet diesel.....hm, nog nooit gezien dus of het bestaat ?. http://www.kubotaengine.com/products/en ... -wg-series lijkt het wel te bieden maar eerst zien, dan geloven !. Genoeg off topic gebrabel, terug naar MF's en onwillende italiaanse maaiers !.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

goeienmoggel
Berichten: 98
Lid geworden op: vr 16 sep 2011 9:18
Locatie: Gilly sur Loire Frankrijk

Re: Massey 145 en de klepelmaaier

Bericht door goeienmoggel »

Nog niet aan de klepelmaaier toegekomen. Ik meld het e.e.a. als ik er wat aan heb gedaan.
Omdat het nogal off-topic is, heb ik zelf op mijn forums ook niet graag, Een kort antwoordje over de voerwagen.
Het is een 3 cyl. Kubota diesel. Nee geen weeginrichting René. Wel een hydraulische pomp.
Dit is een nertsen voerwagen, om nertsen mee te voeren. Ik heb er dus een 450 ltr bak bij, waar zegmaar een blubber van kip en vis in gaat. Deze blubber wordt door de pomp via een slang uit die slang gepompt. Er zit dus een pedaal op om de pomp te bedienen.

Heb even een foto van internet geplukt, zo werkt het dus.
Ik gebruik hem nu om niet te hoeven slepen en lopen, heb zo alles bij de hand bij de bijen.
Bijlagen
8b2cc3fe779b1a7d27b8b76bda556e78.jpg
8b2cc3fe779b1a7d27b8b76bda556e78.jpg (32.24 KiB) 11643 keer bekeken

goeienmoggel
Berichten: 98
Lid geworden op: vr 16 sep 2011 9:18
Locatie: Gilly sur Loire Frankrijk

Re: Massey 145 en de klepelmaaier

Bericht door goeienmoggel »

In verband met de snelheid die zoals René al eerder aangaf, vanmiddag een aantal dingen gedaan.
Om te beginnen de inbusjes aan de as losgedraaid, het zijn er inderdaad twee. maar doen zo te zien niets. De as krijg ik daardoor niet verder naar binnen, wat weer nodig is om de grote poelie in lijn met de onderste te krijgen. Heb de dikke buis met gat en spie, ook maar in de kruipolie gespoten, wie weet komt er binnen kort beweging in.

Terug bij de snelheid, de klok. De klok er vanmiddag uit gehaald, zie de twee foto's. Mogelijk is het wel bekend maar in de kabel die de klok in moet, zit een vierkant stiftje.
Nou, dan was ik wat verbaasd met een rond gaatje achter in de klok. Het kan zo dus nooit werken.
Het ronde dingetje wat je achteraan de klok ziet, met dat gaatje, draait voor een klein deel mee rond en de naald van de klok gaat dan netjes omhoog. Dus de klok werkt.
Als dat nou werkt kan ik kijken op welke snelheid ik steeds heb gemaaid.

Het gras groeit door, dus gisteren ook een klein uurtje gemaaid. Ik heb gemerkt dat als ik de maaier af en toe eens even optil en flink rond laat draaien dat hij zijn troep eruit giert en zo dus mooi schoon blijft van binnen. Dat is vooral nodig als hij over een beetje met dauw bevangen gras heen is geweest. Al langere tijd 35C maar toch soms vochtig.

Door de enorme krachten raken de aanhaakpunten van de maaier wat verwrongen. Heb de beugels er al eens afgehad maar eenmaal verbogen......................grrrrrrrrrrrr
Dus nu wat verzinnen om de stift mooi in de klok te krijgen en kijken of hij dan de nodige info gaat geven.

De snaren staan ook weer niet meer strak, na dat kleine uurtje maaien :oops:
Bijlagen
Klok MF2.JPG
Klok MF2.JPG (143.85 KiB) 11630 keer bekeken
KLOK MF.JPG
KLOK MF.JPG (83.78 KiB) 11630 keer bekeken

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Massey 145 en de klepelmaaier

Bericht door fergie »

Hello Lex,

Dus niets mis met de klok, wel met de aandrijving. Als je de kabel aan de klok monteerd en aan de motor kant van de kabel draaid gebeurt er dan wat ?. (binnen kabel wel naar binnen houden als je dit doet). Indien wel dan is mogelijk de aandrijving op het blok defect. Indien niets kan de kabel intern gebroken zijn. Je kunt de binnenkabel er ook zo uit trekken, moet er dan in z'n geheel uit komen. Dat je een rond gat achter in de klok hebt klopt, er achter zit een asje met wel een 4-kant gat.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

goeienmoggel
Berichten: 98
Lid geworden op: vr 16 sep 2011 9:18
Locatie: Gilly sur Loire Frankrijk

Re: Massey 145 en de klepelmaaier

Bericht door goeienmoggel »

René,
Dank weer voor je uitleg!
Ik zal ook de kabel eraf halen en op de klok zetten en draaien.
Tijdens het rijden met de kabel nog op het blok, draait het vierkante stiftje niet, een aandrijf probleem dus.

Ik meld mij weer.

Plaats reactie