Even voorstellen

Stel hier jezelf eens voor aan de andere Ferguson liefhebbers.

Het is dus niet de bedoeling om hier technische vragen te stellen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
janneman1964
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 20 dec 2015 18:26
Locatie: Heijningen

Even voorstellen

Bericht door janneman1964 »

Hallo,

Ik hoor hier waarschijnlijk niet zo erg thuis. Ik ben in mijn vrije tijd molenaar op een korenmolen in Zeeland. Die molen heeft als bijzonderheidje dat de gehele machinerie in die molen ooit aangedreven kon worden door een liggende Dekkers gloeikopmotor van een PK of 25. Toen de molen een kleine 30 jaar geleden - na een dertig jaar te hebben te staan verotten - gerestaureerd werd is het motorhok verdwenen, de motor was al eerder verdwenen tegen de oudijzerprijs per kilo :( :( :( :( .
Het hele drijfwerk zit echter nog in de molen, de aandrijfas steekt nog uit de muur, een grote riempoelie om op die aandrijfas te maken heb ik al. Vroeger gebeurde het ook wel dat in plaats van met een stationaire motor het binnewerk van zo'n molen aangedreven werd met een stoomlocomobiel of zijn opvolger; de trekker.

Omdat de molen in Zeeland staat ben ik me aan het orienteren op trekkers van na 1 februari 1953 ( toen zijn in Zeeland veel trekkers overstroomd met zout water) en 1961 (toen is de motor buitenbedrijf gekomen).

Ik had al eens een contactadvertentie voor de molen gezet, maar dat gaf niet de goede reacties.
Zelf denk ik dat een Ferguson TEF te licht is, volgens mij moet het lukken met een dorspoelie op een Goudbuik. Als ik Goudbuik zeg... wijst iedereen naar zijn hoofd of stelt voor een tweede trekker te kopen om de Goudbuik aan te trekken.

Wie weet hoe slim of hoe dom het is om een Goudbuik te kopen????

Met vriendelijke groeten,

Jan Eeland. http://www.facebook.com/molendekorenbloem.

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Even voorstellen

Bericht door fergie »

Hello Jan,

Welkom op het forum. Ook als toekomstig eigenaar van een (massey) ferguson ben je hier natuurlijk welkom. En natuurlijk zal ik meteen voortvaren met het beantwoorden van je vraag. Voor overige vragen is het beter die in het gewone forum te stellen.

Je bent hier overigens in gezelschap van tenminste 1 andere molenaar (met een 35) !.

Je doelt op de 4-pits diesel 35. (uitleg goudbuik : http://www.annatefka.nl/phpBB/viewtopic.php?f=6&t=35) Die heeft de reputatie niet te willen starten. En dat is ook wel zo enkel ligt dat minder aan de motor en meer aan het onderhoud. En dan vooral het niet correct volgen en uitvoeren van een elementaire zaak, het op tijd zetten en houden van de inspuit timing. (zie http://www.annatefka.nl/phpBB/viewtopic.php?f=6&t=84). Mits dit correct is gedaan zul je zien dat ook deze motor gewoon wil starten zij het met de normale perikelen voor een voorkamer diesel uit die jaren.

Overigens is een TEF 28,5 Din pk dus schat ik dat je deze optie nog niet geheel hoeft uit te vlakken, daar komen wel een dikke 20 van aan de riemschijf. Of anders een benzine 35 of als je op safe wilt gaan en toch diesel dan een perkins 3 pitter versie. In volgorde van vindt baarheid/prijs is het wel 23C (4pits diesel), perkins diesel, benzine(en of petrolium) voor de 35. Je geeft voor en goede perkins wel meer uit maar verwacht niet dat deze motor gewoon weer aan het werk kan zonder werk aan de motor. En reviseren van de 23C 4-pitter is wat goedkoper in de onderdelen. Ikzelf vindt de 23C sterk ondergewaardeerd.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Plaats reactie