Dynamo Hatz trekker

Hier kunnen alle vragen over tractoren van andere merken gesteld worden. Voordat je hier een vraag steld, bedenk wel dat de kennis van de ander merken minders is dan die van Massey Ferguson.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Dynamo Hatz trekker

Bericht door hooidonk »

Goedemorgen,

De dynamo van onze Hatz trekker laadt niet meer bij.
Er zijn nieuwe koolborstels in gekomen, maar het houdt op bij de spanningsregelaar.

Alleen de leverancier van de spanningsregelaar vroeg me naar het exacte type van de dynamo en toen zag ik op het dynamohuis staan dat dit een Bosch 6v (Bosch REE 75/6 2000/1) dynamo betreft, terwijl de rest van de trekker 12v is.

Kan het zijn dat dit een 6v dynamo is die een keer omgebouwd is naar 12v?
Als ik met de trekker half-gas direct op de koolborstels meet, staat er 20v in het schermpje.
Zijn er nog andere manieren om dat te controleren?

Ik kan er wel een andere spanningsregelaar op zetten, maar als de dynamo maar 6 volt is, komt dat nooit goed natuurlijk.

Ik hoop op jullie reactie!

Groetjes,
Marten

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Dynamo Hatz trekker

Bericht door fergie »

Hello Marten,

Een 6V dynamo komt zoals je wel gezien hebt aan voldoende spanning maar om ook stroom te leveren bij de dubbele spanning verbrand je het veld. Beste zal dus zijn dat je een 12V dynamo op de kop tikt.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Dynamo Hatz trekker

Bericht door hooidonk »

Hello René,

Bedankt voor je antwoord!

Kan het ook zijn dat dit een 6 volt huis is met 12 volt wikkelingen?
Ik kan me namelijk niet voorstellen dat ze een 6 volt dynamo op een 12v trekker gezet hebben.
Is dat te testen of te vinden?

Groetjes,
Marten

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Dynamo Hatz trekker

Bericht door fergie »

Hello Marten,

Je kunt de weerstand van de wikkelingen vergelijken met de opgegeven waardes echter dat is niet zo eenvoudig, da's dusdanig lage weerstand dat het met een goedkoop multie metertje niet te doen is. Het kan zo maar zijn dat er een 6V op een 12V zit, andersom gebeurt ook. Het is dus geen 12V gemaakte 6V trekker ?.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: Dynamo Hatz trekker

Bericht door massey 35 »

Hallo Marten,

Welke ingeslagen cijfers en letters heb jij allemaal op de dynamo en welke op de spanningsregelaar staan.
Zijn de dynamo en spanningsregelaar beide van Bosch?
Ik neem aan dat dit een gelijkstroom dynamo is?

Welke aansluitingen zijn er op de spanningsregelaar en de dynamo?
Wat meet jij bij stationair en b.v. bij 1500 motortoeren op welke aansluiting?

Groten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Dynamo Hatz trekker

Bericht door hooidonk »

Hallo Wim en Rene,

Nee, ik ben er voor 99% zeker van dat deze trekker altijd 12 volt is geweest.
Ik kan het nog even in de documentatie opzoeken.

Het is inderdaad een gelijkstroomdynamo.
Momenteel heb ik de spanningsregelaar er al af, maar die kan er zo weer opgezet worden om wat dingen te meten.
Ik heb een foto bijgevoegd van de dynamo en de startmotor.
Op de startmotor is het nummer na de letters EJD moeilijk te lezen, maar daar staat 18/12.
Ook heb ik een foto bijgevoegd van de spanningsregelaar.
Daar lijken in de voet letters ingeslagen te zijn, maar die kan ik zo vanaf de foto niet lezen.
De trekker staat ook niet hier bij huis, dus ik kan ook niet even gaan kijken.
Van het weekend hoop ik er weer te zijn, dus dan zal ik even goed zoeken naar nummers en eventueel de spanningsregelaar er weer op zetten om te meten.

Groetjes,
Marten

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Dynamo Hatz trekker

Bericht door hooidonk »

Nou, vanavond even gauw gekeken op de spanningsregelaar, maar ik vrees toch dat het helemaal een 6 volt dynamo is.

Afbeelding

Dat wordt dus op zoek naar een 12 volt variant.. :?
Iemand nog suggesties om zo'n ding te vinden?
Op ebay staan enkel gereviseerde dynamo's, daar betaal je de hoofdprijs voor.

Groetjes,
Marten

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Dynamo Hatz trekker

Bericht door fergie »

Hello Marten,

De markt in Panningen enz af lopen en kijken of je wat tegen komt.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

massey 35
Berichten: 1197
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: Dynamo Hatz trekker

Bericht door massey 35 »

Hallo Marten,

Ik ben niet op de hoogte hoe een gelijkstroom Bosch dynamo met ingebouwde spanningsregelaar werkt.
Het zijn nogal prijzige dynamo's als je een nieuwe of een gereviseerde wilt kopen.
De nummers 75 / 6 / 2000 / 1 hoeft niet te betekenen dat het een 6 volt is.
Kun jij er verder op internet niks over vinden?
Staan er bij de aansluitingen geen nummers / letters? b.v.61 of F of B+ of D+.
Bij een Bosch dynamo met een losse regelaar staan deze letters en cijfers er wel op.

Als jij 20 volt meet op de borstels dan lijkt het er op dat het veldspoel bekrachtigd blijft.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Dynamo Hatz trekker

Bericht door hooidonk »

Hallo Wim,

Ik heb vanmiddag even zitten zoeken met de nummers, maar het is helaas toch een 6 volt set..

Dus maar rustig verder zoeken naar een 12v variant.

We gebruiken deze trekker niet vaak, maar gisteren heb ik hem nog een dagje meegehad, de omheining vrij gemaakt van wat onderbegroeïing
Pa had de MF35 in gebruik, dus heb ik de Hatz gepakt.
En de aanhanger die we normaal gebruiken stond vol, dus heb ik onze laatste aanwinst (een oude Miedema waar nog veel aan moet gebeuren) achteruit de schuur getrokken.
Zo kwam er een leuke combi op het erf.

Afbeelding

Groetjes,
Marten

andre leusink
Berichten: 91
Lid geworden op: vr 29 dec 2006 20:52
Locatie: haarlo

Re: Dynamo Hatz trekker

Bericht door andre leusink »

Hallo,
Op een Duits forum staat iets over het repareren van de spanningsregelaar, deze wordt vervangen door een elektronische, kijk maar eens of je er wat mee kunt, ik heb geen verstand van elektronica maar ziet er niet zo moeilijk uit.
http://normag-forum.de/viewtopic.php?f=8&t=1326
http://www.ebay.com/itm/BOSCH-Lichtmasc ... 0847228122
groet Andre

hooidonk
Berichten: 518
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 23:37
Locatie: het altijd zonnige Barneveld :p

Re: Dynamo Hatz trekker

Bericht door hooidonk »

Hallo Andres,

Bedankt voor je bericht.

Klopt, ik ben met zo'n zelfde ding bezig geweest.
Alleen het stopte toen ik ontdekte dat de hele dynamo maar 6 volt is, ipv 12 volt.
Dus daar zou ik eerst een oplossing voor moeten vinden.

Groetjes,
Marten

Plaats reactie